Renault Clio Hybrid 145 E-Tech Engineered (2023)

autoreview

Renault Clio Hybrid 145 E-Tech Engineered (2023)

Signalement

UitvoeringClio Hybrid 145 E-Tech Engineered
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst1.766 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 853 km

Op 21/08/2023 was het dan eindelijk zo ver, ik mocht de Renault Clio E-tech Engineered ophalen bij de dealer in de buurt. De auto was besteld in januari en stond al van 19/06/23 op het importcentrum in Antwerpen, hier heeft hij 8,5 weken gestaan door chaos en tekort aan chauffeurs. Ze hebben de auto vaak moeten verplaatsen precies, want de wagen werd afgeleverd met 20km op de teller, nog nooit gehad bij mijn vorige nieuwe wagens. (Die zaten meestal tussen de 5 en 8km).

Vandaag op 30/08/23 heb ik er bijna 900km mee afgelegd en een keer getankt om te zien wat het verbruik is, tijd voor de eerste ervaringen dus! Ik zal beginnen met de grote pluspunten tot nu toe.

+ Het verbruik. De BC gaf aan toen ik nog 90km te rijden had, dat ik een verbruik had van 4.0/100km. Dit is natuurlijk de BC en die kan nogal afwijken, weet ik uit ervaring. Eenmaal getankt kwam het echte verbruik op 4.01/100km, zeer accuraat dus, en ook nog eens zeer zuinig!
+De geluidsinstallatie. Ik heb gewoon de standaard boxen, en dus niet de Bose optie. Maar het geluid dat uit deze standaardboxen komt is verrassend goed! Je kan het ook goed naar smaak instellen, de bas is ook echt top!
+Wegligging. De wegligging van de Clio is erg goed, hij ligt als een blok op de weg, de zwaarte van de auto zal hierbij helpen.
+De rijmodi. De Clio heeft 3 rijmodi om uit te kiezen. MySense, Sport en Eco. Ik wissel vaak af tussen deze 3 heb ik al gemerkt, waarvan ik MySense het meeste gebruik omdat je deze naar smaak kan afstellen. Sport gebruik ik vooral voor de vlotte acceleratie (en die Clio zoeft er vandoor, wat een kracht, de 145pk komt goed tot zijn recht!) en Eco gebruik ik als ik een rustig ritje voor de boeg heb.
+De verlichting. De achterlichten, koplampen en mistlampen zijn allemaal LED en geven fantastisch licht in het donker. De RS-line dagrijverlichting is ook mooi om naar te kijken.
+Het visuele plezier. Mijn Clio is uitgerust in het schaliegrijs, en deze is in combinatie met de goudkleurige en zwarte accenten erg mooi. Het goud zit in de voorbumper, zijstrips en een stripje achter, alsook in het dashboard, het stuur en in de stiksels van de stoelen. De zwarte accenten zijn terug te vinden in de Renault logo's buiten, de zijspiegels en de haaienvin antenne. Ook heeft de Clio achteraan zeer donker getinte ruiten, wat ook de sportieve look ten goede doet. Ook zijn er E-tech Engineered instaplijsten aanwezig, met goud en zwart.
+Het digitale dashboard. Deze is prachtig en haarscherp. Je kan deze naar smaak instellen en de brandstof- en accumeter zijn zeer accuraat omdat de streepjes per millimeter verdwijnen en niet per streep zoals in veel auto's wel het geval is.
+De velgen. De velgen zijn een mooie 17" groot en hier
ook zijn de gouden accenten op te zien, prachtig!
+One pedal driving. Dit is dankzij de B-stand op de schakelpook perfect mogelijk. Ik was hier zeer snel mee weg en ik hoef te remmen nog maar zelden aan te tikken, wat een genot!
+Sfeerverlichting. Over de middenconsole loopt een streep sfeerverlichting. Het is niet veel, maar wel tof om het in een leuk kleurtje in te stellen. Je digitale display past mee aan met de kleur.
+Stilte. De stilte aan boord in elektrische modus is zalig.
+Draadloze Apple Carplay. Nergens in de optielijst stond dat Carplay draadloos was, maar tot mijn grote verrassing was dit wel zo! Des te beter.

Wat ook wel vernoemd mag worden is dat zelfs met de airco aan de auto nog veel elektrisch rijdt.
Dan is het nu tijd voor de tussenin punten.

+/-De stoelen. De stoelen zitten op zich wel goed, sportief! De zijdelingse steun is perfect. Maar je kan de zitting bijvoorbeeld niet kantelen, waardoor het zitvlak eigenlijk vrij klein is tenzij je je stoel ver naar achteren zet, maar dan is het stuur ook weer ver weg. Ik ben zelf 183cm groot en zit niet súper achter het stuur. Het is niet heel storend gelukkig, er valt mee te leven.
+/-De velgen/banden. De velgen/banden zijn vrij rumoerig op betonnen wegen die in België nog veel te vinden zijn. Het is niet heel storend, maar wel aanwezig. Op goed asfalt merk je er niks van!
+/-Het touchscreen. Deze is groot en erg mooi om te zien! Apple Carplay werkt hier ook héél erg goed op. Maar hij staat bij de tussenin punten omdat het hoofdmenu van het scherm zelf erg traag is. Als je op het hoofdmenu zit en wilt swipen tussen de menu's voor je eigen ingestelde widgets, doet hij dit aan een volle 1 FPS, en hij registreert je zijwaartse swipe vaak ook niet. In het instellingen menu heb je hier dan weer totaal geen last van.

En dan de minpunten.

-Draadloos opladen. Het draadloos opladen zit niet in mijn auto, terwijl ik het wel had aangevinkt. Door een fout bij de dealer is het er niet in geplaatst. De dealer zoekt naar een oplossing om dit achteraf nog in te bouwen.
-Het rumoer van de motor. Als de motor begint met de accu bij te laden, doet hij dit in hoge toeren. Dit kan als de muziek niet te hard staat best storend zijn. Hij zoemt dan aan 16L/100km. In de sportmodus is dit beter, dan laadt hij constant aan 7L/100km wat een stuk minder lawaai geeft. Het kleine voordeel wel als hij zo hard oplaadt, is dat dit van korte duur is.
Ook heeft de auto moeite met opschakelen soms, hij gaat dan hoog in toeren vooraleer hij opschakelt. Door het gaspedaal lichtjes te liften kan je een opschakeling afdwingen.
-De middenconsole. Deze is erg hard en zeer onaangenaam om op lange ritten met je knie tegen te leunen, er ontstaat al snel een pijnpunt op je knie.
-Achteruitrijcamera. De kwaliteit van deze camera is zeer slecht, maar goed, je kan er op zien wat nodig maar wel super wazig.

Dit zijn mijn bevindingen tot nu toe! Ik rij een 30.000km per jaar, dus er zullen rap meer ervaringen volgen. Voor de geïnteresseerden hou ik hier ook een verbruiksmonitor bij.

Kleine updates

  • 1.766 km

Een paar kleine updates over de auto.
Dankzij de opmerking van een gebruiker hier, heb ik nog eens wat aan de middenarmsteun zitten sjorren, en deze is inderdaad tóch te verstellen! Een opluchting en het "tussenin"puntje is dan ook verwijderd hierboven.

Het verbruik is bij de 2e tankbeurt op een 4,38l/100km neergekomen, nog altijd zeer nette getallen.

Ondertussen is mij opgevallen dat mijn mistlampen durven flitsen bij donkere ritjes en enkel bij het afremmen. Ik had in een andere Clio Hybrid review gelezen dat deze persoon, en mensen in de reacties, dit probleem ook hadden. Er is schijnbaar nog geen oplossing voor gevonden, want ook mijn Clio doet het dus ook willekeurig. Een vreemd fenomeen!

Dan een update over de draadloze oplader. Toen ik antwoord kreeg van de dealer, kwam er een verhaal dat de draadloze lader niet meer bij de standaarduitrusting zat vanaf januari. In december wel nog. Een vreemd verhaal want in de tool van de dealer vroegen ze mij nog "met of zonder draadloze lader?" Waar ik duidelijk "met" heb gezegd, de optie was er dus.
Na wat heen en weer bellen en mailen, zijn Renault België en de dealer bereid de draadloze oplader toch voor mij te betalen en te installeren. Gelukkig maar! Want het was een zeer verwarrende situatie.
Deze gaat er dus binnenkort inzitten, fijn!

Het laatste is dat er sinds vandaag een rammel achterin zit, en dit lijkt van de zitting achteraan te komen, deze klappert opeens. Ik heb de zitting eens neergeklapt en terug in het "slot" geklikt, en nu lijkt het gedaan te zijn. Ik ga dit in de gaten houden.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.