Renault Espace 3.5 V6 24V Privilge (2004)

autoreview

Renault Espace 3.5 V6 24V Privilège (2004)

Signalement

UitvoeringEspace 3.5 V6 24V Privilège
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf88.500 km
KM-stand laatst156.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 88.900 km

Na 1 jaar nadenken over een leuke opvolger voor onze Peugeot 806 ST Turbo was ik er begin van het jaar uit. Het moest een Espace 3.5 V6 worden. De Espace is eigenlijk met deze motor de enige snelle en goed rijdende MPV zoals ook wordt aangegeven in de andere reviews op autoweek.
Ik wilde wel een dealer-occassion met, bij voorkeur, 2 jaar garantie gezien de wisselende ervaringen met Renaults.
Na 3 maanden zoeken heb ik begin april de juiste Espace gevonden bij Renault ABD in Heerenveen. 88.000 km, mooie uitvoering, nette prijs en met bijbetaling 2 jaar Topoccasion-garantie.
17 april de Espace opgehaald en een perfecte rit van Heerenveen naar huis gemaakt. De Espace loopt erg fraai, trekt goed (en ik ben wel wat gewend met de BMW 335d...) en heeft een strakke wegligging. Echt een forse stap vooruit tov de Peugeot die ook niet verkeerd reed.
Maar s'avonds viel de Espace 3 keer uit en reed niet meer. Afgelopen maandag naar Renault Janssen gesleept en daar is uiteindelijk s'woensdags het smoorklep-huis vervangen (nadat het maandag al geheel gereinigd was maar daarmee stonden we na 400 meter alweer stil).
Nu lijkt alles perfect gemaakt. We zijn direct naar Zuid Frankrijk gegaan dus meteen een mooie test voor de Espace.

  • 98.000 km

De Espace was dus net op tijd klaar voor de reis naar Zuid Frankrijk. De Espace heeft het goed gedaan in die 3000 km. Wel wat kleine zaken zoals defecte 12V in de auto op alle aansluitingen helaas waardoor we geen Tottom meer hadden na Maastricht (gewoon weer ouderwets kaartlezen is eigenlijk erg leuk!!) en de kinderen de Gameboys niet konden opladen. Verder een raam wat half open kan en een deurstrip (bij dezelfde deur) die iedere keer los komt.
Ook veel seinende tegenliggers en voorliggers vanwege de Xenon-verlichting, heeft hier iemand anders ervaring mee met een Espace?
Lijkt erop dat de nivo-regeling te langzaam reageert en daardoor verblind. Wel heel veel licht...
Ook een rare ratel/rammel vanuit de motor of het eerste stuk van de uitlaat op de terugweg in Luxemburg. Het hitteschild zat tegen de uitlaat aan en daardoor resoneerde de uitlaat als deze nog koud was. Ik heb het schild zelf weer recht gebogen (we waren ergens overheen gereden dus wellicht is er iets onder tegen de auto aan gekomen) en de ratel is weg.

De stoelen eruit of verplaatsen is echt vervelend en zwaar. Als je en stoel van positie wil laten veranderen (b.v. van 1 rij van 3 naar 2 rijen van 2) dan is dat een heel gedoe met een hulp gereedschap waarmee je in de rails haken moet positioneren zodat de vier bevestigingen van de stoel weer passen. Echt een heel gedoe.

De Espace rijdt echt geweldig met de sterke 3.5 V6 die zelfs op hoge snelheden amper hoorbaar is. Ook de wegligging is erg goed met volbeladen auto.
Wel is het verbruik met 1 op 7 stevig maar dat wist ik van te voren en de 806 turbo gebruikte amper minder.

17 juni 2009
Inmiddels is de Xenon afgesteld, de 12V weer aanwezig, zitten er nieuwe remblokken en schijven op (die ik zelf voor de helft betaal, wel reeel vind ik)en krijgen we morgen een nieuwe sleutel-kaart. Stom ding is dat overigens, je kunt er net niets mee.

Verbruik op korte stukken is 1 op 6, op lange stukken 1 op 9.
Gemiddeld zitten we nu op 1 op 7.

27 juli 2009
A.s. vrijdag weer naar Frankrijk maar nu alleen over B-wegen. Eens kijken of ik 1 op 10 kan scoren om het gemiddelde wat op te hogen. Verder laatste paar 1000 km geen problemen gehad dus vetrouwen neemt toe!

9 augustus
Weer 2500 km gereden op en neer naar Frankrijk en de Espace heeft geen slag verkeerd gemaakt en ik ben erg onder de indruk geraakt van deze auto. Het gemak waarmee de Espace volbeladen grote afstanden aflegt in alle rust is erg indrukwekkend. Daarnaast klinkt de V6 verschrikkelijk mooi en is het iedere keer weer leuk om even te accelereren. Verbruik is nu over 10.000 km gemiddeld 1 op 7 met uitschieters naar 1 0p 5 (100% kleine afstanden) tot 1 op 10 (90 km/uur over langere afstanden)

Beurt, trekhaak en APK

  • 107.000 km

Af en toe hadden we al het idee dat de climatisering niet helemaal OK was maar vorige week zagen we dat de buitentemperatuur -1 aangaf ipv 15. Hierdoor wordt de airco uitgeschakeld en wordt het erg warm binnen! Kortom snel laten repareren.
Direct is de sensor vervangen maar helaas is de storing nog niet opgelost.
Al met al heeft de Espace nu al 9 dagen bij de dealer gestaan in 6 maanden..
Verder rijdt de Espace perfect, verbruik schommelt tussen de 1 op 5 en 1 op 9.
14 oktober
De storing zit in het instrumentenpanel dat of gerepareerd moet worden of moet worden vervangen. Renault gaat besluiten wat men doet. Bij reparatie zijn we de Espace weer 1 week kwijt. Vervanging is zo gedaan maar duurder voor Renault.
Ik ben in ieder geval erg blij met de 2 jaar garantie en de ondersteuning van garage Janssen in Nuenen is perefct!
3 november
Laatste week oktober is Espace bij delaer geweest om intrumentenpaneel op te sturen voor reparatie maar instrumentenpaneel is alsnog geheel vernieuwd!

27-11-2009
Ik durf het haast niet te melden. Na de vervanging van de sensor en daarna het gehele instrumentenpaneel is de buitentemperatuursensor wederom defect....
Maar weer naar Renault....
Sensor vervangen, instrumentenpaneel vervangen..en nu....

27-02-2010
De Renault doet het perfect maar de temperaatuursensor blijft kuren vertonen en schiet af en toe weer naar -16 bij een buitentemperatuur van 10 graden. Sensor is vervangen, gehele dashboard is vervangen dus we laten het maar even zo.
Over anderhalve maand de eerste beurt en APK.

09-04-2010
Vandaag de Espace opgehaald. Kleine beurt en APK waarbij we meteen een trekhaak hebben laten monteren. Totale kosten 2200 euro waarvan 370 euro TOP-garantie. Effe schrikken van het bedrag waarbij de trekhaak 550 euro is maar dan toch. Nieuwe accu (geen garantie), vervangen voorwiellagers (geen (?) garantie), xenonverlichting-afstelling kapot (wel garantie) en nog wat kleine dingen.
Wat is er nu afgelopen jaar vervangen/gerepareerd:
Smoorklephuis
Buitentemeratuur sensor
Gehele dashboard
Voorschijven en remblokken
Achterraam defect
Accu vervangen
Voorwiellagers
Xenon hoogteverstelling afgesteld
Xenon hoogteverstelling gerepareerd (ontbrak een as ergens)

Wat nog af en toe optreedt is de temp. sensor die dan 15 graden lager aangeeft, laten we maar even zitten nadat de sensor is vervangen en het dashboard ook al.

Blijft nog steeds wel het positieve gevoel dat de Espace met de 3.5 V6 verschrikkelijk fijn rijdt. Komend jaar wordt echt de test of de kosten beheersbaar blijven of dat bovengenoemde lijst nog verder uitbreidt. Dan wordt het heel hard nadenken over een alternatief.....

Electronica en zo....

  • 110.000 km

Na de beurt begin april blijven we regelmatig terug moeten naar de dealer. Voor de 3e keer ging ern een Keycard kapot en in de gargane bleek de kaarlezer ook kapot/slecht te zijn. Beide netjes vervangen.
Week later ging het bandenspanningscontrole systeem raar doen. Meldeingen zoals "STOP! rechter voorband vervangen" verschenen op het scherm. Systeem is gereset in de garage maar blijft raar doen.
Bij de start gaat het alle viier de banden af maar blijft nu regelmatig steken in de check. We laten het maar even zo.
De Espace rijdt nog steeds geweldig maar de electronica is dramatisch, erg jammer....

Perfecte vakantie auto

  • 112.500 km

Vandaag net terug van weekje Normandie met de Espace.
Voor de vakantie bij Renault het bandenspanningscontrolesysteem uit laten schakelen, moet een nieuwe kabel in maar was niet voorradig en het systeem gaf iedere keer onterechte waarschuwingen. Ben benieuwd of dit nu wel onder de TOP-garantie van Renault valt, horen we eind augustus wel.
Tijdens vakantie gingen 3 van de 4 zijruiten alleen met kleine stapjes open maar dit verdween ruit voor ruit in een aantal dagen en nu doet alles het weer perfect.
Los van de electronica-kleinigheden doet de Renault het voortreffelijk en ga ik de auto steeds meer waarderen.
Ik heb zelfs 1 liter op 10,2 kilometer gehaald over de laatste 750 km!! (Gemiddeld zitten we nog op 1 op 6,5 over 22.000 km..)
Tot hoge snelheden is de Renault muisstil, als je gasgeeft en doortrekt brult de V6 het uit en is de Espcae zelfs volbeladen verrassend snel met de 245 PK.
De enige twijfel die ik dus nog heb of ik deze auto buiten de garantie (die in april 2011 afloopt) blijf rijden, Espaces 3.5 V6 van na medio 2006 (update met veel verbeteringen onderhuids) zijn zeldzaam, staat er nu 1 te koop uit 2007 maar die is veel te duur.
Komende weken nog op en neer naar Oostenrijk, komt er weer 3000 km bij....

Wat kleine dingen maar verder OK

  • 117.500 km

Ik schrik er zelf even van dat we in anderhalf jaar bijna 30.000 km hebben gereden met de Espace. 1 op 7 doet dan toch wel pijn....
Maar de Espace doet het eigenlijk gewoon goed en heeft ons na de eerste avond nooit meer laten staan. Wel is het bandenspanningcontrole-systeem (scrabble-woord...)vorige maand vervangen en dat werkt nu perfect. Ook gaat er af en toe een lampje van de binnenverlichting kapot en zijn de uitneembare stoelen niet echt top maar het is de Espace vergeven.
Het rijden is nog steeds erg leuk en het geluid van de 3.5 V6 verveelt nooit.
In 2011/2012 op zoek naar een 2006/2007 Espace 3.5 V6 want het wordt een uitstervend ras. Alle merken gaan terug naar 1.4 t/m 2.0 turbo.
In de nieuwe Sharan/Alhambra is de V(R)6 al verdwenen, Volvo zet zijn roffelende 5-cilinders bij het grof vuil en vervangt deze voor Ford 4 cilinders arrggggg. BMW komt met 3 clinders en vernvangt bijna alle 6-cilinders voor 4 cilinders snif snif.
De Ford S-max is dus ook zijn 5-cilinder kwijt....(was het enige alternatief voor de Espace maar had geen automaat)
Wat ben ik blij dat ik dat allemaal nog net mee maak, op zoek naar een mooie 8 of 10 cilinder!

5-11-2010
De Espace is op Michelin-winterbanden gezet met nieuwe stalen 17 inch velgen en een paar nette wieldoppen. Vorige winter kwam de Espace niet meer vooruit in de sneeuw.
Verder doet de Espace het nog steeds gewoon goed!

Stuurbekrachtiging uitgevallen

  • 118.000 km

Vorige week viel bij het koud wegrijden s'ochtends de stuurbekrachtiging even uit. Daarna niet meer voorgekomen maar toch maar weer bij de dealer neergezet. Uiteindelijk is de olie vervangen. Vanuit de dealer waar de Renault gekocht is kwam de melding dat dit toch wel de laatste claim was in de 2 jaar renault garantie omdat we de maximale kilometer stand bereikt hadden na anderhalf jaar. Naberekening van mezelf (dashboard is vervangen, de Espace staat nu op 16.000 km) bleek dat dat onzin was en dat we nog 11.000 km te gaan hebben tot 5 mei 2011.
Ik kan me voorstellen dat renault niet blij is met de kosten binnen de garantieperiode maar dat ligt volgens mij niet aan mij maar aan de combinatie van 2 jaar Topoccasion garantie en alle storingen die de Espace tot nu toe heeft.
Verder rijdt de Espace nog steeds voortreffelijk.

Gestrand....

  • 120.000 km

22/1 mijn vrouw opgehaald een paar km verderop.
De Espace start niet meer, blijft een rode lamp branden. Ook met de 2e sleutel/card lukt het niet. Auto maar laten staan.
Zou je maar overkomen langs de autobaan op weg naar vakantie...
Jammer, de auto gaf langzaam maar zeker weer veel vertrouwen, moet ik toch weer gaan nadenken over een opvolger want dit wil je echt niet.....
Zondagochtend is de Espace naar de dealer gesleept.
Maandagchtend direct geholpen bij de dealer en een leenauto gekregen. Electronisch stuurslot blijkt de boosdoener te zijn.
Dinsdagmiddag was de Espace weer hersteld.
Ondertussen op zoek gegaan naar een 2006/2007 Espace met dezelfde (uitstervende) motor uiteraard. Eentje gevonden van anderhalf jaar nieuwer (medio 2006) dus na de update maar het bedrag wat ik moet bijbetalen is zodanig dat ik het risico ga nemen om na de garantie door te rijden. Komende zomer wel weer heel Europa door maar tot nu toe timed de Espace de echte uitvallers precies in Nuenen!

Beurt, APK en bijna einde garantie

  • 122.500 km

Vorige week heeft de Espace de 120.000 km beurt gehad en tevens een afloop-garantie-keuring.
Totaal bijna 900 euro doordat er 4 remblokken en de achterschijven zijn vervangen, de rest was de reguliere beurt en verwisselen winter-zomer banden.
Verder niets gevonden bij einde-garantie-keuring dus we gaan, na 2 jaar garantie en een aardig rijtje problemen en 2 x afslepen, ervoor het komend jaar.
Als de Espace zijn (of haar?) betrouwbaarheid bewijst mag hij/zij blijven, het blijft een erg fijne auto om mee te rijden en ik vind de Espace tijdloos en erg fraai....maar dat is smaak...
Komende zomer naar Zuid-Europa en daarna naar Noord-Europa. Uitvallen doet de Espace tot nu toe alleen maar in onze woonplaats Nuenen....op loopafstand....

Vertrouwen neemt toe

  • 125.000 km

Afgelopen maanden niet veel kilometers gemaakt met de Espace maar komende maanden naar Zuid Frankrijk en Denemarken dus de Espace mag het toegenomen vertrouwen bevestigen.
De auto rijdt erg fijn maar dat doet de Espace al 2 jaar. Verbruik blijft gigantisch op korte stukken (1 op 5 tot 1 op 7) maar dat weet je als je deze auto gaat rijden.

Statrmotor defect....

  • 125.200 km

En ik kreeg weer meer vertrouwen in de Espace....gisteren startte de Espace niet meer....startmotor defect....wordt momenteel vervangen.

2 vakanties perfect doorstaan!

  • 130.000 km

Net terug van de 2e grote vakantierit en de Espace heeft alles glansrijk doorstaan. Op deze trips bewijst de Espace met de 3.5 V6 en automaat wat een geweldige reisauto het is. In alle stilte met een kruissnelheid van 130-150 km/u volbepakt over de autobaan richting vakantiebestemming (en helaas ook weer terug...). Er zijn erg weinig auto's die deze ruimte met dit comfort en rijplezier combineren. Ik blijf genieten van het mooie geluid van de 3.5V6 bij accelereren.
Verbruik tijdens vakantie zo'n 1 op 9 en dat is netjes met 2400 kg en redelijke snelheden vind ik.
Kortom: de Espace mag voorlopig blijven!

Probleemloos

  • 135.000 km

5000 km erbij en geen enkel probleem gehad. Uiteraard afkloppen maar de Espace bevalt erg goed. Nog steeds genieten van de mooie 3.5 V6, de soepele automaat, het comfort en, indien nodig, de snelheid.
Verbruik is op korte stukken uiteraard verwoestend onzuinig (1 op 6) maar op langere stukken is 1 op 10 mogelijk, gemiddeld. Over 45.000 km zitten we nu op 1 op 7 gemiddeld.
Ik kijk wel af en toe nog naar een 3.5 V6 van na medio 2006 maar voorlopig mag deze nog blijven!

Klaar voor de vakantie

  • 140.000 km

De Espace heeft geen slag meer verkeerd gemaakt sinds dat een jaar geleden de startmotor het begaf. We gaan dan ook vol vertrouwen de vakantie in met in ieder geval een reis naar zuid Frankrijk voor de boeg en nog diverse keren Friesland.
Espace bevalt nog steeds uitstekend al hoewel het verbruik natuurlijk pijn doet met de huidige prijzen maarik niet zou weten wat ik anders moet gaan rijden. Combinatie van ruimte en aandrijving is amper te vinden of je komt in de grote SUV's en dat wil ik echt niet.
Een nieuwere 3.5V6 Espace is denk ik toch een logische volgende stap maar nu nog niet en dat lost het verbruik niet op...

Nog steeds betrouwbaar!

  • 145.000 km

De Espace is weer terug van Zuid Frankrijk en heeft bijna probleemloos gepresteerd. Alleen bij tanken blijf de pompslang haken achter het klepje van de brandstoftank waardoor je de slang er niet meer uit krijgt. Bij de volgende beurt naar kijken.
Verder rijdt de Espace nog steeds perfect.

De 150000 km voorbij

  • 150.000 km

De Espace is eigenlijk de laatste anderhalf jaar probleemloos. Alleen weer zo'n stomme key-card kapot, 170 euro.....
De Espace mag blijven of ik moet tegen een 3.5 V6 "na medio 2006" aanlopen voor een redelijke prijs. Prijzen daarvan gaan nu richting 15000 euro maar de uitvoeringen zijn vaak erg karig b.v. zonder xenon.
Nog steeds genieten van de 3.5 V6...behalve bij de pomp.....

2 keer stilgestaan laatste 3 weken

  • 154.000 km

Het ging goed tot dat 4 weken geleden de Espace, gelukkig weer in Nuenen 2 km van het huis, niet meer startte.
Renault wisselde de accu uit maar dat mocht niet baten en de auto is afgesleept. De dagen daarop werd de startmotor, die er anderhalf jaar in had gezeten,gereviseerd.
Vorig weekend hebben we de auto nog uitgeleend voor een weekendje Eurodisney en vandaag, op de oprit, wilde de Espace weer niet starten. Renault Service is net weer weg, waarschijnlijk weer de startmotor.
Om echt hopeloos van te worden.
Wat nu? Vervangen? Waarvoor? Nieuwere Espace? X5 van 2007-2008? ???

Weer kapot....

  • 156.200 km

De Espace staat weer in de garage. Na de jaarlijkse beurt, apk en airco-check deed de airco het niet meer. Er blijkt een pulley van de aircopomp bijna afgebroken te zijn.
We zijn nu echt klaar met de Espace alleen we krijgen er helemaal niets voor terug.
4 weken geleden nog 3000 euro, nu nog maar 2000 euro. Eeven rustig nadenken hoe verder...

Ingeruild

  • 156.400 km

Vandaag de nieuwe Espace opgehaald.
Deze Espace staat nog voor de deur, start niet meer....
Afsluitend 4 jaar erg veel problemen gehad, totaal 8 keer gestrand, 7 keer wegegesleept.
Fase II vanaf medio 2006 lijkt een stuk beter te zijn, we gaan het ervaren, zie mijn nieuwe review.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (67)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.