Renault Grand Scénic 1.6 dCi 130 Bose (2011)

autoreview

Renault Grand Scénic 1.6 dCi 130 Bose (2011)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 1.6 dCi 130 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst40.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indruk

  • 5.500 km

Na lang wachten, bestelling in februari 2011, eindelijk de GSIII opgehaald begin november.

De keuze voor een Renault GSIII is ingegeven door meerdere componenten. Een zevenzitter was een must. In eerste instantie erg geintereseerd in een Quashai+2. Bij een Renault/Nissandealerschap, de Nissan gaan bekijken. De verkoper vroeg om ook de GSIII te overwegen. De voordelen waren meer binnenruimte, meer mogelijkheden om de 2e rij invidueel om te klappen en (met name de Bose) een completer pakket aan accesoires. De keuze was, na info over de kosten bij de leasemaatschappij ook in het voordeel van de GSIII.

In het verleden heb ik al drie jaar een GSII (120 PK Dynamique Luxe) gereden, dat was een comfortabele auto. Nooit echte problemen gehad.

In beginsel een 1.5 dci besteld, maar door de tsunami niet meer leverbaar. In een gesprek met de leverende dealer werd mij echter duidelijk dat men de BOSE uitvoering niet met de 1.5 dci motorisering wilde leveren. De dealer had geprobeerd om een Dynamic te upgraden, maar daar ging de leasemaatschappij niet mee akkoord. In juli de bestelling omgezet naar de 1.6 dci. Over de looptijd van vier jaar enkele duizenden euro's besparing. Het voordeel van de sterkere motor en het hogere koppel daargelaten.

De eerste kilometers zorgen voor een grote glimlach en ook weer herkenning. Het uitrustingsniveau en de motor zijn top. Het verbruik is hoger dan boekjes beloven. De geluidsinstallatie is lekker compleet en ook is het top dat er vanaf de telefoons muziek afgespeeld kan worden.

Eigenlijk nog geen problemen gekend, alleen bij het gebruik van het start/stop systeem meld de boordcomputer soms dat het ESP systeem uitgeschakeld is, direct daarna meld de boordcomputer dat het ESP systeem weer ingeschakeld is.

De winterbanden zijn inmiddels gemonteerd en verder nog veel kilometers voor de boeg.

Een stukje verder

  • 17.500 km

Een paar duizend kilometer en winter verder is het tijd voor een aanvulling op de eerdere review.

Laat ik beginnen met een enkel negatief punt.

- In vorstperiode begon de airco kuren te vertonen. Na ruim een uur rijden, tijdens droog vriesend weer, begonnen de ramen te beslaan. De automatische stand van de airco was niet in staat het probleem op te lossen. De oplossing van het handmatig hoger zetten van de uitstroomhoeveelheid en deze alleen op de ruiten te plaatsen. Na korte tijd is het probleem opgelost. Gedurende de vorstperiode bleef het probleem aanhouden, welke stand de automatische airco ook stond. Bij de volgende beurt zal ik de dealer vragen het eens na te kijken.
- Het brandstofverbruik, hoe ik ook rij een lager verbruik van 6,9 liter per 100 km zit er niet in ook. Ik lees reviews dat er met automaten verbruikcijfers van 6,0 liter per 100 km gerealiseerd worden. Ik rij voornamelijk snelweg en provinciale weg, en alleen maar cc. Ik zal het bij de beurt eens opnemen met de dealer.

Positief !!

Verder alles, een fijne reiswagen met vele zorgenloze kilometers. Het comfort is van een hoog niveau, de motorpower is voldoende voor mijn gebruik. En de bijtaling kleurt de loonstrook ook wat mooier in deze crisistijden.

Still going strong

  • 40.000 km

Na een lange tijd toch maar weer wat informatie aanvullen. De vakantie is voorbij een de kilometers zijn weer onder de wielen door geschoten.

Voornamelijk positieve informatie over de GSIII. Een zeer comfortabele en ruime auto, en weinig zorgen. Bij de 30.000 km beurt werden ook een bijzonderheden geconstateerd.

De Tom Tom installatie voor EUR 60,00 geupgraded naar een Europa dekking. In combinatie met Live Services werkte dit perfect, ook in Scandinavie. Duidelijke vermelding van obstakels en informatie over de aard er van.

Wel een klein probleem, recent bleef het scherm zwart, het opnieuw starten van de motor (= reseten) had ook geen resultaat. De achteruit versnelling inschakelen leiden tot het opstarten van de Tom Tom. Daarna geen problemen meer.

Ik heb inmiddels ook twee telefoonladers ingebouwd van het merk Brodit. Werken ook super en de bediening van de telefoons over de BT installatie is ook goed. Vooral het streamen van muziek is goed te noemen.

Het verbruik is niet zo super, ik kom regelmatig op 5,6/5,7 per 100 KM, maar het algemene gemiddelde ligt om en nabij de 6,0 tot 6,2 per 100 KM. Wellicht dat mijn rijstijl hieraan bijdraagt. Ik rij veel snelweg kilometers op cruisecontrol. De kruissnelheid op de tellers is dan 124 KM/H of 104 KM/H.

De motor heeft voldoende power en kan ook volbeladen enthousiast zijn werk doen. Probeer echter niet onder de 1.500 rpm ter versnellen, pas vanaf dit toerental pakt de motor op en gaat als de brandweer. Bij ongeveer 2.400 rpm is het wel over.

Resume, alles gaat super en ik rij fluitend de kilometers weg.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.