Renault Clio Estate TCe 90 Energy Expression (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Clio Estate TCe 90 Energy Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 124.500 km |
KM-stand laatst | 157.000 km |
Prima, maar zeker niet goed.
- 157.000 km
In december 2023 heb ik deze auto aangeschaft met destijds 125.000 op de teller. Nu staat de teller op 157.000.
Problemen?
Na ongeveer een maand of 8 begon er een raar getik te ontstaan bij de motor. De auto was nog onder BOVAG-garantie, dus gebeld en kon al een paar dagen later terecht bij de werkplaats. Met het verhaal over de distributieketting bij dit model, vond ik het getik bij de motor toch erg spannend.
Uiteindelijk bleek dit een leeftijds kwaal te zijn, en was het probleem vuile injectoren. Meer dan dat was er gelukkig niet aan de hand. Op aanraden meerdere malen elke paar duizend KM even een injector reiniger toevoegen. Dit hielp wel om het in ieder geval niet meer bij een warme motor te hebben.
Algemeen:
In de periode dat deze auto in mijn bezit is, heeft de auto met een koude motor altijd wel enorm geschokt met rijden in zijn 1e en 2e versnelling. Meestal na een minuut of 10 was dit wel weg, maar toch is dit altijd wel aanwezig geweest. Dit samen met heel erg veel windgeruis (wat eigenlijk door slechte afwerking komt) zorgen dat de auto op het vlak van comfort toch ondermaats scoort in mijn ogen. De vering achter is minder aan het worden, en ook dit zorgt duidelijk voor minder comfort bij drempels e.d. Daarnaast is de auto wel erg soepel geveerd, wat qua wegligging niet erg aangenaam is. De 90 pk “sterke” 0.9 Tce is meer dan vlot genoeg, je haalt met gemak de meeste auto’s even rap in, en hij voelt sneller dan dat hij op papier is.
Onderhoud:
De eerste beurt is meteen een grote beurt geweest, hier was de auto aan toe voor zijn planning, en daarnaast werd het toch aangeraden door de Renault dealer, uit voorzichtigheid i.v.m. de vele kwalen van de distributieketting die wel eens kuren wilt hebben. Toen zijn er geen bijzondere dingen naar voren gekomen. Dit is ook de enige beurt die deze auto bij mij heeft gehad, door de overstap naar een andere auto over een aantal weken. De knop van de achterklep kreeg wat kuren, waardoor tijdens het rijden regelmatig de kofferbak open ging, en ik ook meerdere malen met een lege accu heb gestaan. Ook ging de kofferklep uiteindelijk niet meer van buiten open. Zelf heb ik toen de knop vervangen, en daarna niet meer deze problemen gehad.
Verbruik:
Het verbruik is mij aardig meegevallen, ik heb veel snelweg gereden, dus ik zit rond de 6.0 liter per 100KM, oftewel 1 op 16.67. Dat is voor een auto als dit, met 5 versnellingen erg netjes. Wel is dit het verbruik op de boordcomputer, en uiteraard gecombineerd. In deze kilometers zitten ook bepakte vakanties, waarbij de auto afgeladen is, en met 2 personen in de auto. Al met al, vind ik dan een 1 op 16.67 erg netjes.
Conclusie:
Ik heb deze auto niet erg lang in mijn bezit gehad, net geen twee jaar. Over de onderhoudskosten kan ik dus niet veel zeggen, maar wel wordt er vaak aangeraden om toch elk jaar wel een grote beurt te doen. Dit kan de auto wel wat duurder maken dan andere auto’s. Ook is natuurlijk de risico’s met de distributieketting toch wel een ding wat mij geen vertrouwen heeft gebracht in deze auto om nog veel langer door te rijden. Ook merk je dat ondanks goed onderhoud, veel delen in het interieur, maar ook aan de buitenkant van de auto, niet meer zo stevig of goed zijn. Veel speling op plastic delen zoals de spoiler, en in het interieur heeft bijna alles wel wat speling. Denk aan de middenconsole, de ventilator roosters. De rode kleur is erg mooi, maar ook de lak begint al wat lichter te worden op plekken als het dak en de A-stijl. Comfort in de auto heb ik altijd wel erg goed gevonden voor lange ritten, alleen geen in hoogte verstelbare passagiers stoel, dus voor lange mensen is het vaak al snel met het hoofd tegen het dak.
Zou ik aanraden om er een aan te schaffen? Nee. Hogere onderhoudskosten en het duidelijk tonen van zijn leeftijd vind ik een groot minpunt. Daarbij het risico op veel motor problemen, vind ik het niet waard.
Al met al heb ik veel plezier van deze auto gehad, maar voor betrouwbaarheid ben je met deze auto niet aan het goede adres.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.