Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)

Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)
Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)

UitvoeringGrand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011

't nieuwe is eraf...

Aangezien ik een leasewagen rijd (en de wagen in België ingeschreven is), is het belangrijkste voor de kost van de wagen de CO2 uitstoot. Vandaar de keuze voor deze wagen; lage CO2 uitstoot dus een beperkte maandelijkse bijdrage. Met enkele opties erbij bleef het aanschafbedrag (en dus de leaseprijs) betrekkelijk laag, dus een vrij ideale wagen; veel ruimte, veel opties & lage maandelijkse kosten.

Na 1 week valt er uiteraard nog niet veel te zeggen over hoe de wagen rijdt, enkel wat losse puntjes;

- Rijgedrag is zeker niet slecht, de prestaties zijn niet super (wat logisch is), maar de wegligging is ronduit schitterend. Een vriend van me rijdt een Volvo S40, en qua wegligging moet deze Renault niet onderdoen. Zéér mooie prestatie voor een monovolume.

- Gebruiksgemak is toch niet alles, ik krijg het voor elkaar om de bluetooth verbinding met mijn telefoon te doen werken, mensen horen mij, maar ik hoor de mensen niet spreken. Verder weet ik niet met welke knop ik kan opnemen (de logische keuze; het groene telefoontje werkt daar blijkbaar niet voor).
Als je vb je taalinstelling wil veranderen moet je eerst die van je dashboard veranderen en daarna pas die van je GPS. Dit zou wel in 1x mogen ingesteld raken.

- Laadruimte; Hoe zwaar kan je falen als autoconstructeur? In deze tijden waarbij bijna elke wagen een vlakke laadvloer heeft, slaagt Renault erin om op geen enkele manier een vlakke laadvloer te kunnen creëren. Achterbank plat werkt niet, achterbank rechtop geklikt werkt niet, en zelfs met de achterzetels eruit is er geen vlakke laadvloer te maken. Hier had ik uiteraard zelf kunnen op letten, ik heb blijkbaar veel te snel beslist (op een half uurtje heb ik de auto gekozen, zonder zelfs naar een garage te gaan).

Al bij al best tevreden over deze wagen.

De eerste kraakjes

Na toch goed 3 maand gereden te hebben, heb ik mij een beter beeld kunnen vormen van deze wagen.

Het rijcomfort blijft zéér goed. Op lange afstanden op hogere snelheden (160 op de cruisecontrol) blijft de wagen stabiel en krijg je geen droge onafgeveerde hobbels te verwerken. Het stuur, de zetel en de armleuning is op zodanig veel manieren in te stellen dat je er sowieso een geschikte rijhouding in zou moeten zoeken. Het enige minpuntje dat ik aan het rijcomfort heb ontdekt, is het gebrek aan automatisch dimmende binnenspiegel. Van een wagen van deze prijsklasse verwacht je toch dat dat erop zou moeten zitten.
Het keyless systeem werkt goed, tenzij ik een Siemens Gigaset telefoon op zak heb, dan werkt het systeem gewoonweg niet (dan weigert de wagen te ontsluiten en te starten). Op zich niet erg, maar wel ongelukkig aangezien dit een systeem is dat op veel grotere sites gebruikt wordt.

Het brandstofverbruik... Achterop zit een badge waarop staat "Eco2". Deze hadden ze beter in de fabriek gelaten. Ik krijg met een redelijk sportieve rijstijl mijn verbruik gewoon niet onder de 1 op 11, wat voor een 1.5 diesel gewoon veel is. Als ik eens een kilometer of 20 écht kalm rijdt (vb snelweg cruisecontrol op 110), zelfs dan blijft mijn verbruik op 1 op 14à15 steken. Mijn vorige peugeot kon dit probleemloos naar 1 op 24 krijgen bij dergelijke trajecten.
Voor de personen die graag een aanhanger trekken; koop een andere wagen. Ik rijd voor het werk frequent met aanhangers van +- 1000 kilo (zelfde gewicht van een caravan), en dan zit ik aan 110km/u op de snelweg op verbruiken van 1 op 6 tot zelfs (bij gesloten aanhanger) 1 op 4. Hoe krijg je zoveel diesel in een 1500cc motor?

Qua bouwkwaliteit vrees ik te moeten zeggen; 't is een Franse wagen. Het handschoenkastje begint nu al te rammelen, er lekt olie uit de motor en de remmen rechts achter piepen als ik aan het remmen ben. Wat juist de defecten zijn weet ik niet, de wagen moet nog binnen voor controle.

Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn keuze, aangezien dit leasing is en de kosten voor herstelling & brandstof toch niet voor mij zijn. Indien dit wel het geval was, stond er een wagen meer te koop in de 2dehands-sectie. De rijkosten zijn gewoon té hoog (vooral de dieselrekening dan) om hem privé te rijden.

Garantieprobleempjes opgelost

Aan 23000 km waren de achterste remblokken versleten, dus dan maar een afspraak gemaakt voor vervanging. Blijkbaar zou bij dit type wagen de achterste blokken sneller slijten dan de voorste. Daarbij hebben ze de voorste blokken gecontroleerd, en vastgesteld dat daar iets bleef slepen. Wat het juist was heeft hij uitgelegd (iets met een keerring), maar ik weet gewoon niet echt wat het is. Sindsdien is mijn verbruik met bijna 2 liter / 100km gezakt, waardoor ik nu dus op een gemiddeld van rond de 7.5a8 liter zit. Zeer acceptabel dus gezien mijn gebruik.

Verder heb ik niet veel extra toe te voegen over deze wagen buiten dat het een ideale kilometervreter is. Zéér goede wegligging, weinig last van zijwinden, vreemd genoeg relatief vlot tot +-160km/u

Voor degenen die vaak grote afstanden met 2 personen doen zou ik toch aanraden te kijken naar een of ander optiepakket zodat je op de passagiersstoel ook de lendensteun hebt.

Conclusie; mijn minder beeld door het verbruik dat deze wagen had, heeft blijkbaar zijn oorzaak in een defect aan de wagen. Renault deed echter totaal niet moeilijk om alles in garantie af te handelen.