Renault Grand Scénic 1.9 dCi 130 Dynamique (2009)

autoreview

Renault Grand Scénic
Renault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand Scénic

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 1.9 dCi 130 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst12 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste puntjes van kritiek

  • 62.350 km

Met iets meer dan 60.000 Km in precies 10 maanden kan ik voornamelijk positief zijn over mijn Scenic.
* Lekkere motor. Alleen maar lof over de souplesse waarmee versneld kan worden na enige tijd achter vrachtwagens gehangen te hebben (A1 probleempje!)
* Kwalitatief geen probleem ondervonden. Alles zit goed in elkaar, zogezegd.
* Veeeeeeeeel ruimte. Net zoveel laadruimte als de laguna, maar veel praktischer doordat je hoger kunt stappelen. De "bak op het dak" heb ik niet meer nodig gehad.
* Goede wegligging, mede door de 17" velgen en ondanks het hoge gewicht van bijna 1600 Kg (mede door alle opties ....)

Kritisch ben ik ondertussen geworden op het zitcomfort van de bestuurdersstoel. Het kan zijn dat de buikspieren meer getraind moeten worden, maar de stoel geeft naar mijn mening te weinig zijsteun.
Vooral op de langere ritten in NL, >150Km, begint het aan het einde van de rit voelbaar te worden in de onderrug.
Door de leuning iets meer in de ligstand te zetten kan ik het min of meer de onderrug ontlasten, maar dan komen weer de benen in de knoop te zitten. Ben in ieder geval nog niet uit de juiste stoelinstelling die dan gewenst is.

Voorlopig maar eerst even wat sit-ups doen en zien of dat gaat helpen. Vindt m'n vrouw vast ook niet erg :-)

Zuiniger dan hij zelf denkt

  • 35.950 km

Weer een aantal kilometers verder ben ik er achter gekomen dat het verbruik lager ligt dan de Scenic zelf denkt.

Op het moment dat de bodem van de tank in zicht komt geeft de computer aan dat er ongeveer 800km is gereden en dat hiervoor bijna 58 liter voor nodig is geweest.

Bij het tanken blijkt echter dat er structureel minder diesel in de tank gaat dan dat de auto aan geeft dat er uit is gegaan.
53,5 - 54 liter gaat er uiteindelijk in.
6,7 liter op de 100 km oftewel bijna 1 op 15. Dit ziet er in ieder geval stukken beter uit dan de 1 op 13,8 die de auto zelf aan geeft.

Zware belasting

  • 28.950 km

Kort geleden heeft mijn scenic als taxi mogen dienen voor een weekendje skieen in Oostenrijk.
Binnen 4 dagen, met 4 volwassen kerels, bagage incl. skieschoenen, 850km enkele reis, duitsland, oftewel een stevige test met gedurende lange tijd een hoge(re) snelheid.

De algemene indruk van de overige 3 passagiers was uitstekend. Het glazen dak zorgde voor veel licht en dat werd door de achterpassagiers die nog wat werk moesten verzetten (Digitaal per PC, Analoog vanaf papier) als zeer positief ervaren.
De laptops kregen een plaatsje op de tafeltjes die achter de voorstoelen zitten.

De motor heeft geen enkel probleem gehad om de bijna 2100 Kg (auto, inzittenden + bagage) met een snelheid van ongeveer 170 door Duitsland te loodsen.
Het verbruik was er uiteindelijk wel naar, 9.0 liter op de 100Km.

Ik he zelf voor het eerst de bijrijdersstoel mogen testen en tevens achterin kunnen zitten.
De minst comfortabele zitplaats is verassend genoeg de bijrijdersstoel. Door het missen van de lendesteun is de rugleuning te zacht.
Achterin heb ik wel erg lekker kunnen zitten. Veel beenruimte en stevige stoelen.

Na het weekendje Oostenrijk is de scenic wel een stukje zuiniger geworden. Waar eerst met moeite 7.2l op de 100Km gehaald werd rijd ik nu geregeld met een gemiddelde van 6.7 / 6.8 l op de 100Km. Misschien is het een kwestie geweest van een keer goed los rijden.

De ervaringen zijn tot nu toe erg positief en zijn er geen problemen te melden.

De Ervaringen

  • 21.850 km

In korte tijd (3,5 maand) relatief veel kilometers gereden en tot nu toe zijn de ervaringen zeer positief.
De zitpositie was even wennen en het heeft toch enkele weken geduurd voordat dit gevoel verdween.
De stoelen hadden wat meer zijdelingse steun mogen geven, en de lage zitpositie die ik in het begin ingesteld had is inmiddels toch iets hoger ingesteld omdat het ontwerp van de auto daar toch om vraagt.

De algehele afwerking is goed. Het tikkende windschermpje van het (gesloten) schuifdak is het enige dat tot op dit moment is op te merken. Dit was met een kleine schuimrubbertje eenvoudig zelf te verhelpen. Blij dat het geen gas of rempedaal was ;-)

De radio is werkelijk fantastisch. Tijdens de proefrit was ik niet onder de indruk van het geluid uit de Arkamys radio.
De scheiding tussen de navigatiebediening en de carkitbediening is bij die radio gewoon onlogisch. Zeker als je al 4 jaren met de carminat radio in de laguna hebt rondgereden.
Uiteindelijk heeft dit mij bij de keuze voor deze scenic doen besluiten toch weer voor de vertrouwde DVD navigatie te kiezen.
Het schijnt dat Bose de carminat radio onder handen heeft genomen en het geluid dat ik kende uit mijn oude laguna klinkt in deze scenic nog weer beter.
Een aanrader!

Hoewel de meeste kilometers zakelijke kilometers zijn zijn de ritten met de familie rustig en positief verlopen.
De zitpositie van de kinderen is iets hoger, waardoor ze beter naar buiten kunnen kijken. Het panoramadak zorgt voor veel licht op de achterbank en met de tafeltjes binnen bereik wordt er veel getekend, gelezen of met de nintendo gespeeld.
De eerste vakantierit van 1000km+ moet er nog aankomen, maar de eerste ervaringen van ouders en kinderen zijn in ieder geval goed.

Ook de keuze voor de 17" velgen is een juiste gebleken. De auto helt niet veel over in bochten en tijdens de iets snellere ritten gedraagt de scenic zich voorbeeldig.
Wel moest ik wennen aan de hogere windgevoeligheid, maar met een hoger model was dat ook wel weer te verwachten.

Wat wel tegen valt is het verbruik van de auto. Met dezelfde motor kon de laguna tussen 5.7 tot 6.4 liter verbruiken op de 100Km, maar deze scenic krijg ik, met ongeveer hetzelfde rijgedrag, niet onder de 7.2 p/100km.
De kracht van de motor is wel goed. Zelfs vanaf 1400 toeren pakt hij goed op en trekt zonder problemen door tot bijna 4000 toeren.

De ruimte in de auto is werkelijk uniek. Een iets te overmoedige aankoop van 2 stoelen uit de koopjeshoek van IKEA bleek toch niet zo overmoedig aangezien de stoelen zonder uit elkaar te schroeven en zonder al te veel passen en meten achter in de auto geplaatst konden worden. En zonder dat de stoelen van de kinderen naar voren geschoven hoefden te worden.

Al met al waren de eerste kilometers even wennen, maar na 7 jaren in een lagere auto was dat te verwachten.
De rijervaring is in ieder geval positief en de luxe in deze scenic heeft de oude auto grotendeels doen vergeten.

Overigens heb ik met de sneeuwbuien de parkeerradar aan de voorzijde van de auto even uit gezet omdat deze bij snelheden onder de 10Km continu bleef piepen.

De Overstap

  • 12 km

12-11-2009: Na bijna 7 jaren probleemloos Renault Laguna te hebben gereden en na een aantal vakanties met opgroeiende kinderen was het duidelijk.
De nieuwe leaseauto moest een gezinsauto worden. Een zogeheten "busje".

De keuze voor een zogeheten "busje" had ik nooit echt overwogen, want eerdere ervaringen met een touran en een scenic als tijdelijk vervoer tijdens onderhoudsbeurten waren niet positief geweest. Maar een stevige proefrit in deze nieuwe Scenic heeft me toch over de streep weten te trekken. De zeer positieve reacties van mijn gezin waren het laatste zetje dat nodig was om de uiteindelijke overstap te gaan wagen.

Arend Amsterdam heeft er in ieder geval goed aan gedaan zo vriendelijk te zijn een scenic voor een 300 Km lange testrit mee te geven met het voor hen gewenste resultaat.

Met het na de lease eventueel overnemen van de scenic in gedachten is de volgende configuratie ontstaan:
* Grand Scenic 7 personen
* 130 pk diesel
* Carminat DVD Navigatie & Communicatie (Bose)
* Comfort hoofdsteunen
* Pack Eclipse (Privacy glas en dubbel panoramisch schuif/kanteldak)
* Pack Introduction Plus (Bi-xenon meesturend, electr. inklapbare buitenspiegels, parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera)
* Reservewiel 135/80 R17
* Lichtmetalen wielen 17
* trekhaak 7 polige stekker
* Kleur Noir Nacre NV676 bekleding stof antraciet 'Datcha' harmonie Antraciet (4126)

De basis voor veel rijplezier is gelegd. Nu maar hopen dat ik geen spijt ga krijgen van de keuze voor een hoger model auto ...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.