Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 500 km |
Renault Grand Scénic
- 500 km
Voorgaande gebruikte wagens waren oa: VW Touran (1ste en 2de “generatie”), Opel Zafira (laatste generatie) en Renault Scénic II (beide generaties), Volvo V50, Ford Focus Clipper, Renault Mégane break, Opel Astra 3d. Omdat MPV’s me het meeste aanspreken qua ruimte en ik hier steeds tevreden over was werd onze keuze hierdoor beperkt op deze 3 modellen:
Renault Grand Scénic Dynamique 1.5dCi, Opel Zafira Cosmo 1.7 CDTI EcoFLEX, VW Touran Highline TDI 1.9. Alle drie versies met 110PK en DPF.
Uiterlijk : Hier vind ik de Scénic en Zafira er het leukste uitzien. Beide hebben een sportievere uitstraling. De Touran doet me dan weer teveel aan een busje denken. Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening. ;-)
Interieur : Hier stelde de Zafira het meeste teleur. Het uitklappen van de 2 extra zetels is omslachtig, en helemaal moeilijk met een kinderstoeltje op de achterbank. Ook qua opbergruimte stelde de Zafira mij teleur. Hier scoren de Scénic en Touran dan weer meer punten. Met de Scénic op kop. Hoewel de Touran voor de bestuurder wel meer opbergruimte biedt, die makkelijker toegankelijk zijn tijdens het rijden. Maar deze zijn dan weer niet af te schermen voor de “toevallige voorbijganger” als de wagen geparkeerd staat. Het opbergvak op rails, de immense deurvakken, opbergruimtes onder de voeten en zetels,… de Scénic heeft het allemaal.
Qua standaard uitrusting doet de Scénic het tegenover beide merken toch wel beter in mijn ogen. Bij VW is het voor veel bij betalen. De Zafira Cosmo en Grand Scénic Dynamique zijn dan reeds goed uitgerust. De Renault is het compleetste uitgerust, met slechts 9 verschillende opties aangeboden
De ingebouwde TomTom GPS heeft een mooiere interface vergeleken met het systeem van Opel, en is veel makkelijker te updaten dan bij de andere 2. De Touran krijgt natuurlijk een aanraakscherm en een ingebouwde HDD, waar er ongeveer 16GB vrije ruimte is voor muziek. Maar bij de Scénic kan je makkelijk een USB stick inpluggen, en is het geheel makkelijk te bedienen via de joystick. (en dan spreek ik nog niet over het prijsverschil van bijna €2500 rekening houdende met een upgrade van het TomTom systeem en een USB stick van 16Gb…).
De handenvrije startkaart is een luxe waar je heel snel aan gewend raakt, net als de automatische parkeerrem. 2 zaken die ik zeker gemist heb bij het overstappen van de Scénic naar de andere wagens. En deze 2 opties zijn standaard op de Scénic Dynamique.
Het panoramische dak bij Renault is niet te vergelijken met het open dakje bij VW. En het systeem bij Opel geeft hem langs achter een “Taxi look” en is ondertussen niet meer beschikbaar in België.
Rijeigenschappen: De 3 wagens hebben elk hun eigen karakter wat het rijden betreft. Maar het blijven eerst en vooral natuurlijk MPV’s. Verwacht hier dus geen super prestaties, wel genoeg power om met het verkeer mee te gaan.
Qua comfort heb ik nooit de indruk gehad dat er eentje slechter was dan de andere. Heb ze ook nooit tegelijk kunnen vergelijken, en tussen de modellen steeds een break gehad. Maar de Zafira en Touran gaven me wel een sportievere indruk. Iets harder afgesteld. Maar zeker niet oncomfortabel. De achterpassagiers heb ik nooit horen klagen, en hadden steeds genoeg ruimte ter hun beschikking.
De keuze is dus gevallen. Het is de Renault Grand Scénic III 1.5dCi 110pk FAP Dynamique 7pl geworden.
Kleur: Cassiopeiagrijs - Zetelbekleding: stof donker carbon
Opties:
*Elektrisch Panoramisch glazen schuifdak
*Parkeerhulpsysteem VR/AR
*RadioSat 3D Sound mono-CD/MP3+Bluetooth+Plug & Music
*Xenon koplampen+automat. afstelling+sproeiers
*Metaalkleur
*Voorlopig reservewiel
Ook heb ik een Easy Life Pro 48mnd of 120.000km contract afgesloten.
De enige optie’s die ik niet genomen heb is lederen interieur (in België enkel verwarmd, niet elektrisch bedienbaar) en het DVD navigatiesysteem (zie niet meteen de meerwaarde).
Indruk
Na een, in mijn ogen, korte leveringstermijn van iets meer dan een maand heb ik eindelijk plaats kunnen nemen achter het stuur. Allereerste gedachte dat in me opkwam: Jezus, wat is die wagen groot! Zal voornamelijk te maken hebben gehad met de overgang Opel Astra 3d – Renault Grand Scénic, maar het bleef wel een overweldigend gevoel. Zelfs vergeleken met een Audi Q7 lijkt het interieur in de Renault ruimer.
De eerste 500 km hebben geen inbreuk gedaan aan mijn vroegere oordeel. Het is een zeer geluidsarme wagen. Het motorgeluid is nagenoeg niet te horen bij normaal gebruik, en heb tot op heden geen last van kraakjes of dergelijke in het interieur. Ook het open dag levert me geen bijgeluidjes. Ook niet op de bekende Belgische kinderkopjes (het is natuurlijk een nieuwe wagen, zou maar erg zijn) Iets waar ik eigenlijk voor vreesde bij het lezen van sommige reviews hier. De schakelindicator werkt niet storend, maar geeft wel snel aan om te schakelen. Dit wordt nog oefenen… ;-)
Geluidskwaliteit van het Arkamys geluidssysteem is zeker goed te noemen. Ook het aansluiten van een USB key (16GB) werkt probleemloos. Leuk is dat als je de key de volgende dag weer aansluit hij gewoon verder gaat waar je gebleven was. Bluetooth aansluiten van een audiobron werkt ook probleemloos. (BlackBerry 8900 – 6GB MicroSD kaartje) Keuze te over dus qua muziek.
Het linken van de telefoon werkt feilloos en erg handig. Enkel het overzetten van contacten verliep eerst wat stroef. Contacten dienen 1 voor 1 ingevoerd te worden in geheugen van de auto. Maar dit ligt denk ik eerder bij het toestel. Heb hier nog een paar Nokia toestellen liggen, zal het hier op een kalm moment ook mee proberen. Geluidskwaliteit tijdens gesprekken is goed te noemen. Tot 90KM/u klinkt het voor de correspondent ook goed. Daarboven is het duidelijk dat je handsfree belt.
De xenon lichten heb ik nog niet goed kunnen uittesten (wegen zijn hier algemeen zeer goed verlicht), maar de tegenliggers hebben nog niet geknipperd met de lichten. ;-) Lichtopbrengst lijkt goed, dit weekend uitsluitsel na een bezoekje aan de Waalse Ardennen. Dagrijlichten zijn dan weer inbegrepen bij deze optie.
Positief:
•Algemene indruk
•Afwerking
•Volledige uitrusting
Negatief:
•Afstelling onderstel, maar hier kan de huidige staat van de Belgische wegen een invloed op hebben. Deze is namelijk rampzalig (wegdek dus)
•Wat weerspiegelingen in de voorruit
Dit was een eerste indruk, er volgt natuurlijk nog meer info naarmate de wagen meer km’s heeft gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.