Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2009)

autoreview

Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2009)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst164.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk: Zeer goed!

  • 300 km

Vrijdag 25 sept. de GS opgehaald bij de dealer. Na het eerste weekend dus nu mijn eerste indruk.

Het gaat in mijn geval om een Renault Grand Scenic 1.5 dCi 110 Selection Business Sport. Dit is als basis een Dynamique uitvoering maar dan met de volgende extra's: Carminat TomTom navigatie, Arkamys Radio + CD + MP3 aansluiting + Bluetooth.
Extra opties die zijn toegevoegd: Pack introduction Plus (Xenon, Parkeersensoren voor+achter, inklapbare buitenspiegels en achteruitrijcamera), bandenspanning-controlesysteem, afmeembare trekhaak en 17'' velgen.

De eerste indruk is zeer goed. De auto voelt degelijk aan en het comfort is prima. Ik zit prettiger in dit model dan in het vorige (was ook niet slecht). De zit is wat lager waardoor je minder het gevoel hebt in een mpv te zitten. De stoelen en het stuur zijn prima te verstellen. Het stuur voelt lekker aan en de bediening van de auto gaat gemakkelijk. Je zit iets meer naar het midden (veiligheid) waardoor je je linkerarm minder prettig kunt neerleggen. Het stuur staat niet recht voor je neus, maar ook het vorige model (en zoveel andere auto's) hebben dit 'probleem'.

Het rijden gaat erg comfortabel. Stil en vlot genoeg. Verwacht geen race monster, maar een prima reiswagen die snel genoeg mee kan komen in het verkeer. Wat me opvalt is dat de schakeladviezen die je op het TFT scherm krijgt voorgeschoteld wel wat irritant kunnen zijn. Het systeem geeft aan dat je bij 55 km/u naar de 5e versnelling kan en bij 72 km/u naar de 6e. Zal best wel zuinig zijn, maar om alleen maar rond de 1500 toeren te rijden is niet prettig. Met wat meer toeren gaat het allemaal veel soepeler.

Navigatie, radio, bluetooth is top. De bediening is na een beetje oefenen prima te doen. Geluid van radio en telefoon is erg goed. Aanzienlijk beter dan het vorige model. TomTom wordt standaard met de Benelux versie geleverd, maar via de website is een update voor Europa te krijgen (€69,95). I-pod of memorystick in de USB aansluiting werkt ook prima. Via de unit achter het stuur bedien je het zonder dat je de handen van het stuur hoeft te halen. Eveneens je telefoon bedien je met deze unit.

Pluspunten tot heden:
-Zithouding
-Verstelmogelijkheden stuur en stoelen
-Ruimte voorin, achterbank en bagageruimte
-Navigatie
-Radio + bluetooth verbinding
-Overhellen in bochten minimaal
-Meesturende xenon verlichting (erg goed zicht in het donker)
-Mooie achterlichten in het donker

Minpunten tot heden:
-Afsluitbaar opbergvakje in portier is verdwenen
-Vakje voor de zonnebril boven het portier is verdwenen
-Kras gevoeligheid dorpel onder de achterklep (eerste krasjes al zichtbaar)
-Schakeladvies

Het is allemaal nog wat vroeg om zaken goed te kunnen beoordelen, maar nogmaals, mijn eerste indruk is zeer goed!!

6 weken later.

  • 6.700 km

Vandaag de auto zes weken in gebruik.
Hij bevalt me prima. Na twee weken even terug geweest naar de dealer. De achterspatborden links en rechts kwamen los en er ontstond een kier van een kleine centimeter. Tevens raakte de stekkerdoos van de trekhaak af en toe de grond als ik mijn oprit afreed of een flinke drempel tegen kwam. Beide probleempjes zijn snel verholpen. De stekkerdoos is iets hoger geplaatst en de spatborden zijn waarschijnlijk bij het plaatsen van de trekhaak losgeraakt(??)en weer goed vastgezet.
Voor de rest alles prima in orde.

Zaken die goed bevallen, zijn:
-Comfort / ruimte
-Stilte in interieur
-Navigatie bediening tussen de voorstoelen
-Telefoon/Radio bediening aan het stuur
-Xenon verlichting
-Handsfree systeem


Minpunten:
-Plaats bekerhouders (te laag)
-Automatisch dimmende binnenspiegel mis ik wel
-Kwaliteit bagage afdekscherm (was beter in vorig model)
-Plekje om je linkerarm neer te leggen tijdens het rijden
-Optrekken in 2e versnelling bij geringe snelheid en laag toerental (+/- 15 km/u , 1500 t.p/m) gaat erg traag. Terugschakelen naar 1e versnelling is dan een must


Sommige mensen die mij bellen krijgen vooraf een bericht dat degene die ze bellen (ik dus) in de auto zit. Maar niet iedereen krijgt deze melding. Weet iemand waar dit aan ligt? En is dit uit te schakelen?

20.000 gepaseerd. Geen problemen.

  • 20.600 km

De GS is nu 4 maanden in gebruik.
Hij bevalt mij prima. Ben er erg over te spreken. De 20.000km is inmiddels gepaseerd. Er zijn geen grote bijzonderheden te melden.

Echter wat valt op?
Hier volgen wat plussen en minnen:

Plussen:
+Dit is mijn eerste auto met xenon en het zicht is prima.
+Zo nu en dan lees ik in revieuws en testen dat de stoelen beter zouden kunnen. Ik deel deze mening niet. Met mijn 1,90 m. zit ik uitstekend en na lange ritten voel ik me prima.
+Cruisecontrole met bediening aan het stuur werkt erg makkelijk en ik vind de stapjes van 2 km.p.uur waarmee je de auto versnelt of vertraagd erg prettig.
+Ik vervoer veel. Loop hierdoor vaak met beide handen vol weg van de auto. Keyless systeem werkt perfect. Dit zou iedere auto standaard moeten hebben.
+Ben blij dat ik geen panoramadak heb gekozen. Ik mis het gekraak van het dak, na een nachtvorst, uit m’n vorige GS absoluut niet.
+Telefoon verbinding + geluid is prima i.c.m. mijn Nokia E71
+Ook de bediening van de telefoon en radio d.m.v. de unit achter het stuur kan blindelings bediend worden.
+Navigatie wordt regelmatig door mij geupdate. Ik lees in andere revieuws dat er na update een versie beschikbaar is die ook rijstroken aangeeft op het scherm. Kan iemand mij vertellen hoe ik die versie kan krijgen? B.v.d.

Minnen:
-Ik gooi de achterstoelen veel plat om grotere dingen te vervoeren. Dit gaat erg makkelijk, echter het kunstof achterpaneel van de middelste stoel is reeds erg beschadigd en krasgevoelig. Mij stoort het niet zo, maar ik kan me voorstellen dat er lieden zijn die zich hier wel aan storen. Dus dan een deken er tussen doen.
-Met al die pekel op de weg deze winter is de achteruitrijcamera nauwelijks bruikbaar. Het scherm lijkt dan meer op matglas. Wie gebruik wil maken van het systeem moet vaak een doekje over de camera (naast de achternummerplaat) halen. Ik moet touwens zeggen dat ik niet veel naar het scherm kijk tijdens het achteruitrijden, maar tijdens krap inparkeren kan je wel tot +/-5cm. nauwkeurig de afstand inschatten tot de auto die achter je staat. Maar nogmaals, dan moet de camera wel schoon zijn.
-Parkeersenoren voor geven te vroeg aan (d.m.v. een lange toon) dat je een obstakel voor je bumper hebt. Vaak kan je nog 30-40 cm. verder.
-Met de sleutelkaart (aan een sleutelbos) in m'n broekzak is het me reeds vaker gebeurt dat ik per oneluk de centrale ontgrendeling of de verlichting activeer. Zit ik thuis op de bank, zie ik plots de verlichting van de auto aanstaan. Het is geen ramp, deze gaat vanzelf weer uit, maar spontaan ontgrendelen is niet prettig.
Dus moet ik mezelf aanleren om de sleutels uit de zak te halen.

Brandstof verbruik volgens de boardcomputer is 6,5 ltr p. 100.km. Goed of niet goed? Ik weet het niet. Het zal ongetwijfeld beter kunnen als je de schakeladviezen trouw opvolgt en niet boven de 120 km.p.uur komt. Maar persoonlijk hou ik me er niet zo mee bezig.

30000 km beurt achter de rug.

  • 33.500 km

Twee weken geleden de 30.000 km. beurt laten uitvoeren.
Je krijgt (ik geloof vanaf 28.500km) regelmatig een melding op het TFT scherm dat er binnenkort onderhoud moet plaatsvinden. Met andere woorden:'Maak een afspraak,... NU! Beetje opdringerig. Maar ja, dan maak je de afspraak en dan kan je pas na twee weken bij de garage terecht. Dus de 30000km wordt eerder bereikt dan dat je bij de garage naar binnen rijdt. Je krijgt dan een signaal + een melding 'Onderoud uitvoeren'(met grote oranje letters) in het TFT scherm. Tevens gaat het onderhoudlampje branden. Deze blijft branden tot dat de beurt achter de rug is. En dat is irritant, omdat het lampje, met name in het donker, best hinderlijk is. Ook de vast goed bedoelde opmerking 'Onderhoud uitvoeren' wordt je na iedere start weer voorgeschoteld. Maar goed dat weten we dan weer voor de 60000km. Op tijd een afspraak maken. Slimme jongens bij Renault.

De beurt zelf heeft niets bijzonders opgeleverd. Alles is prima verlopen (leenauto, Hyundai I30 was even wennen) en de auto bevalt me nog steeds prima.
-Ik geniet dagelijks van het comfort
-Verbruik is weer iets gedaald naar 6,3 ltr p. 100km
-Motor is veel soepeler dan in het begin
-Dagelijks ben ik blij met mijn keuze als ik de praktische mogelijkheden van de bagageruimte en achterbank gebruik.

O ja, toch nog een opmerking. Vanaf het begin had ik al wat last van lekkage bij de achterklep. Na een bezoek aan de wasstraat zater er altijd wel druppels aan de binnenkant van het achterraam. Na onderzoek door de dealer (De Groot in Haren) bleek dat er water via het derde remlicht naar binnen kwam. Dit is opgelost en 't zaakje is nu weer waterdicht.

Binnenkort met de kids naar zuid Frankrijk. (Grunn-Perpignan 1570 km) Goede test hoe de auto bevalt met 3 kids + bagage.
Jullie horen het na afloop.

Update 60.000 km.

  • 61.000 km

Auto heeft z'n tweede (60.000km) beurt gehad.
Ik kan er kort over zijn. "Geen problemen".

Tussen de 30.000 en 60.000 heb ik geen olie hoeven bij te vullen.
De auto doet waar ie voor gemaakt is, rijden !!

Het blijft een fijne en praktische auto die zowel zakelijk als privé erg goed bevalt. Ook met het trekken van de caravan (+/- 1300 kg geladen) heeft de scenic geen problemen.

Is er dan niets negatiefs te melden? Ja toch wel. De eerste rammeltjes en kraakjes beginnen irritant te worden.
-De zijschermen van de voorportieren beginnen te rammelen als ik over slecht wegdek rijd.
-De bijrijderstoel kraakt als er een persoon op zit.
Heeft iemand dezelfde ervaring?

Laatste weekjes.

  • 164.000 km

Nog 3 weken in de Scenic tot z'n opvolger komt. Een Renault? Nee.
Niet tevreden over de Scenic? Jawel, ZEER tevreden, maar de bedrijfspolicy van mijn werkgever is 'Iedereen een VW'.

De Renault wordt dus vervangen door een VW Passat Highline Executive 1.6TDI met een aantal leuke opties. Doordat ik de VW (net) voor 1 juli krijg geldt 20% bijtelling. Hierdoor blijft mijn bijtelling nagenoeg gelijk, ondanks een flink hogere catalogusprijs.

Maar ik zal de Renault ook zeker gaan missen. Deze auto heeft mij bijna 3 jaar geen problemen opgeleverd. (op een afgebroken ventiel van het bamdenspanningsysteem na. Dit is inmiddels bij Renault onder controle na een terugroepactie)Voor de rest een TOP wagen die ik iedereen kan aanraden. Renault heeft de zaakjes goed voor elkaar en maakt prima producten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.