Renault Clio TCe 120 GT (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio TCe 120 GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 81.500 km |
KM-stand laatst | 93.000 km |
Renault Clio 1,2 GT 2014
- 83.700 km
Renault Clio 1.2 GT
83.500 km
2014
120pk
6-traps EDC-automaat, dubbele koppeling
O.a. navigatie, achteruitrijcamera, keyless entry, Android Auto, cruise Control, climate Control, 17-inch velgen, Vredestein banden, sportstoelen, spoiler, zij skirts, lederen stuurwiel, diffuser en een dubbele standaard uitlaat
Eerst even een korte introductie over mijn zoekcriteria:
Het moest een sportieve, moderne, maar maandelijks ook niet al te dure auto worden. Moest een 5-deurs worden met automaat als pre. Ik snap de nostalgie van 'hot-hatch moet een handbak zijn' helemaal, maar het gevoel van 'flipperen' heeft toch altijd al de voorkeur gehad. Verder heb ik gezocht onder de 100.000 km, bouwjaar vanaf 2012, benzine, >110 pk en navigatie. Uit de resultaten kwam voornamelijk de Renault Clio, VW Golf en Polo, Peugeot 208 en Ford Fiësta. Ik heb niks met VW Golf en polo, puur omdat ze het straatbeeld totaal overheersen en daardoor totaal niet bijzonder meer zijn te noemen. Peugeot 208 vind ik te klein ogen en de Ford Fiësta ziet er te braaf uit. De Renault Clio’s waren voornamelijk GT uitgevoerde modellen en die leek verdomd veel op de R.S. Een zeer gelikte auto die verreweg het beste eruit zag van zijn concurrenten. Verder is een Clio over het algemeen een zeer betrouwbare auto (onderhuids een Nissan), blijkt uit recensies het 1.2 blok gemiddeld 1:14/15 te lopen en de mannen van Renault Sport hebben aan deze GT gesleuteld. Voor mij was de keuze toen vrij simpel en ben ik op zoek gegaan naar een Renault Clio 1.2 GT!
Na nog eens goed gezocht te hebben, 7 weken geleden eenzelfde Renault bezichtigd en een proefrit gemaakt. Auto had gemiddeld iedere 20.000 km onderhoud gehad en zag er nog bijna ongebruikt uit. Na een korte onderhandeling, aanbetaling en ondertekening mocht ik mijzelf eigenaar noemen van een Renault Clio 1.2 GT! Na 4 dagen wachten (voelde als 4 weken) de sleutels opgehaald en zo blij als een kind naar huis gereden in mijn allereerste eigen auto.
Nu 6 weken, +/- 2.000 km en 4 tankbeurten verder de eerste balans kunnen opmaken wat betreft rij ervaringen. Als eerste het onderstel: wat is dit geweldig afgesteld. Voor een sportieve auto met ook niet gigantisch veel vermogen, wil je geen keihard gedempte circuit wagen creëren. Dit hebben de mannen van Renault Sport uitstekend begrepen. Je kan er in dagelijkse ritjes comfortabel genoeg in rijden en wanneer je dat leuke stuurmansweggetje tegenkomt kun je de R.S. Drive knop indrukken, 2 tikjes aan je linker flipper geven en hem lekker door de bochten smijten. Verder zitten de stoelen als gegoten met veel zijdelingse steun en is het interieur voor in zijn klasse zeer netjes aangekleed. Het uiterlijk vind ik grotendeels zeer goed gelukt, mede door de 17-inch velgen, spoiler, zijskirts en diffuser met dubbele uitlaat. Echter wanneer je aan de voorzijde van de auto gaat staan zie je een doodnormale simpele Clio staan, waarbij het lijkt alsof ze die zijde totaal zijn vergeten aan te kleden.
De aandrijving is leuk maar niet spectaculair. Dit komt natuurlijk doordat er maar een 1.2 turbo in ligt, waardoor je echt power bovenin mist. Vanaf 2.500/3.000 toeren pakt die lekker op, maar dit houd al ver op bij de 4.500/5.000 toeren. Voor zo'n klein blokje doet die het overigens toch echt leuk en kan je er vlot mee op je bestemming komen. De EDC automaat met dubbele koppeling maakt dit ook wel weer goed door net dat extra rijcomfort te bieden. Hij schakelt bijna geruisloos over en onthoud welke rijstijl de bestuurder heeft. Enkel wanneer je bijvoorbeeld nog snel voor die aankomende auto wilt schieten moet de automaat wel nadenken van ‘wat moet ik doen?’.
Wat verbruikt dat dan gemiddeld? Nou dat is inderdaad een positief puntje. Na +/- 1.500 km (teller gereset na +/- 500 km) geeft het dashboard 7,0l/100km aan oftewel 1 op 14,29. Dit zijn vooral kilometers op N-wegen en bebouwde kom.
Een aantal weken geleden via Marktplaats een persoon gevonden die voor mij Android Auto op een slinkse wijze heeft kunnen installeren op mijn auto. Af fabriek is het R-link systeem uit die tijd daar namelijk niet mee uitgerust. Dit gebruik ik voornamelijk voor de navigatie app Waze en muziek van Spotify wat allemaal zeer goed werkt. Enkel soms wat aan de trage kant, maar daar valt mee te leven. Verder nog wat kleine GT-logo stickers voor op de spiegels en de voorbumper besteld en een korte antenne verloop gemonteerd. Eigenlijk ben ik er geen grootse aanpassingen meer mee van plan. Vind het zonde om bij nog zo’n jonge volledig standaard auto te gaan sleutelen en dit kost je natuurlijk alleen maar meer geld.
Nog minpuntjes van deze auto? De handrem pakt pas op de laatste klik, moet deze dus geheel naar boven trekken tot die pakt. Het motortje dat dus in hoog toerental niet veel puf meer heeft, maar dat viel vooraf ook al in te vullen natuurlijk. Verder bij drempels en oneffenheden kraakt er rechtsachter in de auto aardig wat, maar onbekend waar dit vandaan komt. Het keyless entry systeem wil bij uitstappen al binnen 2 meter afstand direct op slot. Dit is zeer irritant als je bijvoorbeeld de auto aan het wassen bent. Dit zijn enkel kleine puntjes en ben ik na deze korte tijd zeer te spreken over deze aankoop.
Onderhoud, chiptuning, sportuitlaat, defect stuurs
- 93.000 km
Nu ik deze auto zo'n 8 maanden in bezit heb en er inmiddels best wat aanpassingen en onderhoud is ingestoken tocht maar even een update van mijn ervaringen.
Om te beginnen heb ik in juli 2019 toch mijn auto bij de plaatselijke chiptuner laten chippen. Hierdoor ben ik van 120pk naar 140pk en van 200nm naar 240nm gegaan. Vooraf dacht ik dat ik hier niet veel verschil uit zou halen, maar tot mijn verbazing is de auto echt een stuk een heel stuk vlotter geworden. Hij heeft ook over een ruimer toerental maximaal vermogen, waar ik vooraf vooral op hoopte. Trekt nu vanaf 2.000 toeren echt goed weg en blijft langer doortrekken tot zo'n 5.500 toeren. Enigste kleine nadeel is dat wanneer er vol mee wordt doorgetrapt, de turbo nog harder is gaan blazen. Een beetje het geluid van een opstijgende F16. Kijk er ook niet echt van op natuurlijk, want dat kleine blokje moet het grotendeels van die turbo hebben.
Toen in augustus een kleine beurt bij de Kwikfit uit laten voeren om eventuele verborgen gebreken te laten constateren en een krakend rempedaal en krakende achterdempers te laten smeren. Gelukkig moest alleen de accu vervangen worden en was de krakende achterdemper enkel een versleten rubbertje.
Toen in oktober toch naar de uitlatenboer gereden om wat meer geluid te creëren. Was op zoek naar wat meer motorgeluid (turbo was meer te horen als de motor), maar wilde zeker geen onbeschofte herrie hebben zoals al die Supra's en Civics met die steigerpijpen eronder. Eenmaal op de brug werd duidelijk dat sowieso de middendemper eruit moest en om een sportiever geluid te krijgen, de einddemper te vervangen voor een sport einddemper. Hier nog een sierstuk met een iets grotere diameter bijgenomen, die wel nog steeds aan 1 zijde 2 uiteindes heeft. Na montage een testrondje gereden en helemaal tevreden met het resultaat. Wanneer je er rustig mee rijd klinkt het allemaal gewoon wat zwaarder met wat lichte plofjes en wanneer je hem in sport zet (verandert hoorbaar het geluid) en 2 keer aan je linker flipper trekt en hem wat meer door zijn toeren jaagt klinkt het net als een Golf GTI. Enigste waar ik wel op hoopte is dat hij bij het opschakelen 'DSG farts' zou vertonen met de dubbele koppeling automaat, maar daarvoor is de automaat net niet snel genoeg. Verder is het precies geworden wat ik vooraf wilde bereiken.
Maar toen...
3 weken geleden wilde ik mijn auto opstarten en hoorde ik veel geklik in het stuurslot en werd in het dashboard vermeld 'draai stuurwiel + start' waar hij niet op reageerde, wanneer ik dit uitvoerde. Na ongeveer 20 minuten nog steeds geen leven en 's avonds en de ochtend daarop nog steeds hetzelfde verhaal. Na vele forums af te zijn gegaan, leek het een bekend probleem waarbij het stuurslot of de start-stop elektronica het zou hebben begeven. Volgende dag dus naar de garage, die hem heeft laten afslepen en constateerde dat het stuurslot vervangen moest worden. Gelukkig gratis vervangend vervoer meegekregen en na 4 dagen had ik mijn auto in ruil voor een moddervette rekening weer teruggekregen. Kon me overigens wel vinden in de prijs alleen natuurlijk altijd vreselijk balen als zulke onverwachte grote reparaties op je pad komen.
Dan nog voor degene die geïnteresseerd zijn in het verbruik van de auto: 6,9l/100km of 1l/14,5km. Voor het chiptunen liep die 6,7l/100km, maar dat ga ik nu dus niet meer redden. Rijd er overigens altijd rustig en zuinig mee vooral in de dagelijkse standaard ritjes, enkel wanneer ik een leuk dijkweggetje tegenkom of even de sportuitlaat wil laten brullen trek ik hem lekker sportief door.
Blijft deze auto nog lang in mijn bezit: als het aan mij ligt nog jaren, als het aan mijn werkgever ligt gaat hij aankomende zomer vervangen worden door een auto van de zaak. Weet eigenlijk ook al welke dit zou moeten worden: de nieuwe Peugeot 208 Alure. Vindt het verreweg de allermooiste B-segmenter van dit moment. Het mooie uitgesproken uiterlijk met de haaientanden koplampen en de zwarte horizontale lijn op de achterzijde. Het moderne luxe interieur waar geen euro op bezuinigd is. De piano toetsen, het 3d digitale dashboard met de icockpit waarbij alles rondom de bestuurder is gebouwd. Meeste fabrikanten houden deze kleine auto's vaak braaf met de basis opties erop en goedkope afwerking, maar daar is hier geen sprake van.
Conclusie: ben na 8 maanden nog steeds helemaal tevreden met deze auto! Vervult nog steeds echt al mijn wensen en vindt het bijna jammer dat ik een auto van de zaak ter beschikking krijg. Maar dat beetje bijtelling wat alleen afgedragen moet worden weegt niet op tegen alle kosten die bij een privé auto komen kijken. Wanneer dat zover is zal ik nog een laatste update posten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
