Renault Grand Scénic 1.6 16V Business Line (2009)

autoreview

Renault Grand Scénic 1.6 16V Business Line (2009)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 1.6 16V Business Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf126.900 km
KM-stand laatst192.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een eerste kennismaking

  • 126.900 km

Op zoek naar een auto met meer ruimte achterin voor de kinderen gezocht naar een middenklasse ruimteauto. Vanwege positieve ervaringen van Renault (qua rijden en betrouwbaarheid) als eerste naar een Grand Scenic gezocht.

Uiteindelijk één gevonden van januari 2009, een ex-leaseauto met een actiepakket waarin niets te wensen overblijft qua uitrusting: alles elektrisch, navigatie, glazen dak, automatische airco, parkeersensoren, lichtmetalen velgen en een trekhaak.

Eerst proefgereden, met een afwisseling van wegen. Het viel mij op dat de auto heel stil is, ook op de snelweg, terwijl hij best toeren wil maken (ondanks een 6-bak). Maar dat was ik gewend, dus niet storend. Ruimte is er zat en de uitrusting was heel indrukwekkend. De kleur wat minder (standaard blauw, oftewel Bleu Roi), maar dat is smaakgevoelig. Dat zegt niets over de auto.

De auto is keurig afgeleverd met APK, een beurt en een poetsbeurt. Het autobedrijf (Auto Kamphof te Hollandscheveld) is er één van niet zeuren, open en eerlijk. Je krijgt zo de sleutel mee om proef te rijden en een eerlijke prijs om zaken mee te doen.

Op vakantie geweest, vooraf de wintercheck

  • 127.500 km

De Grand Scénic blijkt een echte "pakezel" te zijn. De kinderen konden lekker ruim achterin zitten. De bagage paste net aan (veel te veel mee natuurlijk). Het comfort was prima (rust in de auto). Het rijgedrag volbeladen stabiel, maar de motor moet dan wel erg hard werken. De navigatie ging maar tot de grens (wij gingen op vakantie naar Duitsland, daar alleen maar navigatie op snelwegen en naar grote steden), maar de radio kan tot heel ver in Duitsland (60 km!)Nederlandse zenders ontvangen!

Voor vertrek de auto voorzien van winterbanden en een wintercheck bij de Renaultdealer. Het enige dat ze konden vinden was een niet-werkende airco. Die bleek schoon leeg te zijn! Binnenkort zal die dus gevuld moeten worden.

Airco gevuld

  • 130.100 km

Nu het voorjaar eraan komt werd het tijd om de airco te laten vullen (en te laten reinigen). Met de donkerblauwe lak en het glazen dak wordt het snel warm. Nu koelt de airco weer lekker en kunnen wij hopelijk genieten van een comfortabel vervoer over 's heren wegen.
Verder geen bijzonderheden, behalve dat hij bij een koude start weleens niet aanslaat. Na nog een keer starten (en soms even "doortrappen") loopt hij weer als een zonnetje.
Het verbruik vind ik tot nu toe niet meevallen. (gemiddeld 1: 11,8) Misschien dat ik met mijn vorige auto te veel verwend ben. Nu met de zomerbanden om kan het misschien wat beter worden.

Zomercheck met diverse werkzaamheden

  • 134.087 km

Het was weer tijd voor de (bij de Renault + inbegrepen) zomercheck bij de dealer. Daarnaast wilde ik het moeizame starten laten controleren. Dit laatste bleek te maken hebben met een vervuilde gasklephuis.
Gasklephuis is gereinigd en de motor loopt gelijk een stuk soepeler in de lage toeren.

Verder bleek een achterrem vast te lopen. Vanwege een verregaande slijtage meteen de blokken laten vervangen.
Verder wat "klein spul" laten vervangen, als ruitenwissers voor en een zonneschermpje in de deur. En zo komt 'ie - als het goed is - de zomer wel weer door.
De betrouwbaarheid blijft goed. Het onderhoud blijft overzichtelijk.

Wat ik nog even wil melden is dat mij het comfort van de auto zeer goed bevalt. Wat is hij stil! Wat zit hij lekker! Wat stuurt het fijn! Natuurlijk is het wat persoonlijk, maar met mijn lengte (1,91 cm) kan ik een prima zit vinden in de veelvuldig verstelbare stoelen. Het stuur is heerlijk verstelbaar. Alles is onder handbereik (behalve lastige kinderen achterin, die zitten dan weer te ver naar achteren ;-)). De ruimte is voor ons als gezin enorm. De kinderen genieten achterin van hun eigen stoelen. De radio geeft een goed geluid (helaas niet voorzien van een usb-poort, maar nog wel te realiseren) met een lekkere bas.
En ook qua rijden: het is geen dweil op de weg, lekker stevig, ook als hij de bocht om gaat. Ik kan er tot nu toe prima mee overweg.
Oh ja, vergeet ik bijna het verbruik. Die is natuurlijk in deze zomertijd gemiddeld wat gezakt naar minder dan 1: 12,5. (Soms zelfs 1:13). Het is de goede kant op gegaan.

Wintercheck

  • 142.000 km

Nu bij de wisseling van de winterbanden, gelijk een controle laten doen.
De accu bleek aan zijn einde te zijn, dus voor de vorst inslaat laten vervangen. Daarnaast een ruitenwisserblad achter. Verder geen bijzonderheden te melden.
Rekening was € 235,-.

Nog wel een opmerking over de prachtige lichtmetalen velgen: ze zijn lastig schoon te maken... Ik heb diverse borstels en middeltjes geprobeerd, maar ben er nog niet uit hoe ik ze op de langere termijn mooi kan houden.

Onderhoudsbeurt

  • 146.000 km

Na een jaar tijd voor een onderhoudsbeurt. Gewoon volgens de voorschriften van Renault en klaar. Geen bijzonderheden (twee nieuwe stadslichtjes, vooruit dan). Kosten inclusief uitlezen van de computer (ivm een haperende koude start) en een nieuw interieurfilter € 340,-.
Het benzineverbruik over afgelopen jaar was 1:12,2. Mijn bandenspanning is over alle vier de banden 2,7 bar.
We rijden met veel plezier verder.

Zomercheck, niets aan de hand, gewoon "doorlopen"

  • 153.400 km

Dit keer de (gratis aangeboden) zomercheck gedaan bij de Renaultdealer.
Kort gezegd: niets aan de hand.
Voorziene onderhoudskosten zijn twee banden die richting het einde gaan, maar dat komt in het najaar wel met de wisseling naar winterbanden.
Dus "doorlopen"/doorrijden maar weer.

Het verbruik is trouwens iets gedaald en loopt de laatste maanden richting de 1:13. Je kan zeggen dat ik daar wel blij mee ben.

Onderhoud en APK

  • 165.758 km

We zijn weer een paar maanden verder.
Op af en toe een hapering bij de koude start, dat je een tweede keer moet starten. Daarna lopen en rijden. Voor mij is het een volledig probleemloze auto.
Het was weer tijd voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt (naar voorschrift van Renault)en de tweejaarlijkse APK.
Ik kan er kort over zijn: niets!
Doorkarren dus.
Een paar weken na deze beurt gingen de beide stadslichtjes weer kapot.
Dus onderweg twee keer over een kleine stop bij de dealer.

Grote beurt

  • 180.679 km

Na een lange periode zonder garagebezoek (positief!), wel zelf op vakantie twee lampjes vervangen van de koplamp (Osram, gekocht bij de Action). nu tijd voor een reparatie aan een lekkage aan de leidingen van de airco (en opnieuw vullen). Daarnaast een grote beurt gegeven (inclusief bougies en filters) weer winterbanden eronder laten zetten. Uit de "check" bleek dat de remblokken voor op waren, de ruitenwisserbladen moesten vervangen worden en één stadslichtje. De slechte start bij een koude motor blijft af en toe naar boven komen. Het smoorklephuis is weer gereinigd.
Het was een grote rekening (€ 945,-), lang niet gehad voor deze auto, maar met zo'n kilometerstand staat hij er nog tiptop bij. Nu op naar een volgende periode van comfortabele, ruime, plezierige en veilige kilometers voor mij en mijn gezin.
Na een paar weken ging het andere stadslichtje ook kapot (zie review februari 2015). De volgende keer maar beiden tegelijk laten vervangen.

Update: zomercheck en bandenwissel

  • 187.555 km

We zijn weer wat kilometertjes verder. Het verbruik blijft stabiel. Startproblemen zijn de laatste maanden weggebleven. Ik kan niet anders zeggen na 7,5 jaar en 187.500 km: een dijk van een auto.
De zomerbanden zitten er weer op, met aanschaf van twee nieuwe (Michelin Energy Saver+). Twee van de winterbanden (bij aanschaf auto in 2013 gekocht) moeten vervangen worden in de winter.
Bij controle blijkt dat de remblokken en - schijven achter binnenkort aan de beurt zijn, inclusief een kabel van de (elektrische) handrem. Het kon nog eventjes, dus dan doen wij komende winter dan wel bij onderhoud en APK.
Op naar een volgende periode genieten van mijn grote, luxe, comfortabele gezinsbus.

Aan alle goede dingen komen een eind..

  • 192.000 km

Nu is het er toch van gekomen na 3,5 jaar met veel plezier rondtoeren. We hebben 'm ingeruild.
De laatste maanden begon die wat kleine elektronische kuren te krijgen: een haperende raambediening, bijgeluiden van de airco, de handsfree functies die niet meer goed werkten. Geen reden om 'm weg te doen, maar toen wij besloten om onze tweede auto weg te doen, dachten wij, waarom niet even narekenen of we niet helemaal een nieuwe start kunnen maken. Er komen komend anderhalf jaar voor ongeveer € 2000,- aan onkosten aan (regulier onderhoud, remmen achter, remmen voor, handremkabel (€ 250!), distributie met waterpomp en wat er nog niet bij kan komen.
Mijn eerste reactie was: gewoon laten maken, hij bevalt nog zo goed, wij hebben er een heel betrouwbare partner aan gehad, met weinig onderhoud. Maar aan de andere kant: misschien kunnen wij wel een goede deal maken.
En zo bleek dat wij bij inruil er nog een behoorlijk bedrag voor kregen, zoveel dat wij er amper aan afgeschreven hebben!

Kortom:
- Qua ruimte, uitrusting en rijden was dit voor ons dé ideale gezinsauto.
- Qua onderhoud is er weinig echt stuk aan gegaan (hoewel er misschien nu...), hij is echt degelijk.
- Qua brandstofverbruik is 1:12,5 over 3,5 jaar best voordelig voor zo'n hoge en zware auto.
- Qua afschrijving: € 2800 in 3,5 jaar! Dat is goedkoop voor zo'n, zeker als de afschrijving voor die tijd € 18.000 in vier jaar was!
- Het enige "kwaaltje" wat wel vaak terugkwam is de koude start. Het lukte vaak niet in één keer. Na twee of drie keer liep die altijd, dus hij heeft ons nooit laten staan. Oplossing was dat twee keer over de gasklep is gereinigd. Verder was er ook verschil in wat je tankt. Als ik V-Power tankte bij de Shell was er weinig aan de hand, maar bij niet merkgebonden pompen (en zeker in Duitsland) was het weer moeizaam met starten en lopen. Daar zit dus wel een gevoeligheidje. Moet er eerlijk bij vertellen dat mijn vorige auto met dezelfde motor deze problemen niet had!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.