Renault Grand Scénic 1.6 dCi 130 Bose (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 1.6 dCi 130 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 185.760 km |
Eerste ervarignen Grand Scenic III 130 DCI bose
- 54 km
Gisteren onze Grand Scenic II Techline 2.0 16V met LPG (zwart) ingeleverd met 191.000 KM op de teller en een nieuwe Grand Scenic 130 DCI Bose (wit) opgehaald bij Renault Dealer Verdonk.
De 130DCI is een zeer bewuste keuze, want alleen dit motor type voldoet aan de CO2 regels van min werkgever (max. 115 gram)
Onze eerste indrukken: Type III is groter en ruimer dan type 2, er is meer ruimte voor, achter en de kofferbak is ook groter.
De afwerking en gebruikte materialen zijn weer van een hoger niveau. Alles sluit perfect op elkaar aan, de carrosserie naden zijn smal, de gebruikte materialen zacht en luxe.
De nieuwe motor, een 1.6 DCI met 130 K (96 KW) en 320 NM koppel is onderin niet thuis, maar vanaf ca. 1800 toeren trekt hij als de brandweer. De motor is verder zeer stil, de loop soepel. Start-stop werkt prima en snel, daar heb je absoluut geen last van. Ik ben benieuwd als ik binnenkort naar Zuid-Frankrijk rijd hoe hij bergop trekt bij Luik, dat met prima gaan denk ik.
Bij de afleverig zijn helaas 2 dingen mis gegaan, 1) het reservewiel zit er niet bij, daarvoor in de plaats is er een reparatieset. Het is nog niet duidelijk waar de fout zit, bij de leasemaatschappij, de dealer of de importeur/fabrikant. 2) pack + is niet geleverd, daarom ontbreekt de achteruitrij camera, volgens de dealer kon Renault dit niet leveren vanwege de Tsunami ellende in Japan.
Zowiezoo is dit de eerste DCI 130 die Verdonk aflevert, en de eerste Bose na de Tsunami (nu met onderdelen uit de USA ipv. Japan)
Het nieuwe dashboard, Tomtom ipv. Carminat Informee II is even wennen maar ziet er prima uit.
Koppelen van mijn GSM met de Bluetooth radio was een fluitje van een cent, dat werkt prima. De radio is subliem, afspelen van een USB stick werkt goed.
In het interieur zijn net wat minder opbergvakjes dan in de Scenic II. De laatjes onder de stoelen zijn net te klein voor het Michelin boek (voor een Franse auto natuurlijk een misser) en onder de rechter voor stoel ontbreekt het opbergvak in de vloer. Verder is de ruimte onder de vloer in de bagageruimte niet zo mooi afgewerkt als bij type II
Rijdend in de Scenic III valt de rust op geen piepje of kraakje, nauwelijks windgeruis, verkeers drempels worden zeer soepel genomen, en de auto helt minder over in bochten. Heeft misschien ook wat te maken met de banden keuze (nu 17", was 16" bij type III)
Voor nu genoeg even, we kijken uit naar weer vele probleemloze kilometers, net als bij type II
2e verslag na 7500 KM
- 7.500 km
De eerste 7500 KM zitten er op. In het algemeen bevalt de Grand Scenic III uitstekend.
Positief: Trekkracht (die is geweldig), verbruik en actieradius (~ 1100KM), comfort en met name de rust in het interieur. Bagageruimte (echt flink ruimer dan de Grand Scenic II)
Minpunten: Trekkracht onderin (het lijkt wel of de motor onderin de toeren soms smoort, boven de 1300 toeren beging hij pas iets te doen, echt trekken begint vanaf 1700), afwerking (rechter achter portier hing echt hardstikke scheef, hier moest een plaatwerker aan te pas komen om dit te verhelpen en zlefs het voorspatbord moest er af, dit is echt met de franse slag afgemonteerd - knipperlicht in de linker voorspiegel valt er spontaan uit, vinger is afgebroken bij montage. Minder opbergvakken dan in de vorige Grand Scenic.
Het lijkt zo dat er meer min dan pluspunten zijn. Dat is niet het geval, de auto rijdt op zich heel erg fijn en in ben tevreden. Maar de afwerking valt me tegen, zeker t.o.v. de vorige Scenic waar ik dit niet gehad heb. Het plaatwerk is gewoonweg niet nauwkeurig gemonteerd de naden zijn ongelijk en soms erg breed, slordig frutwerk wat m.i. gewoon niet hoort voor zoveel geld. Ik dacht dat Renault van Nissan geleerd had op gebied van kwaliteit en prodcutie techniet.
Grappige is dat wij ook een bijna net zo nieuwe Renault Twingo hebben. Die zit dus echt veel strakker in elkaar, hele dunne naden, strak en gelijk, absoluut 0 rammels, geen utivallende knipperlichten, scheef hangende deuren etc. De Twingo wordt in Slovenie geproduceerd, de Scenic in Frankrijk, daar zit dus kennelijk verschil in.
Efin, de Scenic mag nu nog een keertje naar de garage ivm een service melding, het thermostaat huis moet preventief vervangen worden.
Verder gaan er binnenkort de winterbanden onder. Hiervoor al een keer tevergeefs naar Profile Tyre Centre in Valkenswaard geweest. Afspraak gemaakt via www.zakelijkerijder.nl die keurig bevestigd is, maar winterbanden ho maar, waren gewoon niet besteld of niet geleverd, wist men niet. Lekkere logistiek daaro
Tussenverslag
- 9.700 km
Tussenverslag start 2012:
Auto is naar de garage (Verdonk Veldhoven) geweest. Nieuw glas geplaatst in knipperlicht linker buitenspiegel. Thermostaat huis vervangen ivm service mededeling van de importeur. Reservewiel geleverd en geplaatst + witte kenteken plaat, wat nog hoorde bij de aflevering (foutje leasemaatschappij).
Waardeloze ervaring bij het monteren van winterbanden, bij profile Tyrecenter van Grootel in Valkenswaard. 1e afspraak: geen nieuwe winterbanden, vergeten te bestellen 2e afspraak: geen nieuwe winterbanden, waren nog niet binnen, bonnetje niet goed gelezen met leverdatum. 3e afspraak: banden gemonteerd maar velgen beschadigd. WAARDELOZE service. Tot 2 x toe klacht ingediend bij, sorry sorry sorry, we sturne een bloemetje (nooit ontvangen).
Jammer dat de leasemaatschappij verplicht dit bij zo'n bandenbeun te doen, bij Renault Verdonk Veldhoven heb alleen maar positieve ervarignen (dit is mijn 6e Renault die door Verdonk geleverd en bij hen in onderhoud is)
Verslag stand (bijna) 20 Dkm
- 20.000 km
Weinig nieuws te melden. Auto bevalt nog steeds meer dan uitstekend, geen enkele storing gehad. Buiten de terugroepactie m.b.t. de waterpompbehuizing die ik eerder al rapporteerde en een richtingaanwijzerglaasje in de linkerbuitenspiegel wat los zat, geen dealer bezoeken.
Onlangs Xenon H7 HID lampen ingebouwd voor het dimlicht, wat een lichtopbrengst. Wel de verlichting 1 standje naar beneden gericht om verblinding van tegenliggers te voorkomen. Voordat er reacties komen: Ja inbouwen van HID mag ook in ene auto van 2011, de eerdere regels hieromtrent zijn ingetrokken.
In Maart een lange rit heen en weer naar zuidfrankrijk gemaakt 24090 KM die we begin mei weer gaan herhalen. Qua rijden verheug ik me er al weer op.
Opmerkelijke zaken:
Het is tot nu toe 2 x voorgekomen dat stop-start, na een automatische stop bij een stoplicht niet werkte. In beide gevallen was dat na lang wachten > 2 minuten. Oorzaak onbekend.
Bluetooth functie carkit werkt niet altijd geweldig, soms wordt de verbinding tussen telefoon en radio steeds na 5 minuten verbroken. Maar er gaan ook weken voorbij dat het gewoon goed werkt met calls > 1 uur. Oorzaak nog onbekend. Soms bij optrekken wordt het ESP automatisch uit- en weer aan geschakeld, geen idee waarom, is niet storend, heb er geen last van. Auto reageert soms niet op key-less entry. Lijkt iets met een instelling, gebruikshandleiding maar eens lezen.
Wat mij betreft allemaal kleinigheden.
Tussenverslag 30 DKM
- 30.000 km
30.000 KM zit er bijna op, nog 1.400 maar i.v.m. de vakantie maar alvast de beurt laten uitvoeren.
De Grand Scenic bevalt meer dan prima. Geen storingen of bijzonderheden.
Verslag na 50.000 km
- 50.000 km
Zo, tijd om maar weer eens verslag te doen. Auto bevalt nog steeds prima.
Sinds het vorige verslag, net voor de zomervakantie van 2012 2 issue's gehad. Beiden hebben hun oorzaak in de montage van de trekhaak door de dealer. Tijdens de zomervakantie gelazer gehad met de knipperlichten. In Frankrijk tijdelijk verholpen door het resetten van de computer. Zodra de caravan er achter hign ging het weer mis. Uiteindelijk in NL opgelost door een nieuwe 13 polige stekker te installeren met een relais er tussen, schijnt vanaf een bepaald serienummer te moeten.
Tijdens de kerstdagen ontdekte ik dat er maarliefst 5 cm water stond in de bak van het reservewiel. Allerlei spul als sleepkabel, brandblusser, startkabels, reservelampjes etc. is daardoor nat geworden. Het hele spul droog gemaakt en rara, wasstraat, hogedrukspuit, geen druppel meer...Terug naar de dealer, die wist zo al de oorzaak: kitnaden bij de aansluiting van de trekhaak. Dealer heeft het begin januari opgelost, geen druppel meer gezien.
Recent een tripje Oostenrijk, dakdragertjes en skibox er op (beide van Marktplaats). Prima allemaal, tot zo'n gangetje van 160 op de autobahn blijft ook het geluid zeer acceptabel.
Verbruik in Q4 van 2012 gemiddeld 5,9 l/100. Da's volgens de leasemaatschappij precies op norm. Ik ben een vlotte rijder, dus verbruik is prima.
Los van het gedonder met de trekhaak, geen enkele storing, klacht of zelfs irritatie.
Update
- 67.750 km
Korte update op 67.750
Tot gisteren zeer tevreden en probleemloos gereden.
Bij 60DKM reguliere beurt, interieurfilter en remblokken vervangen.
Helaas heeft zich nu een storing voorgedaan. Rode lampje van engine diagnose is gaan branden en op het display verscheen een storing t.a.v. mogelijke luchtverontreininging. Vanochtend even bij de dealer langs, de man aan de balie vermoedde een moeilijk lopende actuator van de vlinderklep in de uitlaat. Die storing komt vaker voor, het ding zit kennelijk te onbeschermd onder de auto. Diagnose aan de computer bevestigde het verhaal van de receptionist. Ding stond al in backorder, dealer heeft er nog eentje bij besteld en afspraak voor vervanging (30 min werk) staat gepland.
Prima service van de dealer Verdonk in Veldhoven, binnen 15 min was het gepiept bij hen.
Gemiddeld verbruik volgens de monitor bij Arval is 5,7 liter/100 km, wat op norm zit. Qua onderhoudskosten zit ik dik onder de norm, wat te verklaren is vanwege het totaal ontbreken van reparaties, alleen regulier odnerhoud.
Tussenstand 68,5 DKM
- 68.494 km
Helaas, een eerste storing heeft zich aangemeld. Display gaf aan: 'luchtverontreiniging'. Maar even bij de dealer Verdonk in Veldhoven langs. De diagnose van de balimedewerker werd door de analyse met de computer bevestigd. Actuator van de EGR klep blijft hangen.
Een bekend probleem volgens de monteur, de klep zit vrijwel onbeschermd onder de auto, is gevoelig voor vuil. Dat de klep al in backorder staat is veelzeggend.
Er dus 1 besteld en 15 min + 1 kopje koffie later stond ik weer buiten.
Inmiddels is de klep vervangen, half uurtje werk. Wel raar dat daarvoor nota bene de uitlaat doormidden moest, de klep zit namelijk vast aan de uitlaat. Met een verbindingsstuk wordt dat opgelost.
Volgens de site van Arval koste de reparatie €183,12
Los van dit verhaal, niets anders te melden dan een winterbanden wissel en dat het diesel verbruik 0,1 liter maar maand is opgelopen in Q3. Zware voet en caravan rijden?
Auto bevalt nog steeds prima.
Update 90 dkm
- 92.000 km
Grand Scenic heeft inmiddels de 90dkm gepasseerd. Vorige week heeft de auto ook zijn 90 dkm beurt gehad. Kosten 322 euro, normaal onderhoud en interieur luchtfilter vervangen.
Enige smetje is een niet meer functionerend start-stop systeem, oorzaak is een falende sensor onder de bestuurdersstoel (die checked of er iemand op zit), deze is vervangen.
Bij de winter-zomer bvanden wissel zijn achter 2 nieuwe Michelins gemonteerd en zijn de oude Contineltals, voor geplaatst, die gaan nog wel mee tot de winter.
Na een update op mijn Samsung GS4 ergens dit voorjaar verloor ik regelmatig verbinding met de carkit, de dealer heeft dit snel gefixed met een firmware update van de radio.
De auto rijdt nog steeds prima en bevalt uitstekend. De auto is uitermate betrouwbaar en comfortabel.
Tijdens de vakantie 4400 km gereden in Frankrijk en Italie, terug over de Brenner en Fernpas (Oostenrijk). Dieseltje trekt perfect (lastig dat ik steeds moet inhouden voor benzine auto's die wel terugzakken).
Op naar de 120DKM
150 Dkm beurt
- 149.765 km
Scenic weer eens naar de garage, op voorhand geen bijzonderheden anders dan een kapot lampje in de kenteken verlichting. Onderstaand het verslagje wat ik van de leasemaatschappij ontving:
Autobedrijven Verdonk B.V. voerde onlangs onderhoud of reparatie aan uw leaseauto uit. Het
betreft de volgende werkzaamheden:
- Renault onderhoudsbeurt
- de remblokken voorzijde vervangen
- de multiriem inclusief spanner vervangen
- de kentekenlicht unit vervangen links en rechts
- het interieur luchtfilter vervangen
Het totaalbedrag van de werkzaamheden bedraagt EUR 710,00 inclusief btw
Scenic doet het nog steeds top. Contract loopt nog tot setember. Wat de volgende auto wordt? In ieder geval een exemplaar met automaat. Ik overweeg een Talisman (break) maar die komt mogelijk te laat, of een Espace.
Opvolger bestellen
- 168.850 km
168 dkm en still going strong. In september loopt het lease contract af na 56 maanden. De volgende Grand Scenic komt pas in november. De keuze uit opvolgers valt uiteen in de BMW 218 Grand Tourer, de Renault Talisman Estate 160DCI EDC of een Renault Espace. Onlangs wezen rijden in de BMW, rijdt super, mooi afgewerkt, kofferruimte valt wat tegen, en met een beetje opties er bij kost hij 52K ipv 38. Morgen proefrijden in de Talisman, lijkt veel value for money.
De Scenic doet het overigens nog steeds prima, geen defecten of storingen, deze zomer mag hij nog mee naar Versalles, vervolgens de Vaucluse en vervolgens naar Languedoc-Rousillion met de vouwcaravan er achter.
Ik kijk wel uit naar een opvolger met automaat en adaptive cruise control, zit meer op de weg dan voorheen, meer files dus die zaken zijn dan wel erg makkelijk.
Als de nieuwe Scenic op tijd was gekomen was dat de opvolger geworden, nu weet ik het nog niet.
=======
update 2/9: Heb als opvolger een Renault Talisman Estate 160 DCI EDC Initiale besteld. Grand Scenic still going strong, km stand 169 DKM
Still ging strong
- 182.500 km
Nog een paar weken te gaan richting het afscheid van deze fijnce Grand Scenic. Bij 180DKM is de benodigde grote beurt niet gedaan, alleen een technische controle en vloeistoffen bijvullen, meer mocht niet van de leasemaatschappij. Met momenteel 1500 km/week ga ik dus fors over het onderhouds interval heen en rijd ik al weken met een rood lampje (onderhoud nodig). De Scenic doent het nog steeds perfect, geen enkele storing en aan weinig is te merken dat er ruim 180dkm op zit. Dit beperkt zicht tot de bestuurders stoel, in vergelijking met de bijrijders stoel merk je wel wat verschil, die zit ngo als nieuw. Vulschuim klinkt toch wat in.
Dus straks een prima auto voor de volgende eigenaar, wel even in de gaten houden dat de grote beurt wordt uitgevoerd, dan kunnen er nog vele probleemloze kilometers bij komen.
Eindverslag
- 185.718 km
Morgen 6/1/2017 lever ik deze Grand Scenic in bij de dealer en haal ik de opvolger op, een Talisman Estate 160 DCI DSG Initiale. Als de nieuwe Grand Scenic bestelbaar was geweest in juni (ja zo lang wacht ik al op de Talisman) dan was dat zeker een optie geweest want ik vind hem prachtig. Qua formaat is hij bijna net zo groot als de Espace waar ik ook nog naar gekeken heb, maar die vond ik te duur (EDC daar niet leverbaar op de basis uitvoering)
De Scenic heeft het prima gedaan, rijdt nog alsof hij net uit de showroom komt. Het is een uitermate betrouwbare auto gebleken, geen last van storingen op welk gebied dan ook. Kwalitatief gezien heeft Renault echt stappen gezet, mijn vorige Grand Scenic (zie mijn auto's) was overigens ook prima maar de laatste ScenicIII is echt van betere kwaliteit. Als ik zo de verslagen van diverse 'degelijke' duitsers lees, dan doet Renault het zelfs beter!
Ik heb de onderhoudshistorie toegevoegd (separaat) en wat brandstof statstiek van de website van Arval gehaald (tot 182DKM actueel) Ik heb in 240 tankbeuren gemiddeld 49,4 liter getankt en totaal 11.860,2 liter. Gemiddeld verbruik is 1 op 15,486 waarbij aangetekend dat daar erl jaar ook ~ vakantie ritten bij zitten waarvan steeds 1 met een dakkoffer en 1 met een vouwcaravan. Met 135 op de autoroute en 150 op de autobahn beinvloed dat het gebruik negatief. De boordcomputer geeft normaal 5,5 a 5,6 liter per 100 km aan bij het huidge gebruik.
Voor degene die mijn Scenic overneemt: de auto had bij 180DKM een grote beurt moeten hebben, dat mocht niet meer van de leasemaatschappij. Ik ben daar nu dus ruim 5000 KM overheen, check bij aanschaf dat de auto een volledige grote beurt krijgt! En geniet van de power (130 PK + wat extra's ;-)
Onderhoudshistorie
- 185.760 km
Nog even de onderhoudshistorie van de website van Arval geplukt:
18 nov 2016 Autobedrijven Verdonk B.V. olie
de koelvloeistof/antivries
178.969
EUR 22,13
7 okt 2016 Autobedrijven Verdonk B.V. de Algemene Periodieke Keuring
172.362
EUR 23,97
8 sep 2016 Autobedrijven Verdonk B.V. de sleutelbatterij
169.098
EUR 18,18
15 apr 2016 Autobedrijven Verdonk B.V. Renault onderhoudsbeurt
de remblokken voorzijde
de multiriem inclusief spanner
de kentekenlicht unit
het interieur luchtfilter
149.765
EUR 586,78
5 apr 2016 Profile Tyrecenter Nederland B.V. de wissel van winter- naar zomerbanden
148.327
EUR 74,60
15 dec 2015 Profile Tyrecenter Nederland B.V. de wissel van zomer- naar winterbanden
139.586
EUR 74,60
31 aug 2015 Autobedrijven Verdonk B.V. de Algemene Periodieke Keuring
de airbag sleepring
129.299
EUR 96,80
15 jul 2015 Autobedrijven Verdonk B.V. een Renault onderhoudsbeurt A+B
de remblokken achterzijde
de remvloeistof
het brandstofhoofdfilter
het luchtfilter
het ruitenwisserblad voorzijde
een band
een band
119.778
EUR 1.021,81
23 mrt 2015 Color Glo de stoelbekleding
107.960
EUR 241,00
12 mrt 2015 Profile Tyrecenter Nederland B.V. de wissel van winter- naar zomerbanden
107.021
EUR 74,60
23 feb 2015 Autobedrijven Verdonk B.V. het schuif/kanteldak
105.432
EUR 1.030,10
18 nov 2014 Profile Tyrecenter Nederland B.V. de wissel van zomer- naar winterbanden
99.000
EUR 74,60
19 aug 2014 Autobedrijven Verdonk B.V. een Renault onderhoudsbeurt B
de Algemene Periodieke Keuring
het interieur luchtfilter
92.146
EUR 266,43
21 mrt 2014 Profile Tyrecenter Nederland B.V. vierkant uitlijnen
de wissel van winter- naar zomerbanden
een band
een band
77.840
EUR 480,58
7 mrt 2014 Autobedrijven Verdonk B.V. de vloermatten
77.158
EUR 72,31
27 dec 2013 Autobedrijven Verdonk B.V. de paravan
72.268
EUR 66,00
14 nov 2013 Profile Tyrecenter Nederland B.V. de wissel van zomer- naar winterbanden
70.330
EUR 72,80
21 okt 2013 Autobedrijven Verdonk B.V. de EGR klep
de sleutelbatterij
68.494
EUR 183,12
3 jun 2013 Autobedrijven Verdonk B.V. Renault onderhoudsbeurt
de remblokken voorzijde
de remblokken achterzijde
het brandstofhoofdfilter
het luchtfilter
het interieur luchtfilter
59.187
EUR 689,23
21 mrt 2013 Profile Tyrecenter Nederland B.V. de wissel van winter- naar zomerbanden
51.203
EUR 72,80
4 nov 2012 Profile Tyrecenter Nederland B.V. de wissel van zomer- naar winterbanden
40.460
EUR 71,20
29 jun 2012 Autobedrijven Verdonk B.V. Renault onderhoudsbeurt
het interieur luchtfilter
28.610
EUR 277,83
15 mrt 2012 Profile Tyrecenter Nederland B.V. de wissel van winter- naar zomerbanden
15.836
EUR 71,80
17 dec 2011 Profile Tyrecenter Nederland B.V. de wissel van zomer- naar winterbanden
een band
een band
een band
een band
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.