Renault Clio RN 1.2 (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio RN 1.2 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 139.000 km |
KM-stand laatst | 148.000 km |
Eerste bakkie
- 139 km
Ik heb sinds kort mijn rijbewijs, op moment van schrijven een kleine 2 maanden. Dat terwijl ik nu 21 ben. Ik heb het nooit nodig gehad. Een fiets, mountainbike, meerdere scooters en brommers, een studenten-OV jaarkaart, vrienden met auto en ook het reguliere ov, behoorden de afgelopen jaren tot mijn vervoersmiddelen.
Nu ik de opleiding afgerond heb en al een klein jaartje aan het werk ben als woonbegeleider in het gehandicaptenwerk, miste ik toch wel wat warmte om mij heen op weg naar mijn werk. Dit deed ik voorheen gewoon met de scooter, en bij slecht weer met de bus, maar 25km op de scooter is niet fijn in de winter, en een uur heen en dus ook weer een uur terug in de bus zitten, dat behoort nou ook niet tot mijn favorieten.
Met de 'oh zo gevreesde en voorspelde'-horrorwinter van 2011/2012, dacht ik ineens: "Verrek, ik wil een rijbewijs en dus ook direct een auto!".
Na een tweede examen kon ik het pasje eindelijk aanvragen.
Ondertussen speurde ik het internet af naar een goedkoop maar betrouwbaar wagentje. Dit was mijn eisenpakket:
Kleur: Maakt niet uit, tenzij roze dan niet!
Wegenbelasting: Zo goedkoop mogelijk
Verbruik: 1 op 12 minimaal
Verzekering: Is sowieso duur als beginnend bestuurder, maar zo goedkoop mogelijk
Aankoopprijs: Niet hoger dan 600 euro
Merk: Geen voorkeur
Motorinhoud: Klein maar fijn
APK: Zo lang mogelijk
Onderhoud: Zo weinig mogelijk
Luxe: Niet belangrijk
Ik kwam dus uit bij een rode Daihatsu Charade. Aangekomen bij de auto voor een testrit, viel mij direct al op dat deze auto flink geleden had tijdens zijn 16 jarige leventje. Ik heb minder te verduren gehad denk ik.
Pleisterwerk rondom, bijspuitwerk rondom. 4 slechte banden; 1 moest direct vervangen worden, de andere drie binnen 2 maanden.
En vervolgens nog een lekke koppakking, de motor was besmeurd met olie. Omdat de motor ook nog eens flink warm was bij aankomst, zou dit hem niet worden. De vraagprijs was €595,-. Na een telefoontje voor de afspraak was de uiterste prijs 495 euro. Toen hij vroeg wat ik hem wilde geven, zei ik €250,-. We waren direct klaar.
Dus weer op zoek gegaan naar iets anders.
Van alles gezien, op van alles gereageerd. Maar toen stond er ineens een Renault Clio 1.2RN te koop bij een garage een durpke verder. Hier zou nog flink wat aan gebeuren. Een nieuwe APK, voorbanden met beter profiel, rechtsvoor een nieuwe remlager(ofzoiets). Prima!
Testrit gemaakt. Was ijskoud bij starten, stond ook al een tijdje stil, maar startte goed. Reed goed weg. Er zat wat vocht in de auto, maar dit is niet zo erg vond ik.
Toen ik de verwarming aandeed en even flink liet blazen om de condens weg te stomen, had ik even een visioen van een vismarkt. T**ing, wat een stank kwam er uit dat ding zeg!
Maar goed. Uiterlijk was hij rood, zoals deze modelletjes zo'n aparte bordeauxrode kleur hebben. Rechts mistte hij achter het zwarte randje en had die daar een deukje. "Boeiend?!", dacht ik, "ik zal vast ook nog wel iets raken."
Ik was verkocht.
Terug bij de garage even gepraat met de eigenaar. Aangegeven dat de verwarming stonk naar rotte vis en of hij hier even naar wilde kijken. Uiteraard.
Een prijs afgesproken van €550,-. De vraagprijs was €695,-. Prima dealtje, vond ik. Maar wie ben ik? Ik heb de ballen verstand van techniek!
De auto zou ik de volgende dag kunnen ophalen. Ik de hele dag in spanning, want ja, moest toch nog even op de scooter naar het werk. Net in de slechtste tijd van het jaar, de horrorwinter bleef uit, maar hagel en takken versperde mijn zicht en de weg. Niet fijn als je 30 minuten daardoor heen moet rijden (25km afstand, 55km snelheid).
De volgende dag werd ik wakker en had ik een smsje gekregen. De waterpomp bleek kapot te zijn, of ik ook direct de distributieriem wilde vervangen. De kosten zouden al met al €120,- bedragen (materiaalkosten). Hij bood mij aan één derde van de prijs (40,-) te betalen, hij zou de rest doen. Prima.
Toen ik hem diezelfde dag nog kon ophalen was ik zo blij als een kind. De radiateur was ook verschoond en hij wachtte nog even tot de coolfan aan zou slaan. Toen ik binnenkwam, sprong die aan en ik kon weg rijden. De garage zou de auto voor mij ook nog schoonmaken, van binnen en buiten, maar ik was zo ongeduldig, dat ik zei, "laat maar lekker zitten! "
Met slechts 139.xxx op de teller en NAP, vond ik dat ik een prima wagentje had bemachtigd.
Hoewel ik 3 verschillende merken banden erop heb liggen, vind ik de wegligging erg fijn. Je voelt wel zeer intens het wegdek. Er zit ook nog eens stuurbekrachtiging op, wat het manoeuvreren net effe wat gemakkelijker maakt.
Ik moest wel direct tanken, en gelijk helemaal volgooien ook want hij was net helemaal leeg (erg balen i.v.m. rommeltjes in de tank!).
Maar het is niet anders.
Ik heb de auto nu een kleine twee maanden in mijn bezit en ben erg tevreden over dit kleine koekbotsautoblikwagentje.
Tot op heden heb ik niet echt problemen met de auto, maar verwacht ik wel binnen afzienbare tijd wat onderhoud.
Ik hoor een rem heel licht piepen, dit is volgens mij sinds vandaag(letterlijk), dus kan ook aan mij liggen. Winterbandjes vond ik niet nodig, die horrorwinter is lekker weg gebleven. Mocht die alsnog komen, weet ik ze te vinden.
Al met al, tot zover, een prima wagentje.
Heeft weinig luxe, geen elec. ramen, deurvergrendeling of airco. Wel een (schone) radiateur en een door mij aangeschafte radio met mp3, usb en 3,5mmjackoptie, de vorige was een cassettespeler, dit vond ik wel erg authentiek. Omdat ik pas de 4e eigenaar ben, de garage was de derde dus feitelijk ben ik de derde eigenaar die hem daadwerkelijk gebruikt, alle onderhoudsboekjes erbij heb (die door éérste eigenaar is aangevuld, maar niet door de tweede, maar vanaf mij weer wel), denk ik dat ik goed geslaagd ben.
Wel merk je aan het autootje dat die met zijn 800kg niet snel flinke windsnelheden kan trotseren op een snelheid van >100km, dan gaat die toch best snel heen en weer.
Het gaspedaal had wat speling, dit is opgelost door de stationairkabel wat strakker te stellen, hierdoor trekt die wel een stuk fijner op!
Conclusie:
Kleur: Bordeauxrood
Wegenbelasting: 17 euro p maand
Verbruik: 1 op 12 minimaal (ben ik nog niet over uit, maar meer of gelijk aan mijn eis, dat zeker)
Verzekering: 60,- p maand bij Univé
Aankoopprijs: (max. 600) Betaald: 590,-
Merk: Renault
Motorinhoud: 1.2 RN
APK: Tot 20 december 2012
Onderhoud: Zo weinig mogelijk
Luxe: Weinig, heeft verwarming, een lampje in de auto, en verder vrij weinig
Ik houd jullie op de hoogte mocht er iets veranderen! Tot nu toe Kwalitatief Uitermate Tevreden!
Het vervolg en de ellende van het eerste bakkie!
- 148.000 km
Toen ik met het verhaal startte in december 2011, had ik net mijn rijbewijs en net mijn auto.
Inmiddels zijn we meer dan een half jaar verder en is er het nodige gebeurd met de Clio.
Ik kocht hem op 139.000km voor 550,-, er moest direct een nieuwe distributieriem, waterpomp en lager rechtsvoor op. Kosten €40,-. Totale aankoop dus 590.
Begin maart reed ik zoals gewoonlijk met de Clio. Opeens hoorde ik een knik en kwam ik niet meer vooruit. Liet de koppeling verder opkomen en kwam uiteindelijk verder. Naar de garage er mee...koppeling kapot, dat idee had ik al!
Dit zou mij volgens Cliokenners zo'n 600 euro gaan kosten. Hier stond ik niet op te wachten en dus zou het dan einde Clio zijn voor mij. De garage bleek relax en maakte een mooie prijsafspraak van 275 euro.
Een paar dagen later haalde ik de Clio weer op, reed ik ermee naar het tankstation. Sta ik te tanken, kijk ik naar voorkant, loopt er allemaal bruine vloeistof onder mijn auto vandaan. Niet druppelend, maar stromend. Ik kijken, hele bumper verrot van dat spul. Geen idee wat het was, maar hoppa terug naar de garage! Uitkomst: Radiateur gesprongen. Geweldig.
Net 275 euro erin gepompt en nog geen half uur late ris het alweer raak. Dit bedrag zou een stuk lager zijn en die koppeling zat er toch al in...dit kon er nog wel bij. Hoppa nog een prijsafspraak! 80 euro erin en een gevulde radiateur.
Dit alle gebeurde op 142.000km. Ik had dus net 3000km gereden in ongeveer 3 maanden tijd.
Nu, eind mei zit ik op 148.000km. Aardig wat in zo'n korte tijd, vind ik zelf maar ik bleef niet gevrijwaard van problemen.
Want sinds de reparatie van de radiateur, liep de Clio enorm hoog in stationaire stand.
Het leek wel alsof die zich zou opblazen.
Beetje onderzoek gedaan, het zou gaan om het gasklephuis wat niet goed zou sluiten of de stappenmotor. Hij schokte niet dus gingen we uit van een vervuild gasklephuis.
Alles er af en kijken naar het gasklephuis, maar dat bleek het ook niet te zijn. Was niet erg smerig of zo en sloot ook goed.
Het moest dus wel de stappenmotor zijn. Hier even naar gekeken, schoongemaakt en er weer in gezet. Gevolg: Of heel laag of heel hoog stationair, uitvallen tijdens rijden en in bochten (leuk op zo'n moment dat je stuurblokkering er dan in schiet) en schokkend rijden. Nu was het toch wel einde oefening.
Op zoek gegaan naar een gasklephuis en stappenmotor ineen, wel zo handig te vervangen. Was niet heel makkelijk te vinden in de omgeving dus nog maar even doorgereden ermee.
Toen begon ik te twijfelen. Weg met dat ding, starten ging ook steeds slechter (kwam door stappenmotor) of toch maar houden en reparen.
Uiteindelijk gekozen vandaag te repareren. Omdat er ook een of andere randdebiel langs mijn linkerspiegel gelopen was, was het binnenwerk kapot. Moest dus nieuwe spiegel hebben. Naar de sloop gegaan, 50 euro voor beide onderdelen (stappenmotor en spiegel). Het er zelf op gezet en ik heb weer een auto die rijdt als een zonnetje!
Tot op heden toch nog steeds tevreden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
