Renault Clio RS (2014)

autoreview

Renault Clio RS
Renault Clio RSRenault Clio RSRenault Clio RSRenault Clio RSRenault Clio RSRenault Clio RSRenault Clio RSRenault Clio RSRenault Clio RSRenault Clio RSRenault Clio RSRenault Clio RSRenault Clio RS

Signalement

UitvoeringClio RS
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst70.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna 2 jaar oud en 70.000 km op de teller, dus ti

  • 70.000 km

In ontvangst genomen op 4 april 2014 een Renault Clio 4RS met de 200 pk sterke 1.6 turbo-motor gekoppeld aan een Efficient Dual Clutch automatische 6-versnellingsbak, kleur gris platine (D69) en voorzien van het optionele verstevigde Cupchassis (straffer afgesteld en verlaagd), 18 inch zwarte RS velgen met rode remklauwen.

Wat hebben we nog meer; RS spoiler en de diffuser met dubbele uitlaat aan de achterzijde, de kenmerkende spoiler en dagrijverlichting aan de voorzijde (zowel solitair werkend als ook in combinatie met dimlicht), aluminium sportpedalen, sportstoelen met lederen bekleding en rode details in het gehele interieur. Geintegreerd Medianav navigatiesysteem met touchscreen, schakelflippers achter het stuur, RS Drive. Vorige auto, een Renault Megane Estate GT 180. Tevens nog in het bezit van een Renault Clio 3 phase 2 GT 128.

De RS Drive zorgt ervoor dat de RS in 3 standen gereden kan worden; normaal, sport en race. Inschakeling van de RS Drive zorgt ervoor dat de prestaties worden geoptimaliseerd; stuurbekrachtiging wordt afhankelijk van de stand, de 4RS reageert sneller op het gaspedaal, de ESP en ASR wordt geheel of gedeeltelijk uitgeschakeld en de schakeltijden van de EDC-bak zijn sneller afhankelijk van de stand van de RS-Drive.

Niet gedaan; R-Link, dus ook geen Renault Sport Monitor. Mis ik dat? Nee, niet echt. Heb in de sport of racestand mijn aandacht wel ergens anders voor nodig. Ik hou wel van “werken” in een auto, dus moet je je hoofd erbij houden en niet bezig zijn met allerlei technische snuisterijen die alleen maar afleiden.

Wat vind ik ervan?

Wat ik ervan vind, is natuurlijk mijn persoonlijke mening. In mijn beleving maakt deze hothatch zijn beloften meer dan waar. Rustig, stil in de automatische (slaap-)stand. Snel, direct, krachtig en sportief in de sport- of racestand (plofstand). Ik trek ‘m aan als mijn best passende schoenen, en hij voelt als mijn fijnst zittende jas of mijn lekkerste spijkerbroek. Een fijne auto voor dagelijks gebruik en sportief, wanneer ik dat wil. We hebben de RS inmiddels half Europa laten zien en ‘m daar waar het kon goed op zijn “flikker” gegeven. Prachtig dat “scheuren” in de Alpen en de Pyrineeen. Hij kleeft aan de weg en vreet zich vast in het asfalt als je het gaspedaal intrapt. Deze auto maakt voor mij de “Renault Sport” ervaring meer dan waar.

Heb ik dan nog wat te zeuren?

Eigenlijk niet. De 4RS heeft een verhoogd “CJIB” risico, maar dat heb je nog altijd zelf in de hand. Als er dan zo’n welbekende envelop op de deurmat ligt, moet je gewoon niet klagen, maar incasseren. In zijn dagelijks gebruik komt het verbruik aardig overeen met de waarden uit de folder. Dat wordt natuurlijk anders in de “plofstand”, maar ook daar ben je zelf bij. Bovendien moet je daar niet moeilijk over doen, want dat weet je bij aanschaf van zo’n auto. Als ik zuinig had willen rijden, had het een dieseltje geworden.

Ik hoor of lees weleens iets over windgeruis. Tsja, als ik het gaspedaal in trap en tot een redelijke overschrijding van de maximum snelheid kom, dan gaat de wind ook meedoen. Het valt mij reuze mee, het stoort mij niet. Bovendien vind ik wel dat je een auto moet horen werken. Wat dat betreft is de 4RS mij nog iets te rustig en biedt een Akrapovic of ander uitlaatsysteem in de toekomst vast uitkomst.

Er zijn ook mensen die zich storen aan de ronding in de achterruit, waardoor het silhouet van achter je rijdende auto’s vervormd. Ook bij dit soort klachten vraag ik me dan weleens af of die mensen wel proefgereden hebben, voordat ze de Clio4 hebben gekocht. Als daardoor een achter mij rijdende politieauto 2x zo groot wordt, vind ik het eigenlijk wel makkelijk.

Een dingetje was wel de velgen. Ik moest wel eventjes wennen aan de afmetingen en de “andere zit” van de 4RS ten opzichte van mijn 3GT met als gevolg velgschade door het raken van stoepranden bij inparkeren. Dat is dus een wijze les geweest.

Aldus mijn subjectieve mening over de 4RS na bijna 2 jaar en 70.000 km. Voor mij een sportieve, directe bloedbak, die het rijden in de sport- of de racestand voor mij tot een sensatie maken. Topauto!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.