Renault Clio TCe 90 Energy Dynamique (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio TCe 90 Energy Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 21.000 km |
Renault Clio TCe 90 Dynamique Eco 2
- 280 km
Zoektocht:
3 jaar geleden mijn eerste auto aangeschaft, een Renault clio II 1.4 16V Dynamique. In 3 jaar tijd 55.000 km mee gereden en vond het dan toch tijd voor een nieuwere auto, aangezien de KM-stand toch 180.000 was geworden. Ik had de volgende eisen: cruise control, navi, goed soundsystem, zuinig rijden. Helaas zijn er niet zoveel B-segment auto's voor 2008 met dergelijke opties en eisen. Vanaf 2008 zijn ze er wel, maar in verhouding te duur t.o.v een nieuwe. Na verschillende reviews en proefritten (seat ibiza, volkswagen polo) toch gekozen voor de nieuwe Clio.
Mijn Clio is als volgt uitgevoerd:
Clio IV 0,9 dynamique met pack city extra en pack comfort extra met R-link. Kleur flame rouge met luxe rouge dashboard, chrome pakket en passion noir velgen.
Eerste 250 km:
Na wat uitleg bij de dealer (Ahrend Veghel), meteen op pad gegaan met mijn nieuwe bolide. Qua bediening zitten veel knoppen op logische plaatsen of overgenomen van eerdere Clio modellen. Dit voelt allemaal erg prettig aan en zorgt voor rust tijdens het auto rijden. Auto is erg stil en stoelen zitten, zoals gewend bij Renault, erg prettig. Sturen gaat extreem soepel en er is veel overzicht door de grote buitenspiegels. Dit is ook wel nodig wat het kleine achterruitje geeft toch te weinig zicht. Voor mij is de auto hoog genoeg, ben zelf 1,82m, maar kan me voorstellen dat voor grotere mensen de auto laag aan voelt. Over de prestatie kan ik nu nog niet oordelen na 250km, maar heb met veelvuldig vlot optrekken en verschillende snelheden een verbruik van 1 op 17. Ik verwacht dat dit nog wel beter gaat worden.
De auto is voornamelijk bedoelt voor woon- werkverkeer. 60km per dag met snelweg en provinciaal, dus ben benieuwd of ik in de toekomst 1 op 22 kan rijden. De oude Clio gaf volgens specs aan 1 op 14 te rijden, en daarmee reed ik ook 1 op 15,5.
R-link:
Hier wil ik nog wel een apart kopje voor maken. Dit systeem werkt uitermate soepel en snel, en door het grotere scherm komt het midden console nog beter uit de verf. Alle functies werken naar behoren (e-mail, navi, sound system). Leuke gadget is toch wel de motor geluiden die je onder de stille 0.9 kunt zetten, zoals de Clio V6, GP motor, Laguna gt. Dit geeft toch een extra dimensie aan het auto rijden.
Ik zal jullie komende tijd op de hoogte houden over mijn auto, maar tot nu toe ben ik een erg tevreden Clio eigenaar.
Veel duitse wegen
- 6.700 km
Na 6700km en 2 maanden verder, tijd om de eerste balans op te maken. Ik kan wel stellen dat de nieuwe Clio een hele fijne auto is. Na uitvoerig gebruik van het mediapaneel, cruise control, climate control en een behoorlijk aantal Duitse snelwegkilometers (3500), kan ik niets anders zeggen de Renault een puike auto heeft afgeleverd.
In 2 maanden tijd heb ik, vooral voor werk, veel duitse snelweg kilometers gemaakt en dit is mij goed bevallen. Het comfort is prima, stoelen zitten goed. De 0.9 turbo heeft genoeg power om vlot van 100km/h naar 140km/h te versnellen, maar daarna houdt het echt op. Vooral als je heuvel op moet kom je niet boven de 145km/h. Kan me voorstellen dat mensen dit niet als prettig ervaren, maar zelf kan ik er goed meeleven. Heb hem tenslotte voor Nederlandse wegen gekocht. Het verbruik valt mij ook niets tegen. Gemiddeld 1/15,5 (aan de pomp gemeten) met een gemiddelde snelheid van 145km/h. Woon-werk heb ik helaas nog niet goed kunnen testen, maar dit ligt nu op 1/19,5.
Na 3 weken wel TomTom Europa aangeschaft, want Benelux is echt te weinig. Systeem werkt goed en routes worden snel berekend. Ook de live versie werkt perfect. Al behoorlijk wat tijd mee bespaard. Jammer dat de kaart wel prijzig is, €196,-.
Verder krijg ik erg veel lovende reacties op de auto. Iedereen vind hem vet, en terecht. Het is nou eenmaal een opvallende verschijning tussen de saaie populaire Duitse modellen.
R-link wissel
- 21.000 km
Waar ik een geschat km aantal van 20.000 had, zit ik na 8 maanden al aan de 21.000km. Redenen: 2x vakantie Oostenrijk, vele tripjes naar Duitsland voor de zaak (6000km). In deze maanden uiteraard mijn auto goed onder handen kunnen nemen en kan niet anders zeggen dat ik nog steeds tevreden ben. Op de Duitse snelwegen nog steeds een gemiddelde van 6,5L/100km met een CC snelheid van 140km/h (winterbanden conti 850). Genoeg trekkracht om mee te gaan in het verkeer en een mooi uitzicht over mijn rode dashboard.
Maar dan komt daar toch ineens een bekende Renault kwaal naar boven, elektronica. Na 20.000km heeft mijn R-link het begeven. Hij had nog wel eens kuren als ik de auto in z'n achteruit zet, dat de camera het niet deed/knipperde. De navigatie liet mij wel eens in de steek. Het muziek menu bleef wel eens hangen. Allemaal kleine dingetjes, die afgeschreven kunnen worden op standaard elektronica haperingen. Maar als het systeem op een dag zwart is en zwart blijft dan is er iets goed fout.
De dag erop naar de dealer (Arend Veghel) geweest en die konden op het eerste ogenblik het probleem niet verhelpen. De auto de volgende dag afgeleverd om hem na te laten kijken. 2 uur later werd ik al netjes opgebeld en werd gemeld dat het gehele scherm vervangen moest worden. Deze hadden ze helaas niet op voorraad liggen, maar werd met spoed vanuit de distributie opgestuurd en de volgende dag ingebouwd. 2 dagen een leen auto gehad, waarvoor niets betaald behalve benzine, en de auto weer netjes werkend én gepoetst terug gekregen.
Na 4 weken nog geen problemen gehad, ook geen haperingen, dus ziet er naar uit dat het eerste scherm vanaf het begin al niet top was.
Buiten dit probleem, wat erg netjes is opgelost, rij ik deze auto nog steeds met een BIG smile!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Had je deze auto's al gezien?

Renault Clio Estate 1.5 dCi ECO Expression NAVI TREKHAAK CRUISE CONTROL
- 2015
- 252.042 km

Renault Clio 0.9 TCe ECO DYNAMIC NAVIGATIE AICO PARKSENSOREN LICHTM.VELGEN HANDSFREE CPV ELEKTR.RAMEN
- 2013
- 77.466 km

Renault Clio Estate 0.9 TCe Expression | PARKEERSENSOREN | CRUISE CONTROL | TREKHAAK |
- 2015
- 136.461 km