Renault Clio Estate TCe 90 Energy Expression (2014) #4

autoreview

Renault Clio Estate TCe 90 Energy Expression (2014)

Signalement

UitvoeringClio Estate TCe 90 Energy Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf151.572 km
KM-stand laatst167.850 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto

  • 151.845 km

In de hogere KM standen van +/- 150.000 zie je toch minder ervaringen langskomen. Waarschijnlijk simpelweg omdat vele de auto inruilen bij deze standen. Maar er zijn natuurlijk ook hele hoop die dit soort auto's kopen. Dus bij deze mijn ongezouten mening:

Na een jaar met problemen te hebben rond gereden met een Ford Mondeo 2.0 opzoek gegaan naar een vervangende auto. Als jong stel waren we niet weer zo een groot model nodig als de Mondeo, maar zochten wel ruimte voor vakantie etc. Zodoende gekeken voor een:

-Ford Focus (Viel af wegens vele gemelde problemen)
- Seat Ibiza station ( Viel af, want niet mooi)
- Volvo V50 ( Viel af want: Rijd duur)
- Peugeot 308 (Viel af door die Pure Tech problemen)

En de Renault Clio 0.9 Estate, en daar worden en zoveel van aangeboden. Uitgekomen bij een mooi rood model, reed bij de proefrit heel fijn. Natuurlijk minder comfort als de Mondeo maar het scheelde de helft in wegenbelasting, brandstof en verzekeringen. Keuze was dus snel gemaakt en een week later reden we in onze nieuwe rode bolide. Van de Renault Clio kon ik weinig echt grote problemen vinden, het feit dat er zoveel op de markt staat maakte de keuze niet makkelijk.

Rijd lekker maar wel winderig, het wind geluid was erg luid. Maar ik kwam er al snel achter dat dit lag aan de raamrubbers aan de voorzijde. Deze sloten niet helemaal goed, deze opgevuld met een stuk isolatie (eigenlijk voor voegen) maar was direct weg. Verder is het geen stille auto, bij hoge snelheden hoor je veel wind en hoor je het motortje goed brullen. Maar voor een 0.9 verbazingwekkend veel kracht. Het is geen snelheidsduivel maar voor rijden van A naar B is het echt prima.

Verbruik is zeker niet de 1 op 22 die de RDW aan geeft. Ik rij ongeveer 25 km naar mijn werk, dit twee keer op een dag natuurlijk. Ik rijd denk ik gemiddeld 1 op 17, wat ik nog best netjes vind. Lange afstanden op de snelweg met 100 km/h op de cruise zou je er wel 1 op 20 uit kunnen halen.

Qua ruimte is het een prima auto voor 2 personen of een klein gezin. Wij zijn beide niet ze kleinste en kunnen prima voorin zitten en rijden. Achter ons zitten is voor een volwassene dan wel erg krap. Maar een kleine zal er vast en zeker goed in passen.

To Italy!

  • 156.000 km

Jaa! Lekker op vakantie! Wel heel spannend zo de eerste keer met de Clio. Volgeladen en wel, echt tot de nok gevuld, gingen we op vakantie. Dit was ook het eerst dat we de Clio wat klein vonden, want ja we gingen kamperen! Dus je neemt. Veel mee, hierdoor was snel duidelijk dat als er gezinsuitbreiding zou komen kamperen lastiger zou worden. Tussen de tijd van aankoop en de vakantie heb ik gek genoeg wel 2x het knopje van de kofferbak moeten vervangen.

Maar de vraag is natuurlijk: Hoe heeft de Clio het gedaan? We zijn vanaf Nederland naar de Bodensee gereden, daarna naar Toscane, daarna het Gardameer. We hebben prima getoeft met de Clio. Gemiddeld verbruik lag wel hoger wegens hogere snelheden en volgeladen auto. 1 op 12/13 ongeveer.

Onderweg verder geen gekkigheid. Ongeacht het kleine blokje en de volgeladen auto reed hij prima door de bergen. Hoewel je wel merkte dat hij daar natuurlijk niet voor was gemaakt heeft hij het goed overleeft.

Wel kwamen we onderweg tot de bijzondere ontdekking dat de cruise control uit viel als ik richting aan gaf naar rechts. De cruise control viel daarvoor wel vaker uit maar nooit het linkje gelegd met de richtingaanwijzer.

Maar verder heeft de Renault ons goed door onze vakantie getrokken!

Eerste beurt en APK

  • 161.284 km

Eerste keer ging de bolide naar de plaatselijke vakgarage voor onderhoud en APK. Wederom spannend moment, want de remmen piepte, achterruit verwarming was stuk (per ongeluk zelf het draadje los getrokken) , en de cruise deed gek.

Na een uurtje werd ik gebeld wat er aan de hand was. Gelukkig: het zag er prima uit. Alleen moest er wel het een en ander worden vervangen. Namelijk de remschijven waren aan de voorzijde op, er zat een massa probleem in ze rechterachter licht unit, en hij was toe aan een grote beurt. Al met al bijna 1000 euro verder helaas. Maar verder was hij helemaal goed bevonden en konden we daarna weer veilig de weg op.

Grappig feitje, na het verhelpen van de massa storing in de rechter achterlicht unit deed de cruise weer normaal zijn werk! De achterruitverwarming kon alleen niet worden gerepareerd omdat daarvoor de gehele ruit moest worden vervangen. Asngezien ze het stekkertje niet zelf weer vast konden zetten helaas.

Op naar de volgende vele veilige kilometers!

Gezinsuitbreiding

  • 167.850 km

Jaa daar is ze dan! Onze dochter trots hadden we het auto stoeltje geïnstalleerd met zo een mooi isofix systeem! Want ja voor die kleine alles zo veilig mogelijk. Tot onze schrik moest de bijrijdersstoel zo ver naar voren toe dat mijn partner met haar benen in haar nek zat. Ik hoor al veel mensen denken, wij deden het vroeger met een kleinere auto. Maarja wij hadden het toch echt anders ingeschat. Dit was iets wat ons enorm tegen viel. Daarnaast lag als de opgeklapte kinderwagen achterin lag de halve kofferbak vol. Zodoende geen spijt van de aankoop, dat zeker niet. Maar beetje teleurgesteld in de ruimte.

Omdat we als tweede auto een Fiat 500 hadden, en deze erg slecht werd, wilde we op zoek naar een nieuwe auto voor de boodschappen en het werk van mijn partner. Hierbij toch besloten terug te gaan naar een iets grotere station. Hierdoor word onze rode Clio gedegradeerd van gezinsauto naar boodschappen/werk auto. Onze nieuwe gezinsauto is wel een Renualt geworden. Een prachtige witte Megane uit 2018! Hopelijk zal ik daar snel ook een stukje voor jullie over schrijven! Maar de Clio blijft rollen bij ons! Het is een fijne en tot op heden hele betrouwbare auto gebleken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.