AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Renault Grand Scénic TCe 140 Limited (2019)

autoreview

Renault Grand Scénic TCe 140 Limited (2019)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic TCe 140 Limited
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst65.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Net afgehaald.

  • 380 km

Afgelopen maandag onze nieuwe grand scenic afgehaald. Wagen is obze nieuwe leasing wagen en vorig jaar begin november besteld zonder proefrit gemaakt te hebben. Van Renault zijn we al zeer tevreden geweest, vroeger reeds een scenic gehad en zeer tevreden over geweest en nu als tweede wagen nog steeds een modus 1.2. We hebben de wagen online via de leasemaatschappij besteld. Bij afhalen toch aangenaam verrast over de ruimte, zitpositie, ergonomie. Ook de r-link2 waar ik al niet zo positieve verhalen over gelezen had bevalt zeer goed. De motor was eveneens een aangename verrassing, zeer vlot, zelfs in eco midus, stil, verbruik momenteel op ongeveer 7,5liter. De limited edition is ook zeer goed uitgerust en de kleur wit nacre met dak in sterzwart komt zeer mooi uit. Van zodra ik meer kilometers heb geef ik regelmatig een update. Enkel van de aflevering van de wagen ben ik niet tevreden, wagen stond vol vuile vette vingerafdrukken op de ramen en de wagen was ook niet gekeurd. Dit had moeten gebeuren omdat de geplaatste trekhaak meer dan 750kg mag trekken. Wagen moet dus nog eens binnen om te laten keuren, terwijl ik bij het maken van de afspraak er specifiek voor gevraagd had of de keuring gebeurd was. Misser van de garage dus.

Korte update

  • 8.800 km

De eerste maanden achter de rug. Na de ervaringen met garage mahy die niet positief waren terug naar mijn oude dealer garage baele te Zelzate. 3 maanden check-up gehad. Wagen rijdt voortreffelijk. Ondanks mijn regelmatig zware voet en zeer vlotte rijstijl blijft het verbruik rond de 7,7 l/100km. De 7 zitplaatsen kwamen mooi van pas voor de verjaardag van ons dochtertje. Lange afstanden zijn geen probleem, zeer goede zetels en goede zithouding. Enige minpunten voor mij zijn de parkeersensoren die pas activeren als je bijna stilstaat en soms pas nadat ik de versnelling terug ingeschakeld heb. Met de onoverzichtelijke neus is dit wel een handig hulpmiddel, de geleverde dvd spelers voor de kindjes achterin zijn zo goed als niet bruikbaar, haperen bij de minste hobbel en het aebs systeem waarschuwt regelmatig maar zelf afremmen?? Nog niks van gemerkt. De wagen zou aan een snelheid tot 50 moeten afremmen en stoppen bij gevaar voor aanrijding maar daar heb ik nog niks van gemerkt. Nu moet ik nog met de dvd schermen terug naar de dealer dus maar eens navragen hoe het nu zit. Voor de rest wel zeer tevreden.

Update

  • 26.769 km

Even een korte update. Over het rijgedrag en de ruimte die de wagen biedt kan ik zeer kort zijn. Deze voldoen uitstekend en zijn wat mij betreft bovengemiddeld. Er zijn wel een aantal punten naar boven gekomen die ik een pak minder vind. Bij optrekken en koppelen is er een geluid waarneembaar, precies of er iets los zit. Het verschil tussen de eco en normale stand is te verwaarlozen, in tegendeel, ik rij zuiniger met de eco stand uit. Verbrii6van 7,8 per 100 km vind ik OK aangezien ik nogal pittig rijdt en met grote regelmat de 5000tpm haal. Wat er verder nog minder is is het aebs, remmen doet de auto er niet mee, zelfs niet aan lage snelheid en hij slaat in paniek bij de minste geparkeerde auto die uit de rijbaan aan de kant van de weg staat... Sinds kort werkt ook de microfoon niet meer, dus hands-free bellen of navigatie instellen lukt niet meer. Verder is de wagen zeer gebruiksvriendelijk, zeker met 2 kleine kindjes maar mis ik soms een systeem om de koffer automatisch open te doen. Het is zelfs gewoon niet in optie te krijgen.

Ergernissen

  • 50.000 km

In februari mocht de wagen binnen bij de dealer voor het reguliere onderhoud en jaarlijkse keuring. Toen zijn beide buitenspiegels hersteld aangezien deze niet meer of slechts half inklapten bij het verlaten van de wagen. Eind juli zijn beide stabilisatorstangen vervangen, de wagen was precies een oude rammelbak. Remblokken vooraan zijn eveneens vervangen. Wat ik ook nogal hoog vind is de bandenslijtage. Bij het wisselen naar zomerbanden zijn er vooraan nieuwe gekomen en ook de voorste winterbanden zijn aan vervanging toe. Vanaf oktober mag ik een nieuwe wagen kiezen, keuze is beperkt tot Volvo, Renault of Dacia.

Einde in zicht

  • 65.000 km

Na 3 jaar en twee maanden is het einde in zicht. Mijn nieuwe leasing mag ik maandag gaan afhalen bij de garage. De keuze is gevallen op een metaalgrijze Renault arkana 1.3 RS line. Terugkijkend op de tijd dat de grand scenic de dienst heeft uitgemaakt mag ik zeker niet ontevreden zijn. Natuurlijk, doordat het een leasing is hoef ik niks zelf te bekostigen wanneer er iets defect is of versleten. Op 65000 km tijd zijn de zomerbanden vervangen, de winterbanden vervangen, remschijven en blokken voor, beide spiegels, stabilisatorstangen, en de kofferklep begint nu moeizaam open te gaan, halverwege moet ik deze nu echt omhoog duwen. Had het geen leasing geweest was het toch een aardig prijskaartje geweest op 3 jaar tijd. Wat rijden betreft is het nog steeds een heel fijne auto, die ondanks zijn gewicht en afmetingen een verbazend goede wegligging heeft (wat de hoge bandenslijtage wel kan verklaren). De auto is zeer praktisch en ziet er ook nog eens zeer goed uit. Nog steeds tevreden over de kleurencombo wit nacre/ met sterzwart dak. Wat wel jammer is voor een wagen die als gezinswagen dient is dat 3 kinderzitjes op de middelste rij niet lukt, de middelste stoel is hier te smal voor.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren
Sub-reacties inklappen
M Secret
M Secret
  • 1
Zo te zien heeft het goed uitgepakt. Ik ben blij voor u. Zelf kan ik mij niet voorstellen dat je een auto koopt via internet zonder dat je daar essentiële zaken over weet zoals ruimte, zitpositie en hoe hij überhaupt rijdt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tja, beetje voorbarig verhaal. Kritiek op de garage, maar hoe de auto in de praktijk bevalt weten we nog niet.
Marnix72
Marnix72
  • 1
Proficiat met uw GS en veel veilige kilometers. Ik heb ook een GS 1.3TCE 140 PK in hemels blauw met led pure vision lampen en groot gps scherm en head-up schermpje. Ik heb ook nog een GM 1.2TCE motor.
@M SECRET ik heb ook een GS gekocht zonder een proefrit gemaakt te hebben.
mns afd AE en D
mns afd AE en D
  • 0
Mooie stoere MPV, beter in proportie dan zijn grote broer Espace. En veel voordeliger, terwijl je toch onwaarschijnlijk veel auto krijgt. Geniet er van!
A Str
A Str
  • 0
Mooie auto,wij hebben een 160 TEC en ben ook heel tevreden , het verbruik is bij mij toch lager, op lange afstanden heb ik een verbruik rond de 6 liter, bij korte afstanden en druk verkeer is het tussen de 7 en 8 liter.
Mark 7169564
Mark 7169564
  • 0
Beste, ook ik had een geluid bij koppelen en schakelen. Bezoekje aan de garage bleek een los boutje van de versnellingsbak. Overigens goed hoorbaar/merkbaar bij opschakelen van 1 naar 2, hierna niet/minder. Sinds 2 weken wel Carplay afwezig. Volgend bezoekje dan maar om het voor de vakantie te maken.. :-(. Verbruik krijg ik ook niet omlaag.(nu 6.8/100)
Marnix72
Marnix72
  • 0
@ M SECRET ik ben gisteren terug van een week vakantie Frankrijk en was goed geladen de GS 4 en heb nu een gemiddeld verbruik van 6,4 liter en ter voor zat ik aan gemiddeld van 7 liter. Van al die problemen dat jij hebt heb ik geen enkele. Hopelijk worden uw problemen kosteloos hersteld.