Renault Espace 1.9 dCi Expression (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace 1.9 dCi Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 186.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mooie vormgeving, ruim en voor zo´n zware auto is de 1.9 diesel best pittig en snel. Ontzettend mooi en ruimtelijke view. Met de panoramische grote schuifdak enorm veel licht in de auto. Is best zuinig, gemiddeld 7.4 op de 100 km. Gekocht bij een kleine handelaar in Oss.
Bepaalde hobbels neemt die gek genoeg voor zo´´n comfortabele auto niet fijn Hobbelt/nadeinen nadat het obstakel genomen is. Aan de zachte vering moet de vrouw wel wennen. Stoelen zijn te zacht. Zeker vergeleken met de sportstoelen van de Passat Highline zou het beter kunnen. Motor zou wat stiller kunnen. Alleen tussen de 140 en 150 is die Espace rustig en stil. De vloerbedekking vind ik armoedig. Gewoon vilt meer kon er niet van af. Misschien dat de privilege en initiale stiller zijn met hun dikkere tapijten.
Grote beurt gegeven na de aankoop bij een Renault dealer. Kosten vielen mee 525 euro. Goed geholpen. Niks mis mee. Daarna kwamen de problemen.
Verder vind ik het geluid van de Renault audio installatie slecht. Geen laag en vervorming van de speakers is snel nabij. Luidspreker vervangen en het is al beter. In ieder geval gaan de speakers niet snel vervormen. De standaard speaker is van een inferieure kwaliteit. Echt Franse slag. Hoe is het mogelijk voor zo´n dure auto(nieuweprijs ongeveer 38000 euro!). Ben nog op zoek naar een platte subwoofer voor niet teveel geld. Audio sound Passat was echt beter.
Geeft boven de 120 af en toe nog een irritant geluid bij de voorruit.
Ook de lak is niet echt best. Bij de achterportieren(aan de bovenkant) begint de lak te bobbelen.
Vergeleken met de Passat van 1999, is ingeruild met 320.000 km waar ik 120.000 km geen problemen mee had, een tegenvaller wat de aanloopkosten betreft. Espace heeft ook meer kraakjes e.d.
Soms toch nog heimwee naar mijn Passat. En volgens mij heeft de handelaar in Oss de teller van de Passat met 120.000km teruggedraaid!
Vol goede moed begonnen we 5 aug. aan een welverdiende vakantie naar Umbrie in Italie. Onderweg overnacht in Oostenrijk. Hele tijd rustig gereden(130-140) Volgende dag 2,5 uur voor de eindbestemming verloor de Espace vermogen en zag ik rook in mijn spiegel.En dat met een tunnel in het vooruitzicht, geen vluchtstrook, en ook nog eens een steile helling op. Godzijdank zag ik plots een weg in de maak voor de tunnel. Snel uitvoegen. Een goede ruime plek gevonden. Met al het voorbijrazende verkeer geen overbodige luxe. 10 jaar blijde rijder geweest van Lancia´s en laatste drie jaar een Passat maar nog nooit in mijn 30 jarige rij-en autovakantie carriere pech gehad onderweg! Wel met mijn eerste Fransoos. Dochter van 11 zei natuurlijk. ’Mooi begin van de vakantie, je had die Passat moeten houden’ Motorkap open veel rook en uit de olievulopening kwam ook rook uit. Na 2,5 uur kwam de sleepdienst. ’Turbo kaput`’ enige buitenlandse taal wat hij sprak. De auto op de sleepwagen en wij ook allemaal instappen. Als we met z´n vieren waren had het niet gepast.
Naar een grote Fiat garage vervoerd in een gehucht. Kamen ineens allemaal vriendjes tevoorschijn die wel een hotel wisten in hun dorp en ons wilden vervoeren.
Wa zeker gen gezellig dorpje met een paar huizen. We hadden toch een andere voorkeur. Via ons alarmcentrale in NL kregen we via sms een hoteladres in Bologna en aan de sleper gevraagd een officiele taxi te bellen. Kwam een kleine fiat, paste ons bagage natuurlijk niet in. Alleen het noodzakelijke meegenomen en de koffer van mijn dochter. Kwamen we toch om 21,30u in een hotel. Volgende dag bleek de auto zoek. Adac van Italie kon de garage niet vinden. Bleek de garage waar de auto naartoe gesleept is op vbakantie te zijn! Na 2 dagen toch nog gevonden. En is door anwb vervoerd naar een Renault dealer in Bolgna. Inmidddels wel gebeld naar een Renault dealer in Nl en werd de schade geschat op 2500-3000 euro!!
Met vervangend vervoer naar de dealer in Bologna.Gelukkig dat er TomTom is! En ze zeiden inderdaad turbo stuk en wilden gelijk repareren. Ik zag alle euotekens al voor me en ze spraken alleen maar Italiaans. Ik wilde dat de auto naar NL vervoerd zou worden naar mijn dealer die ook mijn koppakking heeft gedaan.
Voor de rest een goede vakantie gehad met een Zafira diesel. Reed motorisch beter als de Renault diesel. Heb er in 10 dagen 3300 km mee gereden. Rome is een leuke stad om te rijden.
Met een Volvo V70 benzine de terugreis gereden. Wat een geweldige wagen.
Niet verwacht. Niet echt ruim maar de 5 cilinder rijdt echt geweldig, gewelige audiosound en is ook op zeer hoge snelheden stil. Deed me aan mijn Lancia K 2.4 denken. Ook de niveauregeling is echt geweldig. Met een volle bepakking hangt de auto niet naar achteren en blijft de auto strak sturen. Waar het mogelijk was 160+ Snelheden van 180-200 werden niet geschuwd. Heerlijke terugreis. Verbruik viel me reuze mee, gemiddeld 9l/100km. Wel vreemd dat de benzineprijs in Italie 15-20ct goedkoper is als bij ons
PROBLEMEN
Verloor koelvloeistof. Eerst 1l per 1000 km maar daarna ging het wat sneller. Renault dealer kon niet inschatten wat het zou zijn. Een dieselspecialist zij gelijk de koppakking. Nader onderzoek bij een niet Renault dealer(waar de Passat ook in onderhoud was)inderdaad de koppakking. Ook waterpomp, distributieriem en nog een onderdeel kwamen de totale kosten op 1371 euro. Best een hoog bedrag. Maar bij Renault dealer was ik zeker 2200 euro kwijt geweest.
De auto is uiteindelijk naar mijn(niet renault dealer) garage gebracht en diagnose is inderdaad de turbo. Kosten 1850 euro(incl. intercooler. Stuk lager dan de schattingen van de renault. Blijft een hele hoop geld gezien de recente koppakking reparatie.
Conclusie: eenmaal een Renault nooit meer een Renault.
Toch maar weer een Passat of een V70
UPDATE 24-08-2007
Uit info van de dealer waar de Espace tot het einde van de lease contract(februari 2007 in onderhoud was, bleek dat in 2005 de turbo ook al vervangen is!
UPDATE 29-02-2008
Ik zal maar eens wat van mij laten horen. Espace nog steeds in mijn bezit. Eventueel inruil voor een duitse carros moest ik teveel bij betalen. Inclusief de reparatie zou ik dan 9000-10000 euro armer zijn geweest binnen een jaar. Dat is voor een 2e handse aanschaf wel erg duur. Bij de APK op 12 februari zijn gelukkig geen noemenswaardige problemen naar voren gekomen. Alhoewel ik geen last had van beslagen ramen heb ik wel het vermoeden dat de airco het soms laat afweten. Na laten kijken maar ze kunnen geen uitwendige lekkage vinden. Ik zal nog een poging wagen bij een andere airco specialist. Ondanks dat de turbo, en de intercoler vervangen zijn. zie ik toch best wat rook uit de uitlaat komen. Vooral als de motor nog koud is en als de motor warm is bij het optrekken in 2e of 3e versnelling. Ook bij het accelereren in z´n 6.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.