Renault Fuego GTL (1985)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fuego GTL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 1991 |
KM-stand bij aanschaf | 49.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Er stond geen geen testverslag van deze auto op autoweek en aangezien ik in dit type auto ongeveer 12 jaar heb gereden (met plezier) voelde ik me toch wel verplicht een verslag toe te voegen om deze auto te eren. Ik heb de auto niet meer in mijn bezit want hij is in 2000 naar de sloop gebracht. De auto was een vrij opvallende verschijning en je vind hem of mooi of lelijk, een tussenweg is er denk ik niet. Voor die tijd reed de auto lekker en was een redelijk luxueuze reisauto die tweedehands goedkoop op de kop was te tikken. Aangezien alle kennissen me verzekerden dat deze Renault na een paar winters wel weggeroest zou zijn dacht ik dat onderhoud weggegooid geld zou zijn. Hij heeft altijd maar eens om de 15.000 km olie en bougies verwisseld gekregen en verder niks, behalve natuurlijk de normale vervanging zoals remblokken, accu en uitlaat. De overige defecten in al die jaren waren kleinigheden zoals versleten bougie kabels.
Ik kocht zelf een tweedehands Alfa 164 in 1996 en gaf de auto aan mijn vrouw die er tot 2000 (probleemloos) in reed. De auto zat toen nog perfect in de orginele lak en vertoonde nauwelijks roest en was elk jaar probleemloos door de keuring gekomen.
Toen de startmotor het begaf nadat de koppeling reeds aangaf dat de beste tijd erop zat werd besloten hem maar weg te doen. Ik heb nog gepoogd de auto te verkopen aan collega"s en kennissen voor de sloopprijs (125 oude guldens).
Niemand wilde hem hebben terwijl hij nog prima reed buiten de genoemde defecten om.
Uiteindelijk is hij door een sloper opgehaald die verbaasd om de auto heen liep en verwonderd was over de staat van de carosserie en bodemplaat. Toen hij hem op de oplegger had gereden zei hij dat hij nog mooi liep ook. Toen hij met hem de straat uitreed kreeg ik toch wel een brok in de keel.
PROBLEMEN
100.000 km versleten bougie kabels lieten de auto afslaan bij stationair draaien.
De Renault dealer zei dat de electronische onsteking vervangen moest worden maar een kennis van een schadebedrijf stelde de (juiste) bovenstaande diagnose.
Auto wilde in de winter niet meer starten wat kwam door een vastgekoekte onluchtingslang.
Bij 170000km versleten startmotor en koppeling.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.