Renault Clio RS Trophy (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio RS Trophy |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 62.400 km |
Hitsig Kleintje
- 3.200 km
Omdat m'n teerbeminde BMW Alpina B3 3.3 (gebaseerd op een e46 3-serie bj1999) de deur uit moest wegens een gebarsten uitlaatcollector i.c.m. z'n leeftijd... mocht ik van mijn partner bedenken wat mijn volgende daily driver zou worden.
Na veel wikken en wegen, alsook testritten met onder meer:
- Volkswagen Golf 7 R
- BMW M235i
- BMW f30 330d touring
- Seat Leon Cupra ST
- Renault Mégane 3 RS Trophy
- Renault Clio 4 RS
Werd het uiteindelijk een Renault Clio RS Trophy, veelal omdat deze als 5-deurs (voor ons gezinnetje) handiger is dan de Renault Mégane RS -en toch nog een hoge funfactor heeft.
Bovendien liet de keuze voor de Clio RS Trophy ons financieel toe om onze hobby-auto (een Smart Roadster Brabus) ook nog bij te houden.
Aanvankelijk had ook ik m'n twijfels bij de -door de pers uitgespuwde- Clio 4 RS, die met de Clio 3 RS Cup in het achterhoofd steevast scheen te ontgoochelen.
Ook ik heb vroeger wel eens met die fameuze Clio 3 RS kunnen rijden en moet toegeven dat het een zeldzaam leuke rijdersauto betreft, maar voor dagdagelijks gebruik ook behoorlijk vermoeiend is(weinig vermogen in het laag- en middengebied, stoterige demping, lawaaiierig op de snelweg, nerveus).
De in 2012 gelanceerde Clio 4 RS was dan weer té veel op comfort en bruikbaarheid afgestemd en miste een scherp kantje.
Je kan de Clio 4 RS Trophy gerust zien als een compromis tussen beiden: dagelijks bruikbaar, maar met wat extra grinta.
Wat betreft "onze" Clio 4 RS Trophy: wij hebben geopteerd voor een "Diepzwart" exemplaar; ik ben woonachtig in België en hier werden de Trophy's enkel full option geleverd, dus met andere zetels dan de "RS" vooraan...
Ik probeer spoedig enkele foto's te posten van de wagen.
Motor:
De 1.6T van Nissan-origine levert in de Trophy 220pk en 240NM (met overboost in 4e en 5e versnelling tot 280NM), op zich geen verkeerde cijfers, alleen is hij wat mij betreft iets te lineair qua vermogensopbouw. Het mocht wat brutaler, ik mis vooral een eindspurt bovenin.
Niettegenstaande slaagt de Clio erin om de fabrieksopgave voor het 0-100km/h sprintje te verpulveren, hij doet het met name in 6.3 sec. (Renault claimt 6.6sec.).
De gasrespons is goed, de turbo-lag is zeer beperkt.
Wat de Renault Sport ingenieurs wel goed voor elkaar hebben zijn de amusante uitlaatgeluiden: hij genereert aardig wat knallen en plofjes zowel bij op- als terugschakelen... in de Sport- en Race-modus.
Hij lust wel enkel Super 98-benzine, bovendien is hij minstens een vlotte drinker (reken op minstens 1 op 11à13) en vaak zelfs een dorstige alcoholieker!
Wegligging:
Staande ovatie voor de Renault Sport ingenieurs die zich hiermee bezighielden, ondanks de bescheiden breedte (205mm) van de Michelin Super Sport banden genereert deze stadswagen méér dan 1.15 laterale G-krachten als je er stevig door bochten mee boendert (op zoek naar de gripgrens...). Van onderstuur heeft de Clio zelden gehoord, je kan dit trouwens vlot ompolen naar lift-off overstuur.
De balans van het chassis is voor een voorwielaangedreven auto weerzinwekkend goed.
Enige minpunt hieromtrent: het ontbreken van een mechanisch sperdifferentieel, het elektronische "RS Diff" probeert hier en daar de gemoederen te bedaren... het reageert echter veelal te traag. Bij natte ondergrond is het trouwens niet opgewassen tegen het vermogen dat vrijkomt op de voorwielen. Het is dan ook een kunst om het gaspedaal liefdevol te doseren.
Remmen:
Zijn berekend op hun taak, lijken ook weinig fading-gevoelig te zijn... een excursie naar de Nordschleife zal hieromtrent meer duidelijkheid brengen.
De doseerbaarheid is alleszins prima, de vertraging fors.
Hallelujah voor de "klassieke" handrem, zo hoort het mijn inziens in een HotHatch!
De "gehekelde" versnellingbak:
Deze automaat met dubbele koppeling is misschien niet de allersnelste... er valt wel prima mee te leven, schijnt alsook veel betrouwbaarder te zijn dan de "snellere" DSG-concurrent.
Het is wel een behoorlijk verschil tussen de "standaard" Clio RS met EDC en de Clio RS Trophy, deze heeft namelijk reeds enkele verbeteringen (vooral qua software) meegekregen waardoor hij 30% (Normal-modus) tot 50% (Race-modus) sneller schakelt! Wat mij betreft mochten de schakel-overgangen in Sport- en Race-modus iets brutaler, voor meer snelheidsbeleving.
Wat mij minder kan overtuigen zijn de aan de stuurkolom gefixeerde schakelflippers, omwille hiervan gebruik ik in manuele stand regelmatig de schakelpook in scherpe(re) bochten.
Het vermelden waard is de "multi-degradage"-functie, die toelaat tijdens het aanremmen van een bocht verschillende versnellingen terug te schakelen, wanneer je de linker schakellepel naar je toe blijft trekken...
RS-monitor 2.0:
Weinig auto's hebben zulk een uitgebreid telemetrie-systeem aan boord (los van de Nissan GT-R).
Moeilijk uit te leggen in woorden, maar meer fabrikanten zouden voor hun sportieve modellen hier een voorbeeld aan moeten nemen. Je kan hiermee heel wat parameters nagaan zoals het momentane vermogen, koppel, temp. koelvloestof, olietemp., remdruk, temp. inlaatlucht, gas%, versnellingsbak-gegevens.
Tevens kan je prestaties meten zoals 0-1000m, 0-100km/h, etc.
Het summum is wellicht dat je ook circuits kan inladen, om vervolgens via RS Replay (online) je rijgegevens (boordcomputer i.c.m. GPS) te analyseren na een trackday!
Conclusie:
De Renault Clio RS is -in Trophy-trim- opnieuw een rijdersauto "pur sang" die zijn bestuurder in vervoering probeert te brengen... niet de snelste pretraket, wel een uiterst vermakelijk bommetje: dit zowel voor de beginner als voor de doorwinterde piloot. Je kan er rustig mee in een file laveren (met je moeder) in zijn normale modus, of je kan de RS-Drive knop indrukken om hem in Race-modus over de Nurburgring Nordschleife te jakkeren (waar je wellicht aardig wat duurder materiaal het nakijken geeft).
Bovendien ziet hij er prima uit, zonder excessen. Het interieur kan wellicht mooier, maar je komt helemaal niets te kort. De zetels vooraan zijn een mooi compromis tussen comfort en sport.
Het prijskaartje is (in België alvast) meer dan concurrentieel dankzij fikse Renault-kortingen.
Ingereden
- 7.500 km
De jaarwisseling deed me eraan denken dat het tijd is voor een kleine update m.b.t. onze Clio RS Trophy Ph.1...
Ondertussen heeft de auto de kaap van 7.500 km gerond, gevoelsmatig lijkt hij me ondertussen wel "ingereden".
Launch Control
Aanvankelijk heb ik de dubbele koppelingsbak (EDC6) de brutaliteit van de Launch Control-procedure bespaard.
Nu gebruik ik regelmatig eens deze functie, omwille van het theatrale karakter... wanneer je stilstaat en beide schakelflippers naar je toetrekt, verschijnt de melding "Launch Control On": linkervoet op de rem, rechtervoet op het gas... de Clio RS zijn stationair toerental fluctueert tussen 2.000 à 3.000 tpm, gelijktijdig komt er een rally-achtig "burble"-geluid door de uitlaatlijn.
Rempedaal los en de Clio RS lanceert zich, met aardig wat wielspin...
De 0-100 km/u tijd is te bekijken op de RS Monitor 2.0, veelal geeft deze circa 6,5sec. op voor het klassieke spurtje.
Het was me echter duidelijk dat er aardig wat tijd en vermogen verloren gaat - bij de wielspin die de Launch Control tolereert...
Wanneer ik de Clio RS Trophy in "race"-modus plaats en zelf gedoseerd acceleer - met opgewarmde banden en aandrijflijn, droog wegdek, etc.- dan lukt het om betere acceleratietijden te klokken, zijnde:
0-50 km/u : 2.2 sec.
0-100 km/u: 6.2 sec. (fabrieksopgave: 6.6 sec.!)
Wel heb ik de impressie dat de buitentemperatuur (en het zuurstofgehalte) van invloed zijn op de Clio RS Trophy zijn prestaties... tijdens de warmere maanden geraakte ik niet onder een tijd van 6.3 sec.
Dus misschien toch maar overwegen om een betere luchtfilter te plaatsen?
Efficiëntie
Het chassis van de Clio RS Trophy blijft verbazen, hoewel ik al aardig wat leuke dingen gereden (of getest) heb.
De efficiëntie waarmee deze B-segmenter de hoek omgaat is uitzonderlijk, zeker als je weet dat de bandenbreedte slechts 205 is... vanwaar de grip komt om meer dan 1 laterale G-kracht te genereren blijft me een raadsel. Uitzonderlijk slaag ik er wel eens in om bij het boenderen de achterzijde te laten '"meesturen"... de grens hiervoor ligt echter zo ver weg, dat dit eigenlijk alleen thuishoort op een circuit...
Alvast een voornemen voor 2017 om de Clio RS Trophy enkele "Track Days" of "Touristenfahrten" te gunnen.
Inefficiëntie
Wat betreft brandstofverbruik moet ik potentiele eigenaars wel waarschuwen... de Clio RS Trophy heeft 220 dorstige paarden, die altijd staan te trappelen.
Ik moet toegeven dat ik dikwijls op hun provocatie inga en aldus het beschikbare vermogen aanspreek.
Na 7.500 km staat het gemiddeld verbruik op zo'n 1 op 10!
Bij lange snelwegritten e.d. kan je wel circa 1 op 13 rijden, maar daarvoor gebruiken wij vaker onze Jaguar XE S.
Bovendien verzoekt Renault om hem te vullen met Super Plus 98 (of hoger).
Touristenfahrten Nordschleife
- 12.000 km
Zondag 21 mei was de zon van de partij én de Nürburgring geopend voor "Touristenfahrten"... een ideaal moment om onze Clio RS Trophy richting Eifel te sturen.
Eens de grens met Duitsland overgestoken, kon ik alvast even de 220 paardjes laten galopperen richting topsnelheid.
De snelheid loopt vlotjes op tot zo'n 210 km/u (in 5de versnelling), nadien gaat het gezapiger richting de topsnelheid van 235 km/u in z'n 6de versnelling - de snelheidsmeter bereikte maximaal 239 km/u in dit geval.
Onderweg in Duitsland alvast even de tank gevuld met V-Power Racing (geafficheerd als 100 octaan).
Aangekomen in het "petrolhead-walhalla", blijkt de Nordschleife zijn naam van "Groene Hel" waar te maken... de Ring is gesloten wegens een ongeval, dat de tussenkomst van een takelwagen vereist.
Een half uurtje later is het dan zover, de tolweg opent opnieuw zijn bareel. Losgehen!
De Clio RS Trophy voelt er zich dadelijk helemaal thuis, je voelt dadelijk dat er onder de wulpse vormen een trackday-speeltje huist. Het onderstel blijft ook op circuit verbazen, de hoeveelheid grip is indrukwekkend, de balans subliem. Bovendien stuurt de Clio RS Trophy bliksemsnel in, waarna de achterkant langzaam om het middelpunt pivoteert, zonder dadelijk in overstuur te vervallen... maar het kan wel, door bij het insturen nog wat remdruk te behouden.
De RS monitor v2.0 heeft een heleboel data weten te verzamelen, deze kan je via RS Replay bekijken.
Op die manier kan ik jullie vertellen dat m'n snelste Bridge to Gantry passage (met middelmatig Ring-verkeer) 8m52s was, op de standaard Michelin Pilot Super Sport banden.
De hoogste snelheid die ik bereikte op de Nordschleife was (voor het aanremmen) bij Schwedenkreuz 217 km/u.
De G-krachtmeter vermeldt lateraal een max. van 1.38G en bij het afremmen een max van 1.11G.
1.38G in de bocht lijkt me toch behoorlijk hoog voor de desbetreffende banden(maat), de meting zal dus niet geheel accuraat zijn.
Mechanisch laat de Clio RS Trophy alvast een positieve indruk na:
- de torsiestijfheid is voor een B-segmenter uitstekend
- de remmen hadden weinig last van fading
- de temperatuur van motor en transmissie bleef onder controle
-de achterkant blijft ook op hoge snelheid stabiel aanvoelen (zouden de achterspoiler en diffuser echt helpen?)
- de EDC-bak en bijhorende schakelpeddels doen het prima op circuit
- het onderstel verteert zelfs curbstones en de caroussel zonder "bonken", wellicht dankzij de hydraulische bumpstops
Kortom, ik heb meer plezier aan de Clio beleefd dan ik aanvankelijk verwachtte... want mijn vorige Ring-ronden waren steeds met achterwielaangedreven zescilinders (met meer dan 220pk). ;-)
Bij de foto's vind je enkele "actiebeelden".
Reguliere onderhoudsbeurt + Remblokken voor
- 20.000 km
December 2017 startte de boordcomputer de countdown naar een service-interval (1.500km voorafgaand verschijnt de eerste melding). Dat geeft dus voldoende tijd om een afspraak bij de Renault-garage te maken.
Begin januari 2018 kreeg onze Clio RS Trophy aldus nieuwe filtertjes, olie, etc.
Bij de algemene inspectie bleek dat de voorste remblokken voorbij de helft gesleten waren... deze zouden dus eerder aan de beurt zijn dan het volgende voorziene service-interval van 40.000km. Aangezien ik deze kleine rakker in de nabije toekomst (tweede helft april) opnieuw meeneem voor "Touristenfahrten", alvast de remblokjes laten vervangen.
Verder is vrouwlief nog steeds héél blij met dit bommetje, als haar "Daily Driver".
Flat Out
- 25.000 km
Onderweg naar de Nordschleife de Clio richting topsnelheid geduwd (op de Autobahn).
246 km/u was de hoogste notering op de teller, dat zal alvast de opgegeven top van 235 km/u benaderen in "werkelijke snelheid"...
2 jaar later
- 31.000 km
Inmiddels hebben we de Clio RS Trophy twee jaar in bezit. Een goeie 30.000km later zijn zowel mijn vrouw als ikzelf nog steeds erg tevreden over het kleine scheurijzer.
Hij heeft ons nog nooit in de steek gelaten, of verrast met een defect. Ook rammeltjes en kraakjes blijven achterwege, ondanks de best stevige ophanging i.c.m. met het pokdalige Belgische wegennet.
Vrouwlief is inmiddels ook helemaal verslingerd aan een Hot Hatch als "daily driver". Ons inmiddels 2 jaar oude zoontje vindt de Clio RS ook altijd leuk, hij schijnt de stuggere dempers en roffelende uitlaat wel geinig te vinden...
Nog een jaartje en dan openen we de jacht op een nieuwe Hot Hatch, de opvolger zal wellicht wel een C-segment Hot Hatch worden...
Brandstoflek
- 35.000 km
Het interieur werd plotsklaps geplaagd door een felle benzinegeur, ook het vermogen was gevoelsmatig gereduceerd. Verder vreemd genoeg geen foutmelding(en).
Bij de dichtstbijzijnde Renault-garage binnengereden voor een diagnose: een scheurtje in een brandstofslang bleek de boosdoener.
Het desbetreffende onderdeel bleek echter moeilijk te verkrijgen, het heeft meer dan een week op zich laten wachten... de Renault-dealer heeft ons wel kosteloos van een vervangwagen (Scénic) voorzien om dit euvel te overbruggen.
Niettegenstaande waren we erg blij om onze Clio terug mee naar huis te nemen.
De laatste maanden...
- 53.000 km
Dik 3 jaar in bezit inmiddels, de kilometerteller staat op zo'n 53.000km. Nog steeds geen rammeltjes of kraakjes, desondanks de stugge dempers.
Er valt wel een defect te melden, sinds een 3-tal weken heeft de acheruitrijcamera het laten afweten, geeft enkel een zwart scherm met hulplijnen... De parkeersensoren doen het gelukkig nog wel.
Aanstaande donderdag wordt dit euvel verholpen...
Bij zijn vierde verjaardag wordt de Clio RS Trophy vervangen, de shortlist voor de potentiële opvolger bestaat uit:
- Hyundai i30N Fastback
- Mégane 4 RS Trophy
- Alfa Romeo Giulia Veloce 2.0tb
De Alfa en Hyundai worden morgen alvast eens getest.
De Clio RS Trophy krijgt de komende maanden alvast nog enkele keren het asfalt van de Nordschleife onder de wielen, dus worden de vloeistoffen en remmerij even geïnspecteerd tijdens de reparatie van de acheruitrijcamera.
Opvolging
- 60.000 km
Tijdens de voorgaande onderhoudsbeurt werd de achteruitrijcamera zonder morren hersteld. Vooraan werden nogmaals nieuwe remblokken gemonteerd, verder geen bijzonderheden.
Na lang wikken en wegen én enkele geanimeerde testritjes, is de kogel door de kerk: de Clio RS Trophy wordt in (april/mei) 2020 opgevolgd door een nieuwe Focus ST Wagon met handbak.
Afscheid
- 62.400 km
Na 4 jaar trouwe dienst werd onze "pocket rocket" ingeruild, voor een grotere Hot Hatch: de Focus ST Wagon met 2.3 EcoBoost.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
