Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2016) #5

autoreview

Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2016)

Signalement

UitvoeringKadjar Energy dCi 110 Intens
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De kop is er af

  • 2.000 km

Weer terug bij Renault! De afgelopen 2,5 jaar heb ik in een Volkswagen Touran gereden die ik in de lease over moest nemen van een collega nadat mijn Renault Laguna uit de lease ging. Voor veel mensen is Volkswagen een echte auto. Alhoewel het een degelijke auto is gaat mijn voorkeur toch echt uit naar een Renault. Deze Kadjar is voor mij een echte auto. Ook kijk ik nog steeds met veel genoegen terug naar de Laguna waar ik 175.000 probleemloze kilometers mee heb gereden. Ik hoop dat de Kadjar dit evenaart.
De eerste 2000 km's zitten er op en hij rijdt voortreffelijk. Mooie hoge instap en comfortabele stoelen. Genoeg ruimte achterin om lange mensen comfortabel te laten zitten. En wat rijdt de auto soepel en rustig. Dit is mijn eerste automaat (EDC) en ik geniet er elke dag van. Vooral in de file is het heerlijk dat je niet steeds hoeft te schakelen en de koppeling in te drukken maar je moet nu wel de rem ingedrukt houden.
Ik las in een andere review iets over windgeruis bij de spiegels en dat heb ik ook opgemerkt. Maar niet hinderlijk. Omringt door sensoren voel je je veilig. De auto heeft ontzettend veel opties (ook overbodige zoals de apps in R-Link). Digitale Radio, Park Assist, Winter Pack, automatisch grootlicht, dode hoek signalering, teveel om op te noemen. Het touchscreen van R-Link werkt prima. Je kan het instellen zoals je zelf wilt. Met de 'Home' knop naast het touchscreen kom je altijd met één druk op de knop terug bij het startscherm (navigatie/radio). Het startscherm kun je zelf anders instellen.
Het middenconsole vind ik een beetje plastic aandoen. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er op de 'chromen' randen in het interieur gebruikssporen ontstaan. De armsteun had van mij iets verder naar voren geplaatst mogen worden en het zou fijn geweest zijn als deze in hoogte verstelbaar was. Ook mis ik een aantal opbergvakjes maar dat komt waarschijnlijk omdat het geen Scenic is. Jammer dat de auto ondanks key-less entry niet meer automatisch op slot gaat. Dat heeft de Kadjar van de Qashqai geërfd begreep ik. Wat ik ook mis is een lampje in het dashboardkastje.
Inmiddels heb ik een (gratis) update van de kaart van het navigatiesysteem ge-upload. Heeft een paar uur gekost, maar dan heb je ook wat...of niet? Ik weet niet welke update ik heb. Ik zie alleen 2015-06 staan en dat is bepaald niet actueel. Weet iemand hoe ik kan zien welke kaart versie ik heb? In eerste instantie had ik R-Link op mijn PC geïnstalleerd en werd er geen connectie gemaakt, maar na verder zoeken bleek dat er ook een "R-Link 2" te zijn. Die werkte wel. Renault mag dit nog wel gebruikersvriendelijker maken. Ik ben vele malen tussen mijn PC en auto heen en weer gelopen.
De 1.5 dCi motor heeft genoeg vermogen. Deze automaat mag 1.450kg trekken dus mijn caravan kan ik er t.z.t. gerust achter hangen. Door de ECO stand en omdat het een automaat is, merk ik dat je rustig gaat rijden. De getoonde statistieken v.w.b. 'versnellen' en 'anticiperen' beïnvloeden je rijgedrag ongemerkt (positief) of ligt dat aan mij? Ik heb nu 75 van de 100 punten, maar ja, het is de afgelopen weken ook niets dan file rijden. Het start-stop systeem bij deze EDC automaat treedt in werking als je tot stilstand bent gekomen en de rem goed indrukt. De motor blijft draaien als je de rem licht ingedrukt houdt. Dus daar kan je wel wat mee spelen.
Tenslotte het verbruik. De boardcomputer geeft aan 4,9 l/100 km. Dus prima!
Conclusie: een heerlijke auto om in te rijden en een prachtige auto om te zien. Persoonlijk vind ik 'm veel mooier dan z'n broertje van Nissan.

Verbruik

  • 5.000 km

De afgelopen paar duizend kilometers heb ik het verbruik eens bijgehouden. Het werkelijke verbruik lijkt niet overeen te komen met het verbruik zoals deze wordt weergegeven in R-Link. Daar staat toch steevast 5,0 of 4,9/100 weergegeven (op dit moment zelfs minder) maar mijn conclusie is dat het gemiddelde verbruik schommelt tussen de 1:18 en 1:19. Eén afwijking met een verbruik van 1:17,5 na twee lange ritten vanuit het midden van het land naar het noorden en daarna naar het zuiden. Bij 130 km/u wordt het verbruik aanzienlijk hoger waarbij ik wel wil opmerken dat ik nu op winterbanden rij en de buitentemperatuur rond het vriespunt is.
Eén ding valt mij op: als je met koude motor wegrijdt en je geeft net iets teveel gas schakelt de EDC niet meteen waardoor je even hoog in de toeren komt. Dus...rustig wegrijden.
Ik heb geen Bose uitvoering. Het geluid van de speakers is prima hoor, maar bij DAB+ willen de lage tonen (bass) wel eens een trilling veroorzaken en dat klinkt dan niet aangenaam. Daarom heb ik bij DAB+ de bass maar op 0 gezet en zeker niet de bass boost aangezet. Jammer dat het signaal van de digitale radio regelmatig wegvalt (vooral bij Utrecht).
Het geluid van het navigatiesysteem heb ik uitgeschakeld door het volume op nul te zetten. Toch krijg ik de indruk dat af en toe het volume van de audio afneemt alsof er een aanwijzing wordt gegeven. Het zijn allemaal peanuts, maar toch.
Nog een tip: de bekerhouders zijn ondiep maar in het vak van de portier past perfect een Dopper.
In R-Link heb ik nu een twee verschillende profielen aangemaakt die je kan wisselen als de auto stilstaat. Zo kan mijn zoon zijn eigen profiel kiezen als hij in de auto rijdt.
Inmiddels ben ik helemaal gewend aan deze auto en nog steeds een genot om in te rijden. Had ik al gezegd dat ik erg blij ben met de Winterpack in deze koude periode?

Vastloper en uitval

  • 8.500 km

Tja, en dan blijkt dat de melding dat je goed om je heen moet kijken bij het gebruik van Easy Park Assist toch niet voor niets. Bij het achteruitrijden bleef het camerabeeld op het display ineens gefixeerd. Ik had de zon recht achter mij staan waardoor het zicht niet helemaal goed was. Ik keek op het display naar het camerabeeld en dacht nog verder achteruit te kunnen. Maar helaas, ondanks de signalen lukte het me toch om een auto achter mij een klein tikje te geven. Ik heb de eigenaar gesproken hoor dus geen probleem. Een paar weken later deed R-Link het niet meer. Geen beweging meer in te krijgen. Nadat ik de aan/uit knop langere tijd ingeduwd had gehouden ging het hele beeld op zwart. Enige tijd later kwam de klok weer te voorschijn en kon ik R-Link weer aanzetten. Daarna is het niet meer voorgekomen. Heb blijkt maar weer. Elektronica laat het wel eens afweten... Dus zelf ook bij de les blijven.

Afscheid

  • 15.000 km

Door vrij onverwacht ontslag na 10 jaar trouwe dienst heb ik mijn Kadjar na 5 maanden weer ingeleverd.
Het was een leuke ervaring maar de Kadjar is nier mijn meest favoriete auto geworden. Dat is tot nu toe de Renault Laguna.
Ik ben na 15 jaar weer privé gaan rijden en heb een Renault Megane Estate (Bose) gekocht uit 2012.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.