Renault Clio Estate TCe 90 Energy Night Day (2014)

autoreview

Renault Clio Estate TCe 90 Energy Night & Day (2014)

Signalement

UitvoeringClio Estate TCe 90 Energy Night & Day
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst55.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe renault Clio estate

  • 1.550 km

Wat doe je als man als je een leuke cabrio hebt en er is een 2de kleine op komst is.
Je gaat in het paasweekend naar auto's kijken. We hadden een preview uitnodiging voor de citroen C4 cactus en kregen een normaal inruilaanbod.
Het aanbod van renault was giga. Los van een goede inruilprijs kregen we nog 2000 euro extra inruil en 1000 euro korting. Conclusie het werd een renault clio estate.

Er was ook nog een mooie speciale editie de day&night.

Het enige wat ik niet mooi vond waren de velgen met grijs accent. Dus 17 inch velgen besteld met zomerbanden en de grijze velgen omgeruild voor zwarte met winterbanden.

Daarnaast een armsteuntje en spiegeltje bij de bijrijdersstoel laten monteren.

Vandaag was het zo ver en konden we hem ophalen. De combi wit met deze velgen had ik op de weg nog niet gezien. Conclusie ik was er echt weg van. Hij is boven verwachting geslaagd.

Nu gaan de aanpassingen beginnen.
- trekhaak monteren.
- nieuwe speakers en actieve subwoofer monteren
- nieuwe software voor de navigatie en dan zelf een camera voor achteruitrijden monteren. (scheelt mij zo'n 800 euro tov fabrieksoptie)

We gaan dit weekend genieten en moeten " toevallig" naar duitsland en volgende week naar belgie. Dus 1000km staat er snel op. Ik meld me binnenkort om te laten weten of ik naast de looks ook tevreden ben over het verbruik en over de rijeigenschappen.


11 juni 2014

Inmiddels zijn we ruim 1500 km verder en hebben een beter beeld van de clio gekregen.
Het blijft een fijne auto die je rustig van a naar b brengt. De ruimte is prima en door de turbo is het binnen de bebouwde kom zo dat je erg snel op de 50 km per uur zit.
Een snelwegsprinter is het niet, wel met een normale snelheid op de teller cruisen van a naar b.
Verbruik is dan rond de 1 op 14, wat ik vind tegenvallen.
Benieuwd of dit de komende tijd beter gaat worden.

De trekhaak heb ik inmiddels laten monteren. Gekozen voor een vaste trekhaak, omdat die toch bijna niet opvalt.
Kosten 275 euro inclusief montage.

Ik was al aan het denken over een lpg installatie te laten monteren en ik ga dit waarschijnlijk doen. Kosten zijn een kleine 2000 euro en daardoor bespaar ik zo'n 1000 euro per jaar. Dan hou ik rekening met de afschrijving van de gastank in 3 jaar en dat ik hogere belasting heb.

Trekhaak gemonteerd en LPG installatie besteld

  • 2.300 km

We zijn inmiddels weer een paar honderd kilometer verder.
De trekhaak is netjes gemonteerd voor slechts 275 euro. De sensoren werken prima met een vaste trekhaak.

Door de vele kilometers die ik rij, ook besloten om de LPG installatie te laten plaatsen.
Dit ga ik laten doen bij BV agin voor 1700 euro.

Qua rijprestaties ben ik benieuwd. Inmiddels is dit mijn 5de auto op lpg en moet zeggen, bij de nieuwe installaties merk je geen verschil meer.

Voordelig rijden

  • 3.900 km

We zijn inmiddels weer een paar weken verder en de ervaring met de clio is nog steeds fijn.

De LPG installatie is geinstalleerd. Er is een eurogas installatie geplaatst met een automatisch smerings systeem. De eerste 500 kilometer met LPG rijden zit erop en ik kan aangeven dat het verschil in rijden niet is te merken. Ook het gas wat verder ingetrapt tot zo'n 165km per uur en dan is de puf zo ie zo uit deze clio, maar met of zonder lpg merk je geen verschil.

Deze 0.9 TCE motor is nog niet veel omgebouwd op LPG en het installatie bedrijf moet dan ook even zoeken naar de goede afstelling. Deze stond in eerste instantie wat te ruim edit is opgelost door mee te rijden met laptop op de schoot en de afstelling zo in te regelen dat het verschil tussen benzine en lpg nagenoeg 0% is.
Ook het start stop systeem is omgezet dat hij gelijk lpg oppakt.

Minpuntje is dat de benzine meter niet wordt gereset. Hier gaan ze nog achteraan en dat wordt opgelost.

Conclusie zoals in de verbruiksmonitor is te zien dat het eerste ritje 1 op 12 opleverde en dit met een vlotte rijstijl. Dit wordt nog wat beter en zal denk ik met mijn rijstijl 1 op 13 worden.

De LPG tank die zit op de plek van het reservewiel en het bakje voor het pompje is weggeslepen, hierdoor paste er een 53,5 liter tank bruto. Ik rij de tank nu helemaal leeg, omdat ik benieuwd ben hoeveel ik er mee kan rijden.

Genoeg over de lpg installatie. De audio kwaliteit is oké en is zeker niet top. Ik heb nog een actieve subwoofer liggen die onder de stoel gemonteerd kan worden. Komende week ben ik vrij en zal ik deze inbouwen.

De carkit kwaliteit is meestal goed echter soms slecht. Dan wil je bellen en is er vol bereik en komt alles qua geluid in happen en stukken aan.

Over een paar duizend kilometer laat ik mijn ervaring weer weten.

Lage waardering, stop met de review

  • 4.100 km

De waardering is vrij laag en dus voegt het weinig toe om mijn ervaring te delen. Zoals u kunt lezen ben ik op verzoek weer verder gegaan met bloggen

Al 2 weken niet gewassen

  • 6.300 km

Vandaag hebben we de auto 2 maanden en hij bevalt nog steeds. De nieuwigheid is er al een beetje af, want inmiddels bemerk ik dat de auto al ruim 2 weken niet is gewassen. Van het weekend maar eens schoonmaken. De auto inmiddels regelmatig een aanhanger laten trekken en ook een fietsendrager. Met de fietsendrager merk je dat het verbruik enorm stijgt. Normaal zonder aanhanger en fietsendrager zit het verbruik rond de 1 op 11 a 12. Nu heb ik een rijstijl waarbij ik lekker doorrij, dus 130 a 135 op de teller op de rijksweg en met aanhanger zo'n 90 a 100.
De airco werkt ook met 30 graden plus prima. Wat ik zelfs merk als het rond de 25 graden is en je zet de verwarming op de koelste stand dat het dan prima is uit te houden in de auto.
Rond de 5000 kilometer het eerste mankement gehad, het achterlicht lampje was kapot. Zelf even schroeven en binnen 5 minuten verholpen.
Voor de rest merk ik dat de standaard renault matten relatief snel slijten. Hier moeten we elk jaar maar nieuwe matten inleggen.
Het audio systeem en navigatie werkt prima alleen jammer dat we nu bijna in augustus zitten en de laatste update is van het 4de kwartaal 2013 en de gratis update kan tot 6 maanden na aanschaf. Dus hopelijk hebben ze een update voor december.
De cruisecontrole werkt prima, was ik al gewend vanuit de megane en in de clio zit dezelfde. Is een erg prettig systeem als je er aan gewend bent. Mijn buurman heeft sinds kort een audi A7 met adaptive cruisecontrole en vind de renault prettiger qua cruisecontrole.
Het eerste krasje zit ook op de voorbumper. Op de rijksweg kwam er een voorwerp onder een andere auto vandaan en klap tegen de bumper. Gelukkig is het beperkt tot een klein krasje en een stukje lak welke is verwijderd.
De LPG installatie werkt nog zoals voorheen. We zijn naar de installateur geweest en er is een nieuwe benzinemeter foppen in gezet. De meter loopt namelijk wel naar beneden alleen wordt niet gereset. Dus ook al zit hij vol hij blijft aangeven dat hij leeg is.
Helaas heeft de nieuwe foppen geen resultaat, dus hier moeten we nogmaals mee terug. Het is niet zoals het hoort, alhoewel bv agin wel netjes onder garantie het probeert op te lossen.
Het automatische druppelsysteem verbruikt weinig en is nu na 3000 km half leeg.
Het zzwart glimmende kunststof op de deur vind ik erg besmettelijk. De day en night heeft op het stuur zilver en hier zie je niks op qua afdrukken. Binnenkort de zwarte delen zilver laten spuiten, zodat het er netjes uit blijft zien.
De subwoofer heb ik nog niet gemonteerd en moet ik me binnenkort toe zetten alleen door een verbouwing zal dit nog een paar weken moeten wachten.

Verbruik wordt iets lager

  • 8.888 km

De mooie kilometerstand toen ik gisteren naar huis aan het rijden was, is aanleiding voor een korte nieuwe review.

De auto rijdt nog steeds prima, trekt regelmatig een aanhanger en ook dat gaat prima. Nu de zon lager gaat staan merk ik regelmatig een schittering in het instrumentenpaneel.
Voor de navigatie is nog steeds geen update beschikbaar en we moeten hierop dus nog wachten. Op zich voldoet de navigatie prima.
Iets wat minder handig is is dat als je de auto stilzet en de motor uitzet je na 2 minuten niks meer kan doen. Ramen open of dicht, radio alles valt uit. Als je even ergens staat te wachten is dat niet echt handig.
De LPG installatie werkt naar behoren we moeten echter voor de 3de keer terug, omdat het resetten van de bezinemeter nog steeds niet werkt. Dit is jammer en hij gaat morgen voor 2 dagen naar bv agin om het probleem nu definitief uit de wereld te verhelpen.

Geduld loont

  • 9.410 km

Van de week is de auto bij het gasinbouw centrum langgeweest en met succes. We hebben een tankfopper die werkt en elke keer na opnieuw te starten staat de meter weer op het orginele niveau.
Daarnaast was er een hele kleine lek bij een slangklem, waardoor er koelvloeistof wegliep. Deze hebben ze vervangen door een betere nieuwe slangklem en probleem opgelost.
Als leenauto een mercedes A klasse meegekregen van 2002 voor 2 dagen en moet zeggen dat me dat prima beviel. Toen ik vrijdagavond echter weer in de clio stapte, was ik toch blij met het comfort en hoe lekker hij nog steeds rijdt. Vrijdagavond met 5 man erin en naar Scheveningen gereden en zelfs met alle verkeersdrempels op de boulevard is het comfort nog redelijk. Op naar de eerste servicebeurt bij 20000km waar de filter voor de gasinstallatie vervangen moet worden.

En still going strong

  • 20.002 km

Inmiddels zijn we de 20000 km gepasseerd. We zijn tevreden met de auto, hij rijdt lekker en is voordelig in de dagelijkse kosten.
De winterbanden zitten eronder en hij rijd gemiddeld 1 op12 op lpg. Ik tank regelmatig in belgie en dat voor 28 cent per liter, dan is het lekker voordelig. Nu het wat kouder is merk je dat je minimaal een aantal kilometer op benzine moet rijden voordat hij op gas overspringt. Hij start op benzine en als de motor een bepaalde temperatuur heeft springt hij over op lpg.
De trekkracht is ruim voldoende ook met aanhanger erachter.

En we bieden hem te koop aan

  • 46.000 km

De clio heeft inmiddels 46000 kilo gereden en doet het nog steeds prima.
We hebben een volkswagen T4 camper gekocht en met nog een landrover erbij besloten om de clio te verkopen.

Binnenkort wat foto's maken en op marktplaats zetten.
De prijs wordt 14000 euro.
nou mocht u intresse hebben, laat het maar weten.

verkocht

  • 55.000 km

Na 55000 prettige kilometers hebben we de renault vandaag verkocht. De afschrijving is toch weer even slikken met ruim 9000 euro afschrijving in 2 jaar. Maar ja we gebruiken hem te weinig en willen meer genieten van onze camper. Dus de volgende eigenaar kan er van genieten.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.