Renault Espace 2.2 dCi 16V Expression (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace 2.2 dCi 16V Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 387.998 km |
ERVARINGEN
- 387.998 km
In het najaar 2003 ben ik naar Duitsland verhuisd, en in verband hiermee heb ik gelijk ook mijn oude Renault Espace diesel uit 1995 vervangen voor een helemaal nieuwe Renault Espace 2.2 dCi Expression met handmatige 6-versnellingsbak. De auto heb ik via een Nederlandse dealer besteld, en na aflevering zelf geimporteerd in Duitsland.
Ik vond de oude Espace al best goed rijden, maar dat was toch echt niets vergeleken met dit nieuwe model. De stilte, de comfortabele vering en het uitstekende uitzicht dankzij de hoge zitpositie en de grote ramen maken de auto perfect voor lange ritten. Naast het gewone woon-werkverkeer en andere zakelijke ritten maken we ook per jaar een paar ritten naar Noorwegen en Zuid-Spanje met de auto, en vooral voor dit laatste soort ritten is de auto echt perfect. Door de ruimte kun je behoorlijk veel spullen meenemen zonder dat je zicht door het achterraam beperkt wordt, en door het comfort van de auto kom je nog aardig fris aan op je bestemming. Ook de (meestal) geweldig werkende automatische airco helpt hierbij (maar zie ook problemen).
Dankzij de grote brandstoftank van 82 liters hoef je ook niet al te vaak stil te staan bij de pomp. In het dagelijkse woon-werkverkeer haal ik een verbruik van ongeveer 7,6 liters per 100 km. Op de langere ritten naar Noorwegen / Zuid-Spanje loopt dit vaak op tot ongeveer 9 liters per 100 km, voornamelijk door de hogere snelheden.
De prestaties van de auto zijn goed. Op de autobahn kun je prima met 180 km/h cruisen, en op kleinere wegen is het inhalen van overig verkeer ook heel goed te doen. Dit laatste is overigens ook veel makkelijker dan in \'normale\' auto\'s omdat je door de hoge zitpositie en de grote ramen veel meer ziet. Een stoplichtsprinter is het echter niet, maar dat komt ook deels door mijn rijstijl. In de lagere versnellingen ga ik eigenlijk nooit boven de 2000 toeren, en dan zijn de eerste versnellingen behoorlijk kort.
Ik rij in totaal ongeveer 70.000 km per jaar en de auto heeft daarom inmiddels de respectabele kilometerstand van 340.000 km bereikt, en dat zonder grote problemen. Motor, versnellingsbak, turbo etc zijn allemaal nog origineel. Binnenkort is de auto voor de derde keer toe aan een nieuwe distributieriem, en ik overweeg om dan ook gelijk een aantal andere onderdelen preventief te vervangen.
De totale kosten voor de auto zijn redelijk hoog vanwege de hoge prijs voor een aantal onderdelen. Zo zijn de banden (225/55 R17 101W) behoorlijk duur. Een set banden houdt het bij mij ongeveer 50.000 km vol. Ook het vervangen van de distributieriem bij de dealer komt op meer dan 1000 euro (wel inclusief een onderhoudsbeurt). Maar gelukkig heeft de auto geen grote problemen gehad in al deze kilometers, waardoor er nooit dure reparaties nodig zijn geweest.
Update 6 december 2008
De auto heeft inmiddels 366.000 kilometers op de teller staan en is gekeurd door de Tuv (Duitse APK). Hiervoor moesten wel een paar dingen vervangen worden, namelijk:
* Schokbrekers achter
* Een kogel in de stuurinrichting
Reparaties van in totaal ongeveer EUR 400,- bij de Renaultdealer, inclusief het arbeidsloon. Verder zijn banden en remschijven vervangen.
Officieel kan de auto nu weer 2 jaar vooruit tot de volgende keuring. Hopelijk houdt hij dat ook vol. De motor en versnellingbak geven nog geen problemen, behalve een olielekkage ergens in de motor. De auto verliest ongeveer 1 liter olie per 15.000 km. Ook alle elektrische snufjes doen het nog prima.
Update 16 maart 2009
De auto heeft inmiddels bijna 388.000 km op de teller, en is hard op weg naar de 4 ton. Sinds de vorige update heeft de auto me wel voor het eerst 'laten staan'. Het viel me de laatste tijd al op dat hij een beetje koelvloeistof verloor, en bij ongeveer 380.000 km ging het wel erg hard. Ik had hem weer helemaal gevuld, maar na een rit van 75 km was er niets meer van over. Ik ben direct naar de dealer gereden waar het euvel direct gevonden werd: een kapotte waterpomp. Deze bleek nog nooit vervangen te zijn, omdat bij elke distributieriemwissel de pomp nog prima uitzag. Een paar dagen later heb ik de auto op kunnen halen en sindsdien rijdt 'ie weer probleemloos.
PROBLEMEN
- 387.998 km
Lekke koppelingscylinder: Hiervoor is een terugroepactie geweest voor de Espace, maar de mijne was al gaan lekken en dus vervangen voordat de terugroepactie in het leven was geroepen. De vervanging kostte EUR 90,-.
Kapotte schakelaar voor onraadlichten: Vervangen voor een paar tientjes.
Bevriezende airco: Bij lange ritten onder bepaalde weersomstandigheden (warm en hoge luchtvochtigeid) wil de airco weleens ’bevriezen’. Op de plek waar het condenswater van de airco normaal gesproken uitloopt ontstaat een groot blok ijs en ook alle leidingen van de airco worden bedekt door een dik laag ijs. Hierdoor stopt ook de luchtcirculatie in de auto. De enige oplossing is dan om de airco uit te zetten en ongeveer een half uur uit te laten. Na het smelten van het ijs kun je weer een aantal uur vooruit. Bij mijn normale dealer stonden ze me als een vraagteken aan te kijken toen ik het vertelde, en hadden ze geen oplossing. Bij een andere dealer is me verteld dat dit inderdaad kan voorkomen onder de genoemde omstandigheden, en dat hier verder niets aan te doen is.
(Als iemand hier wel een oplossing voor heeft, hoor ik het graag!)
Stuurinrichting: Waarschijnlijk zullen binnenkort een aantal kogels in de stuurinrichting vervangen moeten worden. Deze zijn inmiddels versleten en maken wat geluidjes. De auto rijdt nog wel prima rechtuit en ik heb er op dit moment geen last van, maar hij zal waarschijnlijk niet door de keuring heen komen zonder deze eerst te vervangen.
Update 6 december 2008:
De bovengenoemde kogels zijn ivm de keuring vervangen.
Update 16 maart 2009:
Bij 380.000 km waterpomp lek. Vervanging kostte ongeveer EUR 350,-.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Renault Espace 2.0 T Initiale Automaat Airco, Cruise Control, Trekhaak, Stuurbekrachtiging
- 2004
- 198.122 km

Renault Espace 3.5 V6 241PK Initiale / 2de eigenaar / Schuif/- kanteldak / Leren bekleding / dubbelde bandenset
- 2006
- 186.760 km

Renault Espace 3.5 V6 Privilège 7 PERSOONS.AIRCO
- 2005
- 260.313 km
Lees ook

Renault Espace 3.5 V6 - Klokje rond

Volkswagen Touran 1.9 TDI - Dacia Lodgy dCi 90 - Renault Espace 3.0 dCi V6

Renault Espace 2.0 16v Expression (2003) - Klokje rond

Renault Espace 3.5 V6 Privilège (2005)

Renault Espace 2.0 Turbo Expression (2003)
