Renault Clio Estate dCi 90 Energy Night & Day (2015) #4

autoreview

Renault Clio Estate dCi 90 Energy Night & Day (2015)

Signalement

UitvoeringClio Estate dCi 90 Energy Night & Day
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf182.077 km
KM-stand laatst240.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dat is andere koek!

  • 182.077 km

Van een Clio 3 naar een Clio 4, dat is een wereld van verschil.
De zit is anders, stuur is "thank God" in lengte verstelbaar, bij de 3 moest ik de stoel naar voren schuiven, of lekker zitten, of het stuur met een hand vasthouden? er zijn ook mensen met langere armen..

Hee een 5 deurs, ja de 3 was ook in 5 en als Estate leverbaar, maar niet op het moment toen ik het zocht, de prijs was erg goed, dus tja de 3 was bereikbaar en zo gekocht.
Onze kinderen (20ers) waren in ieder geval blij met de 5 deurs.
De uitvoering, een Night and Day, chromen spiegelkappen, cruise en airco net als de Clio 3, met als voordeel dat de condensor van de 4 wel heel blijft 52000km lang, en waar ik bij de 3, al 3 radiatoren met ingebouwde condensor heb versleten.

Alleen die kaart, daar moet ik nog steeds aan wennen, zeker als ik net de Twingo 1 van mijn vrouw heb gereden, er zit geen gat in het stuurkolom, tjonge

Het is een auto met een verleden, van buiten mooi, maar van binnen niet zo mooi, hier en daar van krassen op de bekleding, laten we zeggen dat het gebruikt is, maar we kunnen het voor weinig kopen, en we gaan ervoor, de stevig zittende stoelen zijn niet doorgezakt en bieden voor mij en mijn vrouw een goede zit.

Het rijden, ja dit rijd een stuk beter, wel stugger want nu heb ik 16" velgen met bandenmaat 195/55-16 tegenover de 15" velgen met bandenmaat 185/60-15 van de 3, qua veercomfort vond ik de 3 beter, maar de 4 heeft een betere wegligging, en is zeer direct qua sturen, het toerental bij 100km/h is nog steeds 1800rpm, dat is hetzelfde.

De auto is stiller, maar niet zuiniger, is iets zwaarder en inhalen op snelwegen gaat tot 140 km/h ook iets rapper, daarna is het wachten en wachten totdat de top bereikt is, maar de ingebouwde navigatie zei neem hier de afslag, dus hoe hard het kan? geen idee.

Wat ook onbegrijpelijk is, hoe kan het dat een auto uit 2015 een navigatie kaart heeft uit 2013? kaarten kopen ja kan, het is niet duur €65 euro en de wereld gaat ineens weer voor je open, op de kaart dan, je kan ook gewoon je telefoon via bluetooth laten werken via welke app je ook gebruikt, maar dacht kan geen kwaad als ik ergens geen bereik heb, en helaas heb die ervaring ook gehad.

Motorisch, de motor heeft af en de hik, echt een hikje en door, de 3 had dit ook en het zou wel een product eigenschap zijn, verder snort deze lekker door, dit is alleen merkbaar op cruise control, tenzij je een voet heeft die constant in de zelfde stand staat, die heb ik niet.

Een keer heeft de auto mij laten staan, kaart erin starten en...... ruisbeeld op de radio? en een mitrailleur klinkt van onder de motorkap, de computer geeft aan:
-ESP defect laten nazien
-ABS defect enz.
Nou dat wordt een dure grap, bleek de accu te zijn, zat onder zijn vermogen om de startmotor te laten draaien en game over.
Starthulp erop gezet van de garage en bam lopen, dure accu, €180 ivm startstop, die af en toe ook niet wil doen wat die moet doen, maar dan is de spanning te laag om alles te voorzien van energie wat nodig om de kachel en radio te laten werken, had mijn punto evo ook last van.

Draagarm links voor gaf klappen op slecht wegdek, maar de auto stuurde wonderwel gewoon goed, ik dacht van nou... toch even laten nazien, de kogel van de draagarm lag geheel los, vroeger kon je deze gewoon los kopen monteren, maar die tijd is geweest, dus nieuwe draagarm en we konden weer rijden.

Verder valt op dat wanneer je schuin een oprit oprijd, de auto begint te kraken, niet hard maar het is aanwezig, de rubbers zijn allemaal nog heel?

De koppeling gaat wat zwaar, is hydraulisch en nu het richting de 240000km loopt niet helemaal soepel meer, ook de 3 had daar last van, ik denk zowaar een product eigenschap, nieuwe koppeling cilinder geeft vast wat meer soepelheid aan het geheel.

Oh de lichtschakelaar gaf er de brui aan, een klein tikje tegen de hendel en het deed het weer? hmm contacten vuil? je kan dus de lichtschakelaar uit elkaar halen schoonmaken en weer invetten en dan was voor mij het probleem opgelost.

Nog meer te zeuren, nee eigenlijk niet, de auto doet wat het moet doen, ons van A naar B en C brengen met een gemiddeld verbruik van 1 op 24 ook in de winter en in de zomer uitschieters naar 1 op 26, moet daarbij melden dat ik altijd op cruise rijd en nooit harder dan 102km/h op de rechterbaan, inhalen ja dan gaat de pedaal wel naar beneden en dat doet deze dan ook rap.

Wat mij ook opviel, de airco staat altijd aan, behalve als ik de eco knop indruk, het lijkt of de airco met de eco knop uit, ongeveer voor 60% meedraait als de knop voor de airco niet is ingedrukt, en de volle 100% als deze wel gebruikt word.
Ik weet niet of dit normaal is, de auto is voorzien van een "normale" kachel is geen climate control luxe uitvoering, het viel gewoon op dat ik op een gegeven moment koude voeten kreeg.
Dit doet het als de kacheldraaiknop op ruit en voeten staat, zelf de ventilator uitgang onder de radio blaast zachtjes mee

De Hill assist vind ik wel een verademing, goede uitvinding, dit was allemaal nieuw voor mij en ESP ook, niet dat ik het ooit nodig had, maar mooi dat het erop zit.

Ook led lampen voor laten inbouwen, en goh wat een verschil met die H7 lampjes die er voorheen inzaten, geven goed beeld en zijn niet zodanig dat ze een tegenligger verblinden, geven goed beeld op de weg, je ziet de lijnen die een halogeenlamp ook geeft, merk onbekend want laten inbouwen door garage.
De gewone H7 lampen branden iets te vaak door naar mijn zin, met deze Led lampen geen last meer van, bonus dus.

Tijd voor een suf?

  • 240.000 km

Nu met 240000km op de klok, ga ik de Clio 4 doorgeven aan de garage waar ik het vandaan had, en wordt het tijd om het iets hogerop te gaan zoeken.
Het word weer een diesel, ik rijd veel, mijn vrouw heeft versleten knieën en is een hernia patiënt, dus is een Captur wel een gulden middenweg, en aangezien wij beiden tegen de 60 lopen, is een hogere instap auto, met variabele ruimte zeer welkom, de rolstoel kan er gewoon rechtop in, de rest is bonus zoals de automaat, vind ik wel verdiend na 1.4 miljoen kilometer op de autobaan, ja ik heb het bijgehouden.. goh geen koppeling meer..

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.