Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kadjar Energy dCi 110 Intens |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 134.000 km |
1e indruk
- 865 km
In oktober is deze auto besteld. Eigenlijk zouden we de 14% Cactus bestellen maar na een bezoek aan de Renault dealer en een proefrit in de Kadjar was de kogel door de kerk. Als extra de automaat en pack winter en easy park assist genomen.
De Kadjar heeft comfortabele stevige stoelen met een lekker dik stuur. Keyless entry, lane departure warning, parkeersensoren, camera, blind spot warning, automatisch inparkeren, navigatie, voorruitverwarming, verkeersbord herkenning, cruise control het zit er allemaal op. Er zit ook stoelverwarming in de auto. Het knopje hiervoor zit op een onlogische plek onder de armsteun in de middenconsole. Het dashboard is rustig. De meeste functionaliteiten zitten in het R link systeem verwerkt. Het kost even tijd om dit te om dit te ontdekken. Als voorloper hebben we een Vw Golf gehad en ik moet zeggen dat Vw wat dat betreft de ergonomie goed voor elkaar heeft.
De auto is een comfortabele cruiser. Zeker in combinatie met de automaat. Wat een verbetering ten opzichte van de gerobotiseerde bak van de Citroen. Ruimte is er genoeg aanwezig. De dubbele bodem in de kofferbak is ideaal om de losse spullen op te bergen. Het motorvermogen is genoeg voor ons. We zijn niet van die strepentrekkers...
Kortom zijn we tevreden tot nu toe. Problemen? Mij kaart wordt niet goed herkend en moet dicht bij het portier en startknop worden gehouden om te starten. De kaart van mijn vrouw werkt wel goed.
Wat meer ervaring
- 5.903 km
We zijn net terug van uit het Zwarte woud van wintersport. Inmiddels hebben we wat meer ervaring opgedaan.
Het comfort van deze auto vind ik top. Het onderstel is niet ouderwets Frans maar toch comfortabel genoeg. Op de snelweg ligt hij goed stevig op de weg. Waar de Ds5 zoekerig werd met winterbanden blijft de Kadjar stabiel. Dit ook bij snelheden rond de 150. De stoelen zijn stevig en hebben op de lange ritten mij tevreden gesteld. De armsteun is meer een elleboogsteun. Deze had wat mij betreft verder worden doorgetrokken voor meer comfort.
Met 110 pk is de motor sterk genoeg. Ten opzichte van de Ds5 is deze wel tammer. Daar waar de Ds uitnodigt tot steviger doorriijden geeft de Kadjar een relaxter gevoel. De automaat draagt daar ook aan bij. Wat schakelt dat ding fijn. Alleen die grote pook vind ik minder. Het kleine pookje van de Ds5 in combimatie met flippers aan het stuur is prettiger. Tijdens het rijden kun je dan schakelen zonder de automaat in de manuele stand te zetten. Nu moet je kiezen: automaat of manueel.
Dan de ergonomie en de gadgets: het is weer even zoeken in de auto. Ik ben er nog steeds niet helemaal aan gewend. Helaas is er alleen een touch screen en geen knoppen aan de zijkant om snel te kiezen. Het Rlink systeem moet door mijn vrouw goed aan haar wensen worden ingesteld. De navigatie is een verademing ten opzichte van het apparaat in de Citroen. Richtingen worden tijdig aangegeven door een mevrouw met een blikken stem. Voorruit- en stoelverwarming zijn ideaal. Het systeem om automatisch in te parkeren is nog niet gebruikt.
Het comfort van de auto is voor ons top. Dit is het belangrijkste argument. Na de Vw Golf als voorloop auto te hebben gehad merken wij dat VW de ergonomie toch wel heel erg goed voor elkaar heeft. Alleen dat harde onderstel en harde stoelen bevallen niet. Daarom weer blij met een Franse auto.
Bandenwissel
- 16.500 km
Vorige week zijn de winterbanden er weer afgegaan. Maar gezien het weer in het noorden hadden deze er wel onder kunnen blijven.
Er is ook naar mijn sleutel gekeken. Deze reageert regelmatig niet. Ik moet de sleutel dan vlakbij de startknop houden om te starten. Er is niets veranderd, mijn gevoel zegt dat er niets mee is gedaan.
Er is aardig wat geluid van de wind bij de spiegels tijdens het rijden. Voor de rest is het een heerlijke wagen.
1e onderhoud
- 33.500 km
Bij 27000 kilometer is de 1e beurt geweest. Mijn sleutel is nogmaals nagekeken en werkt nu goed. Verder geen bijzonderheden
In eerste instantie was ik enthousiast over de navigatie maar dat is nu over. Tijdens de vakantie naar Italie was het apparaat weer eens de weg kwijt en wilde ons regelmatig van de snelweg hebben. Een goede wegenkaart is hard nodig.
Tijdens de vakantie blijkt dat het comfort zeer goed is van de auto. Geen last van de rug gehad en het lichaam voelt niet moe aan na de rit.
Verder vind ik de materialen in de auto niet top. De instaplijsten zitten al vol diepe krassen. Het plastic op de middenconsole is ook van het goedkope soort. Dit was bij de DS5 toch veel beter voor elkaar.
Tot nu toe zijn we tevreden over de auto, behalve de navigatie dan.
2e beurt
- 61.000 km
We zijn net weer terug uit het Zwarte Woud. We hebben daar een probleem met het touchscreen gehad. Alles ging op zwart en voor een dag of 2 konden we de navigatie niet gebruiken en de radio niet bedienen. De radio deed het wel maar harder of zachter zetten was er niet bij.
En zoals het probleem is gekomen is dit ook weer verdwenen.
Vandaag is de auto voor onderhoud geweest. Van het probleem met het touch screen was niets te zien. Verder een normale beurt. We hebben aangegeven dat bij vorst de auto slecht op temperatuur komt.
Gewoon goed
- 92.000 km
Afgelopen zomer zijn we naar Noorwegen en Zweden geweest. De auto is een prima pakezel en heerlijk comfortabel. Bovendien storingsvrij gebleven.
De auto heeft net weer een beurt gehad, als bijzinderheid zijn er nieuwe wissers op gekomen. Gewoon weer lekker doorrijden dus.
Storing
- 117.000 km
Op de terugweg van Schiphol kwam er een melding in het display: controleer inspuiting. De auto liep niet lekker meer. Vanaf december moest er al een update komen voor de navigatie en achteruitrijcamera. De dealer was niet echt pro actief hiermee. We moesten zelf elke keer maar informeren naar de status of de update klaar stond.. Bij deze dus de update gedraaid. Achteruitrijcamera probleem nog niet opgelost.
Dit is de laatste lease auto van de zaak, prive zien ze ons niet weer bij deze dealer. De auto bevalt verder goed
Einde lease
- 134.000 km
Eind december is de auto er uit gegaan. Over het algemeen is deze prima bevallen. Minpunt is de navigatie die zoals inmiddels gewend ons regelmatig de verkeerde kant op stuurt.
Stoel en voorruitverwarming zijn een absolute aanrader. In de het koude seizoen komt de auto langzaam op temperatuur. Het automatsch inparkeren hebben we 2 x gebruikt om te testen, voor ons overbodig.
Na 16 jaar de luxe van een lease auto van de zaak bewegen wij ons per januari voort in een Renault Megane 1.6 cabrio uit 2005. Deze stond altijd nog op ons lijstje. Daarnaast nog een jaartje private lease in de Seat Mii.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Kadjar 1.5 dCi Bose | Trekhaak | 100% Dealer Onderhouden | LED Koplampen | Premium Bose HiFi Audio | Cruise Control | Stoelverwarming | Climate Control | Parkeersensoren | 18'' Lichtmetalen Velgen |
- 2016
- 176.728 km
![Renault Kadjar 1.2 TCe Intens [Dealer OH|Keyless|Camera|Navi|Trekhaak]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57709559/0-cde81ef9f2e0b5c990c27865de242ca7.jpg)
Renault Kadjar 1.2 TCe Intens [Dealer OH|Keyless|Camera|Navi|Trekhaak]
- 2016
- 170.968 km

Renault Kadjar 1.2 TCe Intens Trekh|Navi|Cruise|Lane Assist
- 2018
- 142.842 km