Renault Clio Estate TCe 90 Energy Expression (2014) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio Estate TCe 90 Energy Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 167.309 km |
KM-stand laatst | 192.000 km |
Betaalbare benzine gezinsauto
- 167.309 km
We zochten een vervanger voor onze Clio 3 ph2 1.5 DCI.
In verband met nieuwe APK regels, hoge km stand van de auto (310K) en grote onderhoudskosten (Distributie, groot onderhoud, zomerbanden en winterbanden), rondgekeken naar een vervanger.
Eerste instantie had ik het niet zo met 3 cilinders in auto's, maar nadat ik gewezen werd op de zuinigheid en betrouwbaarheid van de 90TCE van Renault wezen zoeken naar een mooie Clio. Eisen bij de zoektocht waren vooral een leuk kleurtje (ik was klaar met zilver en zwart), airco, cruisecontole en dat de auto vooral netjes was van binnen en buiten (uiteraard reken ik een niveau van gebruikerssporen daarbij).
We merkten al dat de occasion markt een stuk duurder was geworden. We wouden van onze oude auto af en het was wel wat een gek ervoor geeft. In het budget waar we zochten (6K tot 9K) was vooral de Clio 4 wat mijn aandacht trok. Alternatieven waren vooral Citroen C4 Cactus, Fiat Punto Evo, Peugeot 208. Met onze criteria.
Criteria waren vooral gewicht, zuinigheid en vanaf dacht ik 2014. Enkele andere auto's die ertussen zitten, maar dit was het aanbod. Nu ben ik Renault fan, maar mijn vrouw wou andere modellen niet uitsluiten. Al gauw kwamen we toch weer bij de Clio uit. En dan specifiek de station uitvoering ivm de extra ruimte voor kinderwagens.
Uiteindelijk 3 rode en 1 bruine Clio hoog op de wishlist gezet. 1 Clio was 2 dagen voordat we wouden kijken helaas verkocht (een hele mooi uitgevoerde voor mijn gevoel), 1 Clio was het voor mijn gevoel net niet (mismatch aan interieur en extrieur kleuren). Grappig genoeg is deze Clio later gebruikt door autoweek voor een review:
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/koopwijzer-renault-clio-iv-let-hier-op-als-je-een-tweedehands-renault-clio-wilt-kopen/
De bruine was schitterend, maar was eigenlijk buiten ons budget (net geen 10K). Het was een import uit DLD en stond in zuid limburg, wat uiteindelijk te ver was om vrijblijvend naar te kijken (vanuit de achterhoek gezien).
Uiteindelijk bij een Rode uitgekomen bij Nijmegen. Hij viel op doordat die er op de foto's netjes uitzag, alle functies en meer afvinkte waar ik naar zocht en in de onderhoudshistorie stond dat de ketting reeds vervangen was. Iets gezien de kosten ervan, mooi meegenomen.
Kilometerstand van 160K schrok ik niet zo van gezien de historie en onderhoud.
De auto was zoals geadverteerd en op een paar slechte banden en remmen na kon ik niets opmerken. Een laden facturen erbij. De verkoper liet de factuur zien van de ketting (hier ging het helaas niet helemaal goed) en de deal met inruil van onze oude auto als inruil rond gemaakt.
Zo hebben we wel 1 van de goedkoopste aangeboden Clio 4 TCE gekocht. Hoe dit uitpakt wordt vervolgd.
Zelf ben ik handig en met auto's als hobby sleutel ik graag. Samen met mijn vader die meer als 30 jaar bij Renault gewerkt heeft, kan ik veel zaken aan auto's zelf oppakken, waarmee ik wel een risico durf te lopen.
Omdat dit onze daily is en mijn vrouw erop moet kunnen vertrouwen zoek ik wel naar een bepaald niveau van betrouwbaarheid, wat ik met deze Clio wel verwacht. Uiteraard heb je geen garanties, maar tijd zal het zeggen.
Eerste kilometer ervaringen PH2 makeover
- 168.000 km
Vanaf het moment dat we naar huis reden met onze nieuwe auto vielen dingetjes mij op.
In mijn onderzoek naar de Clio 4 wist ik van veel windruis, maar het was wel degelijk aanwezig. Zet ik op mijn lijst.
Deze auto heeft het R-Link systeem. Lijkt redelijk up-to-date, maar ik weet dat hier veel klachten over zijn. Dus ik hou het in de gaten.
Bij het bekijken van de auto kwam ik erachter dat het de Expression uitvoering was en niet de Dynamique. Enige opties die ontbraken welke ik ook daadwerklijk wou waren snelsluiters van de ramen voor en keyless entry (uiteindelijk met onze kleine die graag op knoppen drukt, blij dat ik geen keyless entry heb). De snelsluiter had ik al een module voor gevonden.
De velgen welke eronder zaten (16" Passion velgen) wouden we vervangen voor 17" velgen (Mooie Originele Renault velgen). Staat gewoon net wat mooier en dan komen er All seasons op de 16" voor de wintermaanden.
De remmen voor waren voor mijn standaard echt op (verkoper vond het wel meevallen), maar deze ga ik z.s.m. zelf vervangen. Auto remt verder wel goed en onderhoud en remvloeistof is net een half jaar terug met de APK gedaan.
Mijn vrouw zat al te pulken aan de plastic delen van het stuur. Eens kijken of ik een mooi leren stuur op de kop kan tikken.
En dat was de rit naar huis. Thuis aangekomen de papieren en facturen bestudeerd en toen baalde ik als een stekker. Het was niet de ketting die vervangen is, maar de multiriemset. Zelfs de garage nagebeld en met de handelaar. Helaas gooi ik dit neer, gezien ik toch beter mijn best moest doen bij het bekijken van de facturen.
Ander punt. Ik kom in de facturen 3x een storing tegen betreffende het ABS systeem. Communicatie met computer ontbreekt. En het probleem wordt verholpen door een zekering te vervangen (maar dat betekend dat ondanks de zekering er wel degelijk iets niet goed werkt). Hou ik in de gaten.
En helaas heb ik ook geen onderhoudshistorie van de eerste eigenaar. Gelukkig heb ik na 1 telefoontje met de dealer waar de auto verkocht is, een overzicht van de gehele historie.
Met deze informatie rijker ga ik ook kijken naar de mogelijkheid om de ketting, preventief te vervangen. Zo kan ik onderhoud technisch een mooie nulpunt creëren betreft onderhoud.
In de dagen erna een mooie set 17" PH2 velgen gevonden en een half leder interieur uit een PH2 (zelfs met tussenleuning en stoelverwarming). Goedkeuring van de vrouw hiervoor gekregen (gezien we de Clio uiteindelijk ook best voordelig meegenomen hebben). En een week later dit allemaal opgehaald met de Clio.
Zodoende zijn er nog 2 aandachtspunten naar voren gekomen. Heel af en toe was er een hik op te merken bij het optrekken (alsof er een cilinder niet meedoet). Verder geen storing. Na een beetje zoeken, waarschijnlijk bougies en of penbobines. Neem ik mee.
Ook werd het kouder en begonnen de stabilisatorstang rubbers te kraken. Ook een bekend probleem met de Clio. Neem ik mee.
Voor de rest viel het mij ook op dat de brandstof meter niet geweldig is. Wanneer je de helft voorbij bent, keldert het niveau wel heel hard. We redden ongv. 600km op de tank en tanken dan 36 tot 38 liter. De boordcomputer is ook bijzonder rooskleurig t.o.v. het handmatig berekenen.
Voor de rest. Ik kom voor mijn gevoel wel heel negatief over nu. Al met al zijn we blij met de auto. Punten die ik noem, zijn op te lossen en door het zelf te doen, hoeft het niet de wereld te kosten.
De auto rijd verder fijn. zowel gewoon als in ECO rijd de auto comfortabel op de autosnelweg en de binnenlanden. Verder ook geen problemen ervaren met het R-Link systeem, waar ik blij mee ben. En verder werkt alles wat erop zit.
Hierna wil ik het volgende doen:
- Wielen wisselen
- Interieur ombouwen
- Remmerij met stabilisatorstang componenten voor vervangen
- Kijken of ik stoelverwarming werkend krijg
- Nieuwe dashcam inbouwen (incl. camera achter)
- Auto even goed poetsen en detailen
- Zoeken naar een chromen lijst voor onder de ramen
- Duiken in groot onderhoud voor de komende apk in juni.
Uitgebreid verslag hou ik ook bij op mijn blog van mijn project auto. Dus als je alvast wilt verder lezen ga naar:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?msg=388472
Aandachtpunten afvinken
- 169.866 km
Inmiddels wat zaken aangepakt.
In de Clio zat geen volwaardig reservewiel, maar een reparatiekit. Gezien de wielen die we er nu bij zitten, zit ik niet te wachten op een pur schuim oplossing in de middle of nowhere op hoop dat je dan thuis komt. Bij deze via een sloop dit vervangen voor een compleet reservewielset (incl. krik e.d.).
Er een vaste trekhaak onder gezet, gezien ik nog wel eens met een aanhanger of fietsdrager rij. Scheelt dat er geen led achterop de auto zit. dit maakt de montage van de stekkerdoos een stuk makkelijker.
Ook de remschijven en blokken voor vervangen. De schijven waren al 2 mm voorbij het minimum, dus vervangen was echt wel nodig.
Ook de stabilisatorstangen links en rechts vervangen. Nog niet de midden rubbers, hier wacht ik even mee tot wat beter weer. Kraken is dan ook nog niet opgelost.
Module uit Roemenië besteld welke een standaard elektrische raam voorziet van snelsluiter. Uiteindelijk de hele deurpaneel verwijderd om het hoogglanszwarte deel niet te beschadigen en het werkt goed.
Inmiddels ook de 16" Passion velgen "schoon" gemaakt. De remstof die erop zat, zat er denk ik de hele leven van de auto erop. Uiteindelijk met waterproof schuurpapier alle remstof eraf geschuurd en de velgen daarna gepolijst en in de wax gezet met de hand. Nu kunnen de nieuwe Allseasons erop en kunnen de zomerwielen weer op de stalling.
Detailen, dashcam en stoelverwarming
- 171.600 km
Een weekje vakantie en redelijke temperatuur heeft ervoor gezorgd dat ik aan de slag ga met de lak van de auto.
Inmiddels redelijke kleurverschillen ontdekt en er helaas achter gekomen dat ondanks de mooie kleur, het spuit proces vanaf dag 1 dat deze auto's op de markt kwamen niet deugd.
In de volle zonlicht kun je de kleurverschillen makkelijk vinden, maar bij bewolkte omstandigheden, ziet er er nog steeds mooi uit (nog geen spijt van).
- De achterklep en achterbumper in 3 stadia gepolijst en de zijkanten en deur drempels in 3 stadia gepolijst.
- In de deuren mooie alu dorpels geplaatst (om een deel van de beschadigingen tegen te gaan)
- Ook 2 dagen bezig geweest om de dashcam te installeren (alle draadjes natuurlijk netjes wegwerken) en om de stoelverwarming bij 1 stoel werkend te krijgen (bestuurdersstoel). Ik had niet genoeg bedrading over om door te gaan naar de passagiersstoel, maar het werkt wel zoals het hoort.
- Als laatste ook nog de alu daklijsten gepolijst. Deze waren verweerd door de jaren heen en waren zeer goed te polijsten met de hand.
Hier is het verslag uitgebreider te lezen:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?msg=388511
Mega onderhoud
- 177.000 km
Toen we de auto gekocht hadden, dacht ik (en de handelaar) dat de ketting al een keer vervangen was. Dit bleek niet zo te zijn. Omdat dit een dure reparatie is wanneer het snel moet, wou ik het toch preventief (laten) uitvoeren. En toen heb ik het ook goed laten aanpakken. In overleg bij een bekende alle distributie onderdelen vervangen. Dus kettingset, nokkenasversteller, krukas en nokkenas tandwiel. En ook de oliepomp met ketting. En uiteraard alles wat eromheen zit.
Uiteindelijk denk ik dat ik 1300 euro kwijt was aan onderdelen en de arbeidsloon, maar ik verwacht bij een garage minimaal 2000 kwijt te zijn voor alleen nog maar de ditributieketting.
Verse APK erop waar geen punten uit voort kwamen. Dus nu wel een opgelucht gevoel over de technische staat van de auto, waar ik blij mee ben.
Auto moet nog even verder gedetaild worden en hij gaat nog een keer naar de spotrepairder voor wat kleine puntjes. Verder bevalt de auto nog goed en verder ook geen punten op te noemen
Kleine aanpassing
- 183.000 km
Een defect wat begon te ontstaan in de laatste maanden en wat nu steeds vaker voor kwam was met de knipperlichtschakelaar.
De Clio heeft een mooie functie dat, wanneer je de knuppel iets opbeurd dat de knipper automatisch 3x knippert. Ideaal voor op de autobaan.
Het defect wat echter ontstond dat wanneer we knipperlicht naar rechts zetten en deze automatisch terug gaat in de neutrale stand wanneer de stuur terug draait, dat dit net iets te hard gaat. De knipper naar links wordt vervolgens 3x geactiveerd. Irritant. Op de gok ervan uitgegaan dat het in de schakelaar zit. Nieuwe besteld en deze geinstalleerd. Helaas een wat goedkopere versie t.o.v. de Valeo versie van Renault en dat voel je. Maar het werkt wel weer goed.
Bij de gelegenheid ook nog eens gekeken of ik het bestaande stuur kon vervangen voor de nieuwe phase 2 stuur welke ik nog had liggen.
Hiervoor moet de Airbag eruit en hier heb ik al eens mee zitten prutsen zonder succes. Links en rechts achter het stuur zit er een gaatje, waar je een platte schroevendraaier doorheen steekt. Je moet vervolgens een metalen klip wegdrukken om de airbag links en rechts te ontgrendelen, waarna je hem eruit kunt halen.
Na veel prutsen uiteindelijk de flap aan de bovenkant van de airbag ophoog gewipt (hier zat heel veel flex in). Daarna kon ik de vergrendeling iets zien en via die weg met de platte schroevendraaier de airbag vooralsnog ontgrendelen.
Bij inspectie, bleek de metalen pin te zijn verschoven, waarna deze de airbag niet meer via deze manier kon ontgrendelen. Gedoe.
Vervolgens de grote torx losgedraaid (er nog niet helemaal uitgehaald). Met een ruk het stuur losgetrokken en het stuur gewisseld. Stekkers van alle bediening is gelijk aan de oude stuur en kon zo weer aangesloten worden.
Upgrades.
Voor de rest heeft de auto ons nog niet in de steek gelaten. Sinds het onderhoud, rijd deze zoals je mag verwachten. We hadden beiden ook wel het idee, dat er wat meer pit in de auto zat (gezien de staat van de ketting, zou het kunnen). We houden nog wat gekraak over, wat veroorzaakt wordt door de stabilisatorstangrubbers. Dit wil ik nog een keer aanpakken, maar is ook meer werk dan je lief is.
Voor de rest de auto ook nog een keer helemaal gedetaild. Met lak correcty gepoogd de kleur terug te krijgen, maar dat is helaas door het soort lak niet gelukt. Wel een keramische coating aan het einde aangebracht, voor maximale bescherming.
Onderhoud en APK
- 192.000 km
Het was tijd voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt. Zelf de olie en oliefilter vervangen en toen zag ik ook dat er een kapotte ashoes was (voordat ik de zomerwielen er weer onder plaats). Gezien de APK over 2 maanden verloopt een afspraak ingepland bij de lokale garage.
Ashoes vervangen en ook een defecte fusseekogel (garagehouder heeft de gehele draagarm vervangen, ivm slechte ervaringen voor alleen de kogel).
Remolie vervangen en zo kan de auto er weer een jaar tegenaan.
De keramische coating welke ik vorig jaar aangebracht heb zit er voor mijn gevoel nog redelijk op (wassen van de auto stelt nog steeds niets voor). Alleen de plastic trim is niet meer zo donker als in het begin.
Ook laatst een voetbal tegen het lakwerk gekregen (zand afdruk was goed zichtbaar) en naar een wasbeurt geen krassen aangetroffen, wat me positief mee viel.
Verder afgelopen jaar goed doorgekomen. Alleen een probleem dat de cruisecontrol uitviel, na het inschakelen van de knipperlichten (erg irritant op de snel weg). Bleek een slechte massa te zijn in het rechter achterlicht. Connector was ook al behoorlijk verbrand en deze uiteindelijk vervangen. Probleem opgelost.
Verder is het verbruik helaas niet wat ik er van gehoopt had. Voldoende, maar ik had hem zuiniger verwacht. We hebben uitschieters naar 1 op 17 maar gemiddeld is het meer 1 op 15 (zelfs een keer een tank van 1 op 12 gepresteerd).
Dat zijn vooral snelweg kilometers (in de spits) en waren veel korte stadsritjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Had je deze auto's al gezien?

Renault Clio 0.9 TCe Limited | Trekhaak | Camera | Navigatie | Cruise control | Airco | Bluetooth | Parkeerhulp | Getint glas | DAB
- 2016
- 190.092 km

Renault Clio 0.9 TCe Expression, Airco, Navigatie, Telefoon, Blue tooth, 16 inch lichtmetaal, Cruise control, Isofix, Zuinig, NL auto, Boekjes, 3 maanden garantie
- 2013
- 105.350 km

Renault Clio Estate 1.2-16V Night & Day / Navi / Airco / Bluetooth
- 2016
- 95.274 km