Renault Clio Hybrid 140 R.S. Line (2020) #2

autoreview

Renault Clio Hybrid 140 R.S. Line (2020)

Signalement

UitvoeringClio Hybrid 140 R.S. Line
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf12.000 km
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Uitstekende upgrade van Toyota Yaris Hybrid

  • 30.000 km

Aangezien ik m'n Clio 5 Hybrid 140 RS Line (2020) nu één jaar in bezit heb, toch maar eens tijd om een review te schrijven. Ik ben namelijk bewust overgestapt van een Toyota Yaris Hybrid (2020) naar deze auto, iets wat voor veel mensen misschien een vreemde keuze is gezien de betrouwbaarheid van Toyota.

Laat ik beginnen met dat er niets mis was met mijn Yaris Hybrid. Hij heeft me nooit in de steek gelaten en ik heb buiten de onderhoudsbeurten om nooit geld moeten uitgeven aan reparaties. Maar... tegelijkertijd was het een hele saaie auto waarbij een hoop zaken nèt niet logisch of intuïtief waren. En dat doet Renault met de Clio toch echt beter.

1. Hybride motor:
Er is genoeg geschreven over de verschillende technieken van Toyota en Renault, maar de praktijk is voor mij vrij duidelijk: de Yaris Hybrid is enorm onrustig tussen de 70-80 km/u. Als je op cruise control rijdt en de auto moet met een 'resume' weer versnellen, dan knalt het toerental door het dak, wat ook niet echt fijn rijdt. Daarnaast houdt het boven de 125-130 km/u écht op met motorvermogen. De Clio rijdt op alle toerentallen rustig, geeft veel rustiger en stabieler gas bij het resumeren van de cruise control, en heeft tot 145km/u voldoende vermogen om goed in te halen op de snelweg. Ja, de Clio lijkt soms net iets te lang een versnelling te laag te rijden voor hij automatisch schakelt, maar ik ervaar dat niet als storend.

2. Accupakket:
De Yaris heeft door het accupakket een rare gewichtsverdeling. De fabrikant raadt niet voor niets aan de banden tot 2,8 bar(!) op te pompen. Drempels nemen met de Yaris is een ramp, want je stuitert alle kanten op en de voorbumper komt geregeld met een harde klap neer. Ik hou van harde banden, dus bij de Clio kies ik ook voor 2,4-2,5 bar, maar drempels nemen is geen probleem. Blijkbaar is een accuplaatsing in de achterbak praktischer dan onder de achterbank.

3. Verbruik:
Toyota laat de auto op elektrisch rijden onder de 30 km/u en zolang er geen dot gas gegeven wordt. Je hebt dus nagenoeg niets aan het hybride rijden op de snelweg. Renault is verstandiger: de software kijkt simpelweg naar de belasting van de motor en als deze onder een bepaalde waarde zit, dan wordt de elektromotor ingeschakeld. Op cruise control op de snelweg rij je dus regelmatig elektrisch, in plaats van op benzine. In 3 jaar tijd haalde ik met de Yaris een gemiddeld verbruik van 1:18 en hoewel de Clio als onzuiniger bekend staat, zit ik nu na één jaar op een gemiddeld verbruik van 1:19.5.

4. Verlichting & cruise control:
Mijn Yaris had geen automatische verlichting, die heb ik er achteraf zelf ingezet. Maar dan gaat het alleen om de normale lampen; de Clio gooit hier ook nog eens netjes het groot licht bij. Tegenliggerdetectie werkt bij allebei de auto's overigens prima. Beide auto's hebben cruise control en die werkt prima. Adaptive cruise control zit niet op mijn Clio, maar ik lees er veel slechte verhalen over. Dat doet Toyota beter, want bij een huurauto met adaptive cruise control heb ik het gaspedaal en de rem tussen Amsterdam en Hamburg niet aan hoeven te raken. Hier kan Renault nog wat leren.

5. Ruitenwissers:
De Yaris heeft één ruitenwisser voor en de sproeier spuit met zo'n kracht dat je fietsers links naast je tot vijand kan maken. Waardeloos. De twee ruitenwissers van de Clio bedekken een groter deel van de ruit en de driewegsproeiers verdelen de vloeistof veel beter. Zo simpel kan het dus ook. De regendetectie van Renault is ook wat beter van Toyota, maar in beide gevallen niet perfect.

6. Display & entertainment:
Mijn Yaris was uitgerust met een Connect-autoradio voor Carplay. Deze kwam uit een ander model. Dat was te merken, want zaken als songtitels of navigatieinstructies waren niet op de bestuurdersconsole te zien. Daar heeft Renault geen last van: helaas wordt Wireless Carplay in dit model niet ondersteund (lang leven de AliExpress dongels), maar songtitels en navigatie zijn netjes op de bestuurdersconsole af te lezen. Verder werken beide autoradio's naar behoren. Af en toe crasht het systeem op de Clio, waarna het automatisch reboot. Ook op de Yaris had ik soms vastlopers, dan moest ik het scherm handmatig resetten. En over de bestuurdersconsole te spreken: Renault geeft aanzienlijk meer informatie weer dan Toyota. Alleen al de ingestelde snelheid van de cruise control kunnen zien is een verademing. Het Toyota-console van mijn Yaris was in vergelijking gewoon ouderwets en karig.

7. Stoelen:
Goed, misschien niet helemaal eerlijk om een normale Yaris Hybrid met een Clio RS Line te vergelijken, maar de sportieve kuipstoelen van de Clio zijn héérlijk voor lange ritten. Als je een bocht iets te sportief neemt met de Yaris dan schuif je van links naar rechts, daar heb je in de Clio geen last van. Passagiers achter hebben in de Clio nét iets meer ruimte, maar belangrijker, ze kunnen hun voeten makkelijker kwijt onder de bestuurdersstoel terwijl bij de Yaris daar een brandblusser (of in ieder geval, vlijmscherpe bevestigingsbeugels) zitten.

8. Als ik dan toch een paar minpunten moet noemen...
...van de Clio, dan zijn het de rare keuze om de bekerhouders naar achter te plaatsen om ruimte voor de key card te maken. Wie gebruikt dat vakje nou? De middenconsole hangt nu over de achterste bekerhouder heen, wat ronduit onpraktisch is. Ook is het opbergvak in het dashboard aan de passagierskant enorm, wat voor minder beenruimte (of eerder: tasruimte) zorgt, maar dat is vooral een minpunt van mijn partner. En als laatste is het érg jammer dat je de complete achterbank niet even snel kan demonteren in de Clio, voor grotere ladingen. Bij de Yaris was dat een kwestie van twee bouten losschroeven en de complete bank kon eruit getild worden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.