Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2018)

autoreview

Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2018)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic dCi 110 Intens
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst351 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Daar is 'ie' dan eindelijk!

  • 5 km

Twee geboortes in een week: eind mei is in goede gezondheid ons vierde kindje geboren. En in diezelfde week rolt in Douai onze gloednieuwe Grand Scenic IV van de band. Want ja... een groot gezin vraagt natuurlijk ook om groot(s) transport.

In de afgelopen 10 jaren hebben verschillende Renault exemplaren ons huishouden mobiel gehouden. In de periode 2008-2014 een Renault Laguna II (bouwjaar 2004, beginstand 171.00 kilometers, eindstand 350.000 kilometers, diesel, uitvoering Authentique), in de periode 2014-2018 een Renault Megane Estate (bouwjaar 2012, beginstand 72.000 kilometers, eindstand 195.000 kilometers, diesel, uitvoering Bose). Daarnaast rijden we sinds 2008 een Renault Clio II als tweede gezinswagen. Naast het reguliere onderhoud is een spontaan gebarsten panoramadak het meest bijzondere voorval in al die Renault jaren. Kortom, als we dat ene smetje op de reputatie niet meerekenen: genoeg positieve ervaringen om bij toetreding tot het MPV-segment opnieuw voor een Fransoos uit deze renstal te kiezen!

Hoewel de auto op 31 mei is geproduceerd duurde het toch nog even voordat we deze in Nederland konden begroeten. Op 7 juli stond de nieuwe aanwinst dan eindelijk klaar bij de dealer in Zwolle. Het wachten meer dan waard: wat een geweldige wagen! Het mooie lijnenspel en de grote wielen zijn echte blikvangers. Het interieur is zoals we dat van Renault kennen, niet over de top, maar gewoon degelijk, ruim opgezet met overal (verborgen) opbergvakjes. Het R-Link systeem is even wennen ten opzichte van het navigatiesysteem in de vorige Megane. Volgens de verkoopbrochure heb je veel meer controle over de instellingen in je auto (kleur van de interieurverlichting, rijgedrag, etc.) maar als je een avondje goed doorklikt in de verschillende menu's dan valt het toch wat tegen. Zoveel mogelijkheden om de auto naar je eigen hand te zetten biedt het systeem nu ook weer niet. En op sommige momenten is het systeem gewoon niet intuïtief. Probeer maar eens een navigatiebestemming te annuleren terwijl je beiden ogen op de weg gericht wil houden. Apple Carplay is daarentegen wel weer een prettige uitvinding en welkome aanvulling!

Goed even wat specs. Omdat we meer dan 30.000 kilometer per jaar rijden hebben we (na wat twijfels) toch weer gekozen voor een diesel: de 1.5 dCi, 110pk, handgeschakelde variant van deze auto. Een motor die we al kennen vanuit de Megane. De auto is afgeleverd in een Intens uitvoering, met als extra opties het Focal Instrument 6.1 geluidssysteem, inklapbare spiegels / parkeersensoren / achteruitrijcamera, two-tone kleurstelling - en - natuurlijk een derde zitrij. Per slot van rekening was het daar allemaal om te doen: een auto waarin je veilig vier kinderen kunt meenemen. De subwoofer van het audiopakket wordt trouwens binnenkort door een gespecialiseerd audiobedrijf alsnog ingebouwd. Kennelijk wordt deze optie gemakkelijker verkocht dan ingebouwd bij een 7-persoons uitvoering van de GS. Potentiële kopers, u bent bij dezen gewaarschuwd!

De eerste rijervaringen: heerlijk, de auto stuurt licht, je hebt goed overzicht over de weg. Vooral het blikveld naar voren is ruim en groots. Het zicht naar achteren is wat beperkter, als is dat natuurlijk ook een kwestie van wennen. In sommige reviews lees je minder positieve ervaringen: de grote wielen beperken het rijcomfort, bijvoorbeeld bij hobbelig wegdek en verkeersdrempels. Ook zouden de wielkasten onvoldoende geïsoleerd zijn. Eerlijkheidshalve herken ik die klachten tot op heden (nog) niet. De auto veert goed over de weg, binnen is het heerlijk stil. Wat wel enige ergernis oproept: de portieren hangen (met name aan de rechterzijde) niet netjes recht. Hier heb ik al meer GS-rijders over horen klagen. Het gaat maar om een paar millimeters, maar daardoor sluiten portieren niet altijd in één keer correct. En bij een bepaalde stand van de zon ontstaan ook slagschaduwen in het koetswerk doordat de portieren een paar millimeter te diep in het body-werk liggen. Garantiepuntje!

Enfin, bij dezen is de auto geïntroduceerd. Het goede voornemen is om geregeld te blijven berichten over de verdere rij- en gebruikservaringen!

Crash!

  • 351 km

Tja... hoe sneu het ook is. Lang hebben we niet kunnen genieten van het plezier van een nieuwe auto. Vijf dagen na de levering (met slechts 351 kilometers op de teller) wordt onze prachtige bolide van achteren aangereden op de snelweg. Gelukkig ben ik op dat moment alleen op stap, dus een zere nek, schouders en rug blijven de overige gezinsleden bespaard. Op het moment van de aanrijding stond de GS stil in de staart van een plotseling opdoemende file. Een medeweggebruiker lette niet op c.q. hield te kort afstand om ook op tijd stil te kunnen staan.

Jullie zullen begrijpen dat je er niet om zit te springen om hier een review over te schrijven. Want ook al tref je zelf geen blaam, daar sta je dan met je nieuwe trots: een verfrommelde achterbumper, gedeukt zijpaneel, kapotte achterklep en verbogen chromen sierlijsten. In een klap is alle schoonheid van de GS verdwenen. Om nog maar niet te spreken over de kerstboom aan lampjes en meldingen die op het dashboard verschijnt: defecte parkeersensoren, uitgeschakelde dodehoek-detectie, etc.

Toch kan hier ook een waardevolle review uit worden opgemaakt. Want terwijl de tegenpartij total-loss wordt weggesleept door de berger mag de GS na een inspectie van oom agent weer de weg op. En op dit punt kan ik de verkoopbrochure dus in de praktijk bevestigen: hij is zijn Euro NCAP sterren meer dan waard en kan een klap van een achterligger met ca. 40 km/u nog goed verwerken. Op 20 augustus gaat de auto naar de schadeherstelafdeling van de Renault dealer. De bumperdelen en de kofferbakklep zijn uit kunststof vervaardigd dus die zullen, zeker bij een nieuwe auto, volledig worden vervangen. Ik blijf de auto tot die tijd trouw elke week wassen, bij de troostvolle gedachten dat de bolide straks voor de tweede keer als nieuw zal stralen :)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.