Renault Grand Scénic 1.6 16V Dynamique Luxe (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 1.6 16V Dynamique Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 40.000 km |
KM-stand laatst | 143.000 km |
ERVARINGEN
- 69.000 km
2007 en tijd voor een nieuwe (gezins)auto.
Omdat er al meer dan 15 jaar een Renault voor onze deur staat, zal het duidelijk zijn waar de voorkeur ligt. Een orientatie op sites als deze, maakt duidelijk dat Renault de laatste jaren veel fans heeft verloren, met als dieptepunt de eerste jaargangen van de Laguna fase II. Hoe wel dit niet spoort met onze eigen ervaringen, slaat de twijfel enigzins toe. We maken proefritten met een Toyota Avensis Station 1.8 Luna (2005) en een Ford Mondeo 1.8 Champion (2006). Met name de Toyota stelt qua comfort, geluid en interieur behoorlijk teleur, de Mondeo is zo gek nog niet maar het gevoel dat het de juiste keuze is wil maar niet komen.
Dan maar eens een Grand Scenic proberen: het pleit is vrijwel meteen beslecht. De ruimte, het comfort en het interieur overtuigen meteen. Dit gaat hem worden.
Net als bij Ronald Koeman, overwint het gevoel de twijfels: de gekozen uitvoering heeft veel leuke electronische gadgets (gaven die nou net niet zoveel problemen ?).
Echter moet je laten leiden door verhalen van anderen boven de eigen ervaringen? Onze 4 voorgaande Renaults (Clio 1.2 RL uit 1992, Megane 1.6 RN uit 1996, Laguna Break 1.6 RXE uit 1999 en Twingo uit 1998) hebben tamelijk probleemloos hun dienst vervuld. De Twingo is en blijft ook nog in dienst als 2e auto en blijkt met inmiddels 160.0000 km op de teller een goedkope kilometervreter.
Ik ben benieuwd of de Grand Scenic het vertrouwen kan waarmaken en zal de review periodiek updaten. Op basis van de eerste indrukken beginnen we in elk geval maar eens met 4 sterren.
juni 2008
Een half jaar en 13.000 km verder, een eerste update.
De Grand Scenic bewijst zich als een vooral comfortabele reisauto.
De hogere zit voor en achter bevalt uitstekend, juist ook bij wat langere reizen. Je stapt toch wat frisser uit de auto.
De ruimte voor de kinderen achterin is uitstekend en vooral praktischer dan bij de Laguna station. De vliegtuigtafeltjes zijn praktisch en irriteren (nog)niet.
De bagageruimte achterin is ruim te te noemen, al moet het vergeleken met de Laguna wat meer de hoogte in.
Qua prestaties voldoet de 1,6 motor mij tot dusver. De echte sportieve rijder zal echter voor de 2.0 moeten kiezen, stoplichtsprintjes win je hier niet mee.
Voor normale veilige inhaalmanoeuvres is het allemaal wel voldoende.
Nog niet getest, met aanhang c.q. vouwwagen erachter. Daarover wellicht een volgende keer meer.
De zitrij op de 3e rij is vooral bij kinderen populair. De opklapstoelen stoelen zijn feitelijk ook alleen voor kinderen geschikt. Het in- en uitklappen gaat overigens erg makkelijk. Bij gebruik van de 3e zitrij moeten de stoelen op de 2e rij wel een stuk naar voren. Het ruimtegevoel neemt daarbij wel sterk af, voor volwassenen wordt het dan als snel krap. In dat opzicht: 7 persoon is prima mits de rit niet te lang en 5 kinderen achterin.
De automatische parkeerrem is verder wel even wennen als je jarenlang gewent bent tussen de stoelen naar de handrem te grijpen. Nu je gewend is het eerder andersom, je moet oppassen dat je handrem wel gebruikt als je eens in een ander auto zit.
Verbruik tot dusver volgens boordcomputer gemiddeld 7,6l op 100 km (vooral woonwerkverkeer buiten de bebouwde kom, veel provinciale weg, weinig snelweg).
Voor een auto van 1420 kg is dat niet verkeerd.
Ik orienteer me overigens wel op LPG inbouw, u weet wel: brandstofprijzen.
Berichten daarover zijn wisselend, vraag is of deze motor er echt geschikt voor is.
November 2008
Auto nu een jaar in bezit. Sinds augustus voorzien van een LPG installatie en natuurlijk is de brandstof sindsdien alleen maar goedkoper geworden....
De installatie heeft een onderbouw tank van (bruto)54 liter. Verschil tussen benzine rijden en LPG rijden is niet merkbaar, wel natuurlijk wat vaker tanken.
Gemiddeld gebruik op LPG is nu 8,2l op 100 km.
In de zomervakantie bleek de bagageruimte ruim voldoende voor een gezin met 2 kinderen, zodat de geplande aanschaf van een dakkoffer niet doorging. Zoals eerder ook al gemeld, de ruimte en hoge zit maken een lange vakantiereis niet tot een vermoeiende aangelegenheid.
PROBLEMEN
- 69.000 km
nog niks, maar dat spreekt voor zich
juni 2008
Korte tijd last gehad van een lichte kraak bij de rechtervoorwiel bij het rijden over drempels en dan ook nog alleen bij een ’koude’ auto. Probleem is spontaan verdwenen. Verder niks.
Alle electronica tot dusver alleen een lust, vooral de key-less entry.
november 2008
Bij de LPG inbouw meteen ook de eerste grote beurt. daarbij twee nieuwe banden (vóór, niet achter!) als enige niet reguliere onderhoud. Kortom, tot dusver een probleemloze auto.
Kassa!
- 125.000 km
Bij de 120.000 km beurt is het goed raak.
Vooraf is al bekend dat de distributieriem aan de beurt is en dat alle banden aan vervanging toe zijn.
Maar er komt nog veel meer bij:
- vervangen nokkenastandwiel (gekraak onder de motorkap bij het starten)
- krimpkous monteren om voorveren
- koplampverstelling herstellen
- waterpomp vervangen
- stabilisatorstangrubbers vervangen
- koelvloeistof lekkage hersteld
- hitteschild vervangen
- lagers schokbrekers vervangen
- nieuwe accu
- onderste draagarm voorwielophanging vervangen
Al met al bijna 4.000 euri aan kosten en dat is natuurlijk veel te veel.
Inruil leek zowaar even een optie maar er moest teveel bij on een andere auto naar wens terug te krijgen en de LPG-installatie was eigenlijk ook nog niet afgeschreven
Dus, alles maar laten herstellen en maar hopen dat bij de volgende beurt dit soort grappen niet nog eens gebeuren.
En nog meer maleur
- 133.000 km
Hoe praktisch in gebruik de Grand Scenic ook moge zijn, het afgelopen half jaar heb ik helaas moeten ervaren dat de betrouwbaarheid van deze jaargang niet optimaal is.
Na de dure beurt in september heb ik inmiddels alweer 3-maal voortijdig de dealer moeten opzoeken: 2 maal met een defecte bobine en eenmaal met een gebroken voorveer. Het onderhoud wordt wel erg prijzig zo en in combinatie met een aanbod voor een leaseauto lijkt het tijd om afscheid te nemen van deze Scenic en ook van Renault.
De nieuwen Passat variant en de Audi A4 avant zijn de serieuze gegadigde waar inmiddels een proefrit mee is gemaakt. De Passat biedt veel ruimte, de Audi een stuk minder maar het rijd wel formidabel. Het dilemma: verstand of emotie.
Wellicht daarover meer in een nieuwe review als de keuze gemaakt is.
Afscheid
- 143.000 km
Inmiddels heb ik afscheid van de Scenic, de nieuwe leasebak staat voor de deur (Audi A4 Avant). Sinds de laatste bijdrage zijn er geen mankementen meer geweest.
Laatste conclusie is dat de Grand Scenic een prima wagen is voor een gezin met opgroeiende kinderen, de wagen biedt ruimte in overvloed.
De wagen rijdt tamelijk comfortabel, de hoge zit lijkt mij vooral voor ouderen een pré.
In deze configuratie zijn de prestaties an sich voldoende, nu ik de Audi rijdt merk ik echter wel hoe lekker het rijden is met meer vermogen.
En tsja, als allerlaatste punt: de afschrijving. Niet misselijk want de restwaarde houdt met € 6.000 bepaald niet over.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.