AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Renault Clio TCe 100 Intens (2020)

autoreview

Renault Clio TCe 100 Intens (2020)

Signalement

UitvoeringClio TCe 100 Intens
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst1.500 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Clio V 2019 1.0TCe Intens

  • 500 km

Km stand 500, 1 week in bezit.
Omdat er nog geen reviews van de Clio V op AutoWeek staan wil ik graag de ervaringen met mijn nieuwe (lease)auto hier delen.

Model keuze
Bij mijn werkgever mag ik alleen kiezen uit een Renault Clio dus die keus was niet zo moeilijk. Nu was mijn vorige (lease)auto een jaar geleden al toe aan vervanging. Omdat ik niet heel erg tevreden was over deze Clio IV wilde ik niet nog eens vier jaar in dit model rijden door vlak voor de komst van de V een nieuwe IV te bestellen. Dus heb ik ervoor gekozen de Clio IV langer te rijden tot het nieuwe model beschikbaar was. Bijkomend voordeel was dat ik nog wat langer kon genieten van 14% bijtelling.

Clio IV
Mijn ontevredenheid met de Clio IV (Estate 1.5 dCi Night & Day uit december 2015) zat hem in een aantal punten, ten eerste het geluidsniveau in het interieur, door een ontwerpfout (raam rubbers) heeft dit model veel last van windgeruis. Punt twee was het multimedia systeem, het aanraakscherm is extreem traag en het menu is ronduit slecht, belangrijkste breekpunt voor mij was daarbij de belabberde geluidskwaliteit van de carkit, bellen was eindelijk niet verstaanbaar en daarom was ik altijd in de weer met oordopjes, levensgevaarlijk. Daarnaast was mijn auto vrij karig uitgerust maar dat lag aan de configuratie en niet aan de Clio IV. In juni 2019 was het zover dat er een nieuwe Clio samengesteld kon gaan worden.

Motor
Mijn auto is een 1.0TCe, de keus om over te schakelen van diesel naar benzine is gemaakt door de wagenpark beheerder obv exploitatie kosten. Wat mij betreft was het een elektrische auto geworden maar mijn werkgever vond de Zoë nog niet goed (lees goedkoop) genoeg (er rijden er wel een tweetal rond is het wagenpark als test) Kortom ook hier weinig keus, dus een proefrit was ook geen must. Die proefrit kwam er uiteindelijk niet van, ongezien en ongereden besteld.

Uitvoering
De gekozen uitvoering is een Intens en die is standaard voorzien van voldoende luxe zoals climate control, digitale tellers & full led met grootlicht assistent, hieraan is nog een easy link navigatie system toegevoegd. Ingebouwde navigatie is pas standaard vanaf de RS-line omdat ze er bij de goedkopere modellen eigenlijk vanuit gaan dat je de navi van je telefoon zal gebruiken via CarPlay of androidauto. Ben we heel benieuwd naar het vergelijk. Bij onboard navigatie krijg je gelijk het 9,3” iPad in je interieur?.

Kleur
Een kleine auto mag van mij wel een kek kleurtje hebben dat staat vaak wel mooi. Daarnaast rijden er al zoveel grijze muizen op de weg. Maar de keuze voor kleur hielt niet over: 5 tinten grijs vielen gelijk af. Bruin en lichtblauw zijn ook niet mijn ding. Toen bleven over rood, blauw of oranje. Lang getwijfeld maar uiteindelijk gegaan voor de opvallende knalkleur “Orange Valencia”.

Velgen
Z’n felgekleurde auto moet wel een paar mooie velgen hebben dus het pack style intens noir aangevinkt met de mooie 17” viva Stella lichtmetalen velgen. Deze vind ik persoonlijk mooier dan de eveneens 17” Magny cours velgen van de RSLine. Bij het “pack” horen verder nog donkere ramen en mistlampen. Ziet hij er gelijk lekker dit uit. Hij is geleverd op zomerbanden, afhankelijk hoe de winter zich ontwikkeld laat ik er nog winterbanden onder zetten maar zoals het nu is (5tot10gr) vind ik dat alleen maar een nadeel.

Eerste indruk
Begin januari is hij afgeleverd en daarbij viel natuurlijk de oranje kleur het meest op, hij springt er echt uit op een parkeerplaats vol saaie grijze modellen. Het model is ook in de breedte gegroeid en daarom ziet hij er best dik uit. Ik ben er blij mee!

Interieur
Maar het grote verschil zit toch in het interieur, hier is echt een grote stap gemaakt zeker ook omdat ik een IV van voor de facelift gewend was vind ik de afwerking nu veel beter. Geen onhandig scherpe plastic stuk meer op je stuur, de versnelling pook voelt netjes en gewoon fysieke knoppen voor de Climate controle. Ook ergonomisch is het een en ander verbeterd zonder alles totaal anders te maken.

Ruimte
Voorin is het prima verblijven en kan ik een goede zit positie vinden met mijn 1.85cm. Het stuur en de stoel zijn flink verstelbaar, al had ik een armleuning wel fijn gevonden en zit er pas op vanaf de RS-line. De passagiers stoel is helaas niet in hoogte verstelbaar (wederom pas vanaf de RS-line) en zit helaas erg hoog. De ruimte achterin houd zeker bij gebruik van kinderzitjes niet over, achter mijzelf de jongste helpen met zijn gordel is met winterjassen aan geen pretje.

Rijden
Ik heb nog geen tank leeg gereden dus over het rijden kan ik nog niet veel zeggen, eerste indruk is iig goed. Weggedrag is niet heel anders dan de Clio IV maar wel een stuk stiller en daar ging het mij om. Toch is het comfort kwa rust nog lang niet op het niveau van een klasse groter mede door de kortere wielbasis natuurlijk.

Easylink
Het grote scherm is een fijne optie en reageert lekker snel, niet zo snel als we van moderne smartphones gewend zijn maar het werkt goed en zit intuïtief in elkaar, ik heb afgezien van het geluid dempen van de navigatie stem het boekje nergens bij nodig gehad. CarPlay werkt heerlijk en de knoppen voor bediening zitten nu op je stuur in plaats van verstopt op een hendel daarachter. Helemaal goed en bellen is weer fijn in deze auto. Doel bereikt.

Kofferbak
Ik had verwacht een bodem te krijgen met die op verschillende hoogtes is neer te leggen maar dat is blijkbaar niet standaard. Verder zijn de haakjes om een tas aan vast te zetten echt te lullig, zonde dit zijn van die kleine dingen die een auto zo veel fijner kunnen maken. Til drempel is daarnaast ook nog eens erg hoog, ik ben 1.85 en heb moeite om een volle tas boodschappen eruit te tillen.

Kwaliteit
Ben benieuwd hoe lang alles heel blijft, lijkt degelijk in elkaar te steken maar de tijd zal het leren.

Pluspunten:
- Ziet er goed uit, door het breder maken!
- Goed afgewerkt stiller interieur.
- Goed intuïtief menustructuur.
- Groot licht assistent is echt fijne toevoeging en werkt prima.
- Keyless go is echt heerlijk, zeker met je handen vol.
- Je kunt het volume en drie geluidjes kiezen voor de parkeersensoren, hulde.

Minpunten
- Ruimte achterin is met kinderzitjes niet verbeterd.
- Kinderen hebben moeite zelf hun riem vast te doen, was in de oude nooit een probleem. Dit komt omdat de gesp deels naar buiten kan komen en dus een soort los zit.
- Kan de optie geluid uit bij de ingebouwde navigatie niet vinden, zelf in diep in het menu kan ik nog steeds niet vinden.
- Had meer verwacht van de personalisatie mogelijkheden van het digitale display.

(Voorlopige) conclusie
Ik ben erg blij dat ik het geduld heb gehad te wachten op de Clio V en hij vervuld de verwachting, ik verwacht dan ook een fijne tijd tegemoet te gaan met deze auto.

Toekomst
Zodra er meer te melden is zal ik deze review updaten

Infotainment

  • 1.500 km

Nu een maand in gereden en weinig klachten. Voor de volledigheid hierbij toch een kleine update.
- Bij koude start heeft ie soms wat moeite om aan te slaan. Maar uiteindelijk laat ie me niet in de steek.
- Multimedia systeem blijft soms hangen, als je bijvoorbeeld een telefoongesprek ophangt dan blijft het scherm gewoon doortellen alsof er nog verbinding is. En reageert dan niet meer op aanraking. Na 1 of 2 min herpakt hij zichzelf vaak weer. Geen groot probleem maar toch iets om in de gaten te houden.
- nog z’n issue is het niet onthouden van instellingen voor de led sfeer verlichting in het my sense menu. Niet echt een groot probleem maar doet wel af aan gevoel van betrouwbaarheid.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren