Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)

autoreview

Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)

Signalement

UitvoeringClio Hybrid 140 E-TECH
Versnellingen8, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst72.000 km
Lezerswaardering: 56%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Clio Hybrid

  • 115 km

Eerste entry voor mijn ervaring met de Clio E-Tech, nog maar twee dagen geleden aan de voordeur afgeleverd.

Het betreft een lease auto, inmiddels mijn 7de lease auto, tijdelijke voorloop auto's niet mee geteld en eerste B-segment auto, normaal rijdt ik altijd auto's uit C-segment.

Mijn vorige auto was een Opel Astra 5-d 1.0T Easytronic Innovation uitvoering en daarvoor had ik eerste generatie Toyota Auris Hybrid, met deze twee auto's zal ik mijn eerste ervaringen vergelijken.

Uiterlijk auto, ik vind de Renault Clio er zeer leuk en gedrongen sportief uit zien, zeker in de uitvoering die ik heb, Edition Limitee E-ETECH, in het wit zodat de stripping en de donkere ramen en velgen er uitspringen! Vond de Opel Astra 5d overigens ook een mooie auto om te zien, in tegenstelling tot de saaie Toyota Auris!

Interieur, voorin, wat betreft ruimtelijk gevoel doet het niet veel onder voor de Astra, zit wel eerder met mijn been tegen middenconsole aan, maar dat vind ik niet echt een probleem. De gebruikte materialen zien er mooi uit en de afwerking lijkt me vergelijkbaar met Astra. Wat zeker mooi is, zijn de details zoals 9,3 inch infotainment scherm, digitale dashboard, interieur verlichting (in het donker) en witte band over dashboard, dit geeft een futuristische look en feel, vooral in het donker.

Stoelen zitten fijn, maar ik mis wel de uitgebreide verstel mogelijkheden die ik had met AGR stoelen in Astra, voor kantelen van de zitting. Had stoel hoogte vrij hoog staan en dan stond voor mij de zitting te vlak, opgelost door stoel wat lager te zetten, nu zit het beter (moet meer rijden om een goed eind oordeel te geven).

Wat tegenviel is zicht over linker schouder, ik kijk dan direct tegen B-stijl aan en om goed zicht te hebben, moet ik een stuk naar voren leunen, als dit me eerder was opgevallen was ik voor de dodehoek sensor optie gegaan met 360 graden camera functie (dacht eigenlijk dat dit maar een gimmick was, maar ik raad het aan om deze optie serieus te overwegen als je nog in de bestel fase zit!).

Interieur achterin en bagageruimte zijn duidelijk kleiner dan wat ik van een C-segment auto ben gewend, hoewel kofferbak groter is dan die van de Toyota Auris. Ruimte op de achterbank is net aan, kan net achter mezelf zitten (1,8m), maar je zit best wel rechtop, lijkt me voor ritje zuid Frankrijk niet comfortabel, maar ja dat weet je met een B-segment auto, ruimte (besparing) moet ergens vandaan komen. Mijn kinderen zijn inmiddels zo oud dat die niet meer zo vlug op de achterbank mee rijden, als het meer dan 5 keer per jaar is dat we met z'n vieren in de auto zitten is het veel, vandaar de keuze om eens voor een B-segmenter te gaan en heb privé nog een Renault Kangoo, mocht ik echt in ruimte gebrek komen.

Nu dan het rijden, eigenlijk nog te weinig gereden om een goed oordeel te geven en winters omstandigheden helpen natuurlijk niet bij een full-hybrid auto, benzine motor springt dan eerder bij dan gewenst om zowel interieur op temperatuur te houden en de accu bij te laden, was met Toyota Aurus ook het geval....

Wat wel positief opvalt, zeker vergeleken met de Astra 1.0T met semi-automaat, is souplesse van de aandrijflijn, is heel fijn om eerste meter op elektromotor te rijden, je hebt dan meteen maximum koppel, dat in tegen stelling met een 1.0 3cylinder turbo motor die eerst ~2000tpm moet maken om fatsoenlijk koppel op te bouwen.
Vergeleken met de Toyota Aurus valt op dat de Clio veel gemakkelijker en langer op de elektromotor rijdt en dat is prettig, met de Toyota lukte dat alleen, tot zo'n 40km/u, alsof je reed met een rauw ei onder je gas pendaal!

Tot zover mijn eerste review, wanneer ik meer kilometers erop heb zitten, zal ik een update plaatsen.

3 Weken verder

  • 420 km

Normaal gesproken zonder COVID-19 had ik nu waarschijnlijk 1500-2000km gereden inmiddels. Maar helaas alleen prive wat ritjes gemaakt, een keer een langere rit over snelweg.

Omdat mensen onder in de berichten vragen hadden over comfort, met name veercomfort en schakelgedrag alsnog een kleine update;

- Veercomfort, vergeleken met de Astra 1.0T uit 2016, ik vind dat de Clio net iets beter is geveerd, lees minder stug. Bij de Astra voelde ik bij wijze van spreken iedere klinker, bij de Clio voel je dat niet. Ondanks dat de Clio soepler is geveerd, is de wegligging minstens zo goed, kan er vlot mee door een snelle bocht sturen, met voldoende feedback in het stuur!

- Het schakelen dan, bij veel reviews lees je dat je de E-Tech motor af en toe voelt schakelen, vooral bij Capture en Megane, maar bij de Clio valt dit ontzettend mee, ik heb hier extra opgelet en alleen bij afremmen voel je soms, heel lichtjes, dat de motor (vermoed elektromotor) terugschakelt! Maar vergeleken met de semi-automaat in de Astra 1.0T, die zodanig schokte met schakelen dat ik er zelf nog wagenziek van werd, mag het geen naam hebben.

Wat me wel opviel, maar dat kan ook liggen aan het koude weer, is dat wanneer accu capaciteit onder 50% dreigt te komen, de benzinemotor continue de accu bij laat, om vervolgens als accu 75% zit, weer volledig op EV aandrijving schakelt (~2km), lijkt mij niet efficiënt, bij constante snelheid heb ik liever dat benzinemotor alleen de wielen aandrijft?!

Gebrekige software

  • 8.740 km

Zo eindelijk wat meer kilometers kunnen maken met de Clio, meerdere ritten over grotere afstanden, ben namelijk wat vaker naar kantoor gegaan (86km enkele reis).

Ten eerste de software, veel problemen met de software, even een kort lijstje;
- Aantal keren gehad dat multimedia systeem uitviel tijdens rijden, alleen door auto van contact halen kunnen verhelpen (dus uitstappen en weglopen en wachten tot deze alles uitschakelt)
- Een keer gehad dat zelfs het instrumentenpaneel op zwart ging en opnieuw opstarte tijdens het rijden, zeer irritant en gevaarlijk
- En nee geen software update met bovenstaande restarts, nog steeds op versie van 30.3.2021
- Een paar keer gehad dat de ruitenwissers vast blijven staan in verticale positie en niet meer reageert om commando's stuurstengel (pas na uitzetten auto en opnieuw starten auto)
- Vrij snel melding batterij niveau te laag (12 volt voor Multimedia en dergelijke, niet accu elektromotor)
- DAB radio dat niet meer reageert, dus niet aan gaat
Samengevat, veel ergerlijke momenten met de software, moet echt een keer een goede update komen!

Verder meerdere rammeltjes, een rammel in linker portier, plaatje in deur zit los, moet nog langs dealer om dit te herstellen en verder kraakt middenconsole rond de automaat pook!

En als laatste, het zicht rondom en zeker naar achteren is zeer slecht, alsof je door een brievenbus naar buiten gluurt, gelukkig heb ik parkeer sensoren en camera, maar ook tijdens rijden op snelweg, je ziet via binnenspiegel achterop komend verkeer nauwelijks, je moet echt op de buitenspiegels rijden!

Was er dan niets positief, jawel zeker, het verbruik met zomerbanden, hogere temperaturen en langere afstanden rijden met 105km/u op teller, ligt tussen de 4,2 en 4,4 liter per 100km, dus op en vaak lager dan het opgegeven WLTP verbruik.

1 jaar verder

  • 14.004 km

Zo weer een jaar verder, en heeft de auto zijn eerste beurt gehad, was hem meteen een week kwijt....

Er waren een aantal software/elektronische problemen, ten eerste was er een verplichte update van Renault voor motormanagement systeem en tijdens die update ging er iets fout waardoor er onderdelen besteld moesten worden en vervangen. Ook deed het draadloos opladen van telefoon niet meer, en dat koste nog het meeste tijd om voor de monteurs uit te zoeken wat er mis was. Uiteindelijk alles gerepareerd, en draadloos laden werkt weer.

Kan gebeuren, is ook vrij complexe auto geworden, met hybride aandrijflijn, maar ook alle technische snufjes, maakt het er niet eenvoudig op. Verder zie je dat steeds meer fabrikanten problemen hebben met de software, de hoeveelheid software in een auto is de afgelopen paar jaar significant toegenomen en dat geld niet alleen voor de auto-industrie, waardoor er ook een schaarste is aan ervaren software engineers.

Heb nog te weinig gereden om te ervaren of de update voor motormanagement ook invloed heeft op de rij ervaring, begreep van andere hier op dit forum, dat het schakelgedrag zou zijn aangepast, maar ik ervaarde geen problemen met het schakelen, zal het in de gaten houden.

Verder weinig op te merken ten opzichte van vorige update, sinds kantoren door Covid dicht zijn eigenlijk maar weinig gereden en vooral heel korte stukjes en met lage temperaturen, dat is niet zo gunstig voor het verbruik (laatste tank 6,4l per 100km).

Over het rijden, ik had een week een vervangende auto, een Hyundai i20 met hand-bak (comfort uitvoering), en die rijdt ook niet verkeerd, maar toen ik mijn Clio ophaalde, was het toch een verademing, de Clio rijdt toch als een klasse groter, lees comfortabeler en sneller. De i20 had wel een iets ruimer interieur en veel beter zicht rondom dan de Clio, voor mij blijft het zicht rondom in de Clio het grootse "nadeel", hopelijk dat dit voor de opvolger van Clio V wordt opgelost.

(bijna) Einde lease

  • 72.000 km

Het is dus bijna weer zover, de leaseperiode van de Clio eindigt volgende maand, een paar weken eerder dan gepland, maar dan kan ik mijn nieuwe leaseauto, WV ID.3, nog laten registreren in 2024 (16% ipv 17% bijtelling over de eerste 30K).

Even een paar puntjes na ongeveer 4 jaar gebruik.

Positief:
- Best comfortabel voor een B-segment auto
- Gemiddeld verbruik zomer-winterbanden, lage en hoge temperatuur, is ruim 1:21
- Fijne en soepele auto, 9,7 seconden 0 naar 100, volgens de fabriek, maar in werkelijkheid voelt hij iets sneller aan. Vooral rond de 80 km/u krijg je een duwtje in je rug (omdat de elektromotor dan in de 2e versnelling gaat)
- Design zowel exterieur als interieur zijn best aardig om te zien

Negatief:
- Lage instap (persoonlijk, maar word wat ouder)
- Ruimte achterin is vrij krap als de bestuurder of voorpassagier langer is dan 1,80 m
- Rammelende deur en middenconsole
- Entertainment dat nog regelmatig opnieuw opstart tijdens het rijden, meestal als Apple CarPlay wordt gebruikt
- Middenconsole die vrij breed is, persoonlijk vind ik dat fijn om mijn knie tegenaan te leunen, maar niet iedereen vindt dat even fijn
- Zeer slecht zicht rondom, vooral naar achteren, maar de meeste moderne auto's hebben daar last van

Samenvattend, ondanks de minpunten, heb ik veel plezier gehad met de Clio, omdat mijn werkgever alleen nog elektrische auto's toestaat en dan ook nog maar een beperkt aantal, lees alleen Europese, auto' merken, is de volgende auto een Volkswagen ID.3 geworden. Deze is iets groter dan de Clio, als je kijkt naar de buitenmaten, maar vooral een hogere instap en veel meer ruimte op de achterbank.

Als ik nog steeds voor een hybride auto had mogen kiezen, zou de Renault Capture hoog op mijn lijstje hebben gestaan.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.