Renault Clio TCe 90 Energy Expression (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio TCe 90 Energy Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 4.700 km |
- 1.500 km
Vanaf 11 januari ben ik ook in het bezit van deze fraaie auto.
Wat me tijdens de proefrit opviel was de felheid van deze auto, we zijn direct gestopt omdat we dachten een diesel mee te hebben gekregen in plaats van benzine, dit bleek echter toch de benzine.
In de zoektocht heb ik gekeken naar de volgende modellen:
- Renault Clio
- Peugeot 208
- Wederom een Ford Fiesta
Wat me opviel bij de Peugeot is dat deze auto kleiner lijkt, minder sportief oogt en rijdt en dat het stuur precies voor de tellers zaten, hierdoor had ik bij de proefrit al een irritatie waardoor ik ook na diverse mooie offertes niet voor deze auto heb gekozen.
De Ford Fiesta heeft het beste onderstel van de 3, dit was ook mijn huidige auto.
Wat me opviel is de weinige innovatie die in 5 jaar aan deze auto is gedaan, het interieur zag er nog exact hetzelfde uit als de eerdere Ford Fiesta, het instapmodel van deze Fiesta was uitgevoerd met een 65 pk grasmaaiermotor, waarmee je door iedereen voorbij werd gereden.
Waarom ik voor de Clio heb gekozen t.o.v. de 208 / Fiesta is o.a.
- Sportieve uitstraling
- Pittige motortje
- Comfort
- Mooi weggewerkte achterdeuren
- Uitstraling van het interieur
- Standaard cruisecontrol / boordcomputer
De opties die ik bij deze auto heb genomen zijn:
- Pack noir (mooievelgen / chrome afwerking)
- Parkeersensoren achter
- Armsteun
- Extra garantie voor 4 jaar
Wat kan ik na 1500 km al over de auto zeggen?
Wat me opvalt is dat eigenlijk iedereen me complimenteert met deze auto, hij ziet er heel mooi en sportief uit zeggen de meeste.
Verder bevalt het rijden me tot nu toe uitstekend, ik heb nog geen problemen gehad en het gaat een stuk vlotter als dat ik tot nu toe gewend was bij mijn vorige auto, de Fiesta.
Het comport is heel goed, de stoelen voelen luxe aan, en de auto ligt prima in de bochten.
Op de snelweg kan je prima mee komen, meestal stel ik de auto in op de cruisecontrol wat een makkelijke bediening is via het stuur.
Tevens gebruik ik het medianav systeem veel, ik heb een usb stick met veel muziek.
Het verbruik valt me tot nu toe mee, ik rijdt rond de 1 op 17 tot nu toe.
Kleine nadelen
- Geen verlichting van de knoppen op het stuur
- Geen sneltoets om het raam elektrisch naar beneden te doen (raar hoor)
- Ik mis de handige renault opberg vakjes (niks in de kofferbak of in de vloer)
- Medianav geeft geen verkeersinformatie
- Opties als automatische lichtsensoren / regensensoren kosten veel geld, dit zou eigenlijk standaard moeten zijn
Verder tot nu toe een heel tevreden bestuurder, ik denk hier een prima aankoop mee te hebben gedaan, ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen.
Enkele vragen gesteld
- 2.420 km
Tot nu toe weinig nieuws, de kilometers worden nog altijd naar tevredenheid afgelegd en over het verbruik kan ik niet klagen, rond de 1 op 18 zowaar.
Ik heb enkele punten wat ik niet zo handig ervaar naar de dealer gecommuniceerd, helaas kan men er niks aan doen.
- Sneltoets elektrische ramen zit er niet op, dit is niet handig in een parkeergarage.
Men zou het hele mechanisme moeten vervangen, ik had meer het idee dat men een stukje firmware moest wijzigen, zijn er mensen die een andere ervaring hebben?.
Het is aan de andere kant belachelijk dat dit een optie zou zijn..
- Het toevoegen van lichtsensoren zou ook onmogelijk zijn, ik heb nu met de dagrij ledverlichting dat het in de avond lijkt of het licht al aan staat, dit is best gevaarlijk omdat de achterlichten niet branden, lichtsensoren konden niet eenvoudig worden toegevoegd.
- Verder kon er ook geen verlichting op de knoppen van het stuur worden toegevoegd (dit had ik wel verwacht).
Verder eigenlijk nog altijd erg tevreden, op naar de volgende kilometers.
Mochten mensen andere ervaringen hebben met de punten van kritiek hoor ik het graag, vooral de sneltoets ramen en lichtsensoren zou ik er bij willen hebben.
Kleine puntjes verholpen
- 4.700 km
Tijdens een lange rit naar Limburg voor het eerst een flinke afstand af kunnen leggen.
Nog altijd zeer tevreden, het is een heerlijke auto, ik krijg nog altijd veel positieve reacties en sommige mensen zie je kijken naar de stoere uitstraling van deze auto.
Het comfort is verder goed, na een lange rit heb je nergens last van.
In de heuvels heb je prima vermogen, ik heb tijdens de rit met de eco knop aan gereden.
Het verbruikt loopt bij de wat hogere snelheden wel wat op, ik kwam gemiddeld op 6,2 liter per 100 km, dit valt nog niet tegen.
Tijdens de lange stukken 130 km/u voelde ik een lichte trilling in het stuur, bij een lange rit als deze best irritant.
De dag erna heb ik de auto naar de dealer gebracht en hebben ze de banden uitgelijnd.
Verder hebben ze een kraakje in de kofferbak opgelost, dit had met het slot te maken.
Een laatste puntje is dat de bluetooth af en toe niet koppelt met de telefoon, ze hebben hier een update voor geïnstalleerd.
Een snelle service, als leenauto kreeg ik een renault Twizy mee, dit is wel leuk om eens te ervaren, je hebt er heel veel bekijks mee, maar ik durfde er niet mee de snelweg op.
Vraagje aan andere gebruikers:
''Hill assist'' blijkt niet te werken in de ''stop mode bij het startstop systeem'', hebben jullie dezelfde ervaring?
Bij het intrappen van de koppeling start de auto, bij het loslaten van de rem voel je de auto naar achteren rollen.
Ik hoor wel of jullie dezelfde ervaring hebben, volgens de dealer is daar niets aan te doen.
Tot zover deze update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
