Renault Clio TCe 100 Initiale Paris (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio TCe 100 Initiale Paris |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 43.000 km |
KM-stand laatst | 57.000 km |
Luxe, comfortabele Franse voiture
- 57.000 km
De zoektocht naar deze auto begon vrij onverwachts, kort nadat onze vorige auto, een Lexus CT200h, er de brui aan gaf. Repareren behoorde tot de opties, maar omdat we ook in blijde verwachting waren van een kind en al was gebleken dat in de CT200h geen kinderwagen achterin paste, werd besloten gaspedaal.nl weer eens op te zoeken.
Omdat we al een Kia Ceed SW voor de deur hebben staan hadden we niet perse behoefte aan nóg een grote (familie)auto maar vooral een waar een kinderwagen en wat boodschappen in passen. In dat geval kom je natuurlijk bij het B-segment uit.
De shortlist was ook echt short want er stonden maar 3 modellen op, namelijk de Rio, i20 en Clio.
Het gebruikelijke rijtje Corsa (puretech ellende), 208 (puretech ellende en te klein), C3 (op dat moment erg verouderd), Polo/Ibiza (eenheidsworst en duur(der)), Yaris (duur(der)), Swift (sprak me niet aan), Mazda 2 (oud model) en Fabia (oude model te oud, nieuwe model nog te duur) vielen allemaal al vrij snel af.
Wat dus overbleef, de Rio/i20/Clio, werd een zoektocht op Gaspedaal. Met name het design van de i20 sprak me aan, maar het aanbod van mooie uitvoeringen was erg beperkt. Idem voor de Rio en dat design vond ik dan niet eens bijzonder. Daarnaast is het interieur ervan een simpelere uitvoering dan die van onze Ceed en het is natuurlijk wel leuk om 2 verschillende auto's te hebben en niet 2 die heel gelijkend zijn.
De eisenlijst qua opties was aanvankelijk niet eens zo heel lang (Android Auto en Climate control) maar nadat ik me in de Clio en al zijn uitvoering had verdiept werd die lijst steeds langer. In de Clio worden 2 multimediaschermen toegepast; een grote en een kleine. Uiteraard wilde ik de grote (want de kleine is echt klein). Ook de middenconsole kent 2 verschillende uitvoeringen waarbij die met de elektrische handrem mij het meest aansprak. En dan kom je dus bij de duurdere uitvoeringen uit (Intens, RS-line of Initiale Paris).
En als we dan toch bezig zijn dan is stoelverwarming eigenlijk ook wel lekker.
Het aanbod van de i20 en Rio met stoelverwarming was echt schaars dus eigenlijk werd de zoektocht meteen specifiek naar de Clio toegespitst.
Uiteindelijk bleven er 2 wagens over na mijn zoektocht op gaspedaal; een oranje RS-line met 1.3Tce automaat (met 68000km) en een blauwe Initiale Paris met 1.0Tce handbak (met 43000km). Allebei met een vergelijkbare prijs (rond de 18000 euro als ik het me goed herinner). Van te voren heb ik uiteraard de tests van Autoweek gelezen en de reviews van gebruikers (maar die waren er op dat moment nog niet veel), en daarin werd vaak gezegd dat de 1.0Tce echt te langzaam zou zijn en de upgrade naar de 1.3Tce een must was.
Na de proefritten vond ik vooral dat de automaat van de 1.3Tce echt heel nukkig was, vooral met het wegrijden vanuit stilstand als de autohold aan staat. Ik ben de souplesse van de Lexus CVT gewend (en op mijn werk rij ik in elektrische wagens) dus dit vond ik een tegenvaller. Het vermogen is wel lekker overigens, maar daar hoort ook weer een hoger brandstofverbruik bij. De verkoper bedankt voor de koffie en op weg naar Van Mossel in Waalwijk waar deze blauwe voiture buiten stond te schitte... nouja schitteren... Hij stond er. Helemaal vies en ergens in een hoekje.
Via Autoweek had ik van te voren al het kentekenrapport gekocht en daaruit bleek al dat ie al een half jaar te koop stond. Toch gek voor een luxe uitvoering met zo weinig kilometers. De showroom aldaar is niet erg groot maar toch gek dat de mooiste Clio occasion die je hebt dan niet een mooiere plek geeft. Maar ach, de showroom en dealer koop je er niet bij, dus tijd voor de sleutel. Dan zou de auto keyless open moeten gaan, maar helaas... Monteur erbij en tja, de accu is leeg. Niet gek na zo'n lange stilstand misschien. Uiteindelijk de auto open gekregen met een omweg. Rondje eromheen gelopen, even bandenschoppen (en 1 flink beschadigde velg gespot) en ik wilde de elektrisch wegklapbare trekhaak eens bekijken. Shit, die werkt ook niet. Misschien ook door die lege accu. Starten dan maar? Nee natuurlijk niet, de accu is nog steeds leeg. Monteur er weer bij geroepen en die heeft de auto gestart met een noodstarter. Elektrische trekhaak werkte daarna nog steeds niet. Op dit punt was ik er eigenlijk al goed klaar mee want dit soort fratsen verwacht je aan de onderkant van de occasionmarkt als je ergens op een vaag industrieterrein met 3000 euro in je zak een 4e hands wagen gaat kopen. Niet met zo'n budget bij een groot dealerconcern. Maar nogmaals, de dealer en showroom koop je er niet bij.
De proefrit dan; die was echt gewoon goed. De 1.0Tce vond ik vlot genoeg en zeker voor de Nederlandse wegen waar we met 100km/h rondsukkelen. Het comfort van de Initale Paris beviel me ook goed maar de handbak wat minder. Al met al vond ik de wagen zelf goed bevallen, maar die trekhaak en velg moeten wel gefixt worden. De onderhandelingen bij een grote dealer zijn altijd vervelend maar voor m'n gevoel lag er uiteindelijk een prima aanbod op tafel.
Daarop dus besloten de blauwe Initiale Paris met 1.0Tce motor te kopen. De foto's bij deze review zijn vlak na de proefrit genomen.
De velg is vervangen voor een nieuwe en de wegklapbare trekhaak werkt nu netjes.
Na een week rijden in de auto viel wel op dat ie lang stilgestaan heeft. De banden hadden vlakke kanten (waardoor je constant gebonk hoorde). Ook piepten de remmen heel erg en deze liepen gevoelsmatig ook aan. Dit werd wel bevestigd door het vele remstof dat op de velgen kwam.
We hebben daarom 2 nieuwe banden erop laten leggen (Michelin Primacy) en de remblokken en 1 remklauw zijn vervangen. Nu voelt de auto weer als nieuw!
Deze review schrijf ik bijna anderhalf jaar later dus inmiddels durf ik wel te stellen dat ik genoeg ervaring met de auto heb opgedaan.
In het kort; prima motor, vervelende handbak, slecht multimediasysteem, prima audio, uitstekend comfort, goede looks, fijne auto.
In het lang;
De 1.0Tce blinkt niet uit in performance maar je kunt echt gewoon goed mee in het verkeer. Stoplichtsprintjes zijn kansloos maar daar heb ik deze auto niet voor gekocht. Op de snelweg gaat het ook prima en terugschakelen hoeft niet tot nauwelijks; in de 5e versnelling kun je gewoon goed meekomen.
Over dat schakelen dan. Dit is misschien wel de meest vreselijke handbak die ik ooit gereden heb. Het voelt constant alsof ik met kracht de pook in de versnelling moet duwen, vooral bij afremmen naar stilstand naar de eerste versnelling. Terugschakelen gaat zwaar en als je een versnelling over wil slaan (dus bijvoorbeeld van 5 naar 3) dan lijkt het net of de bak blokkeert. Gevoelsmatig moet je zoveel kracht zetten dat je het spul wel kapot lijkt te maken. Via de 4e versnelling naar de 3e gaat dan wel soepeler, maar afremmen op de motor zit er dus niet in. Ik weet niet of dit een bewuste ontwerpkeuze is maar ik kan er maar niet aan wennen. Verder gaat het totaal gevoelloos allemaal, het moment dat ie goed in de gekozen versnelling zit voel je niet, en dat alles met hele lange slagen tussen de versnellingen in. Een 6e versnelling zit er niet op maar die mis ik eigenlijk niet.
Motorgeluid hoor je in het interieur nauwelijks en het verbruik is namelijk wel gewoon keurig. Ik rij best sportief (lees: snel op trekken en liever 10km/h te hard dan 5km/h te zacht) en haal nog een verbruik van rond de 1:19. Voornamelijk snelwegkilometers maar ook af en toe een ritje naar de supermarkt.
Wat ik ook belangrijk vind en waar de wagen ook wel in teleurstelt is het multimediasysteem. Weliswaar is het een helder, groot display. Maar manman, wat werkt dit langzaam. Scrollen door de FM/DAB zenderlijst gaat met zo'n grote vertraging dat je eigenlijk niets in 1 keer voor elkaar krijgt. Het display blinkt verder totaal niet uit in overzichtelijkheid, er zit geen logica in. Er is geen mogelijkheid om bijvoorbeeld Bluetooth audio automatisch te kiezen want het systeem zal altijd Android Auto voorrang geven. Als die echter niet aangesloten is staat er alleen 'Geen toestel verbonden' terwijl datzelfde toestel via bluetooth wel verbonden is. Dan moet je eerst met 'Source' 1 omhoog en dan weer 1 omlaag, dan pas gaat ie bluetooth audio afspelen. Dit alles overigens weer met een enorme vertraging. Je drukt op de knop, denkt na 3 seconden "volgens mij heb ik niet goed gedrukt" en dan druk je nogmaals. Pats, springt ie er 4 seconden later 2 vooruit (zit je ineens naar een AM ruis te luisteren). 2x drukken om weer terug te komen, weer veel vertraging, maar dan lukt het toch eindelijk.
Er zit een weer-app op maar daar moet je voor betalen (lol) en de kaart/navigatie ziet er zo verouderd uit dat je voor je gevoel in een auto uit 2015 rijdt. Echt totaal ondermaats voor een auto uit 2020. Ik heb jaren geleden tablets en telefoons gehad die sneller werkten en moderner oogden.
Gelukkig werkt de belangrijkste optie, Android Auto, wel gewoon goed. Kabel erin en verbinden. De resolutie ervan is erg laag (dus je kunt haast de pixels tellen) maar eenmaal verbonden werkt het wel vlot, en dat is eigenlijk het enige deel van de multimedia dat ik gebruik bij langere ritten.
De luxe(re) uitvoeringen zijn voorzien van een digitaal instrumentarium waar je zelf de kleur en layout van kan kiezen. De kleur is dan hetzelfde als de interieurverlicht en de layout is er in 3 smaken. Helaas ontbreekt bij 2 van de 3 de toerenteller en bij de 3e (de 'sport' teller) is de toerenteller juist weer extreem prominent aanwezig. Een layout met kleinere toerenteller had mijn voorkeur gehad maar die is er helaas niet. Verder is het instrumentarium nog aanpasbaar op sommige stukken maar het is bijvoorbeeld niet mogelijk om het actuele/gemiddelde verbruik én de tripteller tegelijk in beeld te krijgen, je kan slecht 1 vd 2 kiezen. Dan is er nog een kleine kolom waar je de instructies van de navigatie kan tonen of waar (in geval van Android auto) getoond wordt welke muziek speelt. Dit stukje is echter wel heel klein en staat totaal niet in verhouding met de gigantische toerenteller.
Omdat het een Initiale Paris uitvoering is zit het vol luxe, zoals een Bose audiosysteem. Dit geluid klinkt heel aardig maar verre van wauw. In ieder geval wel stukken beter dan het standaard audiosysteem in een goedkopere uitvoering van de Clio.
Dan het rijden zelf. Dat is echt Frans. Comfortabel, stil, soepel en aangenaam.
Ik weet niet of elke uitvoering het heeft, maar deze Initiale Paris heeft de mogelijkheid om het sturen lichter of zwaarder te maken. In de meest lichte stand stuurt ie echt enorm licht en dat vind ik persoonlijk niet prettig. Er is dan ook maar weinig feedback vanuit het stuur dus voor je gevoel rij je (als je bijvoorbeeld vlot door een bocht gaat) nog lang niet op de limiet terwijl dat misschien al wel zo is. In de normale stand vind ik hem ook nog te soepel sturen dus ik heb 'm in de meest zware/sportieve stand staan. Dit komt dan ongeveer overeen met wat bij een gemiddelde auto zonder stuurinstellingen de standaard zou zijn. Nu voel je het stuur nog wel een beetje trekken als je vlot door een bocht gaat maar je hoeft nog steeds niet veel spierkracht te gebruiken.
De vering/demping is zoals gezegd comfortabel en echt Frans. Veel oneffenheden in het wegdek worden keurig weggewerkt door het onderstel maar hij is niet zo zacht dat het vervelend wordt. Gewoon heel goed en ik vind het prettig. Ook is de geluidsisolatie dik in orde bij deze Clio want windruis (waar het oude model last van had) is niet aanwezig en bandengeluid hoor je eigenlijk ook niet (al liggen er wel goede Michelins onder bij mij dus hoe dat met B banden klinkt weet ik niet).
De Clio vind ik (maar dat is smaak) een mooie auto om te zien, zelfs in een standaard trim. LED verlichting is standaard en dat oogt gewoon goed. Maar als Initiale Paris ziet het geheel er nog mooier uit. Vooral de grote dikke velgen staan 'm erg goed. De chrome en zwarte accenten doen het ook goed in combinatie met het mooie blauw van Renault.
Verder zit zo ongeveer alles op de Initiale wat in dit segment mogelijk is. Stoel/stuurverwarming (en die hebben allebei een uitstekende temperatuur; niet te warm niet te koud), 360 graden camera (erg fijn met inparkeren langs stoeprandjes!), automatisch inparkeren (gebruik ik niet want dat systeem heeft teveel tijd nodig), mooie sfeerverlichting in het interieur (maar dat is volgens mij ook standaard op de meeste uitvoeringen), hele fijne stoelen met (nep?)lederen bekleding, Iso-fix op de bijrijdersstoel en rijhulpsystemen die gelukkig niet vervelend zijn. Alles is uit te zetten en blijft dan ook uit, maar de rijbaancorrectie heb ik wel aan staan want deze reageert totaal niet agressief en is dus niet vervelend.
De ruimte in de auto is voor het segment (denk ik?) niet grensverleggend maar voldoet prima bij ons. De kinderwagen past achterin de kofferbak, het kinderstoeltje past op de achterbank (maar dan zit de bijrijder wel met z'n knieën tegen het dashboardkastje), maar belangrijkste is dat je als bestuurder echt lekker zit. De stoel is zoals gezegd fijn om op te zitten en deze kan lekker ver naar achteren.
Omdat deze Clio voor ons als 2e auto gebruikt wordt staat het kinderstoeltje eigenlijk altijd op de bijrijdersstoel en dan is er op de achterbank meer ruimte voor een passagier dan wanneer je beide om zou wisselen. Maar we rijden vrijwel nooit met z'n 3en (of meer) in deze wagen.
Heel veel kilometers maken we niet met deze auto getuigd de kilometerstand na bijna anderhalf jaar, maar het zijn nog steeds prettige kilometers. Tot nu toe nog geen mankementen gehad aan de auto, los van de start/stop die bijna nooit werkt. De accu is aan vervanging toe bleek bij de laatste beurt (wat niet meer is dan een inspectie), dus die wordt binnenkort vervangen. Ik verwacht dat daarna de start/stop weer netjes werkt.
Verder zou het gek zijn als bij zo'n kilometerstand er al serieuze mankementen opdoen, maar het zou ook gek zijn om geen 5 sterren bij de betrouwbaarheid te geven.
En als ik een advies mag geven aan toekomstige kopers van de Clio? Ga voor de 1.3Tce. Niet omdat de 1.0Tce te slap is maar omdat je dan niet aan zo'n vervelende handbak vast zit! Al is de automaat ook niet zaligmakend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.