Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Bose 7P (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic dCi 110 Energy Bose 7P |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 106.000 km |
KM-stand laatst | 279.000 km |
Van station naar MPV
- 108.000 km
In verband met gezinsuitbreiding overgegaan tot aanschaf van een 7-zitter, na jaren vooral in stationwagons van verschillende merken te hebben gereden (o.a. Seat, Opel, Volvo, Skoda). Na een zoektocht en het lezen van vele reviews en gebruikerservaringen bij een Grand Scenic uitgekomen. De Citroen Picasso viel af gezien de regelmatige meldingen over storingen in met name het display, de Opel Zafira Tourer vond ik te zwaar en ik las er ook weinig positieve ervaringen over, de VW Touran is duur in aanschaf en dan heb je ook nog eens een kale uitvoering en de Peugeot 5008 vind ik qua ontwerp niet zo geslaagd, met name het interieur niet. En daar kijk je toch het meeste van de tijd tegenaan... De Scenic is weliswaar ook wat apart, maar in een bepaalde kleurstelling met hier en daar wat chroom en wat grotere velgen wat mij betreft een fraaie verschijning. De eerste 2000 km zitten erop en ik ben zeer tevreden. Om mij heen hoor ik nog wel eens geluiden over de matige kwaliteit van Renault, maar dat is mijns inziens onterecht. Er is inderdaad een bepaalde generatie kwalitatief minder goede Renaults gebouwd, maar die tijd is geweest. Er rijden nogal wat Clio's, Meganes en Capturs rond. Ik geloof niet dat dat allemaal prut is. Bovendien geldt voor elke auto: normaal onderhoud en er een beetje fatsoenlijk mee omgaan verlengt de levensduur. Ik rijd mijn auto elke dag rustig warm, maar er razen mij ook regelmatig auto's voorbij met koude motor. Lijkt mij niet handig.
Wat kwaliteitsbeleving betreft doet de auto niet veel onder voor de Skoda Octavia. Ja, hier en daar een storinkje (gordels achterin zijn in gebruik=niet dus) en de deurpanelen zijn wat dunner en beweeglijker, maar wat knoppen en gebruikte materialen betreft: dikke prima.
De motor is soepeler en pakt makkelijker op bij lagere toerentallen t.o.v. de 1.6 TDI van VW en heeft voldoende koppel. Het multimediasysteem werkt prettig, het geluid in deze Bose-uitvoering is fantastisch en het schuif/kanteldak is heerlijk. Voor de kids ook nog een panoramadakje achter. Verder zit er van alles op en aan, zoals lederen/alcantara bekleding op prima stoelen, Xenon-verlichting (adaptief), chroomaccenten, privacy-glass, achteruitrijcamera, rondom sensoren, Lane Departure Warning en 17-inch LM-velgen. De auto rijdt soepel en comfortabel. Een goedige lobbes, las ik een ander review over deze auto. Eens. Even kijken hoe ik er over 20.000 km over denk. Je suis curieux!
8000 km verder
- 116.000 km
Inmiddels zijn er 8000 km's afgelegd door de Scenic. Dat doet de auto zeer comfortabel. Inmiddels een vakantiereis met volle bepakking en vouwwagen gemaakt. Zoals in andere reviews te lezen en ook in de reactie hieronder, houdt de 1.5 dCi dan niet veel over. Maar voldoende om in te voegen, te versnellen en de wagen te trekken. Wat ik ook in een ander review tegenkwam is het vele regenwater wat naar binnen komt na een regenbui bij geopende raampjes. Nu had ik dat bij voorgaande auto's ook wel eens, maar dit is wat extremer. Ontwerpfoutje. Vermoedelijk blijf er met name in de goten van het schuif/kanteldak water staan en bij de eerste de beste bocht zitten de armsteunen met daarin het bedieningspaneel vol water. Mmm, nu standaard een rolletje WC-papier in het dashboardkastje...
Wat ook irriteert is de rolhoes achter in de auto. Om de rolhoes goed in te daarvoor beschikbare klemmen te haken is haast militaire precisie gevraagd, met als gevolg dat je bijkans drie minuten staat te harken om je versgehaalde boodschapjes te beschermen tegen de felle zon...Tja.
Inmiddels zijn er wat kleine gebreken naar boven gekomen. Deze worden keurig onder garantie verholpen: krakende homokineet, wat extra koudemiddel in de airco, een losliggend stekkertje en een lekkend kapje van de dagrijverlichting.
Voor de rest: een comfortabele rijdende ruime en luxe auto waar ik met alle plezier op werkdagen twee uur in doorbreng. En uiteraard de vrije tijd ook. Dakraampje los, muziekje erbij: het Franse gevoel. Niks mis mee.
Tussenbeurt
- 126.000 km
Tussenbeurt: na de eerste 20.000 km, maar even een beurt. Het onderhoudsinterval is 30.000 km, maar ik doe het liever iets eerder. Mede door corona zijn er meer korte stukjes dan anders mee gereden en dan houd ik de olie liever schoon en dan gaat er weer een scheutje Forté bij. Geen bijzonderheden geconstateerd. Poosje later wat piepende remmen, maar schijven/klauwen was niks mis mee, dus een beetje smeren en klaar weer. Verder geen bijzonderheden. Het is gewoon een fijne auto om in te reizen en in te vertoeven. En: de flexibele indeling van de stoelen is met vier kids ideaal. Ruimte zat, beetje schuiven en omklappen: werkt perfect allemaal. On y va!
Dieselluchtje + melding + groot onderhoud
- 140.000 km
Na een check bij mijn vaste garage (die eerst niets bijzonders opleverde) n.a.v. een diesellucht in de auto schoot de auto ergens onderweg 'in de noodloop'. Zut! (=frans voor verdikkeme). Da's nooit lekker. Tegelijkertijd een melding 'controleer inspuitsysteem' en 'luchtverontreiniging'. Bij het openen van de motorkap vielen de stukken isolatiemateriaal van de motorkap mij om de oren. Hmm, looks like a marter. Zou dat luchtje daar ook vandaan komen? Geknaag aan een slangetje of zo? Eerst maar eens de storingen uit laten lezen. Daarmee kwam de auto snel weer uit de noodloop maar beide meldingen kwamen weer terug. Dan maar grover geschut: grote beurt + distributieriem + waterpomp vervangen. Moet de boel toch allemaal open en kan er goed gecheckt worden waar dat knaagdier wel en niet is geweest. Viel allemaal mee: melding en luchtje kwam van een defect roetfiltersensor en alles was nog heel. Behalve dan de motorkapbekleding. Om het getokkel van de dieselmotor wat te dempen toch maar een nieuwe stukje isolatie besteld. Naast deze technische hickup niets dan lof over de Renault. Ik val in de herhaling, maar: heerlijke reisauto, veel comfort, goed audiosysteem en ideale pakezel in de vakantie. Dakkoffer, vouwwagen, auto vol zooi: gewoon doortokkelen. Pas de problème.
APK-tje
- 150.000 km
FF een APK-tje gehaald. Verder geen ongein. Via het tweedehands circuit winterbanden gehaald, met (ik dacht) de juiste bandenspanningssensoren. Niet dus. Dientengevolge de hele winter met een oranje lampje rondgereden. Stukkie plakband (3M) met zwart papiertje d'r op. Zo, ook geen last meer van. Wel even juiste sensoren besteld. Gelukkig waren de z.g.a.n. winterbanden voor een prikkie gekocht.
Beurt
- 171.000 km
Tijd voor weer een beurt. Bij 165.000 km. waren de winterwielen al ingeleverd, direct de nieuwe sensoren laten monteren. Bij de vorige beurt in september '21 is het 3e remlicht gekit, daar kwam water naar binnen. Begon weer te lekken, dus bij de beurt goed rondom dicht laten kitten. Verder geen bijzonderheden: remmerij nog goed, wat airco-onderhoud en vervangen van remvloeistof. Verder functioneert alles gewoon. Dat kan dus gewoon bij een Renault. Ondanks het lijstje wat hier gepubliceerd staat: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/suzuki-is-meest-betrouwbare-automerk-in-nederland/ , durf ik voor betrouwbaarheid er een sterretje bij te zetten...
Verder: veel, heel veel snelwegkilometers gereden bij 1:21. Met die rare brandstofprijzen prettig, al is het wekelijks tanken nog steeds een dingetje: € 2,25 voor een liter diesel. Slik. Maar goed, altijd beter dan in Oekraïne te moeten leven en werken, zullen we maar denken.
Wederom een beurtje
- 196.000 km
Weer versie olie + filters, winterwielen eronder en een check. Geen bijzonderheden. Op naar de 200.000 km! Au revoir.
Grote beurt
- 226.000 km
In verband met veranderende werkomstandigheden loopt de kilometerstand snel op. In 9 maanden tijd alweer 30.000 probleemloze kilometers verder. Wel even een goed stukje onderhoud: remmen goed schoon, alle filters vervangen + olie, twee nieuwe banden en de airco is opnieuw gevuld. Daarnaast heeft de auto onder garantie ooit een nieuwe trekhaakmodule gehad, maar dat was niet de juiste, dus die is nu maar vervangen. Tenslotte bleef er in één van opbergvakjes wat water staan, dat lag aan een verstopte paravan. Dat demonteren is wel een klusje, dus de factuur was boven de 1000,00. Maar goed, de auto valt verder weinig te verwijten. Eén smetje: het rechterachterlicht is vochtig van binnen. Toch maar eens kijken of ik dat zelf kan oplossen. En, het valt mij op dat het motorblok aan de bovenzijde (zover je dat kan zien) wat zweet. Dat maar melden bij de garage bij de APK in januari. Verder: geen centje pijn. Gewoon rustig doordieselen.
Afscheid
- 279.000 km
Na een volgende beurt in het voorjaar van 2024, heeft de Renault inmiddels de stand van bijna 280.000 km bereikt. Er moeten vier nieuwe banden onder, dat geldt ook voor twee winterbanden. Omdat ik de grote onderhoudskosten voor wilde zijn en ik er nog een aardige prijs voor kreeg, heb de auto ingeruild voor een andere 7-zitter: een Nissan X-Trail 1.6 DCI met 155.000 op de teller. Na 4,5 jaar MPV wilde ik wel eens wat anders en een SUV. De Renault heeft mij op, één storinkje na, nooit in de steek gelaten en mij (en de rest van het gezin) in ruim vier jaar tijd 174.000 km's probleemloos en comfortabel vervoerd. Chapeau!
Plus:
- comfortabel en soepel rijdende MPV
- geen noemenswaardige storingen (overigens zeer trouw z'n beurten gehad en altijd rustig warm gereden)
Min:
- regenwater loopt via geopende voorramen op het bedieningspaneel
- kwaliteit bestuurdersstoel (doorzakkende zitting/defecte lendensteun bij 106.000 km
- dunne deurpanelen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.