Renault Clio Sport 2.0 16V (2006)

autoreview

Renault Clio Sport 2.0 16V (2006)

Signalement

UitvoeringClio Sport 2.0 16V
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf24.097 km
KM-stand laatst94.639 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

Ik was al enige tijd op zoek naar een leuke vervanger van mijn Clio RS uit 2002. Ik had deze blauwe Clio RS uit 2006 al een tijdje op internet zien staan en toen in oktober 2008 de prijs ook nog eens verlaagd was ben ik maar eens bij de dealer gaan kijken, ik was eigenlijk meteen verkocht en heb mijn oude Clio RS vrij snel voor deze nieuwe Clio RS ingeruild.

Ik vond mijn oude Clio RS er altijd maar een beetje gewoontjes uitzien omdat hij uiterlijk niet zo van een gewone afwijkt, maar dat is met deze RS wel een stuk anders. De nieuwe RS ziet er gewoon een stuk bijzonderder uit met z'n dubbele uitlaatpijpen, diffuser en brede uitgebouwde wielkasten.

Wat ik erg leuk vind is dat deze ex demo Clio ook alle mogelijke extra's heeft zoals, xenon, stoelverwarming, bochtenverlichting, keyless entry en go, navigatie, elektrisch inklapbare spiegels, klimaatregeling, extra getinte ramen achter, enz enz. De enige optie die wel wat tegen valt is het navigatiesysteem, mijn vorige Clio RS had een mooi ingebouwd navigatiesysteem met 16x9 kleurenscherm en deze heeft een erg onhandig navigatiesysteem met alleen pictogrammen, erg jammer.

Als ik de rijeigenschappen van deze nieuwe Clio RS vergelijk met m'n vorige Clio RS ben ik onder de indruk. Het begint al met de zitpositie die een stuk beter is, bij de oude Clio RS zat je veel te rechtop en dat is nu veel beter, je zit precies goed en daarnaast geven de sportstoelen ook veel meer steun.

De wegligging is een stuk verbetert, ik heb het gevoel dat hij preciezer stuurt en veel strakker op de weg licht en daardoor minder overhelt in de bochten. De Brembo remmen doen het ook een stukken beter, wat in het begin wel even wennen was. Qua acceleratie lijkt het ook veel sneller te gaan of de snelheidsbeleving is gewoon groter, wellicht dat dit mede komt doordat er een lekkerder geluid uitkomt als je 'm flink doortrekt. De 6 bak met z'n korte verzetten zorgde er wel voor dat ik in het begin nog wel eens in de begrenzer zat, wat me bij m'n oude Clio RS met z'n 5 bak zelden gebeurde.

Wat enigszins tegenvalt is dat het benzine verbruik fors hoger is vergeleken met m'n oude Clio RS, meer dan ik verwacht had. Gemiddeld zit ik steeds rond de 1 op 8. Maar dit komt denk ik ook doordat het nieuwtje er na 5 maanden nog steeds niet af is en ik er daarom misschien wel iets te sportief in rijd. Dit wordt dan wel weer enigszins financieel gecompenseerd doordat deze RS wel EURO 95 slikt en in mijn oude Clio RS alleen EURO 98 mocht.

Ik heb in de 5 maanden dat ik de auto heb nog geen problemen gehad, het enige dat een beetje stoort is een rammeltje in het interieur maar dat ben ik wel gewend van Renault. Ik vind het wel weer een stuk beter dan m'n vorige Clio, het voelt kwalitatief allemaal wat beter aan en wat minder Frans dan de vorige Clio. Hopelijk blijkt dit ook echt zo te zijn want je krijgt nu nog maar 1 jaar Top Occasion garantie van Renault en bij mijn vorige Clio RS was dat nog 2 jaar.

Defecte airconditioning

  • 30.000 km

Airconditioning is defect. Volgens de dealer is de airconditioning lek, er zit een gat in de radiateur van de airconditioning, dit zou door steenslag komen en valt daarom niet onder de garantie. Kosten van de reparatie ruim 700 euro.

Interieurstrip aan de rechter voorstijl zat los en is vastgezet.

Het selectie draaiknopje van het Carminat navigatiesysteem is lam en er is een nieuwe navigatiesysteem ingezet door de dealer.

De laatste tijd loopt de motor nog veel onregelmatiger dan voorheen bij een koude motor en verschillende keren slaat de motor niet aan na korte tijd stilgestaan te hebben (5 to 10 minuten). Pas na de derde keer de start knop ingedrukt te hebben slaat de motor aan. Dit zou opgelost zijn met een upgrade van de software van de ECU.

Wederom een defecte airconditioning

  • 30.600 km

Nog geen twee weken nadat mijn airconditioning was gerepareerd heeft deze het weer begeven. Nu was het de verstuiver van de airconditioning die defect was. Dit was gelukkig weer wel garantie.

Ik kwam er ook achter dat de koplampsproeiers het niet deden, ik heb eigenlijk geen idee of ze het ooit gedaan hebben. Dit kwam door een defect motortje. Ook garantie.

Wederom is de strip in het interieur vastgezet, ben benieuwd hoe lang het nu blijft vastzitten.

Verkocht

  • 94.639 km

Na bijna 7,5 jaar was het moment toch gekomen om de Clio RS weg te doen. De komst van een zoontje maakte duidelijk dat we meer ruimte nodig hadden in de auto. Kinderwagen, kinderzitje en aanverwante zaken, het past er net in maar het houdt niet over.

Na ruim 10 jaar Clio RS gereden te hebben werd het tijd voor een familiewagen. Wat blijft zijn de herinneringen aan ruim 7 jaar lol met de Clio :)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.