Renault Espace 3.5 V6 24V Privilège (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace 3.5 V6 24V Privilège |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 163.000 km |
KM-stand laatst | 195.000 km |
ERVARINGEN
- 171.000 km
Omdat ik minder woon/werk kilometers ging maken en de dieselprijs tot absurde hoogtes waren gestegen werd besloten om de dieselende vectra GTS eruit te doen.
Ik was al jaren gecharmeerd van de Renault Espace van het huidige type. Echter stond er maar 1 op mijn verlanglijstje, de 3.5 V6!
De twee andere benzine motoren vielen af vanwege te weinig kracht(2.0 16v) of betrouwbaarheid(2.0T).
Nadat ik de GTS particulier verkocht had ben ik gaan proefrijden met een ex-lease Espace met een aardige kilometerstand van 160.000 km. De auto stond er erg netjes bij en het onderhoud was stipt uitgevoerd. Na een lange proefrit werd mij duidelijk dat dit hem moest worden ondanks de hogere kilometerstand. Aangezien het een Nissan motor is durfde ik die gok wel aan.
De combinatie van de 3.5 V6 motor met de automatische 5-bak is geweldig. In elke versnelling genoeg trekkracht en bij 120 km per uur loopt de motor zijezacht.
Qua ruimte is het een genot met 2 kleine kinderen. De kinderwagen gaat in 1 geheel naar binnen, ideaal. Tot op heden geen problemen gehad, kan ook niet gezien de korte tijd dat ik hem heb.
Verbruik is natuurlijk niet te vergelijken met een GTS diesel maar voor een auto met dit gewicht en 245 pk vind ik tussen 1 op 7 1/2 en 1 op 8 geen slechte score voor nagenoeg alleen maar bebouwdekom kilometers.
Ik heb een half jaar een Santa-Fé van de vorige generatie gehad met de 2.0 motor. die auto woog 300 kilo minder dan de espace maar gebruikte ook 1 liter benzine op 7 kilometer. Grootste verschil is dat de espace er wel als een haas vandaaor gaat terwijl de santa-fé echt vreselijk traag was.
Ik sta dus niet met tegenzin mijn tank te vullen ;-).
Update 17 12 2008.
Nog steeds geniet ik elke kilometer van deze auto. Heb inmiddels 8000 km gereden en de auto houdt zich prima. De motor icm de bak blijft je verrassen. Heerlijke reisauto om met het hele gezin bepakt en bezakt een weekendje weg te gaan. Klep open en echt nagenoeg alles kan mee.
Ondanks het feit dat het gemiddelde verbruik 1 op 7,5 is blijf ik deze auto geweldig vinden. Ander puntje is dat de auto bij regenachtig en nat weer de 245 pk niet geheel op de weg krijgt. Heb de afgelopen weken vaak het lampje van de tractioncontrol veelvuldig zien knipperen.
PROBLEMEN
- 171.000 km
Tot op heden geen.
ruimte
motor en bak
overzicht
rust in interieur
-nog geen, hopen dat dit zo blijft. Het blijft immers een Renault.
=========
Update 17 december 2008.
De espace heeft zijn eerste beurt gehad sinds ik hem/haar gekocht heb.
Totale kosten 79 euro voor de kleine beurt en 254 euro voor een vervangen van de multieriem en spanrol en het vervangen van een krakende deurvanger.
Verder heeft de auto mij nog niet laten staan in de 8000 km die ik er tot op heden mee gereden heb.
Huidige km-stand is 171.000 km.
Hoewel de multiriem volgens het boekje bij 120.000 km vervangen had moeten worden is dit niet gebeurd. Ondanks dat de auto een ex-leaser is. Had zeker verwacht dat dit soort auto's volgens de boekjes onderhouden werden. Hopelijk geen verdere verrassingen mbt "achterstallig" onderhoud.
Update 14 januari 2009:
Nadat de mutiriem vervangen was is deze enorm gaan piepen. bleek dat de riem opgerekt was. Na spannen geen piepje meer gehoord.
Tevens twee nieuwe achterbanden laten monteren en de auto uit laten lijnen. kosten 360 euro.
Huidige km-stand is 172.500.
Vooralsnog blijf ik erg tevreden met mijn Espace.
Vakantie verslag
- 184.000 km
Afgelopen zomer vakantie met de espace naar spanje getogen. Achter de auto hing een caravan van 1400 kilo. zoals verwacht werd het een leuke rit voor de pomphouders. 1 op 5,5 was het beste wat ik kon halen. Moet er wel bij vermelden dat ik een gemiddelde snelheid van 85 km per uur haalde. Teller stond veel en vaak rond de 110 km/u.
Tijdens de 3500 km die we gemaakt hebben maar 1 keer een melding gekregen dat de automatische verlichting het niet meer deed. Na 2 minuten was de melding weer weg, maar bij 15 km file in 42 graden midden in Lyon kan ik me voorstellen dat elke willekeurige auto de kolder krijgt.
Gelukkig vlak voor de vakantie het expansievat van de koelvloeistof vervangen. In het reservoir zat een scheurtje dat zeer vermoedelijk onstaan is bij het vervangen van de accu die er recht onder zit.
Om een lang verhaal kort te maken, deze Renault bevalt mij enorm goed, ondanks zijn dorstigheid(heeft de baas ook met dit weer).
De Espace heeft mij enorm verrast met zijn betrouwbare karakter waaraan het volgens diverse andere reviews wel eens wil schorten.
Onderhoud na vorige aanvulling: 2 nieuwe banden.(hankook ventus prime). ondanks dat dit geen "topmerk" is vallen de rijeigenschappen en grip absoluut niet tegen. dit wordt ook bevestigd door de diverse testen.
Verder de bakolie laten verversen voor de vakantie en voor nieuwe remblokken erop.
probleempjes: Nadat ik de kofferbak volgeladen had voor de vakantie wilde de achterklep ineens niet meer open. Met veel kunst en vliegwerk via de binnenkant de klep geopend. Nadat het probleem zich 3 keer had herhaald was het ineens weer weg. typisch frans denk ik dan maar. Verder viel het mij erg op dat ik tijdens de vakantierit mijn zithouding niet ideaal was. Op de een of andere manier bleef ik last houden vanmijn rug. Ook vind ik het jammer dat de armsteun te smal is en je arm daar niet lekker op ligt. Aangezien de auto voorzien is van een automaat gebruik je die steun nogal eens.
Verder rammelen de verduisterings gordijntjes van de achter portieren geregeld. Na deze omhoog en weer omlaag gedaan te hebben is het rammelen een tijdje weg. Helaas geen oplossing mogelijk.
Al met al geen gekke dingen voor een Renault met deze km-stand. Hopen dat het zo blijft, voorlopig gaat de espace er niet uit.
update
- 189.000 km
Vorige week onder garantie een nieuwe voorruit laten plaatsen. In juli al een nieuwe gekregen maar deze had een fabricage fout waardoor de raam/rubber boven de 130km/u begon te "zingen".
Nu met de nieuwe raam geen problemen meer.
De Espace blijft maar gaan en blijft mij positief verbazen.
De laatste weken krijgt de auto wat meer rust omdat we een Renault Clio erbij aangeschaft hebben. Is een oudje van 1994 met maar 105.000 km op de teller. Clio wordt nu vaak door mijn vrouw gebruikt waardoor de Espace de helft minder aan km maakt.
Verbruik van de clio is 1 op 14 tegen 1 op 7 voor de Espace...tja dat verschil van 2100 cc merk je wel aan de pomp.
update
- 191.500 km
Vandaag de auto weggebracht voor een grote beurt. De beurt zelf kwam op 300 euro. Tevens werden er een paar dingen gevonden die vervangen moeten worden:
-Achterwisserblad(is idd aan vervanging toe)
-scheurtje in mistlampglas(is iid kapot, wordt niet vervangen, vind ik het geld niet waard)
-Stuurkogel links en uitlijnen na vervangen hiervan. 198 euro.
al met al een complete beurt voor 498 euro. vind ik bij deze km-stand en het feit dat het een 3.5 V6 betreft geen onoverkomelijk bedrag.
Verder blijft de Espace doen wat ie moet doen en is elke kilometer genieten. Ben even in dubio geweest om een andere auto aan te schaffen maar ik denk dat de inruilprijs dermate laag is dat ik mijzelf op dit moment niet vrijwillig wil gaan pijnigen.
Tja, toch een keer pech dus...
- 195.000 km
In de meivakantie van dit jaar besloten om met de Espace naar Italie te gaan. Op de heenreis bleek maar weer eens wat een heerlijke reisauto het is. Een verbruik van 1 op 10 viel me alleszins mee.
Na een fijne week de Espace weer volgeladen en de startknop enthousiast ingedrukt. De Espace produceerde slechts een "klik". Foute boel dus.
Espace afgesleept naar de lokale garage, met "dank" aan de anwb.
Om een erg lang verhaal kort te maken:
Dynamo kapot. Espace op transport naar huis, wij met een nieuwe Mercedes c200 diesel(geen straf hoor).
Thuis is de dynamo gereviseerd wat een kostenpost van 585 euro opleverde.
Tevens een aircoleiding mogen laten vervangen ivm een lek. Totale kosten 365 euro.
Al met al een aardige kostenpost, maar gezien de km stand niet onvermijdelijk. Ook een Japanse startmotor gaat dus wel eens kapot.
Even met de gedachte gespeeld om de auto in te ruilen. Alleen de bedragen die men terug wil geven zijn dermate beroerd dat ik mij de komende tijd nog met de Espace ga vermaken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.