Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021) #3

autoreview

Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)
Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)

Signalement

UitvoeringClio Hybrid 140 E-TECH
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf13.272 km
KM-stand laatst44.140 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dit keer wat anders dan Japans en Duits

  • 13.300 km

Weer een Franse auto... dat belooft wat. Voor mijn werk rij ik veel kilometers en dan is een fijne auto onmisbaar. Ik heb een hele poos in een niet nader te noemen B-segment auto gereden van Japanse makelij. Korte stoelen, platte rugleuningen, weinig comfort alom.
Grotere Toyota's bieden meer comfort maar dat was bij deze Nissan wel bedroevend.

Je kunt dus stellen dat ik me verheugde op Frans comfort, verschillende familieleden hebben Franse auto's en die stoelen zitten allemaal uitstekend dus mijn verwachting was hoog. De Renault werd afgeleverd op mijn werk en ik liet mezelf in de stoel zakken.

Je kijkt rond en ziet een mooi multimedia-scherm, 8-traps EDC automaat en vele opties die de E-Tech uitvoering te bieden heeft. Mooie pianotoetsen op een bereikbare plaats, draaiknoppen voor climate-control (via touchscreen is verschrikkelijk) dus dat is top.

De sleutel zit in de broekzak en we kunnen op de start/stop knop drukken. Je hoort niets, alleen een piepje dat de auto 'ready' is. Automaat naar D en voet van de rem... de Clio E-tech rolt weg en maakt zijn eerste kilometers.

Enkele weken onderweg met de Clio-hybrid

  • 18.912 km

Enkele weken onderweg met de Clio. Nou, ik kan je vertellen dat die uitstekend zijn bevallen. Daar ga ik in deze review uitgebreid op in..
Ik heb gereden in verschillende auto's, de concurrentie bestond uit A en E-klasses, A5/A6, Avensis Verso, 2008, Fiesta en Golf/Polo. Enkele grote auto's en aantal kleinere.

Waarom dan toch een Clio. Als eerste omdat het een automaatbak is die vergelijkbaar is met DSG van VW. Frans comfort, mooie LED verlichting rondom en de hybride uitvoering.

De auto heeft zo ongeveer 140pk en dat komt heel lekker van zijn plaats. Voet van de rem en de Clio rolt weg, een beetje gas geven verloopt heel soepel doordat hij in EV-stand wegrijdt. Later springt de benzinemotor bij.
De auto weegt nog niet zo heel veel en in combinatie met de hybride en 140pk komt hij heel lekker met het verkeer mee, veel koppel en kracht bij het optrekken maakt dat een auto comfortabel rijdt.

De stoelen heb ik al eerder over gehad. Die zitten heerlijk voor dit segment auto, natuurlijk hebben de E-klasse en A5 betere stoelen maar de Clio zit daar niet heel ver vandaan.

Bediening: automatische ruitenwissers en verlichting dus die twee pookjes aan het stuur gebruik ik nooit. Ohja, heel af en toe voor richting aangeven. Je ziet regelmatig oranje lampjes knipperen dus we knipperen netjes mee in het verkeer.

Wegligging: rijdt heel lekker. Oneffenheden in het wegdek worden zo weinig mogelijk doorgegeven in de auto. Vering is fijn en niet te zompig. Ik heb het My-Sense systeem in comfort staan. Als ik hem op sport zet krijg ik duidelijk een andere Clio. Grappig systeem. Als je dan toch in de My-Sense instellingen zit kun je de interieurlampjes van kleur veranderen. Rood, oranje, groen, paars, van alles wat.

Terug naar wegligging - het is geen Alfa Romeo. Die liggen als een blok op de weg en in bochten hangen is een feestje. Dat doet de Clio niet.

Exterieur: van buiten vind ik het een heel mooie auto om te zien. De chromen lijsten rondom de zijruiten maken, Renault Pure LED-vision verlichting, lichtmetalen velgen maken de auto erg netjes af.

Verlichting: voor zo'n 'kleine' auto - dat was de Clio vroeger.... geeft hij een bak met licht. De Pure LED-vision lampen stralen als de beste, fijn helder wit en het ziet er nog mooi uit ook.

Al met al... rijdt de Clio heel fijn en belooft hij heel veel mooie kilometers tegemoet te rijden.

Vele kilometers in korte tijd

  • 36.790 km

Veel kilometers gereden de afgelopen maanden. Dat waren niet zomaar kilometers, dat ware hele fijne en leuke kilometers door heel Nederland.
De Clio hybrid komt in Groningen, Apeldoorn, Amsterdam, Rotterdam, Limburg en Zeeland. Voornamelijk snelwegkilometers... en dan toch een hybrid...?

VERBRUIK:
Ik kan met deze auto ca. 35 liter tanken om vervolgens 800km te rijden op de tank. Dat geeft een verbruik van 1 op 22,8. Dat vind ik heel netjes voor een benzineauto, 1.6 motor, 145 pk en een gewicht van ca. 1350kg (rijklaar).

Wat doet dan de hybrid motor? Die zorgt ervoor dat ca. 30 tot 40 procent van de 800km elektrisch worden afgelegd, volgens de energie-info op de boordcomputer. Bij file-rijden, wegrijden en soms zelfs op de snelweg bij 125km/h gaat hij op EV rijden.

RIJDEN:
De stoelen blijven lekker zitten, de automaat schakelt heel prettig, soms blijft hij iets hoger in toeren plakken maar ik kan me voorstellen dat dit soms nodig is voor het bijladen van de batterij.
Het is soms de kunst om het pedaal niet te ver in te trappen, hoe verleidelijk het ook is met de Clio, hij wil heel graag! Als je eenmaal op snelheid bent, gaat hij in de hoogste versnelling en kan me voorstellen dat er een soort lock-up op gaat. Trap je te diep door gaat hij zowel aan de voorkant en achterkant een versnelling omlaag en gaat hij loeien en duurt het alleen maar langer.
Dus... anticiperen en zodra je echt snel wil versnellen, pedaal iets intrappen zodat hij 1 versnelling terugschakelt (voel je niets van) en gaat hij ervandoor en je krijgt een duw in je rug.

Cruisecontrol is een dingetje: ik merk soms dat ik te snel wil instellen. Bijvoorbeeld ik rij naar 132 km/h, stel de CC in op die snelheid en laat het pedaal meteen los. Technisch gezien moet hij hem meteen op 132km/h houden maar toch heeft hij de neiging om terug te vallen naar 128km/h.
Ik hou het op een vertraging in het systeem maar zou niet moeten kunnen.

Apple Carplay volume en systeem-volume zijn ook 2 werelden in de Clio: Je kunt de volume van de Google Maps navigatie pas instellen zodra hij een spraak-instructie geeft: bijvoorbeeld: 'Over 3 kilomter, neem de afslag naar A50'. Precies tijdens die instructie moet je de volume instellen - ik ben er nog steeds niet achter hoe je dat anders kunt instellen.
Muziek en systeemvolume kun je dus ook alleen instellen als hij géén navigatie-instructie geeft.

BEURT
Bij 30.000km heeft de Clio een beurt gekregen bij de dealer. Alles is nagekeken, kleine beurt uitgevoerd, ruitenwissers vervangen en een paneel voor de raambediening (terugroepactie). Bij vervangen van de raambedieningspaneel is een extra knopje erbij gekomen, nu kunnen de spiegels ook inklappen. Dat zat er eerst niet op.
Helaas had de dealer lakschade gereden bij het in/uitrijden van de auto - moest dus hersteld worden. Ik heb tijdelijk voor enkele dagen een Captur als vervangende auto gekregen.
De Captur was een leuke auto, maar ik was blij dat ik de Clio terugkreeg.
Voordelen: hoge zit, stuur, stoelverwarming, comfort, ruimte.
Nadelen: ontzettende windgeruis.

Dag Clio (helaas,,,)

  • 44.140 km

Via mijn werkgever kregen we het aanbod om vroegtijdig een nieuwe leaseauto te rijden. De Clio gaat naar een andere collega die minder kilometers per week/maand rijdt. In een half jaar tijd heb ik hem van 13.300 naar 44.140 km gereden, dat is ruim 5100 km per maand.

Met ervaringen in verschillende auto's ga ik natuurlijk vergelijken en met weemoed terugdenken. Ja, dan mis ik de Clio wel. Nu rij ik met een 1.0 EcoBoost Hybrid van Ford, vlotte auto die heerlijk op de weg ligt en qua rijeigenschappen (veel) beter is dan de Clio. Maar ik mis op de snelweg vooral de zwaardere 1.6 liter viercilinder in het vooronder.

Het gevoel dat je met een 200+ kilo zwaardere auto onderweg was merk je duidelijk. Toegegeven, de Clio is een full-hybrid die ook elektrisch kon rijden. Het optrekken en tussensprintje doen gaat net zo snel als met de felle 1.0 EcoBoost hybrid maar het gevoel is duidelijk dat de 1.0 motor véél harder moet werken en dat de 1.6 dit 'met gemak' deed. De driecilinder moet je voor je gevoel echt uitknijpen en de Clio had duidelijk kracht over.

Qua design is het een kwestie van persoonlijke smaak en kan per persoon verschillend zijn. Ik vond en vind de Clio nog steeds een heel mooie auto. Veel mooier dan zijn voorganger. Toch vind ik de looks van de Fiesta een stuk beter bij mijn leeftijd passen (26 jaar). In een Clio E-Tech Hybrid verwacht je niet meteen een jonge gast.

De keyless entry van de Clio mis ik ook. Soms wat enthousiast systeem als je langs de auto loopt om je hond uit te laten, spring 'ie van het slot. Loop je een stukje verder, weer op slot. Elke keer dat je langs de auto loopt , open, op slot, open, op slot. Vaak handig, soms irritant.
Maar zeer handig als je op plek van bestemming bent, en gewoon de deur dicht kunt doen en weglopen en de piep hoort. Auto op slot.
Bij de Ford moet je nog even je duim op de deurgreep leggen om hem te vergrendelen. Iets minder makkelijk. Wat kan een mens snel verwend zijn...

Techniek en betrouwbaarheid... ik heb veel met de Clio gereden in een korte periode. Hij heeft me heel veel fijne kilometers bezorgd en denk graag terug aan de ritten met de Clio E-Tech Hybrid. Hij heeft me nooit laten staan, qua fouten en bugs kan ik niets noemenswaardigs benoemen behalve de trage cruise control en infotainment.
Privé zou ik niet graag eigenaar zijn van de Clio. Hier zit zoveel complexe techniek in.
Met name de twee versnellingsbakken is heel mooi om mee te rijden. Maar als het ooit (en ja, dat gaat gegarandeerd gebeuren) kapot gaat dan is de lol er gauw vanaf...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.