Renault Clio TCe 90 ECO2 Expression (2013) #3

autoreview

Renault Clio TCe 90 Energy Expression (2013)

Signalement

UitvoeringClio TCe 90 Energy Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst84.500 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen na twee maanden

  • 3.750 km

DE ZOEKTOCHT

Hiervoor reed ik een Toyota Yaris 1.0 Access. Een prima auto, maar erg basic uitgevoerd. (Zie review van die auto.) Ik ben op zoek gegaan naar een auto die aan de volgende eisen voldeed:
- 5 deuren
- Airco
- Cruise control
- Niet veel onzuiniger dan mijn Yaris
- Wat vlotter dan mijn Yaris
Daarnaast moest ik er natuurlijk goed in kunnen zitten, met mijn wat grotere postuur dan gemiddeld. (2m, 115+ kg).
De nieuwe Yaris viel af omdat het verbruik van de 1.3 behoorlijk hoger lag dan van de 1.0. En de 1.0 was weer niet leverbaar met CC en was niet vlotter dan de auto die ik had. De Hybrid was geen optie, gezien de prijs en de verplichte automaat.
Ik heb proefgereden in een 208 en een C3, maar bij beide auto’s kreeg ik last van mijn linkerknie, die op een vervelende manier tegen de handgreep van de deur aanlag.
De Clio voldoet aan mijn eisen en wat ook niet onbelangrijk is: ik vind hem er leuk en stoer uit zien. Zeker de rode kleur in combinatie met de zwarte velgen en de chromen accenten maakt de auto tot een fraaie verschijning. (Hoewel smaken natuurlijk kunnen verschillen…)

COMFORT

Een paar jaar geleden heb ik een poosje in een Clio I gereden. Dat was een auto met typisch Frans comfort. Je zweefde wat boven de weg en als je te hard ging wist je niet meer of je links of rechts op de baan reed.
Dat is bij deze Clio beslist niet het geval. De auto is behoorlijk stug geveerd. Bij drempels wil je je wel aan de aangegeven snelheid houden.
De stoel is stevig en geeft voldoende steun. De hoofdsteun kan goed hoog ingesteld worden, zodat hij ook voor mij op de aanbevolen hoogte kan staan.
In de uitvoering die ik heb (Expression) is airco standaard. Ik heb gekozen voor de gewone, handbediende airco. In luxere uitvoering is ook climate control mogelijk.
Het geluidsniveau in de auto ligt behoorlijk laag. De motor hoor je bijna niet. Bij hogere snelheden (120+) hoor je wel wat windgeruis langs de raamstijlen.
De afwerking is over het algemeen netjes. Sommige details zijn voor discussie vatbaar, zoals het gladde plastic op het stuur. Als je iets vette vingers hebt, zie je meteen vlekken.

PRESTATIES

Onder de motorkap ligt een 0,9 liter, driecilinder, turbomotortje met 90 pk. Het motortje is sterk genoeg om de Clio goed mee te krijgen in het verkeer. Alleen in de hoogste versnelling moet je geen flinke acceleratie meer verwachten. Voor gewone inhaalacties op de snelweg hoef je niet terug te schakelen, maar wil je even een sprintje trekken dan is terugschakelen naar zijn vier wel aan te bevelen.
Het verbruik valt mij tot op heden een beetje tegen. Natuurlijk heb ik alleen in de winter gereden, maar ik haal nu nog geen 1 op 19. Mijn doel is om 1 op 20 te rijden, wie weet, gaat dat met de zomer erbij wel lukken. Al zal dan de airco ook meer aan staan.

Het motortje heeft helaas wel een hekel aan de kou. Bij koud weer en een koude motor wil hij nog wel eens een beetje bokken, zeker als je de schakelindicator volgt. Het is eenvoudig te voorkomen door iets meer toeren te maken. Na 2 kilometer rijden is het probleem uit de wereld.

BETROUWBAARHEID

Na twee maanden verwacht je geen problemen en die heb ik gelukkig ook nog niet gehad. Daarmee blijft het wel moeilijk om iets over de betrouwbaarheid.
Een minpuntje op dit gebied is het gekraak rond de voorveren bij koud weer. Het klinkt alsof het rubbers zijn die het koude, droge weer niet kunnen waarderen. Als hier meer info over komt zal ik het zeker toevoegen.
Dit maakt wel dat ik voor betrouwbaarheid geen vijf bolletjes wil geven. Maar vier is nog steeds goed.

KOSTEN

Dit jaar (2013) is de Clio nog MRB-vrij. Verder zijn er natuurlijk nog geen onderhoudskosten bij een nieuwe auto. Daar staat een hogere afschrijving tegenover. Omdat het verbruik ook niet al te gek is, heb ik de kosten op vier bolletjes gezet.

CONCLUSIE

Tot op heden rijd ik met veel plezier in mijn Clio rond. Ik hoop het nog vele kilometers lang te kunnen doen. Dan zal ik ook vast ervaringen opdoen om in deze review te vermelden.

Met een kraakje naar de garage

  • 4.150 km

Vandaag is mijn Clio naar de dealer geweest in verband met het gekraak bij de voorwielen. De rubbers van de stabilisator zijn gereinigd (er zat pekel tussen, volgens de dealer) en het gekraak is nu weg.

Ik ben benieuwd hoe het volgende winter zal gaan, als er weer nieuwe pekel op de weg ligt.

Voor nu is het in ieder geval opgelost.

Een kleine irritatie

  • 6.750 km

Ineens viel het op. En nu ik het weet, zie ik het telkens weer...
De binnenspiegel hangt vrij laag. Ik ben vrij groot. Het veroorzaakt een soort dode hoek bij mij. Niet op een vlakke weg, maar wel als een weg van rechts iets hoger ligt.
Een voorbeeld is de oprit van de A28 bij Zeist (richting Amersfoort). Die komt van wat hoger en daalt af naar de snelweg. Als daar een auto rijdt kan die precies achter mijn spiegel verstopt zitten.
Gelukkig zie ik ze nog wel op tijd, maar het is iets dat net een beetje irriteert.

Opnieuw gekraak

  • 16.625 km

Het wordt weer kouder en opnieuw klinkt er gekraak onder de motorkap.
De rubbers van de stabilisator zijn nu vervangen (eerder alleen ingevet) en het probleem moet nu weer opgelost zijn.
Ook de rubbers rond de achterklep doen niet helemaal wat ze moeten doen, die zijn nu ingevet.

Wordt vervolgd...

Winterbanden

  • 16.681 km

Ik heb de Clio op winterbanden laten zetten. Michelin Alpine A4 op 15 inch velgen.
Het geluid is wat anders dan van de oorspronkelijke banden, maar het valt me mee.
De wegligging en het rijgedrag zijn minimaal veranderd. Het lijkt er zelfs op dat ik nog iets harder door de bocht kan voordat er onderstuur optreedt.

Gekraak (aflevering 3)

  • 17.500 km

Het is niet te geloven! :(
Nog geen maand na de vorige kraakbehandeling is het weer raak 's ochtends vroeg. Iedere drempel in de eerste kilometer levert een heleboel gekraak op.
Binnenkort maar weer langs de dealer.

Ik heb nog steeds plezier van mijn auto, maar heel uitbundig is het niet meer. Dit hoort niet bij een nieuwe auto...

Zo ongeveer een jaar na aankoop

  • 21.750 km

Deze week is de Clio jarig. Zijn eerste verjaardag is een moment om hem nog eens goed onder de loep te nemen. Ik neem maar weer de sterretjes als uitgangspunt.

COMFORT
Hier scoort de Clio over het algemeen prima. Ik zit nog steeds graag achter het stuur, de stoel geeft mij steun waar nodig. (Onlangs had ik een Twingo als leenauto vanwege de beurt en daarna waardeerde ik de stoel van de Clio weer extra!)
Het onderstel is goed, maar op steilere drempels aan de stugge kant. Bordjes met een snelheidsadvies bij een drempel neem ik sinds ik de Clio heb een stuk serieuzer.
Het enige echte minpunt op gebied van comfort is het windgeruis. Als het buiten rustig weer is valt het mee, maar heb je zijwind dan hoor je de wind te veel.

Het bokken bij een koude motor komt nog steeds een enkele keer voor. Ook bij toerentallen boven de 2500. Jammer.

PRESTATIES
Bij lagere snelheden (zo tot de 80) is de Clio lekker fel. Tussen de 80 en de 130 komt hij goed mee. Daarna heeft hij nog iets over, maar is het niet zo veel meer. Nu ben ik toch een overwegend rustige rijder, dus hij voldoet prima op dit gebied.
Het verbruik is na ruim 21000 zo'n 1:18,5, waarbij ik merk dat rustig rijden leidt tot 1:20, maar bij flink doorrijden wordt dat al gauw 1:16. (Als ik tijd heb ik zal de verbruiksmonitor eens bijwerken).

BETROUWBAARHEID
Pas bij de jaarbeurt zijn de rubbers van de stabilisator maar weer eens vervangen. Tot nu toe gaat het goed, ik hoor geen gekraak meer. Verder vond ik op een gegeven moment een dopje van het één of ander in de auto. Na lange tijd kwam ik er achter dat het een onderdeel was van het isofix-systeem. Het was zo weer vast te klikken.
Niet zo spectaculair dus. De Clio doet gewoon wat hij moet doen en heeft me nog nimmer in de steek gelaten.
Als het gekraak de komende 10.000 km weg blijft krijgt hij zijn vierde ster weer terug.

GEBRUIKSKOSTEN
Naast de jaarbeurt en de winterbanden heb ik geen kosten gemaakt met de Clio. Inclusief verzekering en een geschatte afschrijving van €2500,- kom ik uit op een bedrag van 25-26ct per km.
Nu moet ik wel MRB gaan betalen dit jaar, dus zal de kilometerprijs naar verwachting iets gaan stijgen.

SAMENGEVAT
Ik rijd na een jaar nog steeds met plezier in de Clio en wil dat nog wel een paar jaar doen.
Of er dan weer een Clio komt? Dat weet ik niet, er zijn veel leuke auto's...

Terugroepactie en fluitend raamrubbertje

  • 38.000 km

De Clio is weer even langs de garage geweest. Een paar weken terug lag er een mooie brief uit Frankrijk op de mat dat er iets mis zou kunnen zijn met de remmen, dus de Clio werd teruggeroepen.
Wat er precies aan gedaan is weet ik niet, maar het is gefikst.

Tegelijk heb ik wat laten doen aan het rubbertje van het linker voorraam. Dat gaf behoorlijk irritante fluitgeluiden bij snelheden boven de 80 km/uur.
Vandaag had ik er geen last meer van.

Wel vind ik het jammer. Eerst de kraakjes in de vering, nu het fluiten langs het raam. Het kan geen kwaad, het is niet onveilig, maar het is ook geen bewijs van uitmuntende kwaliteit.
Om over de terugroepactie maar te zwijgen. Goed dat het gebeurt, zo is het ook weer, maar niet echt reclame voor de betrouwbaarheid.
Daarom blijft de betrouwbaarheid nog maar even op drie sterren staan.

Eerst APK-keuring, even de balans opmaken.

  • 84.500 km

De Clio is al weer 4 geworden, tijd voor een eerste APK.
Kan heel kort: geen centje pijn.

De bijzonderheden voor de Clio na 4 jaar:
* Gezeur met de raamrubbers. Dat is vorig jaar eindelijk door de dealer opgelost, alle rubbers zijn vervangen en nu is het windgeruis heel acceptabel. Dit viel onder de garantie.
* Pas is er een koplamp vervangen.
* Ik heb een set winterbanden, die liggen er ongeveer 1/3 van de tijd onder. De originele banden zijn nog steeds niet op, lijkt me vrij netjes na ruim 50.000 km.
* Verbruik: laatste tijd rijd ik flink door (niet te hard, maar wel zoveel mogelijk de maximumsnelheid, op grote stukken dus 130 km/uur). Hiermee schommelt het verbruik rond de 1:17. Met een wat beheerstere rechtervoet wordt dit makkelijk 1:19.

Ik blijf het een mooie auto vinden en ik stap er dus nog steeds dagelijks met veel plezier in en uit.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.