Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Sélection Business (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 1.5 dCi 110 Sélection Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 161.000 km |
Mijn eerste Renault.
- 5.753 km
Eindelijk daar was hij dan op 20-02-2010 de Grand Scenic.
Waarom de Grand Scenic,het betreft een leaseauto en daar staat een bedrag voor bij ons op de zaak.Dus ging ik op zoek naar een auto die zeker te vergelijken was met mijn Seat Altea en waar ik toch 3 jaar fijn in gereden heb.
De bagageruimte moest groot zijn,omdat ik veel meesjouw.En er moest een vaste radio/navigatie/handsfree inzitten,want al die dingen overal tegenaan geplakt en het wegstoppen was ik spuugzat.
En het moest een diesel zijn.
Gekeken naar:
Opel Zafira.
Citroen Picasso C4.
Toyota Verso.
Skoda Octavia Greenline.
Grand Scenic.
Peugot 308 SW.
De Opel Zafira was met alle opties te duur.
De Citroen had een kleine kofferbak en standaard weinig opties.
De Toyota en de Peugot zaten niet fijn.
De Octavia met alle opties was gunstig met de prijs en 20% bijtelling,maar een erg lage instap.
Wat overbleef was toch de Grand Scenic,na een proefrit (benzineuitvoering) was het duidelijk,dit was de juiste auto voor ons.
De Grand Scenic 1.5 dCi 110 Selection Business.
Opties:Pack City
Verschuifbare armsteun
Getinte ramen achter
Vaste trekhaak
Vergeten optie een reservewiel.
Kleur: Brun Mokka.
Na een kleine 3 maanden wachten konden mijn vrouw en ik hem ophalen,keurig netjes stond hij daar te blinken met een lekker flesje wijn op de moterkap.
Maar aan al dit gezeur hebben we niets,hoe bevalt die auto nou en hoe rijdt hij.
De moter:
1.5 dCi 110 pk,is niet al te groot voor deze zware auto.
Maar je staat versteld hoe lekker soepel hij zijn werk doet,pakt lekker op in iedere versnelling en komt goed mee in het dagelijks verkeer.
Het is geen strepentrekker of snelheidsmonster maar dat kun je niet verwachten van deze 1.5 moter.
Rijgedrag:
Zeer comfortabel en vooral een stil interrieur op de snelweg,ligt goed op de weg en is zeker geen dweil als het wat waait.
Wel is het in iets snellere bochtenwerk niet zoals met de altea,waarmee ik fel een bocht in kon sturen.
Je kan dit ook niet verwachten van een MPV.
Stationair vind ik het interrieur wat ruw klinken,hebben hier meer mensen last van?
Remmen doet hij goed gedoseerd en de ABS en ESP geven een veilig gevoel.
Kruissnelheden van 130/140 zijn echt een genot met deze auto zo stil en ontspannen.
De vering is comfortabel te noemen,alleen bij drempels vind ik de auto wat nahobbelen.
Interrieur:
Mooi strak maar toch eenvoudig,alles is mooi van het midden uit opgebouwd en de schakelaars vallen netjes achter het stuur.
Knap werk dit geeft gewoon rust aan boord,genoeg ruimte voor alle passagiers en het zicht is zeer goed rondom in de auto.
Navigatie/radio/telefoon/cruisecontrol en usb zitten allemaal op de goede plaats en het werkt ook perfect en is allemaal op het stuur te bedienen.
Tom Tom is goed te bedienen met het joystick op de armsteun.
Tom Tom is en blijft voor mij een van de betere systemen,alleen moet ik er nog even europa opzetten.
De radio klinkt erg goed met de vele instelmogelijkheden,het bereik is enorm.
Telefoongesprekken zijn goed te volgen en de spraakherkenning is echt ideaal,leuke reacties krijg je als iemand je belt en er wordt gezegd dat degene die u belt in de auto zit.
Cruisecontrol is zeer makkelijk te bedienen op het stuur.
Usb en ipod kan erin dus aan muziek kan u geen gebrek hebben.
Top is ook de electronische handrem wat een fijn ding.
Climatronic werk goed en is aangenaam en bij kou zeer snel op temperatuur,alleen ik heb hem op auto en soft staan en moet hem toch wel eens bijstellen,weet iemand een betere stand.
Zitcomfort en ruimte:
van de stoelen had ik iets meer verwacht ik heb nog niet de ideale zitpossitie kunnen vinden.De zitting is te kort voor lange mensen net als ik.
Mijn voorloopauto was een opel astra en deze bestuurdersstoel kon je ook kantelen zodat je meer steun had aan de onderkant van je bovenbenen en dit was zeer prettig. Maar dat komt zeker nog wel,ik heb dat altijd bij een nieuwe auto.
De armsteunen vind ik persoonlijk iets te laag en het is jammer dat je het bovendeksel van de armsteun niet op de gewenste hoogte kunt zetten.
Vier volwassenen kunnen lekker ruim zitten in deze auto,en de bagageruimte is enorm en geweldig,ik mis wel wat zijnetjes of vakjes waar je iets achter kunt steken en verder zitten er veel geheime opbergvakken in deze auto.
Verbruik:
Ja dit is een veel besproken onderdeel van deze auto.ik vind hem ook nog niet zo zuinig en ik ben bang dat we de fabrieksopgave nooit zullen gaan halen.
Met mijn getunde Altea xl reed ik 5.5/100.
Nu met de GS reed ik in het begin 7.6/100 en nu na drie weken zit ik op 6.8/100,ik moet wel zeggen dat ik niet de schakeladviezen opvolg op het TFT scherm,want dit is echt geen rijden met 75 km al in de 6de versnelling.
En wie weet wordt het allemaal nog veel beter als de moter echt los is.
Exterieur:
Mooie vormgeving,grote buitenspiegels en koplampen,prachtige achterlichten.
De pakeersensoren werken goed het is even opletten in het begin omdat hij vlug reageert (sneeuw en blaadjes).Ook bij rood heb je nog wel wat ruimte maar je bent gewaarschuwd.
Ik heb nog wieldoppen maar wil graag zelf lichtmetalen velgen aanschaffen en de stalen velgen gebruiken voor de winterbanden.
Wie kan mij een goede tip geven over velgen en een goed adres hiervoor.
Tot nu toe.
Pluspunten:
Ruimte.
Verlichting (in het donker)
Zijwindgevoeligheid.
Stille moter.
Soepel schakelen.
Radiotelefoonnavigatiecruisecontrol en de bediening ervan.
Minpunten:
Knipperlichten knipperen maar een keer bij aantikken.
Geen goede opbergruimte voor je zonnebril.
Plaats bekerhouders (vooral in het donker)
Geen verlichting stuurbediening.
Afdekscherm bagageruimte is echt een misser,zeker als je hier 6 keer per dag in moet zijn.
Nou een heel verhaal,maar let wel iedereen ervaart een auto anders en het is een persoonlijke mening.Ik vind het een geweldige auto en ik vind al die electronica in deze wagen helemaal top.
Dit is ook mijn eerste auto waarmee ik niet meteen weer terug moest naar de garage omdat er iets niet goed werkte.
Laten we hopen dat het zo blijft.
Problemen:
Ja hij gaf aan accu te zwak,wat bleek het was mijn telefoon die bijna leeg was.
Schade:
Al veel steenslag met al die gaten en keien op onze en Belgische snelwegen.(balen)
Gr.
Wat een topklasse auto.
- 32.500 km
Net opgehaald bij de dealer,en dit was echt zijn eerste bezoek aan de garage voor de 30.000 km. beurt.
Hij stond daar weer netjes klaar en gewassen,goede service van de renaultdealer.
Ik heb zelf geen olie bijgevuld en ook geen ruitenvloeistof.
Deze kilometerstand in 4 1/2 maand je kunt wel zeggen dat ik nu een review aandurf.
Al die verhalen over hoe onbetrouwbaar renault wel niet is,ik wil niet veel zeggen maar wie de reviews van de andere merken leest ziet toch wel dat renault zeker in de top drie moet staan van de automerken.
Ik ben gewoon helemaal om,je stapt in en je drukt op de knop en wegwezen.
Heerlijk die startknop en maar niet te spreken over de automatische handrem,geweldig.
De tom tom werkt perfect,goed geluid uit de radio en een fijne handsfree telefoon.
Alles zit netjes in handbereik,geen toeters en bellen tegen het raam of weet ik waar tegen aan geplakt.
Interieur is lekker ruim en straalt rust uit.
De 1.5 dCi moter valt mij echt niet tegen,best wel wat kracht onderin en op de snelweg doet hij vlot en vooral erg stil zijn werk.
Het verbruik is toch wel gezakt en staat nu gemiddeld op 6.6 ltr. op 100 km. dan rijdt ik niet volgens het schakeladvies en een kruissnelheid van 130 km/p/uur.
Het weggedrag is wel een stuk anders als mijn vorige auto de altea xl,nu kan ik niet te snel een bocht in en de 140 pk van de altea (getund) mis ik soms wel met inhalen en snel invoegen.
De Grand scenic wil ik niet laten tunen,aangezien de problemen die ik met mijn vorige auto heb gehad.(heeft iemand ervaring met het tunen van de GS ?)
Maar hier tegenover staat het heerlijke veergedrag van de Grand Scenic.
Het uiterlijk heb ik wat aangepast met naar mijn mening mooie velgen (AEZ YACHT),ze passen er mooi bij en zijn niet te patserig.
Ook blijven de minpuntjes hetzelfde,de rolafdek van de baggageruimte is echt slecht,ja gewoon goed mikken.
Ja en dan de stoelen,de zittingen zijn echt te kort en ik ben vrij lang en mijn bovenbenen bengelen maar wat op en neer en hebben geen steun.
Bij lange ritten merk je dit wel,jammer want wat het zitcomfort betreft had ik iets meer verwacht van renault.
De knipperlichten knipperen niet een paar keer bij aanraken,hier raak ik niet aan gewend.
De lastige plaats van de bekerhouder,het is niet anders.
Ik blijf genieten elke dag opnieuw,maar misschien komt er een keer een dag dat ik op die mooie startknop duw en er gebeurt niets. Het is en blijft (hoop ik) gewoon een topcar.
Op naar de 60.000 Km.
Problemen: Geen.
Schade : 1 glas stuk van de mistlamp voor door steenslag.
: 1 lekke band door schroef,vlug naar kwikfit
anders moet ik met mijn plakset aan de gang.
GR.
Zeer tevreden
- 62.500 km
De Grand Scenic is net terug van de dealer voor de tweede beurt en dit was ook pas het tweede bezoek aan de dealer.
De ruitewissers voor zijn vervangen en er was een lamp stuk.
De betrouwbaarheid is dus weer gestegen want bij mijn vorige auto's was dat wel anders.
Wel heb ik een keer de melding gehad van olie bijvullen ,maar ja dat was bij de 60.000 km. dus een litertje op 30.000 km.vind ik nog redelijk.
Dom van mij want ik had natuurlijk een keer eerder moeten peilen.
De minpuntjes die ik eerder al beschreven heb die zijn er nog steeds maar je merkt het niet meer ,alleen de stoel die is echt te kort en bied te weinig steun.(ik ben 1.90 lang)
Verder is het echt een kilometervreter en een pakezel die lekker rustig zijn werk doet.
De ingebouwde tomtom werkt echt perfect ,snel en goed.
Het verbruik is nu ongeer 6,4/100 km. met veel snelweg en de airco aan ,ook sjouw ik veel materiaal mee.
Vol vertrouwen zie ik de winter tegemoet want de vorige winter heb ik net gemist omdat ik hem pas eind februari kreeg.
De winterbandjes liggen er al weer een week op en zijn van het merk Fulda,niet echt mijn merk maar de leasemaatschappij beslist.
Als ik een ander merk zou moeten kiezen dan zal het enkel voor de stoel zijn,maar mijn hoop is dat renault hier zeker nog wel iets aan zal doen.
Het blijft voor mij een topcar met een lekker dieseltje.
Echte problemen: Geen.
Schade: Ja rechts achter.(keurig gerepareerd)
Volgende auto: zeker een Grand Scenic met de nieuwe stoelen van opel.
80.000 km. in 1 jaar.
- 80.100 km
Ik kan niets anders zeggen dat ik een jaar geleden een goede keuze heb gemaakt met de GS.
Deze auto blijft mij verbazen in kwaliteit en rijgedrag.
De winter heeft hij tot nu toe goed doorstaan en de Fulda winterbanden gedragen zich uitstekend onder de auto.
Temperaturen van -18 in Oostenrijk waren geen probleem voor de GS,ook de automatische handrem gaf geen problemen.
Alleen op de heenreis in Duitsland hadden we een probleem met de TomTom die totaal een paar uur de weg kwijt was en maar niet op de juiste route wilde komen,hij bleef maar zoeken.
Resetten hielp ook niet maar gelukkig vond hij na een tijdje zijn route weer.(oorzaak ?)
Met carnaval mag hij weer die kant op.
Het verbruik blijft een beetje rond de 6,4/100 km. schommelen.
Het minpuntje blijft de stoel,maar met een speciaal kussentje gaat dit nu veel beter.
Een pluspuntje die ik nog niet genoemd heb is de tankdop/klepje,geen gerommel met een tankdop.
Ik heb nu wel een keer eerder de dealer moeten bezoeken omdat er kortsluiting was geweest met de stekker van een aanhanger.
Dit was niet even een zekering vervangen maar een compleet relai wat ergens achter in de kofferbak zat verborgen.
De remblokken achter hebben de 90.000 km. net niet kunnen halen en zijn vandaag vervangen.
De dealer had dit bij de 60.000 beurt al aangegeven maar de leasemaatschappij vond dit nog niet nodig om ze te vervangen.
De Scenic komt nu met een 1.6 diesel met start/stop en betere prestaties,ik ben benieuwd.
Als dit zo doorgaat is voor mij de volgende keuze niet moeilijk.
Op naar de 100.000 km.
Op naar de 100.000 km.
- 91.000 km
Vandaag heeft deze superwagen zijn 3de beurt gehad.
Ik had een dingetje te melden voor deze beurt en dat was dat mijn buitenspiegels als het koud is een krakend geluid maken bij in en uitklappen. De service bij Arend Veghel was weer van hoog niveau wat ik erg op prijs stel.
Ik kreeg en mooie megane mee waar een medewerker nog vlug even de navigatie op tijd instelde ,helemaal top.
De Scenic heeft een stevige beurt gehad want er zitten 2 nieuwe bandjes op voor en nieuwe remblokken en verder de standaard dingen.
Wat de spiegels betreft zei men dat ik het in de gaten moet houden en wanneer de klacht zich voor blijft doen dan komen er nieuwe op.
Ik blijf mij verbazen over deze auto zijn moter en de bediening van alles.
Alles werkt gewoon perfect en zonder storingen doet hij zijn werk ,geen piepjes en rammeltjes en ik hoop dat het zo blijft.
Op naar de 100.000 kilometertjes
Gr.
Nieuwe stoel
- 112.000 km
Eindelijk was het zo ver de nieuwe stoel is geplaatst.
Het betreft een aangepaste scheel stoel die op veel punten instelbaar is ,zoals de zitting en de lendesteun die ook nog in hoogte verstelbaar is.
Dit was mijn enige minpuntje aan de Grand Scenic die ik nu 1jaar en 4 maanden in mijn bezit heb.
Het zal wel met mijn lengte en misschien een zwakke rug te maken hebben maar de originele stoel was volgens de kenners veel te klein.
Aan de rest van de auto zal het niet liggen want dit is gewoon ongeloofelijk wat een topkwaliteit auto is dit ,gewoon elke dag gaan en 0 problemen geen rammeltjes geen piepjes niets.
Ik hoop dat de volgende de nieuwe Grand Scenic mag worden met 130 PK en het start stop systeem met 20% bijtelling.
Maar de nieuwe Kia Sportage is nu ook wel erg mooi ,dus eens kijken hoe die zich gedraagt op langere termijn.
Nou op naar mijn 4de garagebezoek de 120.000 km beurt.
Topkwaliteit
- 145.500 km
Ja wat moet ik nog zeggen over deze auto.
De Scheelstoel bevalt mij goed ,alleen mijn vrouw vind het minder want ze is een stuk kleiner en dat is weer moeilijk instellen.
Ze pakt dan liever haar mooie Twingo ook al zo'n topwagentje van Renault.
Ja in april/mei 2012 zal ik weer een nieuwe keuze moeten maken, jammer want zo lang heb ik hem nog niet.
Er zijn veel mooie modellen bijgekomen de laatste tijd zoals de Kia Sportage en de i40 ,maar ook Renault is niet achtergebleven met een nieuw model in 2012 van de Grand Scenic.
En die zal het zeker worden en dan met 20% bijtelling dat is ook mooi meegenomen.
De nieuwe prijzen zijn nog niet bekend ,laten we hopen dat het meevalt.
En mijn werkgever heeft natuurlijk het laatste woord over de keuze.
Op naar de beurt met 150.000 km. en dan naar 180.000 km.
Gr.
Laatste kilometers ?
- 157.000 km
Nou de Scenic heeft zijn vijfde beurtje gehad en misschien wel zijn laatste ,want het contract loopt bijna af.
Met de beurt had ik twee dingen het bellen in de auto was slecht ,en het olieverbruik is toegenomen.
Ik zat met het verbruik 1ltr. op 15.000 km. en dat is redelijk te noemen toch.
Maar na de 145.000 km. is hij 2 ltr. op 15.000 gaan verbruiken.
Twee dagen is de auto weggeweest en ze hebben flink gesleuteld ,twee winterbanden voor vervangen ,nieuwe ruitewissers voor ,telefoon update en een oliekeerring vervangen tussen de versnellingsbak en de moter.
Keurig netjes gewassen werd de auto weer afgeleverd en weer de complimenten aan Renault Arend in Veghel.
De nieuwe Scenic 2012 werd net van de vrachtwagen gereden bij de dealer en hij is prachtig in de nieuwe kleur.
Als het aan mij ligt is de volgende weer een Grand Scenic maar dan met 20%. ,alleen zelfs de 110 PK is erg duur geworden.
Dit is wel erg jammer want bij mijn werkgever staat hier een bedrag voor uitgaande van de nieuwwaarde van een auto.
Bijna 2 jaar geleden was er nog een business uitvoering met alles erop en eraan voor onder de 30.000 en nu zit hij er dik boven.
Ik ben dus erg op zoek naar een auto die net zo fijn rijdt en betrouwbaar is als deze ,maar heb die nog niet kunnen vinden.
Maar ook nu met dit koude weer rijdt mijn Scenic geweldig ,wat mij wel opvalt is dat de moter nu erg ruw stationair loopt en de temperatuurregeling anders reageert.
Volgens mij komt dit door het automatisch uitschakelen van de airco als het vriest.
Met carnaval mag hij weer lekker mee naar de wintersport ,en laat Renault maar vlug met een paar axtiemodellen komen dan ben ik erbij.
Gr.
Afscheid
- 161.000 km
Helaas moet ik mijn inmiddels trouwe vriend inleveren,en dat is echt balen.
Door een lawine ijs vanaf het hotel in Oostenrijk heeft de Scenic erg veel schade opgelopen aan het dak.
Het contract zou in juni aflopen maar door deze schade is de auto total loss en moet hij nu al weg en komt er een voorloop auto.
Het is niet anders ,en nu is de zoektocht begonnen naar een andere auto.
Eigenlijk niet zo moeilijk want de Grand Scenic is een super fijne en zeer betrouwbare auto.
Toch wil ik nog wel even naar de 5008 en de nieuwe Zafira kijken.
Geen van beide met 20%
Wie heeft een goeie tip voor mij, om gewoon lekker vertrouwd bij Renault te blijven?
Ik zal deze review afsluiten als ik weet wat het geworden is.
Hij is besteld
- 161.000 km
En het is toch weer de Grand Scenic geworden,
Ik ben erg blij met deze keuze ,omdat mijn ervaringen met de GS super goed zijn ,maar dat kun je hier lezen
Ik heb nog drie andere merken geprobeerd maar nee dat is het allemaal net niet en zeker niet wat de comfort en ruimte en betrouwbaarheid betreft.
Ja dan ga ik deze review sluiten en hoop snel een nieuwe review te kunnen openen als hij binnen is.
Ik hou het maar op 3 maanden wachten.
Gr.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.