Renault Clio Estate TCe 90 Energy Night & Day (2015) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Clio Estate TCe 90 Energy Night & Day |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 138.000 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
De Tweede Clio IV
- 15.000 km
Vorig jaar na toch wel erg slechte ervaring met mijn vorige 2013 Clio IV 1.5 DCI m.b.t. tot de hoge onderhoudskosten . Toch uiteindelijk weer overstag gegaan voor weer een Clio. Dan wel in de Estate uitvoering als Night & Day 1.5 DCI van 2015.
Waarom toch dan weer een Clio naar de mindere ervaringen met de vorige zal men zich afvragen?
2 redenen die er zijn heb mijn hele leven als automobilist Renault gereden en ben een groot liefhebber van het merk soms met een haat/liefde verhouding omdat het toch wel als je wat meer km ś rijdt merkt dat het kwalitatief allemaal wat minder is als bij een Duitse of Japanse auto bijvoorbeeld. Maar aan de andere kant complete autoś met een goede prijs kwaliteitsverhouding en bij goed onderhoud valt het allemaal wel mee. Maar mijn vorige Clio was een horrorauto, maar daar nu genoeg over. Daarbij kon ik als laatste argument een goede deal maken met inruil van 2 autoś waardoor de Clio Estate naar mijn gevoel de juiste keuze was.
Heb er in 10 maanden flink wat km opzitten en de moet zeggen de auto rijdt heerlijk. Mooie verschijning en erg praktisch door de meer ruimte achterin dan de hatchback uitvoering. Het betreft een Night & Day uitvoering die is afgeleid van de expressi on uitvoering. Maar dan met mooie bekleding, de sierrand rondom de zijruiten, dakrailingen met satijn glans en 17" lichtmetalen velgen. en parkeersensoren achter. Verdere uitrusting komt praktisch overeen met mijn oude Expression.
Comfort in de auto is subliem. Stoelen zitten heerlijk. Goede zijdelingse steun en de auto zit goed in zijn uitrusting. Alles zit er op en eraan wat ik in principe wenselijk vind in een auto. Airco, goed eenvoudig multimedia systeem , automatische snelheidsregelaar. Erg fijn vind ik de parkeersensoren achter. Is ook echt wel nodig omdat ik bij alle Clio IVś het zicht naar achter door de kleine achterruit erg slecht vind. Maar is een mooie oplossing daarvoor de sensoren. Onderstel is prima uitgebalanceerd en voelt minder soepel en Frans aan als in de Twingo. Het geeft wel een betere wegligging. Besturing voelt wel een beetje week aan maar dat is meer bij Renaultś met een elektrische stuurbekrachtiging. Bij koud winterweer lijkt met het sturen wel eens een krakend geluid te horen, dat zijn dan de stabilisatorrubbers die dan uitzetten, maar dat kan verder geen kwaad. Meestal rijd ik in de eco modus waarbij de schakelindicator prima aangeeft waar er geschakeld moet worden.
Motor is echt een geweldige diesel. Geen strepentrekker, maar genoeg om goed mee te komen zowel op de snelweg als in het stadsverkeer. Heerlijk is vooral de trekkracht in de lagere toerentallen. Erg economisch bij heel rustig rijden kan de 1 op 30 worden gehaald op de snelweg moet ik wel 100km/u rijden, maar bij normale rijstijl ongeveer 1 op 20 a 1 op 25 . gemiddeld 5,2 liter per 100 km volgens boordcomputer.
Dit zijn de sterke punten van de Clio.
Mindere punten zijn: Matige bouwkwaliteit van de auto. Clioś die in Bursa worden gebouwd zijn minder qua afwerking als de Franse HB broertjes. Dat is bij de phase II een stuk beter Toch wel wat rammeltjes piepjes en kraakjes . Auto is boven 120 km/u erg zijwindgevoelig en gaat dan trillen in het stuur daarbij ( Maar dat deed mijn vorige Clio IV ook ) . Heb al wel een set blokken/schijven moeten vervangen. Wat echt een zwak punt is bij de Clio IV phase I Nu in plaats van origineel Renault nu van het merk Bosch laten monteren. Deze moeten een langere levensduur hebben door een betere dikte van blokken en schijven. De eerste B beurt bij het Renault dealer zit er ook op en was 170 euro exl. blokken en schijven.
Het eerste jaar met de auto is prima bevallen en hoop en nog een paar jaar met veel plezier in de kunnen rijden. Hopelijk gaat het deze keer beter dan mijn vorige Clio, maar goed een schone lei met deze auto.
In de toekomst meer over deze fraaie bolide. Foto wordt morgen geplaatst!
Update 25-03-2023
Dat was schrikken!!!
Donderdag de Clio weggebracht voor de jaarlijkse apk keuring wat was even op 2 dingen even flink schrikken, maar een geluk bij een ongeluk!
Er moesten wat dingen gebeuren voor de apk, maar dacht dat het niet zo heel veel zou voorstellen. 2 wisserbladen want die waren bijna versleten en een stabilisatorstang rechtsvoor . Ik hoorde ik regelmatig onder de auto klapperen, maar dat hoeft geen afkeurpunt te zijn. en wel erg vervelend vooral als je op klinkerwegen rijdt. Dacht valt wel mee, maar het viel anders uit. Garage belde dat er een breuk was in de wang van de rechter voorband ( wist dat de banden wat minder werden en het een adviespunt zou worden de voorbanden ), maar er zat nog voldoende profiel op. Wilde dat net voor de zomer gaan doen, maar moest toch onverwachts nu. Gelukkig maar want de kans op een klapband met alle gevolgen van dien zou een keertje kunnen komen. Dus 2 nieuwe Vredestein All Season banden laten monteren.
Achteraf wel blij dat het naar boven is gekomen. Sceuren waren niet direct te zien als banden goed op spanning waren... Maar wel een flinke rekening van 514 euro en in januari met blokken en schijven en B beurt ook al ruim 600 euro. Dus de laatste maanden wel een dure kostganger, maar hopelijk gaat het nu lange tijd weer goed. Het is wel zo dat de stabilisatorstangen en remblokken en schijven wel een zwak punt is van de Clio IV.
Verder is het wel een fijne metgezel de Clio om in de rijden en ondanks de hoge kosten nog wel erg blij met de auto. Hopelijk op het gebied van kosten nu betere tijden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Had je deze auto's al gezien?

Renault Clio 0.9 TCe Limited | Trekhaak | Camera | Navigatie | Cruise control | Airco | Bluetooth | Parkeerhulp | Getint glas | DAB
- 2016
- 190.092 km

Renault Clio 0.9 TCe Expression, Airco, Navigatie, Telefoon, Blue tooth, 16 inch lichtmetaal, Cruise control, Isofix, Zuinig, NL auto, Boekjes, 3 maanden garantie
- 2013
- 105.350 km

Renault Clio Estate 1.2-16V Night & Day / Navi / Airco / Bluetooth
- 2016
- 95.274 km
Lezersreacties (0)
Reageren