Renault Grand Scénic 1.9 dCi 120 Expression Luxe (2005)

autoreview

Renault Grand Scénic 1.9 dCi 120 Expression Luxe (2005)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 1.9 dCi 120 Expression Luxe
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf153.000 km
KM-stand laatst210.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 178.000 km

Update feb. 2009
Vandaag de APK (met grote beurt) gehad. Werkelijk niets te vinden. Afgelopen jaar (25000 km) qua onderhoud zeer goedkoop gereden. Top!
Verder geen bijzonderheden.

Update 26 Sept. 2008
De garantieperiode zit er op en er staat inmiddels 170.000 km op de teller.
Ik kan kort zijn over het laatste half jaar: problemen of mankementen zijn er totaal niet geweest! Auto bevalt prima. Het enige wat me negatief opvalt zijn enkele piepjes en kraakjes in het dashboard.
Chiptuning is betrouwbaar gebleken en ik zou mijn (inbouw)Xenon-verlichting niet meer willen missen. Boardcomp. geeft gemiddeld 5.5 l/100 km aan.

Maart 2008
Circa 3 weken geleden mijn trouwe Mondeo ingeruild voor een Grand Scenic. Met kind nr.3 op komst leek me dit een ideale gezinsauto, die ik er voor een MPV mooi uit vind zien (nog niet het formaat van personenbusje).
De kleur is grijs, persoonlijk ben ik niet weg van (sombere) grijze/zwarte autokleuren, maar deze kleur grijs heeft een blauwe tint over zich en bleek in het echt mooier te zijn dan op foto’s op Internet.
De motor is niet de instapdiesel, maar de iets krachtiger 1.9 dci versie.
Na een paar duizend kilometer alvast een korte beoordeling.

Prijs/Kwaliteit
Een (Grand) Scenic blijkt hard af te schrijven. Fijn voor de tweede eigenaar, want minder voor iemand die persé nieuw wil rijden. Op foto’s vind ik het dashboard er wat goedkoop uit zien. De praktijk laat zien dat dit van mooi zacht kunststof is vervaardigd en geen piepjes/kraakjes tijden het rijden vertoond. Alleen het stuur ziet er wat simpel uit.
Er zijn geluiden over de krasgevoeligheid van dit materiaal, maar ik kan dit niet bevestigen: het interieur ruikt niet alleen als nieuw, maar ziet er na 150.000 km ook nog als nieuw uit. De stoelen zitten on-Frans stevig, maar prettig en zijn van degelijke bekleding voorzien.

Ondanks het gewicht van ruim 1500 kg rijdt de auto zeer zuinig. De boardcomputer geeft 5.7 l/100 km aan. Een 6e versnelling en veel snelwegkilometers zijn hier zeker debet aan. Ook heb ik de auto gelijk laten chippen (naar 150 pK) wat, op basis van mijn ervaring met de Mondeo, ook bijdraagt aan kleine vermindering van het brandstofverbruik als je rechtervoet in bedwang houdt.

Comfort en ruimte
Bij mijn vorige stationwagons was ik al verwend met ruimte. De Reuze Scenic doet hier niet voor onder. De Fransoos staat bekend om zijn ontelbare opbergplekken (zie bv. foto nr. 2): gigantisch verschuifbaar middenconsole, (gekoelde) dashboardkast(je) en vele vakken in bodem en deuren, vliegtuigtafeltjes etc., ideaal.
De diesel is ’vervelend’ stil, zelfs bij koude start is de diesel nauwelijks hoorbaar. Een 6e versnelling draagt bij aan geluidvermindering op de snelweg. Motor/auto is zo stil dat windgeruis en bandafrolgeluiden snel overheersen. De bestuurderstoel laat zich goed in hoogte verstellen, evenals het stuur. De hoge zit is even wennen maar uiteindelijk zeer prettig. De grote voorruit draagt bij tot een groot ruimtegevoel.
De bagageruimte is vlak en diep. De extra stoelen op de 3e zitrij zijn mooi in de vloer verzonken (foto 3) en met één ruk per stoel eruit te trekken. Wel is de ruimte voor mensen (kinderen) op de 3e zitrij zeer beperkt. Zelfs met alle stoelen in stelling is er nog verassend veel ruimte voor bagage voor een auto met een lengte van 4.5 m.
Hoofdruimte voor en achter is goed. Stoelen op de 2e zitrij zijn individueel te verschuiven en zelfs geheel eruit te halen.

Automatische airco werkt geluidloos en doet zijn werk goed.

Handigheden
Electrische handrem: even wennen, maar de hellingsproef is nu kinderspel. Bij het minste gas schiet de handrem er automatisch af.
Aut. inschakelende verlichting: kan handig zijn, maar ik heb de automaat uitgeschakeld. Dit voorkomt dat de verlichting even inschakelt, zodra ik thuiskom en de auto onder de carpoort parkeer.
Keyless card: een card in je zak is voldoende om de auto te ontsluiten en te starten. Bij het verlaten van de auto druk je simpel even op een knopje op één van de deurgrepen en de auto zit op slot. Perfect.
Regensensor: kan handig zijn, maar tot nu toe wisselende ervaringen. Wist soms kortstondig te snel.
Bandensensor: tot nu toe nog geen (valse) meldingen.
Digitale snelheidsmeter: goed afleesbaar. Overige digitale metingen zijn in direct zonlicht matig afleesbaar. Digitale toerenteller heeft een grove schaalverdeling, maar is voor mij geen probleem.
Aut. dimmende binnenspiegel, verstelbaar extra spiegeltje om de kids op de achterbank in de gaten te houden.
Cruisecontrol: per 2 km/h te verhogen/verlagen.
6e versnelling: al bij 100 km/h te gebruiken. Bevordert stilte en brandstofverbruik.
Brandstof tanken zonder aparte vuldop, klepje open en tanken maar.
Zonneschermen verwerkt in de achterportieren.

Wat kan beter?
Achterklep opent niet erg ver/hoog. Lange mensen kunnen snel hun hoofd stoten.
Elec. inklapbare spiegels zijn volgens mij enkel van binnenuit in te klappen en niet van buitenaf, bv. als je de auto op slot zet.
Bijna onmogelijk om zelf een kapotte (voor)lamp in de krappe ruimte onder de kap te vervangen. Een paar dagen na aflevering begaf een dimlicht het al. Echter voor een zacht prijsje Xenon verlichting laten inbouwen, deze verlichting gaat gelukkig veel langer mee.
Gevoelloos sturen: elektrische stuurbekrachting geeft weinig gevoel met de weg, verschil met de Mondeo is aanzienlijk.
Korte zit van de stoelen (weinig steun voor de onderbenen).

Conclusie
Een auto voor mensen die een ruime, practische, comfortabele en ook nog eens zeer veilige auto zoeken en minder hechten aan ’sportief’ rijden. De kids vinden de auto vet-cool.
Gezien de (goede) reviews van alle Grand Scenics lijkt Renault met de betrouwbaarheid van dit model op de goede weg te zijn. Desalniettemin toch de auto met 6 maanden Bovag garantie gekocht, je moet het lot tenslotte niet tarten. Wordt vervolgd!

PROBLEMEN

  • 170.000 km

dimlicht kapot

de 200.000 km bereikt!

  • 200.000 km

Ik heb de auto nu bijna twee jaar en 50.000 km mee gereden. Enige mankement is een vervuilde EGR-klep die moest worden vervangen. Verder helemaal niets! Comfortabel, lekker ruim,redelijk zuinig en meer dan voldoende trekkracht. Voorlopig gaat ie niet de deur uit.

Auto bijna verkocht

  • 210.000 km

Bij 210.000 km op de teller de auto verkocht. Ik werd "verliefd" op een Renault Laguna 1.9 dci 130 pk Techline uit 2006, sportief blauw van kleur, met beduidend minder kilometers en nog meer luxe.
De Scenic kreeg de laatste tijd wat last van kleine kwaaltjes: gloeibougies vervangen en een display die steeds minder fel werd, en waarbij de dagteller regelmatig op nul springt. Dit laatste schijnt meer voor te komen bij Renault en wordt veroorzaakt door kleine scheurtjes in de solderingen. Door een handige vader verholpen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.