Renault Clio Estate dCi 90 Energy Dynamique (2013) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio Estate dCi 90 Energy Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 100 km |
KM-stand laatst | 650 km |
De eerste km's
- 650 km
Uitvoering Clio:
* Kleur Rouge Flamme
* LM 16"Passion Noir
* Pack Lumiere (panoramisch dak)
* Pack Comfort Extra (Electr. airco, achterruiten, verstelbare en inklapbare spiegels, regen- en lichtsensor)
* Pack City Extra (parkeersensoren en achterrijcamera, armsteun)
* R-Link
* Europa sd kaart
* Pack Customation thema Elegance
* Alarm klasse 3
* Trekhaak
* 12 Volt aansluiting in kofferbak
* Losse dakdragers
* Dakkoffer 480 liter
* Losse winterbanden
Volgens de dealer, de meest uitgebreide Clio Estate die hij had verkocht.
Ik had er nog wel meer op willen hebben, zoals:
* Xenon verlichting (is niet mogelijk)
* Parkeersensoren voor (af-fabriek niet mogelijk)
* 17" velgen (niet mogelijk bij diesel)
* Dubbeltonige claxon (niet mogelijk)
* Opbergvakje voor zonnebril
* Meer opbergruimte ergens voorin auto
* Lampje achterin in auto bij passagiers
De Clio is op 31 december afgeleverd.
Ik was bewust op zoek naar een goedkoper rijdende auto en een 14% bijtelling auto om mijn winst een beetje te drukken (ben zzp'er).
Dat is prima gelukt met de Clio.
Je moet en kan de Clio niet vergelijk met een Passat (of Golf variant).
De Clio rijdt uitstekend.
Ik ben 1.93 lang en kan voorin prima zitten, ook al is het been ondersteunende gedeelte vrij kort.
Zelf met mijn kinderen achterin (5 en 7 jaar) kunnen we er met z'n allen nog prima inzitten. Het is geen ruimtewonder, maar het gaat echt prima.
Qua rijden ben ik een rustige en bewuste rijder.
Ik rij vooral in de ECO stand, ook op de snelweg.
Gebruik veelal de cruise control, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.
Op de snelweg rij ik tussen de 110 en 130 km/uur.
Tot nu toe is het verbruik 4.7/100 km, dus ruim 1 op 21.
Valt me niet tegen, wetende dat hij nog zuiniger kan.
Hij ligt lekker op de weg, is stil, stuurt en schakelt goed, remt goed ... over het rijden weinig te klagen.
Af en toe gaat de ECO stand eraf en dat is echt een groot verschil, dan is de Clio best een pittige diesel.
Een paar dingen die ik onhandig vind of niet fijn vind.
* Als ik rij en de cruise control heb ingesteld, ga ik weleens met de boordcomputer spelen ... wat verbruik ik nu, wat is het gemiddelde verbruik, hoever kan ik nog rijden ... dat doet toch iedereen?!
Als de cruise control een keer is uitgeschakeld door remmen of schakelen, blijft de boordcomputer niet bijvoorbeeld bij het verbruik staan, maar springt ie naar de ingestelde snelheid van de cruise control.
Onhandig!
* De navigatie is niet altijd even snel met opstarten.
* Het is nu een paar keer gebeurd, dat ik het volume instel (bijvoorbeeld harder), maar dat er niets gebeurd en een paar seconden later knalt het volume erin.
* Geen lampje achterin bij de passagiers, vind ik erg onhandig en wat kost dit nou?!
* Ik kan mijn zonnebril nergens kwijt in een vakje, jammer!
* De ontwaseming van de vooruit kan beter, zeker bij regenachtig weer.
* Geen sneltoetsbediening voor de anders zijruiten (wel voor bestuurdersruit).
* Bedieningsknoppen op het stuur zijn niet verlicht.
+/- 2200km
Inmiddels meerdere langere ritten gehad.
Auto stuurt goed, ligt goed op de weg en is stil genoeg.
Ik zit inmiddels op de 1 op 23.
Ben een rustige en bewuste rijder.
Ik vind het heerlijk om op tijd te vertrekken en 110 km/h op de cruise control naar de andere kant van NL te rijden.
Probleempje
Ik heb tot nu toe 4x gehad dat spontaan mijn navigatie uitvalt .... "geen kaarten" geeft het systeem dan als melding.
HEEL vervelend!
Vandaag bij de Renault garage geweest en volgens Renault NL is dit een R-Link probleem. Ze zijn bezig met een software update.
De keyless entry bevalt steeds beter. Je moet ff wennen aan het feit dat je niet elke keer je autosleutel hoeft te pakken.
Lichtsensor en regensensor werkt perfect!
Parkeersensor met camera werkt ook perfect.
Is fijn zo'n camera, je ziet nu veel meer dan je kan horen met de sensor. Kan daardoor beter anticiperen.
Vandaag winterbanden eronder gezet. ben benieuwd of dit nog nadelige gevolgen heeft voor het verbruik.
Later meer .....
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Koopwijzer Renault Clio IV - let hier op als je een tweedehands Renault Clio wilt kopen

Op zoek naar een compacte stationwagon

Vijf spaardiesels voor minder dan € 5.000

Renault Clio - Occasion Aankoopadvies

Test: Renault Clio Estate - Dacia Logan MCV - Skoda Fabia Combi
