Renault Clio TCe 90 Energy Expression (2013) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio TCe 90 Energy Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 80.150 km |
Renault Clio
- 1.000 km
In Juli hebben wij besloten om via private lease een auto aan te schaffen en na wat rond snuffelen viel ons oog steeds weer op drie verschillende auto’s.
Ford Fiesta, maar via een collega kreeg ik te horen dat hij alles behalve tevreden was.
Peugout 208, alleen heeft mijn vriendin een afkeer tegen Peugouts
Renault Clio, welke mij steeds weer liet kwijlen als ik hem tegen kwam op de openbare weg.
De keuze was dus redelijk makkelijk en de Clio werd besteld als voorraad auto zonder ook maar een proefrit of iets.
Zaterdag, 3 augustus hebben we de auto op gehaald en we zijn gelijk maar wezen toeren in het weekend.
Eerste update, 600km
Tweede update, 1000km
In het kort:
Heel kort door de bocht zijn wij 99% te spreken over de Clio. Uiteraard zijn er wat kleine dingetjes die grotendeels bij het media systeem te vinden zijn en de nutteloze ECO knop. Verder is er op dit moment nog helemaal niets op of aan te merken.
Exterieur:
We hebben gekozen voor een witte Clio en op de website van de lease maatschappij stond dat deze met chrome pakket zou zijn. Bij het ophalen van de auto zaten er geen chrome strips op, maar de rode en ik moet eerlijk zeggen dat dat toch iets meer speels/sportief uiterlijk aan de auto meegeeft en ondanks mijn eerste indruk vind ik het er nu juist super uit zien. Ik zie regelmatig een witte Clio met Chrome Pakket waarbij ik eerst juist het chrome heel mooi vond, is het nu wat saai. Bij de rode lijnen vond ik het eerst wat minder ogen, maar nu juist speels en sportief. Ik ben dus erg blij met de kleur keuze van de lease maatschappij. Verder zitten er de zwarte velgen op welke ik ook wat sportiever vind dan de zilveren velgen. De spiegels leken in de eerste instantie gigantisch, maar na wat kilometers zijn ze erg prettig, vooral de hoogte is fijn bij achteruit in parkeren zonder de sensoren. (ik haat die piep sensoren, dus die zitten er niet in). Verder ogen de LED’s in de neus erg mooi en doordat ze wat verder naar binnen zitten herken je de Clio uit duizenden op verre afstanden. De voorkant van de auto oogt gewoon sportief, idem met de zijkant, maar dat hebben meerdere auto’s. Waar het bij de meeste fabrikanten mis gaat is in mijn ogen de achterkant. Deze vind ik er vaak uitzien alsof de ontwerper een stijve hand kreeg en gewoon de auto afgehakt heeft. Niet bij de Clio daar in tegen. De kont van de auto ziet er goed uit, klein, sportief met een stel gigantische heupen bij de wielkasten. Deze “heupen” kun je ook weer goed zien in de spiegels tijdens het rijden wat een genot is om te zien, zeker de reflecties ’s avonds die er vanaf komen zijn mooi om te zien. Klein detail, maar het geeft de Clio toch net weer wat extra’s.
- Update 1000: Na een week blijf ik nog steeds uit het keukenraam staren naar zowel de neus als de kont en het blijft gewoon een mooie auto om te zien. Op het exterieur heb ik echt geen enkel slecht punt om op te merken. Oke een kleintje, doordat we wit hebben gekozen heb ik de auto nu al twee keer afgespoten van vuil, maar dit was bekend bij aanschaf.
Interieur:
Wij waren bang dat we in de problemen zouden komen wat betreft de ruimte. We hebben een dochtertje van bijna 2,5 en nog een op komst. Ik ben zelf niet de kortste terwijl mijn vriendin juist niet de langste is. De bestuurderstoel is in hoogte instelbaar en het stuur in diepte en hoogte. Ik zit graag goed dicht op mijn stuur omdat mij dat een gevoel van controle geeft over de auto en het stuur kan ver uitschuiven. De stoelen zitten heerlijk, ook na 250km aan eengesloten rijden had ik nergens last van. Kortom, voor mij is de bestuurderspositie perfect. Ook voor mijn vriendin die met 1.65 en een dikke zwangere buik heerlijk kan zitten achter het stuur. De bijrijdersstoel is niet in hoogte verstelbaar, maar ook daar zitten wij beide met meer dan genoeg ruimte bij zowel de beentjes als het hoofd. Achterin hebben wij op dit moment 1 kinderstoeltje staan welke perfect past. Dit is geen isofix stoeltje, dus de ingebouwde isofix hebben wij nog niet geprobeerd. De beenruimte voor die kleine is goed, alhoewel ze wel vaak der teentjes strekt en de voorstoel gaat duwen. Hiervoor dus even een bescherming kopen van de stoel.
Verder zitten alle knoppen voor mij goed logisch ingedeeld. Er zijn weinig knoppen vanwege het uitgebreide touchscreen media systeem, dus er kon maar weinig fout gaan en ik vind veel knoppen altijd erg rommelig ogen. Dus ik ben erg blij met het dashboard.
De airco werkt als een zonnetje. Druk op de knop en de ijsblokjes vliegen in het rond. Die is erg snel vergeleken met ons vorige auto. Verder ben ik nu al verliefd geworden op de verbruiksgegevens van de auto die op de boordcomputer worden weergegeven. Cruisecontrol is ook iets dat ik regelmatig gebruik. Verder weinig tot niets te zeggen over het interieur op dit moment.
Elke dag weer kom ik er achter dat het interieur en de ruimte meer dan een voldoende scoort. Zeker op ruimte sta ik elke dag weer versteld te kijken hoe groot de auto van binnen eigenlijk is terwijl hij van buiten zo klein lijkt.
Klein puntje voor het interieur is het zicht aan de achterzijde. Deze is wat beperkt maar voor mijzelf en voor mijn vriendin is dit niet gigantisch storend. Het wend redelijk snel naar onze mening.
- Update 1000km: Afgelopen zaterdag dan eindelijk achterin gezeten en met 1.95m is het wel te doen. Uiteraard de benen zijwaarts achter het middenconsole en een beetje onderuit gezakt om mijn hoofd niet te stoten, maar het ging goed.
Verder is het randje aan het stuur wat scherp afgewerkt, waardoor een ingreep van der week even pijnlijk werd toen mijn vinger in het hoekje vast zat en langs de scherpe rand gedraaid werd. Verder had ik al wat klachten gelezen over de positie van de binnenspiegel en deze zit inderdaad redelijk in het zichtsveld. Met wat heen en weer kijken kom je daar ook wel weer omheen en nu ik het weet, kan ik er rekening mee houden. De MacDonalds ontgroening is nu ook geweest en ben erachter dat er niet genoeg bekervakjes zijn voor de cola. Dashboard is wel goed vlak voor de hamburgers en patat :)
Verder ben ik me kapot geschrokken van de gordel waarschuwingen. Tijdens het wegrijden naar mijn werk begon er "iets" te piepen en uiteindelijk heel luid te brullen waardoor ik me kapot schrok. Dit was dus mijn tas op de bijrijdersstoel die precies op de sensor lag. Nog niet gevonden of ik dit kan uitzetten, maar nu ik het weet is dat ook niet echt meer nodig. De sensor is wel heel erg ligt afgesteld, alleen mijn hand leunen op de stoel laat de piep al afgaan.
Ondanks mijn nieuwe bevindingen blijf ik erbij dat het een uitstekende binnenkant is.
Media Nav:
Het mediasysteem is wel iets waar Renault nog wat kan leren, maar wie weet met wat updates komen ze er alsnog. Allereerst de bluetooth telefoon verbinding. Zodra je muziek afspeelt via bluetooth dan hapert deze regelmatig wat erg irritant is. Dit is eenvoudig opgelost door het kabeltje aan te sluiten en dan krijg je ook nog een keer meer opties wat betreft speellijsten en dergelijke. De kaarten bij aflevering waren van 2011 en na een paar keer op en neer rennen tussen computer en de auto om te updaten zijn deze nu eind 2012, maar rondom schiphol staan er nog wel enkele veranderingen niet in de kaarten verwerkt. Sommige hiervan zijn van midden 2012 dus dat vind ik dan wel weer zonde. Verder zijn de “bass-reflex” ook niet van de kwaliteit die ik had verwacht. Ik zal maar zeggen dat ik de reflex wel hoor, maar die bass is voor mijn gevoel onder de maat. Nu luister ik niet vaak luide muziek, dus voor mij maakt het niet veel uit, maar kan begrijpen dat er veel mensen zullen zijn die de speakers al snel zullen vervangen.
Naast deze punten moet ik ook zeggen dat de navigatie goed werkt, soms iets traag bij de kleinere straatjes en de nederlandse stem is wat houterig, maar hij doet wat hij moet doen en na enige oefening lukt het me ook om dat ding snel in te stellen. De radio werkt goed en snel en ik vind het heerlijk om in een opzicht alle stations te kunnen zien en dan met een druk op de knop direct de juiste te hebben. Alles wat je op de USB aansluit werkt ook heerlijk. Wel is het aan te raden om zo een Micro USB stick te gebruiken, zodat deze nauwelijks te zien is. Normale USB sticks steken nogal uit en dat valt op. Ook de iphone via USB werkt perfect. De handsfree werkt handig met telefoonboeken en dergelijke. Met name de zoek functie werkt snel en prettig. Kwaliteit van het geluid heb ik nog niet echt getest, maar dit zal snel wel gaan veranderen.
- Update 1000km: Eindelijk dan eens het navigatie systeem getest en kan niets anders zeggen dat het goed werkt. De nederlandse stem is echt een computer stem, dus lekker die engelse dame erin gezet. Verder werden we goed gestuurd naar waar wij heen moesten en onderweg terug kregen we trek in de Mac welke ook in de POI's staan. Ook hier werden we naar de dichtsbijzijnde Mac gestuurd zonder problemen en vervolgens weer terug naar huis. Navigatie was zelfs zo goed, dat deze ons tot aan de praatpaal in de McDrive bleef ondersteunen zodat we die paal ook niet konden missen. "Your destination is on your left" en inderdaad, raampje open en bestellen.
Verder wat instellingen gedaan en het lijkt alsof de Bass nu wat beter tot zijn recht komt. Nog steeds niet te luid zetten, dan klinkt het niet mooi meer, maar op normaal volume klopt het nu wel. Kabouter Plop klinkt nu in ieder geval weer zoals hij hoort te klinken.
Rijden :
Wat betreft het rijden scoort de Clio zeker boven verwachting. In de stad stuurt de auto lekker licht terwijl op de snelweg het sturen wat strakker word. Behalve in de lagere toeren is de Clio lekker rap en kan makkelijk met overig verkeer meekomen. Schakelen gaat lekker soepel en snel en de auto ligt als een blok op de weg. Ik heb nog niet echt sportief gereden doordat we nog aan het inrijden zijn, maar tot nu toe vind ik dat de auto erg goed is in zowel rustig en soepel rijden als in het wat snellere manouvreren. Ik heb echter wel een opmerking voor iedereen die de auto van plan is aan te schaffen. Laat die ECO knop echt uit staan. Ik heb serieus slakken sneller zien optrekken dan de Clio met de ECO knop aan. Dat is een echt onding, maar goed, voor de lagere tarieven was die waarschijnlijk nodig. Zonder de ECO knop is zuinig rijden overigens ook geen probleem. Zodra je het voetje niet te ver indrukt, geeft de auto netjes aan om bij lagere toeren te schakelen, terwijl met een zwaarder voetje hij wat verder laat optoeren voordat het schakel moment word aangegeven. Ik vraag me af wat hij doet als het pedaaltje helemaal tot de bodem ingetrapt word. Wie weet volgende week een keer doen.
Tijdens het zoeken hoorde ik veel mensen klagen over het windgeruis en dat dit heel ernstig aanwezig zou zijn. Nu ben ik geen Mercedes S of Audi A8 gewend, dus wie weet dat ik het daarom niet hoor, maar afgelopen zondag zijn we de afsluitdijk op gegaan en met 130-140 km/u kan ik nu niet bepaald zeggen dat ik vind dat er veel wind geruis is. Uiteraard is er windgeruis, maar we konden normaal volume praten met elkaar, zonder onze stemmen te verheffen. Ik vind het niveau van het geruis eerlijk gezegd lager dan wat ik verwacht had en ben dus met de isolatie van de auto zeer tevreden.
- Update 1000km: Langzaam maar zeker begin ik de toeren wat meer op de laten komen en moet zeggen dat er meer in het motortje zit dan verwacht. Nog steeds traag onder de 2k rpm, maar daarna gaat het toch echt wel lekker rap door tot hoog in de toeren. Het is niet de snelste auto bij het stoplicht, maar meekomen doet hij toch lekker. Ook doorgaan tot de 140-150 heeft hij geen problemen mee, hoger dan dat ben ik nog niet geweest. Ik blijf erbij dat de cruise control heerlijk is op proviniciale en snelwegen en die gebruik ik dan ook iedere keer als ik de kans krijg. Vanmorgen even goed door een bocht gegaan en moet zeggen dat hij beter bleef plakken dan verwacht alhoewel er ook wel een lichte onderstuur bij kwam kijken. Nu zat er een hobbel in de bocht, dus misschien dat die daar een rol in speelde. Dit zal ik nog wel vaker proberen, maar het is niet mijn dagelijkse rijstijl, dus echt punten verliezen doet de auto hier niet op.
Binnenkort zal ik weer wat meer informatie toevoegen als er wat meer kilometers op de teller staan.
Nog steeds erg tevreden
- 19.600 km
Na ruim een jaar en bijna 20.000 km kan ik zeggen dat ik nog altijd erg tevreden ben over de auto.
Wat mij betreft krijgt de Renault Clio IV dan ook een hoge prijs/kwaliteit verhouding met nog altijd 5 sterren.
Uiteraard zijn er in het jaar wel wat kleine dingetjes waar ik me iets aan stoor, maar niets wat een ster zou kosten in mijn mening.
Minpunten:
- Verbruik gemiddeld 7,3/100 komt bij lange na niet in de buurt van de fabrieksopgaaf, maar aan de andere kant rijdt ik merendeels binnenstad. Nu ben ik de laatste maanden wel wat economischer gaan rijden en zie wel dat het langzaam aan iets naar beneden kruipt.
- De bluetooth is echt iets waar naar gekeken word. Je kunt muziek van de telefoon via bluetooth naar de radio zetten, maar dan slaat het geluid elke 10 seconden over wat ik als storend ervaar. Oplossing is om een kabel aan te sluiten, wat ik dan ook maar heb gedaan.
Daarnaast de kwaliteit van de handsfree. Zodra ik gebeld word en opneem begin ik met de volume knop vol open te draaien, want de standaard volume is gewoon te laag. Daarnaast moet ik altijd wat harder praten anders hoort de ander mij niet.
- Het uitzicht word wel 'iets' belemmerd door de dikke stijlen en de binnen spiegel, maar als je dit eenmaal weet, dan is dat geen probleem meer (mijn mening). Idem met het uitzicht naar achter.
Wat de pluspunten betreft:
Ik vind de auto nog altijd heerlijk meekomen in het verkeer. Die ECO knop staat gewoon uit want dat maakt de auto zo traag als ..... (vul zelf in). Daarnaast heb ik zelf geen verschil gezien in het verbruik toen ik hem wel gebruikte, dus lekker uit dat ding.
In de binnenstad rijdt hij ook lekker, sinds kort ook de start/stop gaan gebruiken en moet zeggen dat het toch beter werkt dan ik altijd had gedacht.
Wat ruimte betreft sta ik ook steeds weer op te kijken en voor mijn gezinssituatie is dit ruim voldoende. We hebben hem tot nog toe 2x tot de top afgeladen gehad, maar verder komen we er eigenlijk altijd mee weg.
Ik kan nog lang doorgaan over de plus punten, maar houd er maar rekening mee, dat als het niet bij de minpunten staat, dan is het een pluspunt.
Kortom: Erg tevreden Clio rijder !
Garagewerk:
- 1x Onderhoudsbeurtje (1 jaar)
- 1x Terugroep actie vervangen remsysteem (voorzorg)
Daar gaat ie.....
- 80.150 km
Na 3 jaar en 80.150 km is het dan eindelijk zover..
Einde lease contract en de auto is vanmiddag dan ook afgeleverd bij de dealer.
Na zoveel jaar en zoveel kilometer nog een laatste review.
Sinds de laatste review heb ik geen enkel probleem gehad. We zijn twee keer met het gezin naar Slovenie en Kroatia gereden (totaal 1.800km enkele reis) en ook dat gaat perfect. De stoelen zitten ook bij langere reizen gewoon prettig, vermoeidheid bleef erg lang uit en ruimte is er meer dan genoeg voor een klein gezin.
Nu moet ik wel zeggen dat wij bij mijn schoonouders slapen en waarschijnlijk dus minder spullen meenemen dan een gemiddelde vakantieganger.
Het enige minpuntje wat ik na deze tijd en kilometers kan geven is dat met een volle auto er toch wel wat moeite is in de bergen. Bergje op is het voorgekomen dat ik even terug moest schakelen naar de 4e versnelling.
Overigens was dit probleem volledig weg toen ik alleen reed.
Nu vind ik dit niet echt een minpunt, meer iets dat te verwachten is bij een 90pk sterk autootje..
Kortom: Perfecte auto voor ons kleine gezinnetje.. Vandaar dat ik een nieuwe Clio heb opgehaald vandaag, identiek aan deze, met een andere kentekenplaat en een nieuw chassis nummertje :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Had je deze auto's al gezien?

Renault Clio 0.9 TCe Expression Navigatie Cruise LM NL-Geleverd 5Drs
- 2016
- 176.442 km

Renault Clio 0.9 TCe Expression|Navi|Cruise|Isofix|Airco|NAP
- 2014
- 147.737 km

Renault Clio Estate 1.2 GT 1e EIGENAAR! DEALER ONDERHOUDEN! FULLMAP NAVI! CRUISE! AIRCO! TREKHAAK! LM VELGEN!
- 2015
- 53.801 km