Renault Grand Scénic dCi 130 Energy Bose 5P (2013) #2

autoreview

Renault Grand Scénic dCi 130 Energy Bose 5P (2013)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic dCi 130 Energy Bose 5P
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf24 km
KM-stand laatst65.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

nieuwe auto

  • 1.500 km

Jaja daar is de nieuwe bolide.
De vorige is na 2,5 jaar terug naar de lease. Het was een Insignia en natuurlijk niet te vergelijken met de Scenic. 2 andere concepten dus we zullen het niet al te veel met elkaar vergelijken.

De Insignia was zoals verwacht veel strakker en goed te plaatsen in de bochten tov meer comfort en voor sommige misschien wat zoekerig en wobbelig.
Betreft de afwerking is het beter dan de scenic voor de Insignia maar het blijft een c-segment.
De gadgets zijn ook wel leuk met het nieuwe r-link met touch screen al moet je dat niet tijdens het rijden doen. Het is uitgebreid maar dan wel op zijn Frans dus niet altijd even logisch. Even wennen dus.
Het rijgedrag is zoals aangegeven zeer comfortabel. Er zitten 16 inch onder dus per definitie meer veerweg t.o.v de 18 inch van de insignia.
De auto is lekker stil, prettige zithouding en voldoende zicht. Er zitten ook 2 zonnedaken in dus met de zonwering open een echt gevoel van een busje! 
Ik heb er al weer wat km onder door laten rollen en geen verrassingen. De 1.6dCi is al lekker vlot en ik verwacht dat het alleen maar beter zal worden als we richting de 10.000km gaan
Het betreft een Bose uitvoering met xenon, zonnedak, trekhaak, getinte ramen en upgrade Europa navigatie. Qua luxe niks te klagen aangezien de Bose al vol zit met van alles.
De keuze voor deze scenic was niet heel moeilijk,. Zoals eerder aangegeven kan er alleen gekozen worden tussen Opel en Renault. De ervaringen met de insignia waren wisselend en met de Renault’s heb ik nooit problemen gehad. De Laguna is te klein (zitpositie, helaas) dus is het voor de hand liggend om voor de scenic te gaan in mijn situatie.

R_Link

  • 1.500 km

R-link systeem:
In deze Scenic zit dit systeem en als je de marketing praat mag geloven is het een systeem die andere in de schaduw zet… tja wat is de meerwaarde van dit systeem dan gewoon een navigatie en telefoon connectie? Met andere woorden ik word er niet warm van. Het weerbericht in je navigatie geeft mij niet de toegevoegde waarde. Het leid alleen maar af, als ik het weerbericht wil zien kijk ik naar buiten en/of naar mijn smartphone. Ik wil gewoon een werkende navigatie (met file informatie) en een connectie met mijn telefoon. Alle andere informatie is niet wenselijk. De file meldingen heb ik gelukkig nog niet meegemaakt aangezien op de tijdstippen er geen files waren. Dit was in mijn vorige Scenic al beter voor elkaar dan in de Insignia.
Ik vind wel dat de spraakherkenning er op vooruit is gegaan en we niet meer hoeven te schreeuwen en de slagingskans dat het systeem de juiste commando’s herkend is toegenomen. Dat je het ook als touch screen kan gebruiken is wel een toegevoegde waarde. Als passagier (of als je stil staat ) werkt het sneller dan als je het commando stick gebruikt.
Het ziet er wel grafisch leuk uit maar de marketing praat is weer een hoop bla bla.

Xenon:

  • 1.500 km

Ik ben groot voorstander van Xenon. Alleen (en dat vond ik bij mijn vorige scenic ook) vind ik de xenon systemen van Renault niet overtuigend. Vergelijkbaar met andere merken lijken deze minder opbrengst te geven alsof de lampen van Renault op halve kracht schijnen. Ik heb het over af-fabriek Xenon en niet de verkeerd afgestelde upgrade pakketjes die je op de meest vreemde combinaties tegen komt. Ik ben nog steeds onder de indruk van de huidige Opel Adaptive Forward Lighting (AFL). Met name op de Zafira geeft dat een zeer prettig homogeen licht. Meerdere standen afhankelijk van de snelheid. De duurdere merken zoals Audi bieden het zelfs al aan gekoppeld aan de navigatie waar je je werkelijk bevind. In de Scenic is het wel mee sturend maar iets meer graden uitslag zou wenselijk zijn. Daarnaast mis ik de hoek verlichting. Gewoon simpel een lampje die bij lage snelheden in de hoek waarin je instuurt wat bijstand geeft. Het Xenon lichtsysteem is van Renault niet slecht maar we weten dat het beter kan.

paar duizend km

  • 3.200 km

De motor begint merkbaar wat losser te worden. Het was al geen straf maar het wordt wat losser.
Ook het geluid systeem “Bose” lijkt wel of dat wat dieper gaat klinken. Alsof er ook hier wat warm draai uurtjes voor nodig zijn.
Ik heb wel een minpuntje die wat nadrukkelijke aanwezig is t.o.v de vorige auto.
Bij regen valt er een plas op de stoelen bij openen deuren. Ook als je het voorraam een klein beetje open hebt en een bocht instuurt dan komt er een watervalletje naar binnen. Het water op het dak wordt niet van het portier afgeleid maar juist naar het portier toe. Dat was niet zo bij de vorige auto’s.

Het Navigatie systeem is ook wat langzaam met opstarten alvorens het menu toegankelijk is. We moeten toch wel langer als een minuut wachten voordat het menu de opdrachten verwerkt. Dan moeten we nog door de verwerkingstijd heen voor het geven van de opdrachten. Dat moet sneller kunnen. Ik had vandaag ook mijn eerste vastloper tijdens het rijden. Het vorige systeem in de Opel is nooit vastgelopen dus dat beloofd wat.

de auto is bijna los.

  • 6.000 km

Ook met deze motor is er een verbetering na een aantal duizend kilometers. Het zijn geen grote verschillen maar toch. Tot 1500 toeren gebeurd er weinig tot niets maar exact op 1500 toeren per minuut knalt de motor (relatief) erin. Een duidelijk turbo gat. Dus het advies er boven blijven en dan gaat alles soepel. Het heeft ook niet veel zin om ver voorbij de 3000 toeren te gaan want daar schiet je niet veel mee op.
Ook het Bose geluidssysteem lijkt nu wat ‘dieper’ te klinken en moest dus ook wat rijpen. Al met al prima …. Al hoewel…
Als we dan toch moeten zeuren over een auto van EURO 39.000 dan is het R-Links systeem niet stabiel genoeg. Ik heb inmiddels al een update laten uitvoeren door de dealer aangezien de data verbinding steeds uitviel. Daarmee heb je geen toegang tot de live services en dan vraag ik mij af waar betaal je dan voor? En juist als er flitsers staan wil je dat weten en niet missen door een server uitval. Maar zien of het systeem nu wat stabieler blijft na de update.

richting de 20k

  • 18.000 km

De km gaan niet zo snel als afgelopen jaar. Ondanks dit al 18.000 km gereden.
Ik ben van mening dat ik de auto nu wel door heb. Geen bijzondere zaken. Alles werkt naar behoren al deel ik wel eens een andere mening dan het navigatie systeem. Dat we ons storen aan kleine zaken zoals een MP3 speler die willekeurig wel of niet het laatste nummer onthoudt, het matige gebruikersgemak als je door de nummers/ mappen heen wil scrollen geven wel aan dat de auto verder prima is.

Los van het geneuzel met het R-Link systeem (Navigatie, spraakbesturing, MP3 speler) geen negatieve klanken over de auto. De verwachting is waargemaakt.

geen nieuws is goed nieuws

  • 35.000 km

al weer 35k op de teller en de Scenic geeft geen krimp. De motor maar zeker ook het geluidssysteem (Bose) zijn helemaal los. Het blijft een minpuntje dat het R-link systeem niet de stabiliteit levert wat je van een huidig modern systeem mag verwachten. Als je de forums doorneemt over dit systeem dan kom ik er eigenlijk nog genadig vanaf. Het geluid blijft wel eens hangen als ik te veel commando's op eenzelfde moment geef. dan even niet vergeten om een paar keer op geluid zachter te drukken want anders...Wat wel irritant is dat ik de laatste tijd veel problemen heb met de connectie naar mijn smartphone. een paar keer per week kan ik niet vanuit het adresboek van R-link bellen. Maar als ik dan hetzelfde contact rechtstreeks van mijn telefoon bel dan komt de verbinding wel tot stand. Wil je handsfree bellen werkt het niet :(! Maar ja, helemaal niet bellen tijdens het rijden is het beste. Voor de rest een zeer prettige auto met alle toeters en bellen erop.

terug van Oostenrijk

  • 44.000 km

Er zijn al weer de nodige leuke ritten achter de rug. Zoals Karinthië, Oostenrijk. Even een weekje op en neer en er 4000 km bij getikt. De Scenic doet wat hij moet doen al betrap ik mijzelf op het gevoel dat de auto niet helemaal in balans is. Ik vergelijk dit met het vorige type Scenic wat ik uiteraard nu niet 1 op 1 kan vergelijken. Ik heb geen trillingen in het stuur of andere vervelende trillingen maar het rij gedrag klopt niet helemaal naar mijn zin.. Of kan het natuurlijk mijn leeftijd zijn :). We zullen wet te veel verwend zijn.

bijna 1 jaar verder

  • 52.000 km

We zijn bijna 365 dagen verder toen ik de nieuwe scenic in ontvangst nam. Los van de ergernis van het navigatie systeem (combi systeem/ R link) is het een fijne auto om de km mee te rollen. Betreft R link, die moet je gewoon alleen gebruiken als hulpmiddel om te navigeren en er verder niets van verwachten. Dan is het een prima systeem maar verder ook niet. net zoals de meeste andere systemen is een losse Tom-Tom veel beter in gebruik en actuelere kaarten. het enige nadeel het is niet ingebouwd, wat ook weer een voordeel kan zijn.

de laatse kilometers

  • 65.000 km

Eerder dan verwacht maar ik ga afstand doen van deze Renault Grand Scenic Bose.
Over 2 weken zal ik deze prettige auto achter laten bij de werkgever. Een nieuwe baan geaccepteerd waar helaas geen auto (vooralsnog) bij zit. Het zullen meer vlieguren worden.
Dus na meer dan een decennia weer op autojacht met een andere bril op. vrije keus en rekening houden met een ander rijgedrag zoals minder kilometers en andere route woon werk.
Ik heb de privé auto inmiddels aangeschaft en die zal ik eerdaags bijvoegen op auto week als er wat kilometers mee zijn gemaakt.

De laatste 2 weken voor de boeg. Ik betrap mij erop dat ik weer even meer de luxe van de Scenic waardeer aangezien er van alles opzit en mij met veel comfort van A naar B brengt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.