Renault Clio TCe 90 Energy Expression (2012)

autoreview

Renault Clio TCe 90 Energy Expression (2012)

Signalement

UitvoeringClio TCe 90 Energy Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf51.293 km
KM-stand laatst144.000 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review

  • 59.325 km

Dit wordt mijn eerste review op autoweek, hoop dat ik er een mooi verhaal van kan maken.

Eind september heb ik mijn clio gekocht, eigenlijk was het liefde op het eerste gezicht. Die kleur, fel geel, heerlijk uitgesproken.
Het gaat om een seven uitvoering, dus wat extra stickers op de motorkap en op het dak. In het interieur komen de kleuren ook mooi terug, geel/zwart/grijs en wat vermelding van het nummer 7.
Uiteraard heb ik ook nog een goede proefrit gemaakt en was ik helemaal overtuigd.

Wij zijn nu aan het eind van het jaar en ik heb nu een goede 8000km gereden, dus tijd om mijn ervaringen te delen.

De clio rijdt heerlijk, de stoelen zijn super. Hij is wel wat harder geveerd en dat merk je zo nu en dan wel, maar dit is niet iets waar ik mij aan kan storen.
Bochten nemen is een plezier, de clio gaat strak door de bochten, ook als het wat meer hoeken wordt.

Drie cilinders met een turbo, nee dat maakt hem geen sprintwonder, maar je komt makkelijk mee met het verkeer. Terugschakelen is niet nodig.
Het verbruik zit tussen de 5,2-5,4 l per 100 km, prima naar mijn mening. Ik rij dan ook niet harder dan 110km/h met de cruisecontrol aan. Bij deze snelheid is het rustig in de auto en totaal geen last van windgeruis.
Uiteraard ook een bezoek aan de autobahn gebracht om te zien wat ik voor topsnelheid kon aantikken. Wat opvalt is dat het in de 5de versnelling bij de 145-150km/h wel ophoudt. Dus heb ik het maar geprobeerd in de 4de versnelling en dan veel toeren maken, bij de 180km/h vond ik het wel mooi geweest.

Navigatie werkt prima en het medianav systeem is makkelijk te bieden en werkt snel.
Dan de boxen. Tja. Aan de ene kant werken zij super en komt er een heerlijke bas uit, vooral als ik een hardstyle podcast heb aan staan. Aan de andere kant zijn er momenten dat ik echt teleurgesteld ben met het geluid.

In de zomer deed de airco probleemlos zijn werk, lekker cool en comfortabel. Zelfs zonder de airco aan te zetten komt er al koude lucht uit met warme dagen. Nu het wat kouder is valt het op dat het wel een tijdje duurt totdat er echt warmte uit de kachel komt.
Ook duurt het lang om de voorruit te ontwassen. De achterruit/buitenspiegel verwarming gaat dan wel weer als een trein.

Wel heb ik één bezoek aan de dealer moeten brengen. De interval van de ruitenwissers werkten niet meer, alle standen waren gelijk aan elkaar. Een software update heeft oplossing kunnen bieden.
Verder was het plastic kabeltje van de tankdop afgebroken. Dus niks geks tot nu toe.

Ik draai mij nog steeds om bij het weglopen bij auto, wat ziet dit ding er toch strak uit. Helemaal blij mee.

Over een tijdje zal ik weer een update plaatsen.

Update

  • 76.685 km

Inmiddels een goed jaar verder en ik ben nog steeds erg blij met mijn clio.

Het verbruik is iets gezakt naar 5,1l per 100 km.

Ondertussen heb ik wel een paar nieuwe boxen erin laten zetten aangezien get geluid een stuk minder werd, met de nieuwe boxen van focal is het weer op een acceptabele niveau. Natuurlijk is het niet om over naar huis te schrijven, maar ik kan mij er prima mee vermaken.

Bluetooth blijft een drama, streamen van muziek is niet stabiel en via de usb kabel blijft de enige optie.

Het afgelopen jaar heb ik alleen last gehad van een rammel in de achterportier en dit is prima verholpen door de dealer.

Ook is de motorkap niet één keer open geweest, het is gewoon een probleemloze auto. In september een grote beurt laten doen en het rapport liet een positief beeld zien.

Het start stop systeem blijft wel een raadsel voor mij, momenten werkt het prima en ever later werkt het niet.

Update

  • 91.210 km

Inmiddels weer wat km's verder en de clio bevalt nog steeds super. Het blijft een heerlijke reisauto en geheel probleemloos.

Verbruik in de winter zat op 5,4l per 100 km en nu de warme periode is aangebroken is het verbruik gezakt naar 5,2l per 100km.

Ondertussen heb ik nog geen één keer de motorkap open gehad, ben toch wel een beetje benieuwd hoe het daaronder uitziet. Geeft toch wel aan dat het met de betrouwbaarheid uitstekend gesteld is!

Wel heb ik een bezoekje aan een schadeherstelbedrijf moeten brengen omdat iemand het nodig vond hem achterin te parkeren op de rotonde, maar dat is allemaal prima afgehandeld en je ziet er niks meer van.

Al met al, een super fijne wagen waar ik nog zeker een paar jaar in wil blijven rijen, misschien maar even wachten tot de nieuwe clio op de markt is, dan zoeken naar eentje van een paar jaar oud.

Update

  • 103.500 km

Vorige maand de APK en onderhoudsbeurt gehad. Doordat meerdere onderdelen aan vervanging toewaren vanwege normale slijtage was de rekening hoger dan verwacht. Een kleine 1000eur, veel geld maar niks geks, multi riem grote beurt ect...

Vooral de accu vond ik prijzig, 211eur, dit heeft te maken met het opslaan van energie voor het start stop systeem. Ik begreep altijd al niet waarom het start stop systeem de ene keer wel werkte en de andere keer niet...dit was dus te linken aan de accu die niet meer in topconditie was. Met de nieuwe accu werkt het systeem weer probleemlos en geheel naar te vredenheid.

Dat geldt ook voor de rest van de auto, zeker naar een onderhoudsbeurtje, dan rijdt het voor mijn gevoel nog beter.

Verbruik is ook nog steeds prima met mijn rijstijl, in de zomer ~4.7l/km en nu loopt het weer ietsjes op met de kou, ~5.0l/km.

Al met al super te vreden met de auto en de betrouwbaarheid is ook top!

Update

  • 144.000 km

***Update***

door corona niet heel veel km's meer gemaakt. Auto rijdt nog steeds goed en is heel betrouwbaar gebleken. Het verbruik is nog steeds rond de 5.2l per 100 km.

Aan al het mooie komt een eind. Bij de laatste APK kwam naar voren dat het misschien verstandig is om de distributieketting te vervangen, kosten....1700eur! Wat een geld.

Daarom ook maar besloten om de auto in te ruilen voor een nieuwe clio.

Wil je een betrouwbare en fijn rijdende auto, dan is de clio absoluut een proefrit waard!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.