Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Zen (2020) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Clio TCe 100 Bi-Fuel Zen |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 42.000 km |
KM-stand laatst | 100.000 km |
Renault clio 5 bifuel
- 86.500 km
Beste lezers,
Al de nodige jaren lees ik met enige regelmaat de reviews op autoweek.
Al die jaren ook al vaak gedacht dat ik er dan zelf ook maar een moest schrijven. Het heeft even geduurd maar hier komt hij dan!
Sinds ruim 2 jaar rijd ik in mijn huidige auto een renault clio 5 op lpg, dit tot groot genoegen.
We zaten destijds midden in de corona perikelen en de oorlog met Oekraïne was net in volle gang.
Ik reed op dat moment een renault laguna 3 met 1.5 dci motor die al behoorlijk wat kilometers op de teller had, dit in combinatie met de dieselprijs die door het dak ging bracht mij ertoe eens naar wat anders te gaan kijken.
Ooit heb ik een mazda 626 op lpg probleemloos naar ruim 4 ton gestuurd en ik denk nog met weemoed terug naar de tijd dat ik voor 2 tientjes de tank weer vol had.
Na de mazda reed ik 2 renaults diesel en dit waren beide heerlijk rijdende en in tegenstelling tot het imago probleemloze auto's.
Toen ik de clio bifuel in het vizier kreeg leek het de perfecte combinatie voor mij.
Uiteindelijk met 2 clio's proefgereden en de 2e beviel het beste, daarbij ook een mooiere deal kunnen sluiten dan bij de eerste dus de keuze was snel gemaakt.
Ik was in het begin en toch wel wat bang voor dat na een laguna een clio toch wel een flinke stap terug zou zijn.
Dit blijkt echter flink mee te vallen, met de overgang naar het 5e model is er een flinke stap gemaakt in het interieur, ook valt op hoe stil hij is ook op de snelweg.
Ik heb een tijdje gecarpoold met een collega met een clio 4 en het verschil in windgeruis is echt enorm, een ander positief punt zijn de stoelen, die zijn erg comfortabel en bieden een ruime zit, zeker voor het B segment.
Aangezien ik 2 meter lang ben erg belangrijk, het lukte mij daarom ook prima om een fijne zitpositie in te stellen, verder zit de auto prima in zijn spullen.
De auto heeft een goede wegligging, het is geen raceauto maar je kunt hem heerlijk in de bochten gooien zonder dat hij zijn stabiliteit verliest.
Dit alles in combinatie met ruim voldoende comfort.
Een lang verhaal kort viel het me erg mee en lijkt het op veel punten nauwelijks een stap terug, het feit dat de auto ruim 10 jaar nieuwer is maakt de stap veel kleiner dan verwacht.
Uiteraard heb ik wel een flink stuk ruimte ingeleverd, zoals gezegd zit ik met mijn 2 meter lengte prima voorin en kom ik daar echt geen ruimte tekort, echter achter mij heeft een volwassene dan echt niets meer te zoeken, de ruimte is als ik de testen op autoweek mag geloven gemiddeld voor een B segment auto, ik vind het daar echter niet erg ruim. De kofferbak is wel netjes voor het formaat auto.
Zelf zit ik echter 90 procent van de tijd alleen in de auto dus voor mij voldoet het prima.
Onderhoud de afgelopen 2 jaar:
Jaar 1: de auto heb ik gekocht met 40000 kilometers op de teller en de auto had net een beurt gehad.
In dat jaar heeft de auto probleemloos zijn kilometers gemaakt en na een jaar mocht hij voor zijn eerste apk met tevens een onderhoudsbeurt.
Dit was bij kilometerstand 62000, ik heb hem een grote beurt laten geven inclusief lpg filters en iridium bougies, dit was alles bij elkaar net geen €400.
De lpg filters kon ik in Nederland alleen via de renault dealer krijgen maar daar rekenen ze bijna €80 voor het setje.
Dat moest goedkoper kunnen dacht ik dus ik met de de oude filter in de hand het internet op, na een tijdje kwam ik op een grote webshop uit Polen terecht waar exact dezelfde filters voor €4 te koop stonden, dus heb ik er maar gelijk 4 besteld om een tijdje vooruit te kunnen en de verzendkosten zo wat te kunnen uitsmeren.
Afgelopen zomer was het tijd voor de 2e apk, dit keer bij kilometerstand 84000.
Ik heb via marktplaats 4 continental banden gekocht, dezelfde als die er origineel op zitten.
Dit waren zogenaamde demo banden, die geleverd zijn affabriek maar die er bij de dealer afgehaald zijn voor mooier/groter setje.
Deze kosten mij de helft van een nieuwe set.
Tijdens de apk heb ik de voorbanden vervangen en een kleine beurt uitgevoerd (zelf).
De lucht/intrieur/lpg filters en de bougies zijn niet vervangen aangezien daar een termijn voor staat van 30000km en daar zat ik nog niet aan.
Wel bleek dat de remblokken voor vervangen moesten worden dus dit is gelijk meegenomen.
De kleine beurt, apk, voorbanden en remblokken hebben mij totaal €235 gekost en wat waren dus de enige onderhoudskosten over 22000 kilometers, niet gek zou ik zeggen.
De auto blijft verder heerlijk rijden, het enige minpunt daarin is dat het schakelen wat hakerig gaat naar mijn mening.
Het verbruik op lpg is de afgelopen 45000 kilometer ongeveer 1 op 17 geweest op lpg, ik rij zelf veel snelweg kilometers met 110 op de cc en tijdens het lessen voor mijn vrachtwagen rijbewijs heb ik goed leren anticiperen, dit scheelt enorm.
Met ongeveer 70 cent per liter is het nog steeds lachen aan de pomp.
Er gaat ongeveer 32 a 33 liter in de lpg tank en daarmee kom zo'n 550 kilometer ver.
Af en toe rijd een een stuk op benzine om dit ook goed draaiende te houden, hij schakelt in de zomer namelijk na een paar honderd meter al over op lpg en in de winter loopt dit op naar max 1500 meter. Dit duurde vroeger veel langer met de oude lpg auto's.
Tot zover mijn ervaringen de afgelopen 2 jaar met de clio, ik hoop nog vele plezierige kilometers te kunnen maken met de clio want hij bevalt erg goed.
Jammer alleen dat vanaf 2026 de belasting een stuk omhoog gaat volgens de plannen, raar dat een relatief schone brandstof san nog zwaarder belast word dat een vergelijkbare dieselauto.
Hopelijk bevalt mijn eerste poging tot een review een beetje, ik wil hem de komende jaren updaten wanneer er wat te melden valt, groeten
100000 km gepasseerd
- 100.000 km
Goedemiddag, het is inmiddels alweer een tijdje geleden dat ik deze review gestart ben.
Er is de afgelopen periode dan ook (gelukkig) weinig bijzonders voorgevallen.
Inmiddels is wel de volgende mijlpaal bereikt, namelijk hij heeft zijn eerste ton achter de kiezen!
Op zich geen probleem natuurlijk voor een relatief nieuwe auto maar toch leuk!
De afgelopen 15000 kilometers zijn probleemloos verlopen, de auto rijdt nog steeds heerlijk en heeft fijn zittende stoelen.
Ik heb de afgelopen periode met meerdere pool auto's mogen rijden van het werk en dan valt mij altijd weer op hoe ruim ik zit voorin de clio, achterin is het een ander verhaal met zijn 2 meter lengte...... maar ik zit bijna altijd alleen in de auto dus geen probleem.
In deze periode heb ik ook mijn eerste lange rit gemaakt met de auto, we zijn naar Roubaix gereden om daar de Parijs-Roubaix oftewel de "hel van het noorden" te fietsen.
De auto had hier minder moeite mee dan zijn baasje 😀
Hij rijdt heerlijk op de snelweg dus lange stukken zijn geen probleem.
De enige uitdaging die ik had was dat ik geen verloop stukken heb om in het buitenland te kunnen tanken, dit is opgelost door net voor de grens nog even te tanken en dit bij terugkomst net binnen de landsgrenzen weer te doen.
Misschien voor echt lange ritten toch eens een adapter set aankopen.
Storingen zijn er verder niet geweest, zoals in de vorige review aangegeven waren de lucht&intrieur filter de bougies en de lpg filter niet vervangen omdat die niet aan de kilometers zaten.
Dit is inmiddels wel gedaan (zelf), de filters en bougies had ik de vorige keer al mee besteld online dus er zijn daarbij geen nieuwe kosten gemaakt.
Het enige minpunt aan de auto is dat de motor in de winter wanneer hij nog niet overgeschakeld is op lpg wat nukkig loopt en in lijkt te houden, ik heb me laten vertellen dat dit komt door afknijpen ivm milieu eisen, zodra hij op lpg loopt is het over.
Wel blijft de bak zoals eerder al aangegeven wat hakerig schakelen als hij koud is, vooral in de winter.
Ook dit is voorbij wanneer de auto opgewarmd is maar het valt wel op.
Over een kleine 2 maanden zal de auto weer zijn jaarlijkse keuring krijgen en hierbij word dan ook weer een beurt uitgevoerd.
Wanneer dat achter de rug is komt er weer een update. Groeten
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
Had je deze auto's al gezien?

Renault Clio Estate 0.9 TCe Limited / Apple Carplay - Android Auto / PDC. Achter / Keyless / Airco / Armsteun / LMV /
- 2019
- 102.902 km

Renault Clio 1.0 TCe 90 Techno CarPlay|Camera|Cruise|Navi|
- 2023
- 37.768 km

Renault Clio 1.0 TCe 90 Equilibre | 1 e Eigenaar | Parkeersensoren | Apple Carplay /Android Auto | Airco | Cruise Control |
- 2023
- 26.661 km