Renault Kadjar Energy dCi 110 Bose (2016) #3

autoreview

Renault Kadjar
Renault KadjarRenault Kadjar BoseRenault Kadjar BoseRenault Kadjar BoseRenault Kadjar X-modRenault Kadjar X-modRenault Kadjar X-modRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault Kadjar BoseRenault Kadjar X-modRenault Kadjar X-modRenault Kadjar X-modRenault KadjarRenault KadjarRenault Kadjar

Signalement

UitvoeringKadjar Energy dCi 110 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst18.250 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto

  • 1.700 km

Daar zijn we weer, met Renault nummer 3 in successie.

I.v.m. naderend einde lease ( tsja, sorry ), half jaar geleden weer nagedacht over alternatief voor mijn geweldige voorganger, de Grand Scénic 130 TCE "Bose"uit 2012.

De volgende kandidaten kwamen voorbij :
Peugeot 308 SW
Skoda Octavia
Volkswagen Golf Sportsvan
Mazda CX-5
Hyundai Tucson
Nieuwe Grand Scénic, maar die komt te laat helaas

De Peugeot overwogen, maar je ziet ze gewoon teveel. Zelfde geldt voor de Skoda. Vast prima auto's, maar ik wil wél opvallen :-) !
De Golf Sportsvan is eigenlijk een "ouwe lullen-bak", maar in de juiste kleur en uitvoering, gewoon een doordachte, praktische auto. Helaas kan de voorkant mij niet bekoren ( geldt voor álle VW-modellen vind ik persoonlijk ), dus die viel ook af.
De Mazda te duur in de juiste trim helaas.
In de Hyundai Tucson gereden en vind ik een mooie verschijning qua exterieur, maar tegenvallen qua interieur en dan met name de afwerking met teveel hard plastic en inferieure stereo. Wel ruim in vergelijking met de andere kandidaten, maar motor ( 130 pk-benzine ) te slap en diesel te duur.
Tsja, de nieuwe Scénic komt helaas voor mij te laat dus dan loop je bij de Renault-dealer binnen om de Kadjar te bewonderen. De Franse "Quashqai" ziet er gelikt uit en met de juiste kleur en uitvoering een hoop auto voor je geld. Ik zal jullie niet vervelen over bijtelling, want dat vind ik als lease-rijder niet doorslaggevend. Bij mijn werk hoort een lease-auto, maar mag wel vrij bepalen gelukkig.
En natuurlijk is een Outlander PHEV goedkoper, maar ja .. keuzes te over. Maar goed, het is de Kadjar 110 PK diesel
( stiekem toch 21 % hahaha ) in Bose-trim mét als extra's voorruitverwarming en automatisch inparkeren, geworden.

De diesel gekozen aangezien ik de 1.2 TCE met 130 pk te rumoerig vond in vergelijking met de 110 pk diesel.
De kleur is "Bleu Cosmos" en die staat haar goed.
Het is wennen na een zeer ruime Grand Scénic, maar het stuurt uiteraard strakker, maar is helaas minder "uitgedacht" dan zijn voorganger. Betekent qua ( koffer) ruimte de aankomende 4 zomervakanties mét dakkoffer die ik voorheen niet gebruikte :-)

Na een ruim een week en 1.700 km verder, is het verbruik 1 op 20 met een normale rijstijl en 80 % gebruik van "start/stop".
Positief ervaar ik de voorstoelen, die beter zijn dan in de Scénic, de rijbeleving én de led-verlichting die nog beter dan de xenon functioneert. Overigens : niet alle led-verlichting is goed, zo toonde een Duits automagazine aan met de huidige Seat Leon, waar de normale halogeen-verlichting een beter lichtbeeld gaf dan led ! Niet boeiend, wel opvallend en jammer als je daar dus een meerprijs voor betaalt.
Negatief is de ruimte, maar dat is logisch. Wat ik wel missers vind, zijn de niet automatisch inklappende buitenspiegels na verlaten auto en het niet automatisch vergrendelen. Je moet beide handmatig bedienen en wie dat bedacht heeft, heeft het niet begrepen volgens mij.
Het R-Link 2 systeem met geintegreerde TomTom vind ik er goedkoop uitzien en dan met name het navigatie-scherm. Begreep dat het systeem van TomTom is en de lay-out van Renault zelf... Het DAB+radiosysteem is stukken beter dan FM, maar regelmatig krijg ik de melding "GPS-Signaal verloren en soms moet ik na starten van de auto, het DAB weer opnieuw selecteren. Misschien nog maar eens een blik werpen in het bijna 200 ( ! ) paginadikke instructieboekje kijken. Wie tips heeft, is van harte uitgenodigd deze te delen :-)
Foto's en verdere ervaringen volgen uiteraard nog.

Update

  • 8.500 km

Zo, tijdens de vakantie weer wat extra km's gemaakt en daardoor een beter beeld van de Kadjar gekregen.
Zoals bij anderen ook al genoemd, vind ik de 110-pk diesel prima voldoen voor deze auto. Tijdens bergritten de cruise control aan en zelden hoeven terugschakelen. Wat mij bijzonder bevalt is het motorgeluid, dat lekker op de achtergrond blijft. Ook het afrolgeluid van de banden ( 19-inch ) valt me enorm mee. Maar....als het in de auto stiller is, dan lijken andere dingen weer meer geluid te maken... Zo heb ik regelmatig het idee dat ik met een open raam rij, maar dat is dus maar schijn. Blijkbaar is de glasdikte niet toereikend, geen idee.
Comfort is prima en verbruik na dik 5.000 km mét dakkoffer en gemiddeld 125 km/u, bedraagt bijna 1 op 19, dus prima m.i.
Stoelverwarming nog niet gebruikt, maar deze functie had best geleverd mogen worden met "stoelverkoeling", want de bekleding is wel van de plakkerige bij warm weer / lang zitten. Kleinigheidje.
Wat wennen blijft is de centrale vergrendeling die dus niet meer automatisch gaat, maar alleen via knop op de handgreep van het portier. De grootste irritatie echter, is het R-Link systeem. Bij de DAB+tuner, verlies is meerdere keren per week "het signaal" en de navigatie raakt soms de draad kwijt. Dit overwegend bij het weer weg willen komen uit een grote stad. Dan denkt het systeem minutenlang en moet er weer ouderwets op borden gekeken worden. De auto is vóór de vakantie al gereset en dit heeft wel verbetering gebracht, maar nog niet voor de volle 100 %.
Iemand hier nog tips toevallig ?
Overigens is de Kadjar een veelgeziene auto in Frankrijk én Spanje ;-)

  • 14.000 km

Bijna op de 15.000 km
+++++++++++++++++
De kilometers verstrijken makkelijk met deze heerlijke reiswagen, met de goede stoelen en prima led-verlichting.
Maar wat blijft het tobben met de centrale vergrendeling, zoals door anderen ook gemeld. Tanken dito, dus Laurens zorg dat je ook de "details" niet vergeet :-)
Persoonlijk ben ik niet enthousiast over R-LInk, aangezien mijn audio-/navigatie het meer niet ( goed ) doen, dan wel. Ben al 3 x terug geweest en de standaardreactie blijft toch steeds "geen landelijke dekking" bij het uitvallende DAB+ en "we wachten op een software-update" voor de navigatie.
Maar het goede nieuws is dat de dealer toestemming heeft om de software ? te vervangen, dus dat is hopelijk de oplossing. Het slechte nieuws is dat de bewuste onderdelen in back-order staan en men er meteen bij gezegd heeft, dat het onbekend is wanneer e.e.a. uitgeleverd gaat worden. Heb ik even mazzel !
Dit doet helaas afbreuk aan een verder prima rijdende auto en doet mij nu al nadenken over een eventueel volgende Renault ( en nee, ik ben geen VAG-fan o.i.d., ik rij al dik 10 jaar tevreden Renault ) want een probleem is op te lossen, maar de afwikkeling ervan vind ik minstens zo belangrijk en daar heb ik momenteel dus geen goed gevoel bij. Jammer.

R-Link 2

  • 18.250 km

De auto is begin november een week bij de dealer geweest vanwege de aanhoudende problemen met de navigatie en DAB +. Een week daarvoor de auto opgehaald en het probleem was volgens de werkplaats opgelost, maar na wegrijden, bleef de navigatie doodleuk hangen en kon ik 2 dingen doen :
omdraaien en de auto achterlaten, of naar huis rijden en er een nachtje over slapen... De volgende dag de leasemij. aangeschreven met de mededeling dat ik er helemaal klaar mee was en vervolgens hebben zij Renault NL benaderd. Hierop de auto dus weer ingeleverd bij de dealer en daar mocht zij een week allerlei tests ondergaan. Deze klachten waren ook opgetreden bij nog een Kadjar in de regio A'dam en beide auto's werden simultaan nagelopen en pas vrijgegeven na toestemming Renault NL. Overigens hulde voor Indumij want mijn en hun geduld is aardig op de proef gesteld :-)
Na die week de auto opgehaald en - na het plaatsen van een extra antenne buiten de kooiconstructie - zijn de navigatieklachten vooralsnog weggebleven. De DAB+ blijft irritant, want na starten motor, duurt het een dikke halve minuut voor de radio geluid geeft. In het digitale tijdperk voor mij onbegrijpelijk, maar er zijn ergere dingen en volgens de "Talismannen" onder ons schijnt dit "normaal" te zijn. De kwaliteit t.o.v. FM is overigens wel een behoorlijke verbetering.
In mijn beleving is de Bose-installatie t.o.v. de GS 2012 van mindere kwaliteit en dan bedoel ik de geluidsterkte welke minder lijkt.
En los van deze "dingetjes" rijdt de auto heerlijk dus op dat gebied niks te klagen. Wel zijn de Nissan-onderdelen, zoals de diverse knopjes "Renault-onwaardig", maar dat krijg je als je leentjebuur speelt.
Het verbruik ligt zo rond de 5,2 ltr per 100 km ( zegt dashboard ) maar lees regelmatig VAG-reviews waar de scheepsdiesels zuiniger draaien. Ben moderne rijder en gebruik start/stop, maar 1 op 20 is het maximaal haalbare, wat m.i. niet verkeerd is.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.