Renault Espace RXT 3.0 V6 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace RXT 3.0 V6 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 229.000 km |
Renault Espace: een thriller
- 229.000 km
Ik heb een Renault Espace RXT (3 liter V6). Hij is tweedehands gekocht, 6 jaar oud met een respectabele 150,000 km op de teller. Ik heb bewust voor een 6 cilinder gekozen omdat een dergelijke motor toch wel probleemloos pakweg een 300,000 km zou moeten halen.
Nu moet ik zeggen dat de motor niet het grootste probleem is, deze loopt (meestal) als een zonnetje en als de auto doet waarvoor hij is ontworpen rijdt hij geweldig. Stil, comfortabel en flexibel (7 stoelen).
De algemene betrouwbaarheid is echter bedroevend. Ik zeg wel eens gekscherend: Van alle opties die de auto heeft (en dat zijn er veel) doen alleen de getinte ramen het nog. Op het laatst stapte ik zelfs bijna zenuwachtig in de auto, angstig voor het volgende probleem. In feite was het zelfs zo dat ik de rekening van de laatste reparatie nog niet betaald had of een nieuw probleem diende zich al weer aan (en dat bedoel ik niet bij wijze van spreken).
Lijst van problemen in willekeurige volgorde: Tweemaal bobine defect, cruise control defect (nooit laten maken want was duur electronisch probleem), airbag mogelijk defect (krijg steeds een storingsmelding), lek koelwaterreservoir, verstopt koelwatersysteem, defecte thermostaat, spontaan afvallende wieldoppen, defecte automaat (laten reviseren, kosten ongeveer 3.500 euro), kapotte schakelaar achterruit verwarming, extra ruit in achterklep gaat niet meer open, achterklep gaat soms open en soms niet, rolgordijn in achterportier rolt niet meer op, koplampen gingen soms spontaan uit tijdens het rijden, na terugschakelen van 4 naar 3 schakelt de automaat niet meer terug naar 4 (oplossing: motor uitzetten en weer starten, maar dit schiet niet echt op), benzinemeter geeft soms plotseling ten onrechte een geheel lege tank aan, linker kachelradiator lek. Het laatste probleem is dat de automaat constant in de derde versnelling blijft staan. Op deze manier naar Texel gereden. Afgezien van het feit dat je nogal langzaam moet rijden op de snelweg (hetgeen niet zo wordt gewaardeerd door de vrachtwagenchauffeurs) moet je bijna een tankwagen aan de trekhaak hangen, zoveel verbruikt de Renault dan. Het laatst genoemd euvel was voor mij de bekende druppel. Ik ben naar een andere wagen gaan zoeken. Ik heb op diverse sites gekeken en naar maar één ding gekeken (naast de 7-persoons optie): betrouwbaarheid. Op basis hiervan gekozen voor een Mutsubishi Grandis. Voor de Renault kreeg ik tussen de 0 en de 450 euro terug. Dit betekent dus een afschrijving van meer dan 41,000 euro over 11 jaar, naast de reparatiekosten van -naar schatting- tussen de 5,000 en 10,000 euro!!
Voor mij was dit de eerste Renault en ik kan U verzekeren dat het ook meteen de laatste is.
Renault Espace thriller deel 2
- 229.000 km
Zoals ik al in mijn eerste review geschreven heb reed mijn Renault Espace al een paar weken uitsluitend nog in de derde versnelling. Als lapmiddel was daar nog wel mee te rijden. Echter, ik ben zojuist door een sleepwagen thuisgebracht nadat de automaat het volledig had begeven. Het lijkt erop dat de automaat hetzelfde defect heeft als een paar jaar geleden (kosten toen zo'n 3,500 euro). Ik heb afgelopen week een andere auto gekocht die ik over een week kan ophalen. Jammer dat dit nu nog op de fiets moet gebeuren ook.
Ik herhaal: voor mij nooit meer een Renault.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.