Renault Clio Hybrid 140 Zen (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio Hybrid 140 Zen |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 6.000 km |
Renault Clio Zen E-tech
- 14 km
Nou, daar is hij dan! De nieuwe Renault Clio E-tech in de Zen uitvoering. Wat een fantastisch auto zeg, ik kan er niets negatiefs over zeggen. Maar ik ben dan ook snel tevreden, dat dan weer wel. Wat voor mij belangrijk is aan een auto op volgorde van belangrijkheid: Veilig, comfortabel, stil, zuinig, rap en mooi. Ja, ik vind dit een erg mooie auto maar dat is voor mij dus het minst belangrijk. Jaren een Toyota Prius 2 als lease auto gehad en die vond ik helemaal niet mooi maar wel geweldig om in te rijden. Ik was toen ook zeer onder de indruk van de hybride techniek, vandaar dat ik ook de Clio E-tech heb aangeschaft. Meestal Franse auto’s gehad. De laatste jaren ook wel wat pech gehad met auto’s.... Dit is dus niet expliciet een Clio E-tech review maar er staan al prachtige reviews over de Cilo E-tech. Ondanks dat ik geen kenner ben ga ik wat meer in op de techniek.
Hoe dat zo, dat ik de laatste jaren toch wel pech heb met het aanschaffen van auto’s. Dit ging voornamelijk om een Peugeot 208 en een Peugeot 207 CC. Begin deze eeuw werd onder druk van milieu wetgeving gewerkt aan zuinige motoren met zo min mogelijk uitstoot. De consument was inmiddels wel gewent geraakt aan veel vermogen en van 0 to 100 in toch wel maximaal 12 seconden. In de zeventiger jaren reden we nog massaal met een Renault 4 of een dafje met een Imperial vol geladen, een aanhanger en met 4 of 5 man naar Spanje en met een beetje mazzel deed je van 0 tot 100 in 40 seconden, er van uitgaande dat hij de 100 nog kon halen… En dan ook nog in zuid Frankrijk 5 of 6% omhoog op de snelweg.
Die tijd is allang voorbij en nu zitten we in een 24-7 tijd waar alles snel moet. Auto’s zijn groter, sneller maar vooral ook veiliger en veel zwaarder geworden. Onder druk van overheden en milieu wetgeving zijn er dus downsize motoren ontwikkeld die klein, zuinig zijn én veel vermogen leveren met een turbo en/of compressor. In 2017 hebben we een Peugeot 208 aangeschaft met een puretech 3 cilinder 1200 cc. Nog geen 4 jaar oud maar keurig onderhouden, zag er uit als nieuw maar had wel al ruim een ton gelopen. Op vakantie naar zuid Frankrijk bleek hij wel wat olie te gebruiken. Wel wat veel eigenlijk. Van de dealer hoorden we dat dit bij deze auto vrij normaal is. Maar bij de 150.000 km hadden we er toch al aardig wat liters olie in gegoten. We hadden inmiddels onze zinnen gezet op een cabrio en naar verschillende merken en types rondgekeken. En toen kwamen we een Peugeot 207 cc tegen. Een hele fraaie auto met een klapdak, de 4 cilinder 1600 VTI versie zonder turbo. Omdat ik altijd de tankbeurten bijhoud kwamen we er op een gegeven moment achter dat het verbruik nogal wisselend uitpakte. En op een gegeven moment kon de auto ook behoorlijk maar benzine stinken direct na het starten. En er ging ook nogal wat olie in. Toen ben ik maar eens op internet gaan zoeken of daar iets over te vinden was.
En ja hoor, daar is met een beetje goeie wil zat over te vinden. De meeste problemen zijn er met de door PSA ontwikkelde THP (turbo high pressure) van 151 pk die in Citroens, BMW’s Mini’s en Peugeot’s kan zitten. De VTI is de THP zonder turbo. Een prijswinnende motor vanwege zijn zuinigheid en power. Toch kwamen al vrij snel de problemen aan de oppervlakte, overmatige interne vervuiling, vermogensverlies, uitgerekte distributieketting en zelfs getordeerde krukassen, kapotte keerringen en vervormde zuigers. Dat wisten we natuurlijk allemaal niet toen we de auto aanschafte. Dit zijn reparaties die al gauw richting de 5000 euro gaan maar als je langer wacht met reviseren loopt het nog meer op en de schade kan onherstelbaar worden. En als je de motor laat reviseren begint het proces van voren af aan. Te snel ontwikkeld, onvoldoende getest en de consument zit met de ellende. Auto fabrikanten zijn dus gaan downgraden. Veel kleine driecilinders van 1000 of 1200 cc en vaak met een turbo. Onder hoge druk ingespoten brandstof en de turbo voor de vereiste zuurstof. De motoren zijn vaak vrij licht uitgevoerd, zijn op papier zuinig en schoon maar niets is minder waar!
Na deze ellende een nieuwe Renault Twingo gekocht en dat is echt een heel leuk autootje. Veel negatieve reviews. Als je naar de Twingo kijkt zonder dat je er ooit in hebt gereden dan zie je van een afstand al dat deze auto zijwind gevoelig is. 1.0 motor. 900 kilo en vrij hoog, zo moeilijk is dat niet. Maar dan lees je dat iemand met windkracht 8 en 135 per uur op de snelweg vrachtauto’s gaat inhalen en vind het dan raar dat hij wat moet bijsturen…. En noemt een Renault Twingo dan een rijdende doodskist. Volgens mij ben je dan niet helemaal goed bij je hoofd. Maar de Twingo heeft ook een zogenaamde “gedowngrade” 3 cilinder motor, klein, licht en toch wel wat vermogen in zo een klein ding. Prima motor maar ja, hij was net nieuw… En we wilden eigenlijk ook een automaat hebben. De Twingo automaat is veel te duur voor een stads auto dus ook naar andere merken gekeken zoals de Toyota Yaris Hybrid. En toen zag ik ineens dat de Renault Clio in augustus 2020 leverbaar was als hybrid! Nou vonden we dat altijd al een leuke wagen maar nu kwam hij pas echt in het vizier. Weer een mooi bedrag gescoord voor de nog zo goed als nieuwe Twingo en een Renault Clio Zen E-tech hybrid gekocht met wat leuke extra opties zoals Pack Easylink navigatie en Pack Comfort. Maar wel eerst uitgezocht met wat voor motor ik te maken krijg. Voor mij geen downsizing meer, ik heb mijn lesgeld betaald. Ja, en dan toch nog wat E-tech review.
Op internet is te vinden dat het om een “Nissan” motor gaat. Dat is echter iets te kort door de bocht. De basis is inderdaad de door in 2005 door Renault en Nissan ontwikkelde motor onder de naam van Nissan de HR17DE en voor Renault de H4M 1600 cc motor. Deze motor is in veel Nissans te vinden vandaar dat je dat op het net leest. De motor staat bekent als betrouwbaar en duurzaam. De motor is echter zo ver aangepast dat je eigenlijk van een hele nieuwe motor kan spreken. Het is een zogenaamde Atkinson motor en dat is een motor met een (en nu wordt het wel erg technisch) korte inlaat en compressie slag en een lange arbeid en uitlaat slag. Simpel gezegd, de cilinder heeft meer tijd en ruimte om het brandstofmengsel volledig te verbranden en is dus zeer efficiënt en schoner ga je een ontploffingsmotor niet krijgen. James Atkinson had een ingewikkeld systeem bedacht met heel veel stangen en bewegingen in de motor maar moderne motoren hebben hetzelfde resultaat met slim bedachte kleptiming. Klein stukje geschiedenis, vind ik altijd leuk. Etienne Lenoir bouwde in 1863 zijn eerste verbrandingsmotor met een rendement van 5% en Nikolaus Otto had deze in 1878 dusdanig verbeterd dat het een commercieel succes werd. In 1882 bouwde James Atkinson een meer efficiënte versie, de Atkinson motor, met als nadeel dat deze minder vermogen heeft. Op deze site heeft Cornelis-schetst er ook een filmpje over. Dit type motor is door de jaren heen gebruikt in auto’s met meer dan 6 cilinders waar vermogen toch vaak wel voldoende is en maximaal vermogen niet het belangrijkste doel is. Maar nu met de hybride techniek vang je dat gebrek aan vermogen natuurlijk op met de elektro motor, vandaar dat de meeste hybride auto’s een Atkinson motor hebben, zo ook onze Clio E-tech! De meest efficiënte, zuinige en schone manier van auto rijden met een benzine motor. En dan de versnellingen, tja, nieuwe techniek en komt uit F1. Acht jaar aan ontwikkeld en dus ook uitvoerig getest in de formule 1. Er zijn nogal wat mensen die voor de vertrouwde techniek van Toyota gaan maar nieuwe, moderne techniek vind ik boeiend, durf dat wel aan. De Clio E-tech zit met de duurtest al boven de anderhalf miljoen kilometer. Je leest op internet over 4, 6 en 8 versnellingen. De benzine motor heeft er 4. Eigenlijk 6 maar de eerste 2 zijn vervallen vanwege de elektrische starter met 2 standen en dan heeft de grotere elektrisch hulpmotor ook 2 standen. Ik vind dus 8 versnellingen, niet gesynchroniseerd en geen koppeling. Je hoeft er niet over na te denken, de elektronica regelt het allemaal.
Wat kan ik verder nog zeggen over mijn Clio E-tech… Ik vind het een grandioze auto. Ik ben niet zo van de streepjes, lampjes en frutsels en hou niet van opzichtige lichtmetalen velgen. Ik vind de dopjes prima, ziet er netjes uit. Ik vind dat enorme bediening scherm een beetje over de top dus vandaar de 7 inch gekozen, kwestie van smaak en het is de Zen dus minder knoppen. Het is een chique wagentje. Ik kreeg de accessoire lijst van de dealer en wist niets te verzinnen maar uiteindelijk maar een sharkfin erop laten zetten, is wel handig in de wasstraat. Nogmaals: ik ben geen technicus dus mocht er iets staan dat niet helemaal klopt, niet boos worden maar geef een reactie, word ik ook wijzer van. Ik heb mijn best gedaan om e.e.a. uit te zoeken.
Renault Clio Zen E-tech deel 2
- 400 km
@DIESIL, Kijk, het is maar wat je gewent bent en waar je jezelf lekker bij voelt. Ik bij Franse auto’s. Ik heb ook drie Citroëns BX gehad, geweldige auto in die tijd. Japanners is ook prima kwaliteit, ik heb ook in Nissan's, Toyota’s en Mazda’s gereden, allemaal prima auto’s maar mijn voorkeur ligt bij Frans. Ik kan nog niet heel veel roepen over de Clio, zit net aan de 400 km, maar wat opvalt is het gemak van “one pedal drive”, dat is echt heel relaxed rijden. Het zicht rondom is prima, alles werkt naar behoren dus so far so good, ik heb er het volste vertrouwen in. Ook @T8024061, Als ik nieuws heb over de ervaring met m’n nieuwe Clio zal ik dat aanvullen.
Ik had bij de foto’s een gifje gedaan van de atkinson motor maar daar maakt autoweek een jpg van dus dan doet hij het niet. Dit is de link: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Atkinson_Engine_with_Intake.gif
RENAULT CLIO ZEN E-TECH DEEL 3
- 500 km
Ik heb het genoegen gehad om ruim drie jaar in een Toyota Prius 2 te rijden. Ik kreeg aangeboden om over te stappen naar een Prius en die was zo maar 100 euro per maand goedkoper mede vanwege de 4% bijtelling. De overheid wilde op die manier het Nederlands wagenpark milieu vriendelijker maken. Klein detail is dat de meeste Priussen zijn verdwenen naar het oostblok. Net zoals de Mitsubishi Outlander PHEV die je een paar jaar geleden in iedere straat tegenkwam. Zal met al de Tesla’s ook wel gebeuren… Maar ik dwaal af. Ik vond het oprecht jammer dat hij na 180.000 km weg moest. Dat is echter wel 10 jaar geleden en er is bij Toyota inmiddels ook wel het één en ander verbeterd. De Prius 2 kan elektrisch een beetje rollen maar geen afstand afleggen, je rijdt dus voornamelijk op de benzine motor. De Toyota’s van nu kunnen net zoals de Clio nu een bepaalde afstand en snelheid halen op de elektromotor. Ik ben dus in een Toyota Prius 2 gaan rijden en wat ik daar over kan zeggen is dat ik er nooit ellende mee heb gehad. Vanaf het begin werkte alles en dat was na 180.000 nog zo. Nooit iets stuk gegaan. Wel een altijd gierende motor in combinatie met de CVT automaat maar dat hoort zo denk ik. De Yaris 2020 hybrid heeft nog steeds de CVT en dat is dus weinig vernieuwend, alleen dat is voor mij al een reden genoeg om voor de Clio te kiezen. Ik heb er niet mee gereden maar als er geen Clio E-tech was gekomen dan was het vast een Yaris hybrid geworden. Hij heeft een 3 cilinder 1500 cc en dan krijg ik gelijk jeuk maar de Peugeot 207 cc met de VTI 4 cilinder was een downsizer en dat is de motor van de nieuwe Yaris niet gelukkig, dat is een atmosferische blokje. Als ik kan kiezen tussen een 3 en een 4 cilinder zal het de 4 cilinder worden want dat loopt net wat mooier, net zoals een 6 cilinder ook weer mooier loopt dan een 4 cilinder.
Maar de Clio heeft voor mij wat meer te bieden qua comfort en de Clio is veel stiller, vind ik een voordeel. En ik hou van Franse auto’s. De Yaris is voor het geld wat rijker uitgerust maar dat vind ik altijd wat geneuzel in de marges. Ik heb een filmpje gezien waar een autojournalist valt over het feit dat bij de Clio het knopje van de alarmlichten niet in het midden zit. Dat is ook best lastig met 8 knopjes…Maar dan kan ik je als “autojournalist” al niet meer serieus nemen. Ik heb er een hekel aan als auto’s worden afgekraakt en zeker als het om dergelijke onbenulligheden gaat. De Yaris heeft bijvoorbeeld standaard adaptive cruise control maar ik wil ook wel zelf een beetje blijven nadenken en vooral opletten, ik ben nog niet zo’n voorstander van autonoom rijden en daar gaat het steeds meer naar toe met al die mooie voorzieningen. Tja, dat is een keuze. Wat dan wel weer grappig is: in de Yaris zit een airbag tussen de bestuurder en de bijrijder. De Renault Clio heeft een wat meer chique uitstraling en de Toyota Yaris ziet er wat ondeugender uit, maar dat zal nooit mijn keuze bepalen. Of de Clio E-tech 180.000 km zonder problemen gaat rijden, geen idee, we gaan het zien! Maar ze heeft alles van een kwalitatief geweldige auto dus ik denk dat dat wel goed komt. Toyota’s zijn hele goede auto’s maar echt slecht auto’s worden er niet gemaakt, toch? Het is altijd en kwestie van voorkeur, smaak en budget. Nog niet veel kilometers gemaakt in de “oudste Muze van oppergod Zeus” (Clio) maar dat gaat nog wel komen en mijn ervaringen zal ik delen.
RENAULT CLIO ZEN E-TECH DEEL 4
- 2.437 km
Nu meer dan 2000 km gereden dus tijd voor een update! Hoe gaat het met de Clio? Nou, best! De auto bevalt uitstekend. Ik zal eens wat items doornemen…. Veiligheid: Daar kan je eigenlijk pas iets over zeggen als je een flinke klapper hebt gemaakt en ik hoop dat dit nooit gebeurd natuurlijk. Ik moest wel een keer flink in de ankers toen er een klein kind op zijn fietsje tussen twee auto’s vandaan kwam maar de Clio was me net voor met ingrijpen. Nadat ik van de schrik was bekomen was dat wel cool… Comfort: Prima stoelen, zit goed, ook bij een lange rit. Alles is overzichtelijk alleen links over je schouder kijken is opletten geblazen! Met rechts over je schouder kijken heb je prima zicht. Prima onderstel. Stil: Stil is de Clio zeker en al helemaal als je je rechtervoet in bedwang houdt. Ook de airco is bovengemiddeld stil en werkt uitstekend. Zuinig: Hmmm, dat valt een beetje tegen. Tot nu toe voornamelijk alleen maar korte ritjes gereden in de kou maar afgelopen week een keer 400 km snelweg. En in het begin in de standaard modus gereden en genoten van de acceleratie! Gevalletje rechtervoet dus. Nu rij ik al een tijdje in de ECO modus en gedraag me meer en zit nu gemiddeld aan de 1 op 20. Dit vind ik acceptabel maar het zou nog wel wat beter kunnen en ik denk dat dit ook wel gaat gebeuren. Rap: Ja, dat is de Clio zeker! Ook in de ECO modus. De Clio doet dan aan een ander energie beheer en rijdt van stilstand altijd elektrisch weg en dat wegrijden kost het meeste energie. En dat elektrisch wegrijden gaat behoorlijk rap. Ik rij veel korte stukjes in de bebouwde kom dus in de B stand maar op de snelweg is de “D van drive” beter om in te rijden. Dat overschakelen van B naar D gaat perfect tijdens het rijden en je merkt het direct. Een beetje slim mee omgaan dus… Mooi: Best een fraaie auto om te zien vind ik. Ook het interieur ziet er chic uit. En alles werkt naar behoren, ook het infotainment systeem, prima hoor.
Ik ben dus eigenlijk wel heel tevreden over mijn Renault Clio. Alles wat een auto moet hebben. En ik schreef het al eerder: Ben niet zo van een overkill aan accessoires, knopjes kleurtjes, lampjes en zo. De optie “blauwe EV accenten” wat moet ik ermee? De hele auto is al blauw. Het zal misschien bij een andere kleur leuk uitkomen maar dan nog…. Ieder het zijne. Ik heb de ZEN, de variant met een hard-plastic dashboard i.p.v. de zachte versie maar ik vind dat niet interessant. Het ziet er net zo mooi uit…. Het veert alleen niet mee als je er op drukt. Vooral niet op drukken zou ik zeggen. Wat dat betreft is een auto ook wel een beetje een mode artikel geworden. Ik zou nog wel een relaas kunnen houden over wel of geen lichtmetalen wielen maar dat is een andere topic.
Verbeteringen? Tja, er valt altijd wel wat te zeuren natuurlijk… De dode hoek naar links? Dan had ik de optie dode hoek signalering maar moeten kiezen, aan het zicht valt niets te doen. Goed opletten dus met inhalen op de snelweg maar goed opletten moet je sowieso. Verder zou ik het handig vinden als je de rijmodus vast kan instellen zodat de Clio in mijn geval altijd in de ECO modus staat, nu vergeet ik het soms. Maar het is een detail, ik ga daar niet over mailen met Renault of zo en wellicht zit dat een keer in een firmware update. Ben je een autorijder in het B segment? En rijdt je graag in een hatchback? Dan kan ik je de Renault Clio E-tech van harte aanbevelen.
1 jaar in de Renault Clio Hybrid
- 6.000 km
Nou, nu een jaarlang in de Clio E-tech gereden en de kilometerstand staat op 6000 kilometer en een beetje. Dat is best bevallen, een prima auto deze in Bursa, Turkije (https://www.oyak-renault.com) gebouwde Renault Clio, maar voor mij is het gewoon een fransoos hoor. De Clio voldoet aan alle verwachtingen. Ik ga al mijn eisen nog maar eens langs in volgorde van belangrijkheid.... Veilig: 5 sterren met crashtest dummies maar dat weet je pas als je zelf een keer een klapper maakt en ik hoop dat dit nooit gebeurt natuurlijk. Comfortabel: Voor mij meer dan voldoende, prima stoelen, overzichtelijk dashboard, prettig geveerd, prima. Stil: absoluut! Zeker als je beetje normaal rijdt. Zuinig: tegen de 1 op 23, vind ik heel netjes. Rap: Ook in de eco stand gaat de Clio prima vooruit. Mooi: Ja hoor, het is een nette verschijning. Ik hou niet zo van opzichtige zaken maar meer van een ingetogen modelletje. Ter illustratie: Ik zou eerder gaan voor een Alpine of een Maserati in plaats van een Ferrari of Lamborghini. (Buiten beschouwing gelaten of ik überhaupt wel in zo'n raceauto zou willen rijden en zou kunnen betalen natuurlijk). Ik heb ronduit een hekel aan van die opzichtige en vaak veel te grote lichtmetalen velgen. Vaak past het helemaal niet bij de auto en als er een paar inch groter is gekozen al helemaal niet. Te groot en een opengewerkt model wiel en dan zitten de standaard remschijven er nog op. Technisch is het een goed idee om dan ook voor grotere schijven te gaan maar daar denkt blijkbaar niemand over na. Maar goed, voor de dealers is het leuke handel.
Ik heb niets te zeuren dus? Nee, eigenlijk niet echt. Alhoewel.... Een Hollander heeft altijd wel wat natuurlijk. Het lukt me niet om voor de navigatie een standaard kaart in te stellen om automatisch vanuit de auto die kaart te kunnen updaten. Ik ken inmiddels de handleiding uit mijn hoofd maar helaas. De software updates gaan prima dus ik kan ervan uitgaan dat de instellingen goed staan. Een chat met Renault Nederland, zeer behulpzaam en heel aardig en er gaat een bericht naar mijn dealer. Ik hoor niets van de dealer totdat ik er zelf langs ga vanwege een “niet dringende” terugroepactie, een verbeterde instelling van de versnelling of zoiets. Gelijk even over de “standaard kaart” gehad en ook bij de dealer heel vriendelijk en behulpzaam en het komt na enige gefronste blikken erop neer dat het goed komt zodra en een daadwerkelijke update beschikbaar is. Dit blijkt onjuist dus ben ik zelf aan de slag gegaan met de Renault CONNECT Toolbox en een USB-stick. Je ontkomt daar sowieso niet aan want ook België, Luxemburg, Frankrijk, Italië en Spanje wil ik ook updaten en in de auto kan je maar één kaart instellen voor de auto-update. Niet zo boeiend dus en met de USB-stick gaat het prima maar wellicht een leermomentje voor Renault.
Ik ben dus eigenlijk wel heel tevreden met de Clio Hybrid, een aanrader als je in dit segment rijdt. Vol vertrouwen ga ik het tweede jaar in met deze fantastisch auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
