Renault Clio Estate TCe 90 Energy Night Day (2014) #2

autoreview

Renault Clio Estate TCe 90 Energy Night  Day (2014)

Signalement

UitvoeringClio Estate TCe 90 Energy Night Day
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst2.500 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een complete auto!

  • 400 km

Afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zover, mijn vriendin en ik mochten onze nieuwe Clio Estate TCE ophalen.
We waren eigenlijk op zoek naar een tweedehands Megane Estate, maar die vonden we toch te groot. Zodoende kwamen we uit bij de Clio Estate die door verschillende acties, bijzonder scherp geprijsd was.

De auto oogt fantastisch. Het is een station, maar ziet er erg sportief uit. Privacy glass, chromen dakrails en grijze accenten. De 16" grijze velgen maken het plaatje van de buitenkant helemaal af.

Het interieur ziet er prima uit. Hoogglans zwarte onderdelen, een lederen stuurwiel en een touch-screen media center geven je het gevoel dat je in een auto rijdt uit een duurder segment. Daarnaast voorziet de Night&Day uitvoering in bijna alle wenselijke opties.

Over de prestaties en betrouwbaarheid kan ik natuurlijk niet veel zeggen na slechts 400 km gereden te hebben. Wel vind ik de driecilinder turbomotor bijzonder pittig rijden. Je hoort het specifieke roffeltje van de motor alleen als je het gas flink intrapt, anders blijft de motor opmerkelijk stil. De auto rijdt door zijn lage gewicht (1030 kg) en pittige motor lekker sportief.

Tot nu toe niets dan lof voor onze Clio Estate. Ik zal over enkele duizenden kilometers me weer melden voor een update van onze ervaringen.

De eerste weken

  • 2.500 km

Na het eerste enthousiasme, dat er altijd is bij het ophalen van een nieuwe auto, wil ik toch graag nog wat aanvullen op mijn eerste review van de Renault Clio Estate TCE.

Kort nadat wij de auto hadden opgehaald zijn we voor een midweek vertrokken naar Scheveningen. Natuurlijk de ideale mogelijkheid om de auto eens te testen op de snelweg in combinatie met de cruise control en de eco-mode.

Wat ons direct opviel bij het activeren van de eco-mode, was dat de airco duidelijk minder begon te werken. De ramen begonnen direct te beslaan, maar de mindere werking van de airco in de eco-mode staat ook netjes vermeld in de boekjes. De auto reageert in de eco-mode minder pittig op het gaspedaal, maar dat vonden wij niet storend. De cruise control werkt ook prima, de handbediening op het stuur voor het bijstellen van de snelheid werkt ook naar behoren.

Wat verbruik betreft waren we over deze trip naar Scheveningen dik tevreden, we haalden een gemiddelde van 17,5 km/l met de eco-mode en cruise control. Verder valt het verbruik ons tot nu toe in het dagelijks gebruik wel wat tegen. Dit verbruik schommelt tussen de 14,5 km/l en 16 km/l, dit vinden wij toch wel ruim onder de fabrieksopgave. Wellicht dat dit nog beter wordt, naar mate de auto meer kilometers heeft gemaakt. Daarbij moet wel gemeld worden dat het natuurlijk een turbo-motortje is, dus als je pittig wilt rijden trap je het gaspedaal automatisch wat verder in. Dit komt het verbruik natuurlijk niet ten goede. Daarnaast merkte mijn vriendin op dat het rijden in een parkeergarage wel anders gaat dan met onze vorige auto. Als je omhoog wilt in de parkeergarage heb je echt de eerste versnelling nodig, aangezien de tweede versnelling laag in toeren niet genoeg kracht biedt om soepel omhoog te rijden.

Verder zijn we louter positief over de auto. Qua ruimte, rijgedrag en comfort voldoet hij ruim aan onze verwachtingen. Het MediaNav systeem werkt ook prima in tegenstelling tot verschillende verhalen die wij hebben gelezen op internet.

Hopelijk hebben jullie wat aan onze review. Over enkele duizenden kilometers zal ik me nogmaals melden met een update!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.