Renault Clio Hybrid 140 Business Zen (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio Hybrid 140 Business Zen |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 49.654 km |
Op z'n Frans
- 27.500 km
Toen mijn vrouw 3 jaar geleden voor haar zaak een auto kon leasen, gingen we op zoek naar een kleine, zelfoplaadbare hybride. De keuze was destijds nog niet zo groot : we keken vooral naar de Yaris Hybrid en de Clio E-Tech. Ik had een lichte voorkeur voor de Yaris...tot ik er een gereden had. De Yaris had niet de degelijkheid van een grotere Toyota, alles voelde wat blikkerig aan en ook binnenin waren er veel rijgeluiden. Dan maar de Clio getest...en wat viel dat mee! De Clio voelde veel degelijker aan en was veel stiller binnenin. Ook de prestaties (140 pk) en de combinatie motor-automaat staken boven de Yaris uit. Daarbovenop kwam dan nog dat de leaseprijs een pak voordeliger is en de wagen snel leverbaar was. Het werd dus de Clio in Zen Business-uitvoering.
Ervaringen na bijna drie jaar rijden
De Clio werd de voorbije drie jaar vooral gebruikt voor zakelijke verplaatsingen. Prestaties, verbruik en comfort zijn top? Positief op z'n Frans dus. De auto heeft altijd genoeg reserve, zeker wanneer de elektromotor bijspringt of de Clio enkel elektrisch rijdt. Zuiver elektrisch rijden kan enkele kilometers, zelfs op de autosnelweg met 110 op de teller. De auto is dan aangenaam stil. Het verbuik zit rond de 3,5l/100km.
De auto stuurt erg licht, wij vinden dat fijn maar ik kan begrijpen dat andere mensen dat liever niet hebben. Als onze beide dochters meerijden, voldoet de beenruimte voor hen. Voor volwassenen is het eerder krap.
Er zijn ook wel wat negatieve zaken op z'n Frans. Zo heeft het multimediasysteem af en toe kuren. Het is al enkele keren vastgelopen (lees ik ook bij andere merken), de Android-aansluiting (met kabel) is niet altijd even stabiel. Daarnaast hebben we al enkele keren melding gekregen via het dashboard dat de auto motorstoringen heeft maar telkens bleek het loos alarm te zijn. Na twee keer een reset door de garage hebben we de melding niet meer gekregen.
De service bij Renault is veel afstandelijker dan bij Toyota/Kia, dat is wel even wennen.
Het leasecontract loopt nog tot eind 2024, daarna is het tijd voor zuiver elektrisch rijden. Naar ons gevoel nu wordt dat (opnieuw) een Kia of een Toyota. Maar eerst dus nog even genieten van het comfort en de prestaties van de Clio!
Subtiel is niet de sterkste kant van de Clio
- 29.823 km
We zijn bijna een half jaartje verder, tijd voor een update. Omdat mijn vrouw - die de wagen least op haar zaak - veel opdrachten van thuis uit kon doen, hebben we niet zoveel kilometers gedaan. Over het comfort en de prestaties zijn we nog altijd erg tevreden. Aan details merk je toch dat deze auto kwalitatief niet hetzelfde is dan bv. een Japanse auto, zoals onze Auris. Twee voorbeelden hiervan : een van de bevestigingspunten van de hoedenplank, brak enkele weken geleden af. De bevestiging ervan aan de binnenkant van de koffers is wel heel pover, dat kan zeker beter. Een maand geleden kregen we opnieuw te maken met een resem waarschuwingslampjes in het digitale dashboard. Dat ging van motorstoring tot de melding dat de SOS-knop niet meer werkte. Omdat we dit euvel al gehad hadden (zie vorige review), maar direct naar de garage gebeld. Daar bleek het opnieuw loos alarm te zijn. Blijkbaar geeft de Clio - dixit de technieker - op die manier aan dat hij een software-update nodig heeft... . Dat kan subtieler, denk ik dan... .
Ondertussen is de zoektocht naar een elektrische opvolger gestart. Dat wordt sowieso een elektrische wagen. Vorige week deed ik een testrit met een MG4, een eye-opener. Kwalitatief beter dan de Clio (uiteraard doe ik deze uitspraak op basis van een testrit van 30 minuten) en dan die prestaties...wauw. Goeie ervaringen met andere elektrische wagens? Ik hoor ze graag in de comments hieronder!
Het einde is in zicht
- 49.654 km
Het is even geleden dat ik hier iets postte. Reden is eenvoudig: de Clio heeft de voorbije twee jaar gedaan wat ie moest doen, zonder mankementen. OK, een wel: voor de derde keer brak het steuntje van de hoedenplank af. Maar dat is het dan ook.
De voorbije jaren samengevat: de Clio was (en is nog even) een aangename reisgezel. Hij rijdt vlot (die 140pk...), zuinig en comfortabel. Ook voor langere snelwegritten een goeie metgezel. Minpunten zijn er ook: kwalitatief die hij onder voor onze Auris, het multimediasysteem is niet van de snelste en koppeling met Android Auto ging regelmatig niet zo vlot. Alhoewel de combo benzine-elektriciteit zorgde voor degelijke prestaties, mist het systeem een subtiele overgang. Maar al bij al dus di tevreden geweest met de wagen.
Dan is het nu uitkijken naar eind april, dan komt de Renault 5 Techno 150! Mijn vrouw koos hem (haar?) in het blauw met zwart dak en rood biesje. Ze koos voor de versie met de grotere batterij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Had je deze auto's al gezien?

Renault Clio 1.0 TCe Zen TREKHAAK / 1E EIGENAAR / PARKEERSENSOREN ACHTER / LANE ASSIST / LICHTMETAAL /
- 2020
- 30.746 km

Renault Clio TCe 100pk Intens | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren Voor & Achter | Apple Carplay/ Android Auto |
- 2019
- 87.521 km

Renault Clio 1.0 TCe 5D Zen Lichtmetalen velgen | Airconditioning
- 2020
- 129.676 km